500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Schepping in Genesis 2 vers 4b tot en met vers 25  

1. Woord vooraf

Op de vorige pagina onder de rubriek 'Bijbel'' heb ik Genesis 1 behandeld. In Genesis 1 staat de naam 'Elohiem',  God centraal. Dit woord Elohiem is een meervoud van Eloah en komt bij de volken niet voor als een meervoud voor slechts een god(Marjo Korpel en Johannes de Moor, 'Adam, Eva en de Duivel. Kanaänitische mythen en de Bijbel'  122, 124-125). Het scheppingsverhaal in Genesis 1 vers 1 tot en met Genesis 2 vers 4 a is dus zeer uniek God is de Verhevene die in het hoge woont en slechts door woorden schept. Bovendien vormt Genesis 1 vers 1 tot en met Genesis 2 vers 4a een geheel. De schepping is in zes dagen gerealiseerd door dat God slechts sprak (op deze verheven manier van doen, wordt in de herschepping op teruggrepen zie bv. Psalm 33 vers 9. 'Hij hoeft maar te spreken...'). Op de zevende dag rustte God nadat Hij had gezien dat alles zeer goed was. De lezer wordt daar op gewezen als er staat: 'En God zag alles wat Hij gemaakt had en zie (let op beste lezer) het was zeer goed' (Genesis 1 vers 31). God kon dus rusten  na Zijn magnifieke schepping. Helaas is dit niet zo gebleven...

2 Schepping van de mens en de voorbereiding voor de val 

2.1 Een nieuwe naam wordt toegevoegd aan de verheven naam God

In Genesis 2 vers 4b komt er een nieuwe naam die toegevoegd wordt aan de naam God (Elohiem).  Vanaf dit vers valt de naam JHWH in combinatie met Elohiem (=God) JHWH Elohiem betekent: de HEERE God. De naam HEERE is de naam van de God van het verbond. Deze naam betekent: Hij is er. De gelovige mag weten dat Hij er bij is. Deze betekenis van de naam vinden we terug in Psalm 124. De structuur van deze Psalm is een gedachte-experiment. Bijvoorbeeld: stel dat Nederland geen dijken zou hebben dan... Vanuit dit gedachte-experiment komen we tot de conclusie dat we dankbaar mogen zijn dat we dijken hebben. Dit zelfde gebeurt in Psalm 124. Daar staat: Stel je eens voor als JHWH (HEERE), Hij die er is nu een niet bij zou zijn geweest toen de vijand op ons aanviel dan zouden we zijn vergaan... Maar gelukkig JHWH (de HEERE) was er bij. JHWH (de HEERE) was er ook bij toen Adam viel. Dat laat Genesis 2 vers 4 b zien.


2.2 JHWH Elohiem kneedt de mens naar Zijn beeld
Genesis 1 vers 26 laat zien dat Elohiem (God) de mens schiep naar Zijn  beeld en gelijkenis. Op dat punt was de mens uniek als schepsel. Al het geschapene was geschapen naar eigen aard (bijv. Genesis 1 vers 11, 12, 21, 24,en 25) . Dus slechts lijkend op zichzelf. Maar de mens werd geschapen op de zesde dag, mannelijk en vrouwelijk naar Gods aard, naar Zijn beeld en gelijkenis. Op die dag zag God alles en: zie (beste lezer) het was zeer goed. 
In Genesis 2 vers 7 lezen we dat JHWH Elohiem de mens (adam) boetseerde (יָשַׁ֛ר) uit het stof van de aarde (adama). Let op de woordspeling mens/adam en aarde/adama. In dit tweede scheppingsverhaal wordt de mens verbonden met het stof van de aarde. Dit is een aanvulling op Genesis 1 vers 26. De mens is dus enerzijds beeld van God maar anderzijds ook stof van de aarde (Genesis 2 vers 7). JHWH Elohiem kneedde de mens naar Zijn beeld en gelijkenis.
​In de herschepping kneedt JHWH Elohiem de gevallen mens door Zijn Woord tot Zijn beeld. Als de Pottenbakker slaat Hij soms hard op het klei om het zo te vormen  (zie Jeremia 18 vers 6,  Job in het boek Job en Heman in Psalm 88).


3 Vergelijking van schepping 1 en 2
Scheppingsgeschiedenis 1 in Genesis 1 vers 1 tot en met Genesis 2 vers 4a   
Scheppingsgeschiedenis 2 in Genesis 2 vers 4b tot vers 25 

In 1 is God de Hoge en Verhevene aangeduid met de naam Elohiem wat een meervoud is van Eloah en eigenlijk Goden betekent maar vanwege het enkelvoud van de werkwoorden waar Elohiem het onderwerp van is vertaald dient te worden met God. Dit meervoud Elohiem ziet op Zijn Verhevenheid. Met die verheven naam begint de Hebreeuwse Bijbel. Dat Elohiem de machtige is blijkt uit Zijn schepping in slechts zes dagen.  Bovendien schept Elohiem door slechts te spreken. Zo machtig is Hij (Psalm 33 vers 9). Elohiem kan na Zijn zesdaagse schepping rusten. De zevende dag kent geen dagindeling. Het was God bedoeling, zo laat Mozes de schrijver zien door de dagindeling weg te laten, dat God voor eeuwig zou rusten van Zijn wonderlijk mooie schepping.  

In 2 wordt de naam JHWH (HEERE) toegevoegd aan God. Die naam is de naam van God in Zijn nabijheid. Het betekent: Hij die is. God is erbij ook als de mens valt. Stel dat JHWH er eens niet bij was geweest (zie Psalm 124) dan waren we vergaan.... Genesis 2 vers 4 b tot en met vers 25 bereidt de vreselijke val voor die beschreven wordt in Genesis 3. De mens is weliswaar geschapen naar Gods (Elohiem) beeld (Genesis 1 vers 26) en dus hoog en verheven. Maar de mens is geschapen uit het stof van de aarde (Genesis 2 vers 7). Door de val verliest de mens het beeld van God en keert hij weer terug naar tot het stof van de aarde (Genesis 3 vers 14) en kleeft zijn ziel, heel zijn hebben en houden, aan deze aarde (Psalm 119 vers 25). 
Powered by Create your own unique website with customizable templates.