500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • D vreze des Heren in het Oude Testament
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Paulus en Philo's reactie op welsprekendheid
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Sesam ecologie de mens en zijn milieu
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
The gospel according to Isaiah 53
Darrell L. Bock and Mitch Glaser editors  

Christelijke opvatting (hoofdstuk 1) 
De pyramide van Frans Delitzsch
Volgens de christelijke opvatting is de knecht in Jesaja 52:13-53-12 Jezus. Zie bijvoorbeeld Filippensen 2:7. In de literaire historische kritiek wordt de knecht uit Jesaja 53 divers opgevat. Volgens moderne theologen zou de knecht binnen deze context kunnen slaan op een rest van Israël zelf of de profeet of een jongere generatie.                          Frans Delitzsch komt met drie verklaringen voor de knecht in Jesaja 40-55:
  1. Een collectieve verklaring: heel Israël (Jesaja 41:8-9), zie ook Lukas 1:54 de lofzang van Maria: "Hij heeft het opgenomen voor Israël, Zijn knecht, door aan Zijn barmhartigheid te denken". 
  2. Een overblijfsel Jesaja 42:1-4 maar ook volgens de moderne theologen Jesaja 53
  3. Met als top van de pyramide de individuele knecht uit Jesaja 53, knecht als individu. Bijvoorbeeld Jojachin zie 2 Koningen 25:27-30.  Maar ook de profeet zelf of een anonieme profeet.
Orthodoxe christenen komen bij Jezus uit. Delitzsch vult het schema anders in dan nu is gedaan en wel als volgt: collectief: heel Israël, een overblijfsel: het rechtvaardige deel van Israël. De knecht als individu: Jezus. 

Lijden, het offer en de verzoening 
In Jesaja 53 is sprake van lijden maar ook van een offer en van verzoening. Het woord asjam schuldoffer valt in dit hoofdstuk. Asjam in vers 10: "wanneer zijn ziel zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben zal hij zaad zien". Kipper verzoenen valt weliswaar niet in dit hoofdstuk maar de zaak zelf is wel aanwezig. De Knecht draagt de straf in plaats van en stilt zo Gods toorn. In Jesaja 52:15a lezen we dat de Knecht vele volken (gojim) zal besprenkelen (nazah).

Asjam, schuldoffer komt voor in Leviticus 14:13 en nazah besprenkelen komt voor in Leviticus 14:7. Daar gaat het om een melaatse die is genezen. 
Nazah besprenkelen Leviticus 14:7:"En hij moet hiermee zevenmaal sprenkelen op hem die van de melaatsheid gereinigd wordt. Daarna moet hij hem rein verklaren, en de levende vogel in het open veld weg laten vliegen".
Asjam Leviticus 14:13: "Daarna moet hij het lam slachten op de plaats waar men het zondoffer en het brandoffer slacht, op de heilige plaats. Want het schuldoffer, evenals het zondoffer, is voor de priester. Het is allerheiligst.
 
Wat betreft de context van Jesaja 52:13-53:12 daar gaat het lied van de jubel aan vooraf in Jesaja 52:7-12: Jesaja 52:7-12 ik citeer 52:7-9: "Hoe lieflijk zijn op de bergende voeten van hem die het goede boodschapt, die vrede laat horen, die een goede boodschap brengt van het goede, die heil laat horen, die tegen Sion zegt: Uw God is Koning. Een stem, uw wachters verheffen hun stem, tezamen juichen zij, want zij zullen het zien, oog in oog, als de HEERE terugkeert naar Sion. Breek uit in gejubel, juich tezamen, puinhopen van Jeruzalem, want de HEERE heeft Zijn volk getroost, Hij heeft Jeruzalem verlost". Hoe God deze verlossing kan bewerkstelligen staat in Jesaja 53. 

De Joodse opvatting over Jesaja 53 (hoofdstuk 2)
Frans Delitzsch ziet Jesaja 53 als een van de meeste diepe, centrale en meest verheven profetie van het Oude Testament. Het lijkt, volgens hem, wel of deze profetie aan de voet van het kruis is geschreven en of deze tekst is verlicht door de hemels licht van Hem die zit aan Gods rechterhand. In Jesaja 53 wordt Psalm 22 en 110 ontrafeld. Jesaja 53 is het centrum van het boek van vertroosting (Jesaja 40-66).

