500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Storm over de wereld
    • 'Heel verschillend en toch éénNieuwe pagina
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • De tovenaar en de profeet
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Psalm 7  Doe mij recht 

1 Indeling van de Psalm

A 
Indeling (volgens dr. j Ridderbos, De psalmen deel 1 in: Commentaar op het Oude Testament.  Kampen 1955, 61-68) vertaling van de HSV (met soms eigen voorstel cursief) 

Opschrift met historische context 
Sjiggajon van David, dat hij voor de HEERE gezongen heeft,
vanwege de woorden van Cusj, de Benjaminiet (uit de stam van Saul, zie ook 1 Samuel 24:16 waar David tegen Saul zegt:  "De HEERE zal Rechter zijn en oordelen tussen mij en u. Hij zal toezien en het voor mij opnemen, en mij recht doen en bevrijden uit uw hand").

Een klaaglied(?)* van David dat heeft gezongen voor de HEERE 
vanwege de beschuldigingen van Cusj, de Benjaminiet 

* sjigu is in de Babylonische geschriften een boetelied of klaaglied. 
Zie ook Habakuk 3:1  


Gebed 
2 HEERE, mijn God, tot U neem ik de toevlucht,
verlos mij van al mijn vervolgers en red mij.
3 Anders verscheuren zij mijn ziel als een leeuw,
slepen zij mij weg, terwijl er niemand is die redt.

2 HEERE, Mijn God, tot U heb ik de toevlucht genomen 
Verlos mij van diegene die mij achtervolgt* en bevrijdt mij (van diegene)
3 Zodat hij mij niet verscheuren zal als een leeuw,
​(ja mij) wegslepen zal (als prooi) 
terwijl niemand instaat zal zijn mij te bevrijden 

* te denken valt aan Saul (1 Samuel 26:17-18): Saul herkende de stem van David en zei: Is dit jouw stem, mijn zoon David? David zei: Het is mijn stem, mijn heer de koning. Hij zei verder: Waarom achtervolgt mijn heer zijn dienaar zo? Wat heb ik toch gedaan, wat voor kwaad heb ik bedreven?

Onschuldbetuiging
4 HEERE, mijn God, als ik dát gedaan heb,
als er onrecht aan mijn handen kleeft,
5 als ik iemand kwaad vergolden heb die vrede met mij had
– wie mij zonder reden benauwde, heb ik juist gered! –
6 dan mag de vijand mij achterhalen,
mijn leven op de grond vertrappen
en mijn eer in het stof doen wonen! Sela

​4 HEERE, Mijn God als ik dit gedaan heb (waarvan Cusj mij beschuldigt) 
Als er onrecht is (gedaan) door mijn handen/handelingen
5 Als ik iemand die voortdurend met mij in vrede leeft, kwaad aangedaan heb
- maar  juist hen die mij voortdurend in het nauw drijven bevrijd ik steeds - 
6 Ja dan mag mijn vijand mij achtervolgen, mij inhalen, 
mijn leven op de grond vertrappen en mijn eer in het stof laten wonen


Opnieuw gebed 
7 Sta op, HEERE, in Uw toorn,
verhef U tegen de verbolgenheid van wie mij benauwen,
ontwaak ter wille van mij;
U hebt het recht ingesteld.
8 De gemeenschap van volken zal U omringen,
neem dan weer plaats hoog boven hen.
9 De HEERE zal over de volken rechtspreken.
Doe mij recht, HEERE, want ik ben rechtvaardig
en oprechtheid is bij mij.
10 Laat er toch een einde komen aan de slechtheid van de goddelozen,
maar doe de rechtvaardige standhouden,
o rechtvaardige God, Die harten en nieren beproeft.

De zekerheid van de redding (tot dit vertrouwen is David al biddend opgeklommen) 
11 Mijn schild is bij God,
Die de oprechten van hart verlost (vertrouwen).

12 God is een rechtvaardige Rechter,
een God Die iedere dag toornt.
13 Als men zich niet bekeert,
dan zal Hij  (God) Zijn zwaard scherpen,
Zijn boog spannen, en aanleggen.
14 Hij (God) heeft dodelijke wapens voor Zich gereedgemaakt,
Hij (God) richt Zijn pijlen op de felle achtervolgers.

15 Zie, hij (goddeloze) heeft weeën van onrecht
en is zwanger van kwaad,
hij (goddeloze) zal leugen baren.
16 Hij (goddeloze) heeft een kuil gedolven en die uitgegraven,
maar hij is gevallen in het graf dat hij zelf gemaakt heeft.
17 Zijn (goddeloze) moeite zal op zijn eigen hoofd terugkeren,
zijn geweld op zijn eigen schedel neerdalen.

Dankbetuiging voor de komende redding 
18 Ik zal de HEERE loven om Zijn gerechtigheid,
en voor de Naam van de HEERE, de Allerhoogste, psalmen zingen.

