500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Storm over de wereld
    • 'Heel verschillend en toch éénNieuwe pagina
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • De tovenaar en de profeet
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Psalm 122  Aankomst in Jeruzalem
Een  pelgrimspsalm 

1 Ik was verblijd, toen zij tegen mij steeds zeiden:
Wij gaan naar het huis van de HEERE!
2. Onze voeten staan nu reeds 
binnen uw poorten, Jeruzalem!

3. Jeruzalem is gebouwd als een stad
die volledig is samen verbonden 
4. Daarheen trekken de stammen op,
de stammen van de HEERE,
naar de ark van de getuigenis van Israël,
om de Naam van de HEERE te loven.
5. Want daar verblijven de zetels van het recht,
de zetels van het huis van David.

6. Bid om vrede voor Jeruzalem,
laat het goed gaan met hen die u liefhebben.
7. Laat vrede binnen uw vestingwal zijn,
rust in uw paleizen.

8. Omwille van mijn broeders en mijn vrienden
spreek ik nu: Vrede zij in u!
9. Omwille van het huis van de HEERE, onze God,
laat ik het goede voor u zoeken.

In Psalm 120 zagen we dat de pelgrim vertrok vanuit de tenten van Kedar. Hij Had gebeden tot de HEERE en de HEERE had hem verhoord. Die verhoring was meer dan nodig want de dichter en pelgrim in spe had te maken gehad met een haatdragende omgeving. Hij was vreedzaam maar de andere mensen waren oorlogszuchtig. 

Zijn gebedsverhoring kreeg hij toen mensen in zijn omgeving zeiden: Kom laten we naar het huis van de HEERE gaan. In het begin van deze Psalm zegt de pelgrim namelijk: Ik was verblijd, toen zij tegen mij steeds zeiden: Wij gaan naar het huis van de HEERE! Nu was het moment gekomen dat hij op kon gaan naar Jeruzalem naar één van de feesten. Hij had zich er over verheugd want nu kon hij de tenten van Kedar verlaten en gaan naar het huis van de HEERE. 
Wat mooi overigens zo'n aansporing als mensen tegen elkaar zeggen: Wij gaan naar het huis van de HEERE!  

De dichter en pelgrim gaat nu over naar het meervoud van ik naar wij als hij zegt: "Onze voeten staan nu reeds binnen uw poorten, Jeruzalem!". Het is zo ver. De pelgrim is samen met de andere pelgrims aangekomen. Nu staan hun voeten in Jeruzalem. De reis te voet door de gevaarlijke bergen is nu voorbij. De voet kan nu niet meer uitglijden:  "Onze voeten staan nu reeds binnen uw poorten, Jeruzalem!". De HEERE heeft de pelgrims bewaart. In Psalm 121 sprak de pelgrim dit vertrouwen al uit toen hij al de andere pelgrims toesprak: "Hij zal uw voet niet laten wankelen". Nu staat hun voeten in de stad van de vrede, in Jeruzalem. Ze staan nu op vaste grond. 

De pelgrim heeft dus de tenten van Kedar verlaten. De tenten waar de haatdragende mensen hem belaagden. Nu is hij die zo vreedzaam is in de stad van vrede, de stad van sjalom. In groot enthousiasme zegt hij: "Jeruzalem is gebouwd als een stad die volledig is samenverbonden Daarheen trekken de stammen op, de stammen van de HEERE, naar de ark van de getuigenis van Israël, om de Naam van de HEERE te loven. Want daar verblijven de zetels van het recht, de zetels van het huis van David". 
Merk op de tegenstelling tussen de tenten van Kedar en Jeruzalem. Jeruzalem is gebouwd als een stad die volledig is samenverbonden. Alles straalt harmonie uit en eenheid vergeleken met de gammele tenten van Kedar waar de woorden van haat de pelgrim hebben verdreven. Hier in de stad van vrede is harmonie en hier verblijven de zetels van het recht. In de tenten van Kedar heerste het onrecht en de leugen. De taal van de leugen is een gevaarlijke taal. De pelgrim werd er door verteerd toen ze zeiden tegen hem: geloof jij nog dat er een God? Je bent niet meer van deze tijd. Toen klonken de woorden als muziek: Wij gaan naar het huis van de HEERE! Ga je mee, zeiden ze tegen hem en dat liet hij zich geen tweede keer zeggen.  

De tenten van Kedar zijn tenslotte maar wankele tenten. In die tenten werd ongerecht gedaan en de taal van de haat gesproken maar in Jeruzalem is het anders. Hier staan de zetels van het recht. De zetels van het huis van David. Let op het meervoud. Dat ziet erop dat het recht wordt nageleefd. Er zijn stoelen met rechters genoeg zodat de zwakkeren niet lijden onder de sterkeren want die regel gaat op als er geen rechtspraak is zoals in de tenten van Kedar. Daar geldt het recht van de leugen en de haat. 
Veel mensen schieten bij het woord recht in de stress dat klinkt nogal streng maar zonder recht kan het onrecht welig bloeien en daar worden de zwakkeren de dupe van. Bovendien heeft God het recht lief en allen die Hem volgen ook. 