Daar tegenover staat het Jodendom dat minder goed uit de voeten kan met Jesaja 53. Het Jodendom ziet daar Jezus van Nazareth die zij aan het kruis gehangen niet in. Sommigen Joodse uitleggers zoals de Targum Jonathan zien de Messias in Jesaja 53 maar dan in zijn overwinning. Dit bereikt Jonathan door Jesaja 53 om te werken (blz 61).  De Messiaanse uitleg van Jesaja 53 waarbij een omwerking moest plaatsvinden omdat de Messias niet lijden kan werd niet dominant binnen het Jodendom. De Middeleeuwse uitleggers  Rashi en Ibn Ezra en Radak stelden dat de knecht in Jesaja 53 het lijdende volk Israël is. Die uitleg werd gangbaar en is contra-messiaans en contra-missionair. Het is bedoeld om het christendom de wind uit de zeilen te nemen.

De uitleg van Rashi Ibn Ezra
52:13 verhoging van Israël uit exil 
52:14 vele volken zijn verbaasd over Israëls desolate toestand door exil
52:15 de priesterlijke term: vele volken besprengen (nazah) wil zeggen dat het gaat om wraak. Dus bloed vergieten van de volken en niet het bloed  van de verzoening 
53:2 spruit uit exil
53:3 Israël als volk was veracht. 
53:4 Israël, de ware knecht lijdt om de zonde van de volken....
53:6 schapen dwalen, de wij-groep zijn de volken die dwalen.
53:10 Israël zal na exil worden beloond. 

De identiteit en missie van de Knecht (hoofdstuk 3) 
​Bernard Duhm gaf de naam over de teksten van de knecht de servant song mee in zijn beroemde boek: Das Buch Jesaja übersetz und erklärt. Duhm las deze liederen los van de 2de Jesaja. Deze liederen lopen door in de 3de Jesaja. Zo zag Duhm Jesaja 61:1-3 ook als lied van de knecht. Jesaja 61:1-3 heeft raakvlakken met Jesaja 42:1-9. 

Sociale achtergrond van de knecht (ebed) 1 schuldslavernij of krijgsgevangene en dus oorlogsslaaf.  Mozes wordt 17 maal de ebed Jahweh genoemd. Jozua tweemaal. David noemt zich tweemaal zo: 
Psalm 18:1 
''Voor de koorleider, een psalm van de dienaar van de HEERE, van David'' en in Psalm 36 Psalm 36:1 ''Een psalm van David, de dienaar van de HEERE, voor de koorleider''.  Profeten worden knechten genoemd maar ook Job. 
2 Samuël 3:118 staat: Bij mijn knecht David. 

In Jesaja 49:5-6 moet de knecht wel de Messias zijn want de knecht ebed moet Jakob terug brengen. In Jesaja 42:6 staat dat de knecht tot een verbond voor het volk is en in 42:7 dat hij blinden de ogen opent. Jesaja 42:1 begint ook te wijzen op de knecht: zie mijn knecht
In Zacharia 3:8 wordt de Spruit de Messias ook de knecht genoemd: Want zie ik ga de knecht de Spruit doen komen = Messias.
Jesaja 53:9 zegt over deze knecht: omdat hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in zijn mond geweest is Ziet op volmaakte toestand. 
In Jesaja 1:4 staat de schuld van het volk en in het slot van Psalm 119 belijdt de knecht, die niet de eerst de beste is  dat hij als een schaap gedwaald heeft. Natuurlijk kan de knecht ook Israel zijn maar niet in deze context. De knecht Israël is doof (Jesaja 42:18).

