Het schrijven van een scriptie
Inhoud van dit schrijven
In dit schrijven vermeld ik mijn ervaring met het schrijven van een doctoraalscriptie en aan het einde vermeld ik boeken over het schrijven van een scriptie (paper, artikel) en twee sites waar men begeleiding kan krijgen als men er niet uitkomt.
Worstelen met het onderwerp
Het valt niet mee om een goede scriptie te schrijven. Veel studenten worstelen ermee. Allereerst moet men een goed onderwerp hebben. Toen ik destijds mijn doctoraalscriptie diende te schrijven, had ik mij voor een tentamen exegese Oude Testament (wat onder anderen ging over Psalm 126) verdiept in een boek van Walter Beyerlin 'Wir sind wie traumende' over Psalm 126. Ik was het niet eens met Beyerlin en zodoende had ik meteen een goede discussiepartner. Beyerlin vertaalt namelijk de eerste vier verzen van Psalm 126 in de toekomende de tijd. Het gaat volgens hem om een toekomstdroom. Veel moderne commentaren volgen dit spoor. Het is een nieuwe trend.
Uitdaging
Voor mij was Psalm 126 een mooie uitdaging omdat het probleem vooral ligt op het punt van de vertaling. Met taal heb ik een haat-liefdeverhouding. Door de jaren heen is de liefde het gaan winnen van de haat. Taal vergt veel tijd, dat is de hatelijke kant (meer transpiratie dan inspiratie) terwijl ik persoonlijk wel weer houd van inzichten en ontdekkingen.
Zelf aan de slag
De begeleiding was minimaal. Dat kwam door tijdgebrek van de docente. Ik heb toen een voorstel gedaan, wat ze goedkeurde en ben toen begonnen... Ik heb vervolgens heel veel boeken gelezen en gespeurd in de bibliotheek van de GKV aan de Groenestraat in Kampen. Omdat Psalm 126 in de bundel van de liederen 'Hammaaloth' staat, heb ik gekeken wat deze naam inhoudt. Op dat punt doen verschillende opvattingen de ronde waarbij mij opviel dat men elkaar naspreekt en de argumentatie gering is. Om die reden heb ik gesteld dat het hoogstwaarschijnlijk gaat om pelgrimsliederen tijdens de grote feesten naar Jeruzalem. Hammaaloth betekent 'opgangen'. Men gaat (alah/ anabaino) dus op tot Gods altaren (Jona daalde (jarad) af in het schip en was ver weg van God en Zijn heiligdom).
Amsterdamse school voor exegese
Doordat ik in Kampen veel boeken kocht, kwam ik in aanraking met de moderne Schriftkritische exegese. Doorgaans heb je niets aan zulke boeken maar ik kwam ook in aanraking met de Amsterdamse school voor exegese. Met name de geschriften van Karel Deurloo trokken mijn belangstelling. Deurloo die onlangs overleden is, had oog voor de mooie patronen en woordherhalingen/toespelingen in de Schrift. Daar kan men wat mee. Dus nam ik zijn visie op de liederen 'Hammaaloth' mee in mijn scriptie.
Geen heiligen
Het scriptiegesprek met Marjo Korpel en Harmen van Grol verliep goed. Zij vonden dat ik prof. dr Walter Beyerlin goed had weerlegd. Van Grol die van huis uit Rooms is, stelde dat er geen heiligen zijn in de wetenschap. Dat vond ik een rake typering. De toch wel postmoderne wetenschapsfilosoof Thomas Kuhn laat dat in zijn boek 'The Structure of Scientific Revolutions' zien. Wetenschappers zitten veelal gevangen in een paradigma wat niet hoeft te kloppen maar men is er in opgeleid. Men weet niet beter. Er is dan een soort Luther nodig die dit aan de kaak stelt. Men zou kunnen zeggen dat men bedrijfsblind is geworden.
Eigen valkuil
Maar men kan zelf als scribent ook heiligen hebben. Ik had namelijk de indeling van Karel Deurloo omtrent de liederen 'Hammaaloth', het was maar een zijspoor, opgenomen. Die stelde dat deze vijftien Psalmen fraai zijn in te delen. Er is volgens hem sprake van vijfmaal drie Psalmen. Deze drie Psalmen vormen weer een eenheid. De eerste van de drie gaat over het vertrek van de pelgrim uit de vreemde. De tweede Psalm gaat om de reis en de derde Psalm om de aankomst in Jeruzalem. Van Grol legde heel terecht de vinger bij dit al te fraaie schema. Ik gaf toe dat het eigenlijk alleen opgaat bij Psalm 120 (vertrek), 121 (de reis) en 122 (de aankomst). Van Grol spotte nog met Deurloo en stelde dat het een mooie preek was maar niet klopte. Ik moest hem daarin gelijk geven maar vond zijn houding pedant richting zijn collega.
