'Luther on the Jews and Judaism
a review of his 'Judengeschriften'
Steven Paas
Dr. Steven Paas
Dr. Steven Paas houdt zich intensief bezig met het fenomeen Israelisme. Israelisme is volgens dr. Paas een stroming binnen het christendom die zich hardmaakt voor het volk van Israel en stelt dat er nog heerlijke beloften te vinden zijn in de Schrift voor land en volk. Dr. Paas stelt deze visie in een flink aantal pennenvruchten aan de kaak. Dit doet hij onder anderen in 'Liefde voor Israel nader bekeken'.
Luther over de Joden en het judaïsme
Dr. Paas heeft een boekje 'Luther on the Jews and Judaism. A review of his 'Judengeschriften' uitgegeven in het Engels bij LIT Verlag wat deel uitmaakt van de serie 'Theological Orientations'. In dit boekje, wat geschreven is in het Engels, bespreekt dr. Paas de heikele visie van Luther op de Joden. Paas doet dit mijns inziens op een eerlijke en evenwichtige manier. Hij verdoezelt de heikele visie van Luther op de Joden niet maar laat zien hoe het zo ver kon komen en wat de achtergrond is van Luthers visie op de Joden.
Luther verstaan
Paas tekent eerst Luthers visie op de Bijbel. In heel de Bijbel gaat het volgens Luther om Gods genade in Jezus Christus. Joden en heidenen kunnen alleen zalig worden door het geloof in Jezus. Uit alles blijkt dat Luther door zijn bekering geheel gericht was op Gods genade in Christus. Deze genade had hij vooral ontdekt in de geschriften van Paulus (brief aan de Romeinen en Galaten). Die genade werd voor hem een poort naar het paradijs en om die reden verzette Luther zich tegen Rome en tegen de Joden omdat zij deze deur versperd hebben met hun eigen leer en goede werken. Wie Luthers visie op de Joden wil verstaan (zoals Rene Süss heeft gepoogd) , moet eerst kennis nemen van Luthers visie op de genade. Dat is mijns inziens een heel terecht standpunt.
Harde woorden
In 1543 schreef Luther 'Over de Joden en hun leugens'. In dit geschrift haalt hij fel uit naar de Joden en hun religie. Dr. Paas citeert de gestorven kenner van Luther, Heiko Oberman. Oberman stelt dat Luther vanaf 1543 het Joodse geloof als een criminele bedreiging voor alle christenen is gaan beschouwen maar dat bij Luther het aanbod van genade en het gebed om hun bekering tot het laatste toe overeind blijft.
Ontwikkeling
Dr. Paas tekent de ontwikkeling die Luther doormaakte in zijn Jodengeschriften (een term die onder anderen Thomas Kaufmann gebruikt in zijn boek 'Luthers' Judengeschriften'). In 1523 schreef Luther een positief boek over de Joodse afkomst van Jezus 'Dat Jezus een geboren Jood was'. In 1543, 20 jaar later, rekent Luther af met het Jodendom in zijn boek 'Over de Joden en hun leugens'. Dr. Paas ziet bij Luther drie fases. De eerste fase is puur missionair bedoeld. Luther is er dan in zijn geschriften opgericht om de Joden te winnen voor het geloof in Jezus. Hij meent dat de Roomse kerk met de leer van de goede werken de Joden in de weg hebben gestaan in hun bekering. Vervolgens ging Luther de Joden steeds meer zien als een bedreiging vanwege hun volharding in het verwerpen van Jezus. Luther werd defensief, verdedigde het christendom maar ook steeds meer offensief en viel het Jodendom aan. Deze tweede en derde fase (van defensief naar offensief) grepen in elkaar over maar zelfs in zijn offensieve fase behield Luther zijn missionaire houding. Hij hoopte op hun bekering.