Individuele opvatting van de knecht in Jesaja 52:13: Mozes Josia Hizkia Jeremia Zerubbabel, Cyrus
In het Nieuwe Testament wordt de Knecht uit  Jesaja 53 betrokken op Jezus. In Lukas 22:37 wordt Jesaja 53:12 geciteerd: "Want Hij droeg de zonde van velen en heeft voor de overtreders gebeden". Jezus zegt dat de tekst op Hem slaat in deze tekst.

Markus 10:45: " Zijn ziel geven tot een losprijs (Lutron/Asjam) voor velen". Geen letterlijk citaat maar wel in de sfeer van Jesaja 53:10 dus een allusie, toespeling 
Markus 10:45:"Dit is mijn bloed, het bloed van het Nieuwe Testament dat voor velen vergoten wordt". Geen letterlijk citaat meer een allusie, toespeling op Jesaja 53. 

Jesaja 41:8: ''Maar u, Israël, Mijn dienaar/knecht  u, Jakob, die Ik heb verkozen,
het nageslacht/zaad van Abraham, die Mij liefhad". Het volk Israel is het zaad van Abraham en de knecht maar in het zaad van Abraham zullen alle geslachten gezegend worden (Genesis 12:3b). Dat ziet op een toespitsing. Die toespitsing vindt plaats in de Knecht van JHWH uit Jesaja 52:13- 53:12. 

Opbouw in 5 strofen:
52:13-15 het succes van de Knecht voorzegt: Hij handelt verstandig Hij besprenkelt vele volken 
53:1-3 De verwerping. Reden: geen glorieuze koning zonder Hadar (Psalm 96:6): koninklijke heerlijkheid 
53:4-6 De kern draait om de verzoening 
53:7-9 de onderwerping: geen protest.  De Knecht verdedigt zich niet ondanks de falende rechters bij het proces 
53:10-12 De verhoging van de Knecht: Zaad zien; Jesaja 54. 

Twee vragen: Zag Jezus zich als de Knecht uit Jesaja 53 en hoe zagen de evangelisten Hem? Jesaja 53 is van grote betekenis geweest voor de volgers van Jezus. Zij zagen in Hem de Knecht uit Jesaja 53. 
Verwijzingen naar Jesaja 52:13-53:12 in de evangeliën en bij de apostelen
Het gaat om quotes, directe aanhalingen en allusies, toespelingen. 
Jesaja 52:15 --> Romeinen 15:21
Jesaja 53:1 --> Johannes 12:38, Romeinen 10:16 (1)
Jesaja 53:4 --> Mattheus 8:17 (2)
Jesaja 53:7-8 -->  Handelingen 8:32-33
Jesaja 53:9 --> 1 Petrus 2:22
Jesaja 53:12 --> Lukas 22:37 (3)
3 maal directe quote 

​Allusies (toespelingen) voorbeelden (verhoging/spruit):
Jesaja 52:13 Zijn verhoging in Johannes 3:14, 8:28 en 12:32 

Mattheus gebruikt Jesaja veel. Bijvoorbeeld Immanuel God met ons Mattheus 11:18-23 komt uit Jesaja 7:14  ​
Jesaja 53 als een wortel toespeling in Mattheus 2:23. Nazareth netser wortel/ spruit. woordspeling.  
in Jesaja 60:21 worden de gelovige nakomelingen netseri genoemd. Synoniem aan netser was tsemeach, spruit Jesaja 4:2 en 53:2 Jeremia 23:15, 33:15. Joreq jonge plant en sjoresj in Jesaja 53:2. 
Het geringe verachte dorpje Spruit, Nazareth was zijn startpunt. Jezus van Nazareth, van het dorpje spruit, een gering begin maar wel een begin. De vijanden zeggen laatdunkend: hij was ook bij Jezus de Nazarener (Mattheus 26:71). Maar positief is het dat daar wel de wortels liggen van onze verlossing.   ​