Zelfinzicht
Achteraf analyseerde ik waar het mis was gegaan. Waarom nam ik Beyerlin niet klakkeloos over en Deurloo wel? Ook Deurloo is geen heilige. Persoonlijk denk ik omdat ik van mooie indelingen houd en ik graag ga voor een positief resultaat. Toch had ik mij moeten bedenken. Dit was toch te mooi om waar te zijn! Bovendien gaan het ware en het schone niet altijd samen. De waarheid is veelal hoekig.
Natuurlijk had ik de visie van de legendarische Karel Deurloo wel kunnen opnemen maar dan met een kritische bespreking erbij. Dan had ik Harmen van Grol de wind uit de zeilen genomen. Wetenschap is in dat opzicht schipperen, laveren en relativeren en vooral voorkomen dat men niet strandt.
Boeken over het schrijven van een goede scriptie
'En nu die scriptie nog' Marjan Palm-Hoebe (https://www.bol.com/nl/p/en-nu-die-scriptie-nog/9200000057065429/)
Een handig en goedkoop boekje.
Handboek Academisch schrijven Joy de Jong (https://www.bol.com/nl/p/handboek-academisch-schrijven/9200000101541341/?Referrer=ADVNLGOO002008J-VTCEETBYONRDO-312194578738&gclsrc=aw.ds&ds_rl=1263476&Referrer=ADVNLGOO002008J-VTCEETBYONRDO-312194578738&gclid=EAIaIQobChMIj7bDme_D5gIVCbrtCh30qgVlEAAYASAAEgKPYfD_BwE)
Dikke pil. Handig om erop na te slaan bij het schrijven van een artikel, paper scriptie of proefschrift
Scriptiebegeleiding
Zie https://www.scriptiemaster.nl/scriptiebegeleiding/?gclid=EAIaIQobChMIhbiuxu_D5gIVyrTtCh2X4wC6EAAYASAAEgKpg_D_BwE
Zie https://studielab.nl/hetteam/
Inhoud van dit schrijven
In dit schrijven vermeld ik mijn ervaring met het schrijven van een doctoraalscriptie en aan het einde vermeld ik boeken over het schrijven van een scriptie (paper, artikel) en twee sites waar men begeleiding kan krijgen als men er niet uitkomt.
Worstelen met het onderwerp
Het valt niet mee om een goede scriptie te schrijven. Veel studenten worstelen ermee. Allereerst moet men een goed onderwerp hebben. Toen ik destijds mijn doctoraalscriptie diende te schrijven, had ik mij voor een tentamen exegese Oude Testament (wat onder anderen ging over Psalm 126) verdiept in een boek van Walter Beyerlin 'Wir sind wie traumende' over Psalm 126. Ik was het niet eens met Beyerlin en zodoende had ik meteen een goede discussiepartner. Beyerlin vertaalt namelijk de eerste vier verzen van Psalm 126 in de toekomende de tijd. Het gaat volgens hem om een toekomstdroom. Veel moderne commentaren volgen dit spoor. Het is een nieuwe trend.
Uitdaging
Voor mij was Psalm 126 een mooie uitdaging omdat het probleem vooral ligt op het punt van de vertaling. Met taal heb ik een haat-liefdeverhouding. Door de jaren heen is de liefde het gaan winnen van de haat. Taal vergt veel tijd, dat is de hatelijke kant (meer transpiratie dan inspiratie) terwijl ik persoonlijk wel weer houd van inzichten en ontdekkingen.
Zelf aan de slag
De begeleiding was minimaal. Dat kwam door tijdgebrek van de docente. Ik heb toen een voorstel gedaan, wat ze goedkeurde en ben toen begonnen... Ik heb vervolgens heel veel boeken gelezen en gespeurd in de bibliotheek van de GKV aan de Groenestraat in Kampen. Omdat Psalm 126 in de bundel van de liederen 'Hammaaloth' staat, heb ik gekeken wat deze naam inhoudt. Op dat punt doen verschillende opvattingen de ronde waarbij mij opviel dat men elkaar naspreekt en de argumentatie gering is. Om die reden heb ik gesteld dat het hoogstwaarschijnlijk gaat om pelgrimsliederen tijdens de grote feesten naar Jeruzalem. Hammaaloth betekent 'opgangen'. Men gaat (alah/ anabaino) dus op tot Gods altaren (Jona daalde (jarad) af in het schip en was ver weg van God en Zijn heiligdom).