Antijudaïsme
Luther was niet antisemitisch. Hij wilde de Joden niet uitroeien maar wel hun religie vernietigen en om die reden is het beter om de spreken van zeer fel antijudaïsme. Dit was hij vooral in zijn laatste Jodengeschriften. De hoofdtitel van het boek van Paas luidt dan ook 'Luther on the Jews and Judaism'. Luther had het vooral gemunt op het judaïsme, de Joodse godsdienst. De Joden hebben niets met Jezus, schreef Luther in 'Over de Joden en hun leugens'. De Joden noemen Jezus zelfs een hoerenzoon en Marie noemen zij een hoer. Zoveel blasfemie kan de zeer gedreven Luther niet verwerken en hij haalt zelf ook naar hen uit. Dit deed hij vanwege zijn liefde voor zijn Zaligmaker die in het geding was.
Van Luther naar Hitler...
Dr. Paas bestrijdt dan ook terecht de visie van Rene Süss die van Joodse afkomst is, aanvankelijk Nederlands Hervormd predikant werd en toch weer terugkeerde naar het Joodse geloof. Volgens Süss loopt er een directe lijn van Maarten Luther naar Adolf Hitler. De reformator en dictator reiken elkaar over de eeuwen heen de hand (Süss 'Luthers Theologisch Testament', p 509,510). Dr. Paas stelt dat mannen als Süss het kernpunt missen van de geestelijke strijd die de hervormer voerde (they lack of understanding of the focal point of the spiritual battle waged by the Reformer). Luther gebruikte veelal ongepolijste woorden maar hij sprak dan ook de taal van de boeren en de gewone man. Bovendien moet men Luther ook zien als een kind van zijn tijd. In zijn scheldwoorden week hij niet af van zijn tegenstanders. Het behoorde zelfs bij de gangbare strijdmethodes in de academische wereld, stelt dr. Paas.
Luther en Paulus
Het boek van dr. Steven Paas 'Luther on the Jews and Judaism. A review of his 'Judengeschriften' is nuttig om te lezen. Dr. Paas probeert Luther zo eerlijk mogelijk weer te geven en hem recht te doen. Een andere vraag is of Luther Paulus heeft begrepen omtrent de toekomst van de Joden. Te denken valt aan Romeinen 11 vers 26. Over de uitleg van die tekst zijn de meningen verdeeld.
a review of his 'Judengeschriften'
Steven Paas
Dr. Steven Paas
Dr. Steven Paas houdt zich intensief bezig met het fenomeen Israelisme. Israelisme is volgens dr. Paas een stroming binnen het christendom die zich hardmaakt voor het volk van Israel en stelt dat er nog heerlijke beloften te vinden zijn in de Schrift voor land en volk. Dr. Paas stelt deze visie in een flink aantal pennenvruchten aan de kaak. Dit doet hij onder anderen in 'Liefde voor Israel nader bekeken'.
Luther over de Joden en het judaïsme
Dr. Paas heeft een boekje 'Luther on the Jews and Judaism. A review of his 'Judengeschriften' uitgegeven in het Engels bij LIT Verlag wat deel uitmaakt van de serie 'Theological Orientations'. In dit boekje, wat geschreven is in het Engels, bespreekt dr. Paas de heikele visie van Luther op de Joden. Paas doet dit mijns inziens op een eerlijke en evenwichtige manier. Hij verdoezelt de heikele visie van Luther op de Joden niet maar laat zien hoe het zo ver kon komen en wat de achtergrond is van Luthers visie op de Joden.
Luther verstaan
Paas tekent eerst Luthers visie op de Bijbel. In heel de Bijbel gaat het volgens Luther om Gods genade in Jezus Christus. Joden en heidenen kunnen alleen zalig worden door het geloof in Jezus. Uit alles blijkt dat Luther door zijn bekering geheel gericht was op Gods genade in Christus. Deze genade had hij vooral ontdekt in de geschriften van Paulus (brief aan de Romeinen en Galaten). Die genade werd voor hem een poort naar het paradijs en om die reden verzette Luther zich tegen Rome en tegen de Joden omdat zij deze deur versperd hebben met hun eigen leer en goede werken. Wie Luthers visie op de Joden wil verstaan (zoals Rene Süss heeft gepoogd) , moet eerst kennis nemen van Luthers visie op de genade. Dat is mijns inziens een heel terecht standpunt.