ALLE GERECHTIGHEID DOEN EN VELEN RECHTVAARDIG MAKEN 
Bij Jezus' doop blijkt Hij de rechte zoon te zijn. Vraag Johannes de Doper aan Jezus Mattheüs 3:14-15: "Maar Johannes wilde Hem hiervan weerhouden en zei: Ik heb het nodig door U gedoopt te worden, en komt U naar mij? Maar Jezus antwoordde hem en zei: Laat het nu gebeuren, want op deze wijze past het ons ALLE GERECHTIGHEID te vervullen. Toen liet hij het Hem toe". Het woord gerechtigheid tsedaqa ( in Grieks dikaiosune sleutelwoord in Mattheus 3:15, 5:6, 10, 20, 6:1, 23, 21:32) is weer verbonden met Jesaja 53:11: "Om de moeitevolle inspanning van Zijn ziel zal Hij het zien, Hij zal verzadigd worden.
Door de kennis van Hem zal de Rechtvaardige, Mijn Knecht, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen".  Mattheüs  3:17 en 17:5  geliefde zoon Jesaja 42:1 uitverkoren Knecht. waar God een welbehagen in heeft. 


JEZUS DE HELENDE KNECHT EN VERGEEEFT 
Hij draagt ziekten (Mattheus 8:16-17 en Jesaja 53:4) 
Hij vergeeft door de zonden te dragen. Zijn bloed als rantsoen voor velen Mattheus 20:28 en Jesaja 53:10-1
2  
Gods wil: Het behaagde God Hem te verbrijzelen.  Jesaja 53:10 Maar het behaagde de HEERE Hem te verbrijzelen. Mattheus 26:24: "De Zoon van de mens gaat wel heen zoals geschreven is (bijv. in Jesaja 53:10) (maar wee die mens door wie Hij verraden wordt)".  Jezus voorzegt in Mattheus zijn lijden (17:22, 20:18, 26:24) zoals in Jesaja 53 voorzegd is.  

JEZUS ZWEEG
Mattheus appelleert aan Jesaja 53:7 in Mattheus 26:63. 
Jesaja 53:7:
Toen betaling geëist werd, werd Híj verdrukt,
maar Hij deed Zijn mond niet open.
Als een lam werd Hij ter slachting geleid;
als een schaap dat stom is voor zijn scheerders,
zo deed Hij Zijn mond niet open.


​Mattheus 26:63 Maar Jezus zweeg.
En de hogepriester antwoordde Hem:
Ik bezweer U bij de levende God,
dat U ons zegt of U de Christus bent, de Zoon van God.

DE BEGRAVENIS VAN JEZUS
Hij is bij de rijke in zijn dood geweest (Jesaja 53:7 en Mattheus 27:56-60)

ZAAD/NAGESLACHT ZIEN 
"Als zijn ziel zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zal Hij zaad zien" (Jesaja 53:10). Om die reden zegt Jezus in Mattheus 28:19: "Door zijn kennis zal mijn Knecht velen rechtvaardigen". Mattheus vertelt als enige dat Jozef van Arimathea rijk was.  Een rijk, rechtschapen lid van het sanhedrin, het zal niet gemakkelijk voor Jozef zijn geweest om Jezus te volgen, maar toen alle discipelen vluchtten, kwam hij naar voren om Jezus een behoorlijke begrafenis te geven. 

JEZUS EN JESAJA 53
Was Jezus zich bewust dat Hij de Knecht is uit Jesaja 53? Veel moderne theologen menen van niet. Zij zeggen dat  de discipelen na Zijn dood Jesaja 53 op Hem toepaste. Wilkins concludeert het omgekeerde. Jezus wist van Zijn lijden en Hij wees Zijn discipelen op Zijn komende lijden. Na Zijn dood zagen Zijn discipelen dit ook en paste zij Jesaja 53 op Hem toe.  

JESAJA 53 EN HANDELINGEN
Handelingen 8 is een sleutelpassage. Daar staat in vers 33: "In zijn vernedering is zijn oordeel weggenomen (LXX)  "Hij is uit de angst en het gericht weggenomen" (Jesaja 53:8a in de MT) vers 33: "want zij leven wordt van de aarde weggenomen" LXX  "Want Hij is afgesneden uit het land van de levenden" (Jesaja 53:8b) 
​Handelingen 8:32 En het Schriftgedeelte dat hij las, was dit: Hij is als een schaap naar de slachting geleid en zoals een lam stemmeloos is bij de scheerder, zo doet Hij Zijn mond niet open. Ook hier wordt Jesaja 53 geciteerd. Het gaat hier om de onderwerping van de Borg. 