B Globale tweedeling 

Eerste deel: spreken tot God 

Sjiggajon van David, dat hij voor de HEERE gezongen heeft,
vanwege de woorden van Cusj, de Benjaminiet (Sommigen lezen in plaats Cusj Kis, de vader van Saul).
2 HEERE, mijn God, tot U neem ik de toevlucht,
verlos mij van al mijn vervolgers en red mij.
3 Anders verscheuren zij mijn ziel als een leeuw,
slepen zij mij weg, terwijl er niemand is die redt.
4 HEERE, mijn God, als ik dát gedaan heb,
als er onrecht aan mijn handen kleeft,
5 als ik iemand kwaad vergolden heb die vrede met mij had
– wie mij zonder reden benauwde, heb ik juist gered! –
6 dan mag de vijand mij achterhalen,
mijn leven op de grond vertrappen
en mijn eer in het stof doen wonen! Sela
7 Sta op, HEERE, in Uw toorn,
verhef U tegen de verbolgenheid van wie mij benauwen,
ontwaak ter wille van mij;
U hebt het recht ingesteld.
8 De gemeenschap van volken zal U omringen,
neem dan weer plaats hoog boven hen.
9 De HEERE zal over de volken rechtspreken.
Doe mij recht, HEERE, want ik ben rechtvaardig
en oprechtheid is bij mij.
10 Laat er toch een einde komen aan de slechtheid van de goddelozen,
maar doe de rechtvaardige standhouden,
o rechtvaardige God, Die harten en nieren beproeft.

Tweede deel: spreken over God 
11 Mijn schild is bij God,
Die de oprechten van hart verlost (vertrouwen).
12 God is een rechtvaardige Rechter,
een God Die iedere dag toornt.
13 Als men zich niet bekeert (Saul),
dan zal Hij  (God) Zijn zwaard scherpen,
Zijn boog spannen, en aanleggen.
14 Hij (God) heeft dodelijke wapens voor Zich gereedgemaakt,
Hij (God) richt Zijn pijlen op de felle achtervolgers.
15 Zie, hij (goddeloze) heeft weeën van onrecht
en is zwanger van kwaad,
hij (goddeloze) zal leugen baren.
16 Hij (goddeloze) heeft een kuil gedolven en die uitgegraven,
maar hij is gevallen in het graf dat hij zelf gemaakt heeft.
17 Zijn (goddeloze) moeite zal op zijn eigen hoofd terugkeren,
zijn geweld op zijn eigen schedel neerdalen. 
18 Ik zal de HEERE loven om Zijn gerechtigheid,
en voor de Naam van de HEERE, de Allerhoogste, psalmen zingen.

​In een Psalm staat vaak een gebed (tefillah): vers 9 en een lofprijzing (tehilim) of een intentie omdat te doen als God het gebed verhoren zal : vers 18   ""k zal de HEERE loven om Zijn gerechtigheid". Uiteindelijk gaat het in de Psalmen om de lofprijzing daar eindigt Psalm 150 mee. Het is een voorspel preludium van de eeuwige lof en eer die de vromen in de hemel geven aan God dag en nacht. 

2 Vorm van deze Psalm (volgens Jeffrey H Tigay Psalm 7 and ancient near eastern treaties)  
Persoonlijk klaaglied van David omdat hij beschuldigd werd door Cusj de Benjaminiet. Er staat: vanwege de woorden van Cusj de Benjaminiet. (Donner wijst er in zijn commentaar op de Psalm op dat Cusj een Benjaminiet is vermoedelijk uit het geslacht van Saul. David zou ook op Saul doelen. Saul is door het zwaard omgekomen (vers 13). 
Vers 1 Aanklacht (accusation) tegen David...
Vers 4 Verdediging door een eed (oath) HEERE mijn God:  Als ik dit gedaan zou hebben... ja dan zou het terecht zijn maar dat is niet het geval .
Opvallend dat David het breder trekt in vers 9a : De HEERE zal over de volken rechtspreken. Het is dus niet een persoonlijk klacht alleen. David kijkt verder dan alleen zijn eigen onrecht...
Beroep op God als Rechter 
Vers 9b Doe mij recht, HEERE, want ik ben rechtvaardig en oprechtheid is bij mij.
De vorm lijkt op een soort rechtszaak aanklacht tegen verdediging en roep om een rechterlijke uitspraak. God is de Rechter maar David stelt ook dat God een strijder is vanaf vers 11. Vers 12 herhaalt dat God Rechter is maar als men zich niet bekeert blijkt Hij een strijder, soldaat te zijn die Zijn zwaard scherpt. Een ander grimmiger beeld duik op. Als Rechter spreekt God het vonnis uit en als Soldaat voltooit Hij dit vonnis. 

Zie ook voor Job die zijn onschuld beleed in Job 31 na de aanklacht (accusation) van zijn vrienden (een voorbeeld):
​Job 31
21 Als ik mijn vuist gezwaaid heb tegen de wees,
omdat ik zag dat er hulp voor mij in de poort was,
22. laat dan mijn schouder van het schouderblad vallen,
en laat mijn arm dan van zijn pijp afbreken!


3 Beelden in deze Psalm 

Beeld (divine warrior)

​God als krijgsman/strijder vers 11, 13 en 14 
Zie Exodus 15:3 en  God is een Krijgsman/strijder die het leger van de farao vernietigd heeft. Jesaja 59:16-18 

God lijkt te slapen 
God wordt wakker gemaakt vers 7: ontwaakt! Dit in tegenstelling met Psalm 121:4: "Zie de Wachter Israels zal niet sluimeren of slapen". 