Dd pelgrim had dus de tenten van Kedar verlaten en kwam aan in het machtige Jeruzalem in het huis van de HEERE. Wat een tegenstelling!  Ook Psalm 84 maakt een tegenstelling tussen het huis van God en de tenten van de goddelozen. Daar staat in vers 11: "Want één dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders; ik verkoos liever te staan op de drempel van het huis van mijn God dan lang te wonen in de tenten van de goddeloosheid". Het huis van God is een stevig huis. Daar tegenover staan de tenten van de goddeloosheid. 

We moeten die natuurlijk niet letterlijk nemen maar zien als beeldspraak. Tenten kunnen zo maar omwaaien. Zo lezen we in het boek Job hoe een bode een bericht brengt en zegt: Job 1:18-19: "Terwijl deze nog sprak, kwam er nog weer een ander en zei: Uw zonen en uw dochters waren aan het eten en wijn drinken in het huis van hun broer, de eerstgeborene En zie, een hevige stormwind kwam van over de woestijn en trof de vier hoeken van het huis, en het viel boven op de jonge mensen, zodat zij stierven; en ík ben maar als enige ontkomen om het u te vertellen". Als een huis al in elkaar zakt hoeveel te meer een tent bij stormwind. 

De schrijver van Hebreeën 11:9-10 merkt op: "Door het geloof is Abraham een inwoner geweest in het land van de belofte als in een vreemd land en heeft hij in tenten gewoond, met Izak en Jakob, die mede-erfgenamen waren van dezelfde belofte. Want hij verwachtte de stad die fundamenten heeft, waarvan God de Ontwerper en Bouwer is". 

(De apostel Paulus noemde zelfs zijn lichaam een wankele tent die eens tegen de vlakte gaat. Hij schrijft in 2 Korinthe 5:1-2: " Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen. Want in deze tent zuchten wij ook, en verlangen wij er vurig naar met onze woning die uit de hemel is, overkleed te worden". Hoor je dat: in deze tent zuchten wij ook! Zuchten dat is ook wat de pelgrim deed in de tenten van Kedar. Zuchten dat is wat Paulus deed met het oog op zijn vergankelijke en zondige lichaam en bestaan. 
Zuchten dat is wat een zwangere vrouw doet. Paulus zegt over dit zuchten in de Romeinenbrief 8:22-23: "Want wij weten, dat het gehele  schepsel te samen zucht, en te samen als in barensnood is tot nu toe. En niet alleen dit, maar ook wij zelf, die de eerstelingen van Geest hebben, wij ook, zeg ik, zuchten in onszelf, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam". Dan wordt de gammel tent verruild voor het huis van God met de vele woningen). 

In vers 6-9 staat het gebed om Jeruzalem centraal: Bid om vrede voor Jeruzalem. Dat is een wonderlijk gebed. Bid om vrede voor de stad van vrede. In een stad van vrede is toch vrede? Ja maar het gaat hier om het aardse Jeruzalem. Er is nog een ander Jerusalem. In Openbaring 21:1-2 lezen we van het komende Jeruzalem: " En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer. En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit de hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is".
Bidden ook wij voor het aardse Jeruzalem dat daar vrede mag komen? Maar bidden we ook voor het kerkelijke Jeruzalem? Ook daar is eenheid en vrede nodig: "Omwille van mijn broeders en mijn vrienden spreek ik nu: Vrede zij in u! Omwille van het huis van de HEERE, onze God, laat ik het goede voor u zoeken". Het goede zoeken voor de kerk en voor heel de samenleving is onze opdracht. 

Hoor je dat: omwille van mijn broeders en vrienden spreek ik nu: de vrede zij in u.  Psalm 133 gaat nog verder in op broeders die samen verblijven in Jeruzalem. In Psalm 133 is dat een heel thema geworden: hoe goed en liefelijk is het als broeders samen verblijven... In Psalm 133 is de pelgrim ver verwijderd van de tenten van Kedar waaruit hij is vertrokken. Hij is nu bij zijn geloofsbroeders De tenten van haat heeft hij achter zich gelaten. 

Hier in Psalm 122 bidt hij om de vrede. Hij die in de tenten van Kedar omringd was door vijanden bidt nu voor zijn broeders want ook zij hebben te maken met haat en soms zijn ze zelf ook niet op hun plek. Ook de broeders kunnen weleens ruzie maken. 
​
In Psalm 133 verblijft hij  volkomen vreedzaam met zijn broeders en zuster in de stad van God. Zijn gebed vindt verhoring. Zijn gebed in de tenten van Kedar: ik riep tot de HEERE en Hij verhoorde mij en zijn gebed om vrede voor de stad van vrede, vindt verhoring. In Psalm 133 beschrijft hij hoe goed en lieflijk het is als broeders samen verblijven. Daar loopt het op uit maar dan wel in het nieuwe Jeruzalem want daar heerst volmaakte vrede. 
Powered by Create your own unique website with customizable templates.