Jezus wordt Gods Knecht genoemd in Handelingen 3:13, 26; 4:27 en 30. Jesaja 56:3-5 ontmanden eunuch ontmand geen dorre boom maar krijgt een eeuwige naam. Kamerheer is ontmande. Anders dan Deuteronomium 23:1 waar staat dan een gesnedene, eunuch niet in de gemeente van God mag komen. 

JESAJA IN DE BRIEVEN VAN PETRUS 
Petrus merkt op over de profeten en over het belang (1 Petrus 1:10-12):  "Naar deze zaligheid hebben de profeten, die geprofeteerd hebben over de genade die aan u bewezen is, gezocht en gespeurd.  Zij onderzochten op welke en wat voor tijd de Geest van Christus, Die in hen was, doelde, toen Hij tevoren getuigde van het lijden dat op Christus komen zou, en ook van de heerlijkheid daarna. Aan hen werd geopenbaard dat zij niet zichzelf, maar ons dienden in de dingen die u nu verkondigd zijn door hen die u het Evangelie verkondigd hebben door de Heilige Geest, Die vanuit de hemel gezonden is; dingen, waarin de engelen begerig zijn zich te verdiepen".

Petrus zelf merkt op bij de genezing van de kreupele aan de schone poort: (Handelingen 3:13): De God van Abraham, Izak en Jakob, de God van onze vaderen, heeft Zijn KIND/KNECHT Jezus VERHEERLIJKT, Die u hebt overgeleverd. U hebt Hem verloochend vóór Pilatus, toen die oordeelde dat men Hem zou loslaten. Het woord kind kan ook knecht betekenen en dan is er verwantschap met, een allusie, toespeling op Jesaja 52:13: "Zie Mijn Knecht... Hij zal verheerlijkt worden", volgens de LXX vertaling. Vervolgens merkt Petrus op (Handelingen 3:18):  "Maar God heeft op die manier vervuld wat Hij bij monde van al Zijn profeten aangekondigd had, namelijk dat de Christus lijden zou".

Handelingen 3:13:  
ὁ Θεὸς
 Ἀβραὰμ καὶ Ἰσαὰκ καὶ Ἰακώβ, ὁ Θεὸς τῶν πατέρων ἡμῶν, ἐδόξασεν τὸν Παῖδααὐ τοῦ Ἰησοῦν, 

Jesaja 52:13 (LXX, Septuaginta): 
Ιδοὺ συνήσει ὁ παῖς μου καὶ ὑψωθήσεται καὶ δοξασθήσεται σφόδρα

In Handelingen 10:43 zegt Petrus: "Van Hem getuigen al de profeten dat een ieder die in Hem gelooft vergeving van de zonde zal ontvangen in Zijn Naam".

1 Petrus 2:21-25 is een allusie, toespeling op Jesaja 53 
​Daar staat: "Want hiertoe bent u geroepen, omdat ook Christus voor ons geleden heeft; Hij laat ons zo een voorbeeld na, opdat u Zijn voetsporen zou navolgen; Hij, Die geen zonde gedaan heeft en in Wiens mond geen bedrog gevonden is; Die, toen Hij uitgescholden werd, niet terugschold, en toen Hij leed, niet dreigde, maar het overgaf aan Hem Die rechtvaardig oordeelt; Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen. Want u was als dwalende schapen; maar u bent nu bekeerd tot de Herder en Opziener van uw zielen".

1 Petrus 2:22 "En niet werd en gevonden bedrog in zijn mond" is een quote uit de LXX van Jesaja 53:9. 
1 Petrus 2:24: "Door zijn striemen bent u genezen". is een allusie op Jesaja 53:5d "en door zijn striemen zijn wij genezen". 
1 Petrus 2:25: "want u was als dwalende schapen" is een allusie op Jesaja 53:6a "Wij dwaalden allen als schapen". 