Amsterdamse school voor exegese
Doordat ik in Kampen veel boeken kocht, kwam ik in aanraking met de moderne Schriftkritische exegese. Doorgaans heb je niets aan zulke boeken maar ik kwam ook in aanraking met de Amsterdamse school voor exegese. Met name de geschriften van Karel Deurloo trokken mijn belangstelling. Deurloo die onlangs overleden is, had oog voor de mooie patronen en woordherhalingen/toespelingen in de Schrift. Daar kan men wat mee. Dus nam ik zijn visie op de liederen 'Hammaaloth' mee in mijn scriptie.
Geen heiligen
Het scriptiegesprek met Marjo Korpel en Harmen van Grol verliep goed. Zij vonden dat ik prof. dr Walter Beyerlin goed had weerlegd. Van Grol die van huis uit Rooms is, stelde dat er geen heiligen zijn in de wetenschap. Dat vond ik een rake typering. De toch wel postmoderne wetenschapsfilosoof Thomas Kuhn laat dat in zijn boek 'The Structure of Scientific Revolutions' zien. Wetenschappers zitten veelal gevangen in een paradigma wat niet hoeft te kloppen maar men is er in opgeleid. Men weet niet beter. Er is dan een soort Luther nodig die dit aan de kaak stelt. Men zou kunnen zeggen dat men bedrijfsblind is geworden.
Eigen valkuil
Maar men kan zelf als scribent ook heiligen hebben. Ik had namelijk de indeling van Karel Deurloo omtrent de liederen 'Hammaaloth', het was maar een zijspoor, opgenomen. Die stelde dat deze vijftien Psalmen fraai zijn in te delen. Er is volgens hem sprake van vijfmaal drie Psalmen. Deze drie Psalmen vormen weer een eenheid. De eerste van de drie gaat over het vertrek van de pelgrim uit de vreemde. De tweede Psalm gaat om de reis en de derde Psalm om de aankomst in Jeruzalem. Van Grol legde heel terecht de vinger bij dit al te fraaie schema. Ik gaf toe dat het eigenlijk alleen opgaat bij Psalm 120 (vertrek), 121 (de reis) en 122 (de aankomst). Van Grol spotte nog met Deurloo en stelde dat het een mooie preek was maar niet klopte. Ik moest hem daarin gelijk geven maar vond zijn houding pedant richting zijn collega.
Zelfinzicht
Achteraf analyseerde ik waar het mis was gegaan. Waarom nam ik Beyerlin niet klakkeloos over en Deurloo wel? Ook Deurloo is geen heilige. Persoonlijk denk ik omdat ik van mooie indelingen houd en ik graag ga voor een positief resultaat. Toch had ik mij moeten bedenken. Dit was toch te mooi om waar te zijn! Bovendien gaan het ware en het schone niet altijd samen. De waarheid is veelal hoekig.
Natuurlijk had ik de visie van de legendarische Karel Deurloo wel kunnen opnemen maar dan met een kritische bespreking erbij. Dan had ik Harmen van Grol de wind uit de zeilen genomen. Wetenschap is in dat opzicht schipperen, laveren en relativeren en vooral voorkomen dat men niet strandt.
Boeken over het schrijven van een goede scriptie
'En nu die scriptie nog' Marjan Palm-Hoebe (https://www.bol.com/nl/p/en-nu-die-scriptie-nog/9200000057065429/)
Een handig en goedkoop boekje.
Handboek Academisch schrijven Joy de Jong (https://www.bol.com/nl/p/handboek-academisch-schrijven/9200000101541341/?Referrer=ADVNLGOO002008J-VTCEETBYONRDO-312194578738&gclsrc=aw.ds&ds_rl=1263476&Referrer=ADVNLGOO002008J-VTCEETBYONRDO-312194578738&gclid=EAIaIQobChMIj7bDme_D5gIVCbrtCh30qgVlEAAYASAAEgKPYfD_BwE)
Dikke pil. Handig om erop na te slaan bij het schrijven van een artikel, paper scriptie of proefschrift
Scriptiebegeleiding
Zie https://www.scriptiemaster.nl/scriptiebegeleiding/?gclid=EAIaIQobChMIhbiuxu_D5gIVyrTtCh2X4wC6EAAYASAAEgKpg_D_BwE
Zie https://studielab.nl/hetteam/