Harde woorden
In 1543 schreef Luther 'Over de Joden en hun leugens'. In dit geschrift haalt hij fel uit naar de Joden en hun religie. Dr. Paas citeert de gestorven kenner van Luther, Heiko Oberman. Oberman stelt dat Luther vanaf 1543 het Joodse geloof als een criminele bedreiging voor alle christenen is gaan beschouwen maar dat bij Luther het aanbod van genade en het gebed om hun bekering tot het laatste toe overeind blijft.
Ontwikkeling
Dr. Paas tekent de ontwikkeling die Luther doormaakte in zijn Jodengeschriften (een term die onder anderen Thomas Kaufmann gebruikt in zijn boek 'Luthers' Judengeschriften'). In 1523 schreef Luther een positief boek over de Joodse afkomst van Jezus 'Dat Jezus een geboren Jood was'. In 1543, 20 jaar later, rekent Luther af met het Jodendom in zijn boek 'Over de Joden en hun leugens'. Dr. Paas ziet bij Luther drie fases. De eerste fase is puur missionair bedoeld. Luther is er dan in zijn geschriften opgericht om de Joden te winnen voor het geloof in Jezus. Hij meent dat de Roomse kerk met de leer van de goede werken de Joden in de weg hebben gestaan in hun bekering. Vervolgens ging Luther de Joden steeds meer zien als een bedreiging vanwege hun volharding in het verwerpen van Jezus. Luther werd defensief, verdedigde het christendom maar ook steeds meer offensief en viel het Jodendom aan. Deze tweede en derde fase (van defensief naar offensief) grepen in elkaar over maar zelfs in zijn offensieve fase behield Luther zijn missionaire houding. Hij hoopte op hun bekering.
Antijudaïsme
Luther was niet antisemitisch. Hij wilde de Joden niet uitroeien maar wel hun religie vernietigen en om die reden is het beter om de spreken van zeer fel antijudaïsme. Dit was hij vooral in zijn laatste Jodengeschriften. De hoofdtitel van het boek van Paas luidt dan ook 'Luther on the Jews and Judaism'. Luther had het vooral gemunt op het judaïsme, de Joodse godsdienst. De Joden hebben niets met Jezus, schreef Luther in 'Over de Joden en hun leugens'. De Joden noemen Jezus zelfs een hoerenzoon en Marie noemen zij een hoer. Zoveel blasfemie kan de zeer gedreven Luther niet verwerken en hij haalt zelf ook naar hen uit. Dit deed hij vanwege zijn liefde voor zijn Zaligmaker die in het geding was.
Van Luther naar Hitler...
Dr. Paas bestrijdt dan ook terecht de visie van Rene Süss die van Joodse afkomst is, aanvankelijk Nederlands Hervormd predikant werd en toch weer terugkeerde naar het Joodse geloof. Volgens Süss loopt er een directe lijn van Maarten Luther naar Adolf Hitler. De reformator en dictator reiken elkaar over de eeuwen heen de hand (Süss 'Luthers Theologisch Testament', p 509,510). Dr. Paas stelt dat mannen als Süss het kernpunt missen van de geestelijke strijd die de hervormer voerde (they lack of understanding of the focal point of the spiritual battle waged by the Reformer). Luther gebruikte veelal ongepolijste woorden maar hij sprak dan ook de taal van de boeren en de gewone man. Bovendien moet men Luther ook zien als een kind van zijn tijd. In zijn scheldwoorden week hij niet af van zijn tegenstanders. Het behoorde zelfs bij de gangbare strijdmethodes in de academische wereld, stelt dr. Paas.
Luther en Paulus
Het boek van dr. Steven Paas 'Luther on the Jews and Judaism. A review of his 'Judengeschriften' is nuttig om te lezen. Dr. Paas probeert Luther zo eerlijk mogelijk weer te geven en hem recht te doen. Een andere vraag is of Luther Paulus heeft begrepen omtrent de toekomst van de Joden. Te denken valt aan Romeinen 11 vers 26. Over de uitleg van die tekst zijn de meningen verdeeld.