JEZUS BIJ PAULUS
Paulus schrijft in Romeinen 4:25: "Die om onze overtredingen is overgeleverd, en opgewekt om onze rechtvaardiging". Hier wordt gezinspeeld (allusie) op Jesaja 53:4-5 (Hij droeg onze straf die wij verdienden vanwege onze zonde. Maar ook Jesaja 53:11 waar staat dat Hij door zijn kennis velen zal rechtvaardig maken.

Romeinen 5:19 de Adam en Christus typologie. door één mens de zonde in de wereld gekomen (Adam) en door één Mens de genade (Christus, Jesaja 53). 

1 Korinthe 5:7: want ook ons Paaslam is geslacht (Christus als Lam Exodus 12, Jesaja 53).

IN DE BRIEF AAN DE HEBREEEN 

Hebreeën, de Grote Hogepriester die in alles Zijn broederen gelijk is geworden maar zonder zonde.  
Hebreeën 2: 17: "Waarom Hij in alles den broederen moest gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn in de dingen die bij God te doen waren, om de zonden van het volk te verzoenen".

​Hebreeën 9:27-28  "En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt, zo zal ook Christus, Die éénmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen die Hem verwachten tot zaligheid".
Het éénmalige unieke offer van Christus komt overeen met het eenmalige unieke offer is Jesaja 53. 

JEZUS BIJ JOHANNES 
In 1 Johannes 3:5 " En u weet dat Hij geopenbaard is om onze zonden weg te nemen; en zonde is er in Hem niet".
​In deze tekst echoot Jesaja 53:4 en 12 door maar ook Jesaja 53:9 "Er is geen bedrog in Zijn mond" ("En zonde is er in HEM niet 1 Joh. 3:5)

Het Lam in het evangelie van Johannes en in Openbaring wijst echoënd  naar Jesaja 53:7b ( Als een lam werd Hij ter slachting geleid). Bijv. Johannes 1:29 : "Zie het Lam van God dat de zonde van de wereld wegneemt"

Johannes 12:37-38 staat: "Maar hoewel Hij zoveel tekenen in hun bijzijn gedaan had, geloofden zij niet in Hem;
38. opdat het woord van de profeet Jesaja vervuld werd dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd en aan wie is de arm van de Heere geopenbaard?"

Johannes 12:32-3 en 12: 37- 38 : "En Ik, als Ik van de aarde verhoogd ben, zal allen naar Mij toe trekken.
En dit zei Hij om aan te duiden welke dood Hij zou sterven. (...)
Maar hoewel Hij zoveel tekenen in hun bijzijn gedaan had, geloofden zij niet in Hem; opdat het woord van de profeet Jesaja vervuld werd dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd en aan wie is de arm van de Heere geopenbaard?

En als Ik van de aarde VERHOOGD ben" zinspeelt volgens veel uitleggers op de LXX tekst van Jesaja 52:13: "Zie Mijn Knecht zal het begrijpen en Hij zal VERHOOGD worden en zeer verheerlijkt worden" (
Ιδοὺ συνήσει ὁ παῖς μου καὶ ὑψωθήσεται καὶ δοξασθήσεται σφόδρα). Het woord verheerlijkt worden uit de LXX van Jesaja 53:13 speelt ook nog een tamelijk grote rol in het evangelie van Johannes. 

JESAJA 53 PLAATSVERVANGING EN CULTISCHE TERMINOLOGIE 
​Indeling Jesaja 52:13-53:12 in 5 delen: 
1 52:13-15
2 53:1-3
3 53:4-6 het hart, de kern
4 53:7-9
5 53:10-12

53:4-6 ​אָכֵן in vers 4 geeft een scherp contrast aan met vers 1-3 : werkelijk. ה֣וּא נָשָׂ֔א Hij, Hij draagt... נָשָׂ֔א is ook een sleutelwoord bij de Jom Kippoer uit Leviticus 16:22. De zondebok draagt de zonde weg... Leviticus 16:22 : Zo draagt (נָשָׂ֔א) de bok al hun ongerechtigheden op zich weg naar een onbewoond gebied. Hij moet dan de bok de woestijn in sturen.
​
53:10  "Als Hij zichzelf gesteld zal hebben tot een אָשָׁם֙ schuldoffer zal Hij zaad zien". אָשָׁם֙ is een schuldoffer en is een cultische term die we tegen komen in Leviticus 5:6: "Hij moet vervolgens als zijn schuldoffer vanwege zijn zonde, die hij begaan heeft, aan de HEERE een vrouwtje uit het kleinvee brengen: een lam of een geit als zondoffer. Zo zal de priester verzoening voor hem doen vanwege zijn zonde.