4 Kanttekening bij de vertaling 
​De HSV vertaalt vers 6 als volgt: 
dan mag de vijand mij achterhalen,
mijn leven op de grond vertrappen
en mijn eer in het stof doen wonen


Volgens de HSV mag de vijand drie handelingen (werkwoorden) verrichten:
1 achterhalen,  2 vertrappen en 3 doen wonen.

In de grondtekst staan er vier handelingen (werkwoorden: zie kleuren en getal) 
יִֽרַדֹּ֥ף1 אֹויֵ֨ב׀ נַפְשִׁ֡י וְיַשֵּׂ֗ג2  וְיִרְמֹ֣ס3  לָאָ֣רֶץ חַיָּ֑י וּכְבֹודִ֓י׀ לֶעָפָ֖ר יַשְׁכֵּ֣ן4 סֶֽלָה

Werkwoord 
יִֽרַדֹּ֥ף1 achtervolgen
וְיַשֵּׂ֗ג2 inhalen 
וְיִרְמֹ֣ס3 vertrappen
יַשְׁכֵּ֣ן4  doen/laten wonen. 

De vier handelingen volgen elkaar op en geven aan waarop David doelt. Hij wordt achtervolgd (1), ingehaald (2), vertrapt (3) en zijn lichaam (eer) woont permanent (4) in het stof (aarde), ergens in het open veld. Dus geen mausoleum, geen praalgraf en koninklijke begrafenis. 

5 Vergelding via een kruisstelling 
We vertalen:
Dan mag de vijand mij achtervolgen,
en inhalen
en mij wegtrappen van het land van de levenden
en laat hij dan mijn eer bij het stof (עָפָ֖ר) wonen .
Stof  (עָפָ֖ר) zie Genesis 3:19c "Stof (עָפָ֖ר) ben je en tot stof zul je terugkeren 

Vergelding door 
als ik iemand kwaad (1) vergolden heb die vrede (2) met mij had (vers 5a) 
en laat hij dan mijn eer (2)  bij het stof (1) wonen (vers 6) 

Ik Kwaad doen  die vrede had met mij  dan mijn eer tot stof 
Kwaad en stof zijn (qua negatief aspect) verwant
Vrede en eer zijn (qua positief aspect) verwant 

Chiasme: kruistelling (X) (omkering) 
Kwaad             vrede
                 x
mijn eer            stof 

6 Pastoraal
Soms is iemand veel onrecht aangedaan en dan zeggen anderen: dat moet je die persoon vergeven en je moet het vergeten. Als die persoon echter geen schuld erover heeft kan er niets vergeven worden. Anderen zeggen: jij bent ook zondig dus toch maar doen. Het is waar dat elk mens schuld heeft maar daarom kan iemand in een bepaalde zaak tot wel in zijn of haar recht staan zoals David in deze Psalm. De gereformeerden maakten een onderscheid tussen zaakgerechtigheid en persoonsgerechtigheid. In het eerste geval staat een persoon gerechtigd in een zaak zoals Job en David in deze Psalm. Een persoonsgerechtigheid heeft niemand. Die verkrijgt men alleen door het geloof in de Heere Jezus.  

7 God is een rechtvaardige Rechter 
Sommige theologen zoals Walter Brueggemann (1933- ) lezen het hele Oude Testament als een soort rechtszaak. God verdedigt zich ( Micha 6) Mijn volk, wat heb Ik u aangedaan? Waarmee heb Ik u vermoeid? Getuig tegen Mij!  Ik heb u immers uit het land Egypte geleid, u verlost uit het slavenhuis. Ik heb Mozes, Aäron en Mirjam vóór u uit gezonden. God  laat zien dat Zijn volk schuldig is aan het overtreden van Zijn verbond (Jesaja 1:2-3 Luister, hemel, neem ter ore, aarde! Want de HEERE spreekt: Ik heb kinderen grootgebracht en doen opgroeien, maar zíj zijn tegen Mij in opstand gekomen. Een rund kent zijn bezitter en een ezel de kribbe van zijn eigenaar, maar Israël heeft geen kennis, MIJN VOLK heeft geen inzicht.) maar opvallend is ook Gods belofte in zo'n rechtszaak (Jesaja 1:18): Kom laten we te samen richten. Hoe zondig je ook bent ik wil je alles vergeven. Ik was je schoon. 
Dat God rechtvaardig is en een eerlijk Rechter is, wordt in de Psalmen (ook in Job) aangegrepen door de vromen om God aan te sporen om in hun twistzaak (in Hebreeuws RIB), rechtsgeding het voor hen op  te nemen. Zij merken daarbij op dat ze in die zaak ook onschuldig zijn (Job 31) en hier in Psalm 7. ​


Zie ook According to my righteousness : upright behaviour as grounds for deliverance in Psalms 7, 17, 18, 26 and 44 / by Gert Kwakkel (2002)
Powered by Create your own unique website with customizable templates.