Immanuel Kant (1724-1805)
Wie was Kant
Kant leefde aan het einde van de Verlichting. Een stroming in West Europa die de rede zag als het belangrijkste instrument voor het opdoen van kennis. In zijn geschrift 'Wat is Verlichting?' stelt Kant dat Verlichting het uittreden is van de onwetendheid waarin de mensen zijn gekomen doordat zij niet durven te denken. Men laat zich teveel aanleunen door de kerk en de adel, meende Kant. 'Durf te denken', moedigde Kant de lezers van zijn geschrift aan.
De vader van de moderne theologie
'Durf te denken' een mooie uitspraak van Kant. De reformatoren durfden ook te denken. Zij lieten zich ook niets wijs maken door de roomse kerk en door de adel. Toch was hun denken meer een nadenken. Zij wisten dat ‘De Kennis’ er reeds was, namelijk de Bijbel. Kant zag God als de Onkenbare. Hij stelde dat we de dingen hierop aarde op zichzelf niet kunnen bevatten zoals ze zijn, laat staan God. 'Das ding an sich' bestaat niet. Wij construeren in onze hersens een idee van de dingen. Het is slechts een invalshoek. Dat maakt bescheiden, zou men zeggen. Kant is hiermee de vader van de moderne theologie geworden. God is er nog wel maar is niet langer kenbaar. Een vager Gods geloof duikt op. Iets wat elk mens heeft door ingeschapen Gods kennis. Kant wilde dit vage Godsbesef niet op scherp laten zetten door de Bijbel zoals de reformatoren wel deden. Dat is te dogmatisch. De reformatoren echter gaven leerboeken en catechismussen uit om het geloof te wekken in de gevallen mens en om door genade diens Gods besef te veranderen in een beginnend kennen van God want dan zullen zij kennen en vervolgen te kennen (Hosea 6:3).
Kant is de wegbereider voor het atheïsme van Nietzsche
Kant wordt ook weleens de wegbereider genoemd voor het atheïsme. Er wordt weleens gezegd dat Kant het geloof in God heeft uitgehongerd, God is de Onkenbare en dat Nietzsche daarna God dood kon verklaren. Deze gedachtegang lijkt terecht want Nietzsche zei triomfantelijk: ‘wij (lees: filosofen) hebben Hem gedood’. Toch laat God zich niet dood verklaren. Dat doet satan. De satan is namelijk als de dood dat mens rekening gaat houden met een levende God en nog erger vindt satan het als de mens door genade gaat leren leven naar Zijn woord. Dan verliest satan namelijk een van zijn volgelingen.
God is kenbaar in Zijn woord en in Zijn Zoon
God is echter wel degelijk kenbaar namelijk in Zijn woord en vooral in Zijn Zoon. We kunnen dat lezen in de geschriften van Luther. Luther was doodsbang voor elke vorm van filosofie omdat de filosofie Gods woord het zwijgen oplegt of komt met een eigen opvatting en uitleg van Gods woord. Rome deed dat door middel van Aristoteles en de moderne mens doet dat door middel van Kant en Nietzsche. Kant zette Gods woord aan de kant, sloot aan bij een algemeen Gods besef en Nietzsche zette God aan de kant.
In Zijn woord toont God Zijn liefde jegens gevallen mensen die Hij weer wil oprichten als zij tot Hem komen met hun zonden en schuld. De kennis van God in Christus is dan ook de kern van het christelijke geloof. Helaas hebben velen In Duitsland geluisterd naar de stem van Kant in plaats dat men de geschriften las (en leest) van Maarten Luther.
Wie was Kant
Kant leefde aan het einde van de Verlichting. Een stroming in West Europa die de rede zag als het belangrijkste instrument voor het opdoen van kennis. In zijn geschrift 'Wat is Verlichting?' stelt Kant dat Verlichting het uittreden is van de onwetendheid waarin de mensen zijn gekomen doordat zij niet durven te denken. Men laat zich teveel aanleunen door de kerk en de adel, meende Kant. 'Durf te denken', moedigde Kant de lezers van zijn geschrift aan.
De vader van de moderne theologie
'Durf te denken' een mooie uitspraak van Kant. De reformatoren durfden ook te denken. Zij lieten zich ook niets wijs maken door de roomse kerk en door de adel. Toch was hun denken meer een nadenken. Zij wisten dat ‘De Kennis’ er reeds was, namelijk de Bijbel. Kant zag God als de Onkenbare. Hij stelde dat we de dingen hierop aarde op zichzelf niet kunnen bevatten zoals ze zijn, laat staan God. 'Das ding an sich' bestaat niet. Wij construeren in onze hersens een idee van de dingen. Het is slechts een invalshoek. Dat maakt bescheiden, zou men zeggen. Kant is hiermee de vader van de moderne theologie geworden. God is er nog wel maar is niet langer kenbaar. Een vager Gods geloof duikt op. Iets wat elk mens heeft door ingeschapen Gods kennis. Kant wilde dit vage Godsbesef niet op scherp laten zetten door de Bijbel zoals de reformatoren wel deden. Dat is te dogmatisch. De reformatoren echter gaven leerboeken en catechismussen uit om het geloof te wekken in de gevallen mens en om door genade diens Gods besef te veranderen in een beginnend kennen van God want dan zullen zij kennen en vervolgen te kennen (Hosea 6:3).
Kant is de wegbereider voor het atheïsme van Nietzsche
Kant wordt ook weleens de wegbereider genoemd voor het atheïsme. Er wordt weleens gezegd dat Kant het geloof in God heeft uitgehongerd, God is de Onkenbare en dat Nietzsche daarna God dood kon verklaren. Deze gedachtegang lijkt terecht want Nietzsche zei triomfantelijk: ‘wij (lees: filosofen) hebben Hem gedood’. Toch laat God zich niet dood verklaren. Dat doet satan. De satan is namelijk als de dood dat mens rekening gaat houden met een levende God en nog erger vindt satan het als de mens door genade gaat leren leven naar Zijn woord. Dan verliest satan namelijk een van zijn volgelingen.
God is kenbaar in Zijn woord en in Zijn Zoon
God is echter wel degelijk kenbaar namelijk in Zijn woord en vooral in Zijn Zoon. We kunnen dat lezen in de geschriften van Luther. Luther was doodsbang voor elke vorm van filosofie omdat de filosofie Gods woord het zwijgen oplegt of komt met een eigen opvatting en uitleg van Gods woord. Rome deed dat door middel van Aristoteles en de moderne mens doet dat door middel van Kant en Nietzsche. Kant zette Gods woord aan de kant, sloot aan bij een algemeen Gods besef en Nietzsche zette God aan de kant.
In Zijn woord toont God Zijn liefde jegens gevallen mensen die Hij weer wil oprichten als zij tot Hem komen met hun zonden en schuld. De kennis van God in Christus is dan ook de kern van het christelijke geloof. Helaas hebben velen In Duitsland geluisterd naar de stem van Kant in plaats dat men de geschriften las (en leest) van Maarten Luther.