53:11 'Hij  Hij zal hun ongerechtigheid dragen " ה֥וּא יִסְבֹּֽל. Alle nadruk ligt op Hij, niemand anders dus. Deze term komt niet voor in Leviticus bij de offercultus maar wel in Jesaja 46:4: "Tot uw ouderdom toe zal Ik Dezelfde zijn,
ja, tot uw grijsheid toe zal Ík u dragen  (אֲנִ֣י אֶסְבֹּ֑ל );  Ík heb het gedaan en Ík zal u opnemen (אֲנִ֣י אֶשָּׂ֔א), Ik zal dragen   (אֲנִ֣י אֶסְבֹּ֑ל) en redden"
 
53:12  Hij Hij (niemand anders) heeft de zonde van velen gedragen הוּא֙ חֵטְא־רַבִּ֣ים נָשָׂ֔א Leviticus 16:22: "Zo draagt (נָשָׂ֔א) de bok al hun ongerechtigheden op zich weg naar een onbewoond gebied. Hij moet dan de bok de woestijn in sturen". Jezus is de zondebok die buiten de legerplaats wordt gestuurd. 

DE OPBOUW VAN JESAJA 52:13-53:12 
Jesaja 50-52 is hand van Yahweh niet te kort om te redden? Gods manifesteert zich wonderbaarlijk in zwakte en daar vergist iedereen zich in...  
Jesaja 52:13-15 koningen zullen versteld staan. Hij zal zeer hoog worden maar men acht Hem niet hoog in eerste instantie. Er is sprake van een misverstand. Jesaja 52:13-53:12 is ingedeeld in 5 delen van vijf verzen. 52:13-15 is de algemene inleiding (Hij zal verhoogd worden die eerst veracht was). Het centrum is de derde passage: vers 4-6 waarin het misverstand wordt opgehelderd en duidelijk wordt wat de taak van de Knecht is:
4 Echt waar onze ziekten heeft Híj op Zich genomen,
onze smarten heeft Hij gedragen.
Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde,
door God geslagen en verdrukt.
5. Maar Hij is om onze overtredingen verwond,
om onze ongerechtigheden verbrijzeld.
De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem,
en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.
6. Wij DWAALDEN allen als schapen
( כַּצֹּ֣אן תָּעִ֔ינוּ )
wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg.
Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen
op Hem doen neerkomen.


Ook David dwaalde als een schaap. In Psalm 119:176 staat: 'Ik heb GEDWAALD (תָּעִ֗יתִי)  als een verloren schaap; zoek Uw dienaar, want Uw geboden heb ik niet vergeten''. Zie ook Psalm 95:10 waar de HEERE klaagt: "Veertig jaar heb Ik gewalgd van dit geslacht; Ik heb gezegd: Zij zijn een volk met een DWALEND hart, en zíj kennen Mijn wegen niet.

7-9 Hij deed zijn mond niet open: geen defensie
10-12 Inspanning wordt beloond

עָמָל inspanningsvolle arbeid 
Vers 11 Vanwege de inspanningsvolle arbeid van zijn ziel/persoon zal Hij het zien.... Hij Hij en niemand anders heeft de ongerechtigheden gedragen (וַעֲוֹנֹתָ֖ם ה֥וּא יִסְבֹּֽל) 
Vers 12 וְהוּא֙ חֵטְא־רַבִּ֣ים נָשָׂ֔א  Hij Ja Hij en niemand anders heeft de zonde van velen gedragen. 

HET THEMA VAN VERGEVEN EN EEN NIEUWE TOEKOMST 
God zijn natuur is vergeven. Micha 7:18: "Wie is een God als U, Die de ongerechtigheid vergeeft, Die voorbijgaat aan de overtreding van het overblijfsel van Zijn eigendom? Hij zal niet voor eeuwig vasthouden aan Zijn toorn, want Hij vindt vreugde in goedertierenheid". Exodus 34:6-7: " Toen de HEERE bij hem voorbijkwam, riep Hij: HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw, Die goedertierenheid blijft bewijzen aan duizenden, Die ongerechtigheid, overtreding en zonde vergeeft, maar Die de schuldige zeker niet voor onschuldig houdt en de ongerechtigheid van de vaders vergeldt aan de kinderen en kleinkinderen, tot in het derde en vierde geslacht".

De Knecht draagt onze ziekten 

Jesaja 53:4: "Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen,
onze smarten heeft Hij gedragen.
Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde,
door God geslagen en verdrukt".

De Knecht draagt de zonden van velen 
Jesaja 53:12: "Daarom zal Ik Hem veel toedelen,
en machtigen zal Hij verdelen als buit,
omdat Hij Zijn ziel heeft uitgestort in de dood,
onder de overtreders is geteld,
omdat Hij de zonden van velen gedragen heeft
en voor de overtreders gebeden heeft".

kan het jonge volk de Knecht zijn uit Jesaja 53 die de zonden van de oudere generatie gedragen heeft zoals moderne theologen beweren? Dat is wel de klacht van het jonge volk. Klaagliederen 5:7: "Onze vaderen hebben gezondigd; zij zijn er niet meer, en wíj dragen hun ongerechtigheden". Toch klaagt het jonge volk ook zichzelf aan (Klaagliederen 5:16): "Gevallen is de kroon van ons hoofd! Wee toch ons, dat wij zo gezondigd hebben!". Om die reden bidden zij (Klaagliederen 5:21): "HEERE, bekeer ons tot U, dan zullen wij bekeerd zijn! Vernieuw onze dagen als vanouds".
​
De Knecht maakt velen rechtvaardig (Jesaja 53:11b) 
​Jesaja 53:11b: "Door de kennis van Hem zal de Rechtvaardige, Mijn Knecht, velen rechtvaardig maken/verklaren ,
want Hij zal hun ongerechtigheden dragen". Dat kan alleen door het offer van de Knecht. God doet dat niet zo maar. Dat lezen we in Exodus 23:7: "Houd u ver van bedrieglijke zaken. Een onschuldige en een rechtvaardige mag u niet doden, want Ik zal de schuldige niet rechtvaardig verklaren (לֹא־אַצְדִּ֖יק רָשָֽׁע)".  Rechtvaardig verklaren is declaratief dus niet per se rechtvaardig maken maar het staat rechtvaardigen staat wel in de hifil. 

Het thema van Jesaja 53 ie vergeven door de Knecht. Hij nam ook de gevolgen van de zonde op zich en droeg de ziekten van het volk en de exil. Zo kon  een nieuwe exodus op gang komen. Jesaja 49:8 Zo zegt de HEERE:
In de tijd van het welbehagen heb Ik U verhoord, en op de dag van het heil heb Ik U geholpen.  Ik zal U beschermen en U geven tot een Verbond voor het volk, om de aarde weer op te richten, om de verwoeste erfelijke bezittingen te ontvangen, (...)  11. Ik zal al Mijn bergen tot een weg maken, Mijn gebaande wegen zullen verhoogd worden. 12. Zie, sommigen zullen van ver komen: zie, anderen uit het noorden en uit het westen, en weer anderen uit het land Sinim. 

Ook Jesaja 54 wijst naar een rijke toekomst voor Jeruzalem: (Jesaja 54:6) "Want als een verlaten vrouw,
een bedroefde van geest, roept de HEERE u, de vrouw van de jeugd, die afgewezen was, zegt uw God. (...) 13. Al uw kinderen zullen door de HEERE onderwezen zijn, en de vrede van uw kinderen zal groot zijn".
Powered by Create your own unique website with customizable templates.