500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Storm over de wereld
    • 'Heel verschillend en toch éénNieuwe pagina
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • De tovenaar en de profeet
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Afbeelding
           TIJD 
        GEEST 

​          Een perspectief
              op mens en tijd 

​            Rik Torfs 



‘Dat is toch niet meer van deze tijd!’ We horen het vaak. Maar wat betekent het nu precies? Hoe kunnen we de tijd waarin we leven beter begrijpen? Laten we een stapje achteruit zetten en de foto waarop we met een aarzelende glimlach staan afgebeeld, scherper bekijken. In 'Tijdgeest' beschrijft Rik Torfs de speerpunten, vooroordelen en taboes van ons hedendaagse levensgevoel. Hij bestudeert hoe ze doordringen in alle grote thema’s van het moderne leven, zoals de vrijheid van meningsuiting en haar grenzen, de nieuwe invulling van de zeven hoofdzonden, het geloof in de wetenschap, de angst voor het ongrijpbare en de kracht van het slachtofferschap. Toch is 'Tijdgeest' een optimistisch boek. Torfs geeft aan hoe we, zonder euforie of weemoed, complexloos kunnen leven in de tijd die de onze is. Wie weet slagen we erin hem mooier, ruimer en vrijer te maken. En daardoor zelf gelukkiger te worden.

Kijken door het sleutelgat
Kenmerken tijd geest: reactionair nieuwe taboes die geen taboe mogen heten blz 21 de nieuwe taboe zijn de leessleutels voor de tijd... 

Vooruitgangsoptimisten
De tijdgeest vindt vooral weerklank bij vooruitgangsoptimisten. het is heel menselijk dat mensen denken dat het nu beter gaat dan vroeger. Hoop doet leven en geeft perspectief aan het leven. Maar door deze houding blijft de kritische vraag uit of we het wel zo goed doen. Meedeinen met de tijdgeest is natuurlijk wel makkelijk maar ook gevaarlijk. Anderzijds was het vroeger niet per definitie beter zoals cultuurpessimisten opperen. Vele vooruitgangsoptimisten wijzen op de slavernij die er vroeger. Torfs merkt op dat je Cicero zijn slaaf Tiro zag als zijn vriend en broeder terwijl veel grote multinationals hun personeel gebruiken als loonslaven. Natuurlijk is er grote vooruitgang geboekt in de techniek maar anderzijds is ons milieu er niet beter op geworden. 

Tijd in drievoud
Hegel deelde de tijd in drie periode in. De these, antithese en synthese. Om een voorbeeld te geven: vroeger was er slavernij en dat was geoorloofd (these). Daar kwamen mensen tegen in het verweer (antithese) en vervolgens kregen slaven vrijheid maar ze konden ook blijven en kregen nu loon (synthese). Er is sprake van een voortschrijdend inzicht en er is daardoor vooruitgang geboekt. Dit model (these-antithese-synthese) is van Hegel die in de 19de eeuw leefde. De eeuw waarin men optimistisch was en men geloofde in de vooruitgang. De zaken liggen echter doorgaans complexer in onze tijd meent Torfs. Individuen wordt niet altijd rechtgedaan. Een blanke man die solliciteert naar een baan bij een universiteit en heel goede papieren heeft kan zomaar deze baan mislopen als er een allochtone vrouw solliciteert. Zij behoort namelijk tot twee groeperingen waarvan we nu zeggen die staan op achterstand. In de naam van de rechtvaardigheid en gelijkheid wordt de vrijheid opgeofferd. Is hier sprake van vooruitgang? Daar zal niet iedereen ja op zeggen. 

Geest 
De volksgeest die zich richt op het eigen volk is uit de tijd. Het nationaalsocialisme is daar debet aan. Torfs ziet een andere geest opkomen die ook veel gevaren in zich bergt. Die hij dan ook aanwijst. Het betreft de geest van de gelijkheid en de geest van het hier en nu die de wetenschap centraal stelt. Christelijke begrippen als vergiffenis komen op de tocht te staan omdat het slachtoffer wel recht gedaan moet worden en dus geldt steeds de vergelding. Torfs gaat op dat punt wel ver mijns inziens maar hij heeft wel een punt. Een moordenaar moet gewoon straf krijgen naar mijn mening maar om nu altijd de vergelding toe te passen?
Omdat alles op het hier en nu komt te staan, gaan huwelijken kapot. In het huwelijk geldt niet de trouw maar de gelijkheidsbalans (wat je erin stopt moet je altijd terug krijgen) Het huwelijk heeft niet meer de mystieke waarde. Iets was verheven is boven de tijd en door God is ingesteld.
De wet van de vergelding vanwege het gelijkheidsdenken wordt op een haast wetenschappelijke wijze gehanteerd en niet de wet van de vergeving die altijd basis was van het christelijke huwelijk. Natuurlijk kunnen er ook dingen gebeuren die haast onomkeerbaar zijn. Toch wordt het huwelijk vaak wetenschappelijk bekeken en stelt men de vraag: wat levert het mij nog op? Zou een nieuwe partner niet beter zijn? Veelal komt men bedrogen uit. Torfs ziet het christelijke idee van vergiffenis als een mooie sleutel om relaties te herstellen. Het slachtoffer geeft zo de dader weer een nieuwe kans. 










Tijdgeest. Een perspectief op mens en tijd.
Professor Torfs denkt na over de samenleving en onze plaats daarin. Soms lijkt de groep het individu te versmachten en van zijn vrijheid te beroven. Kortom, hoe voelt het aan om hier en nu te leven? En vergeet niet: dit is Rik Torfs, dus er mag gelachen worden!

​Cancelcultuur
Ik ken de hoogleraar als een begenadigd spreker en ook van zijn wijze, speelse bijdragen op Twitter. Dit boek is minder luchtig, het doet je nadenken. "Wat waarheid leek, werd leugen, en ook het omgekeerde was waar". "Met welke gevoelens en gedachten kun je openlijk uitpakken en welke verzwijg je beter?" Hoezo? We zijn nu toch erg vrij om onze gedachten te publiceren en eventueel van de daken te verkondigen? Torfs doet ons twijfelen: heb je al eens iets stellig beweerd dat tegen de heersende opinie ingaat? Hij toont aan dat "de vrijheid van meningsuiting de jongste jaren almaar meer beperkingen ondervindt, door de vermenging van recht en moraal, door de grote, soms onaantastbare rol van gevoelens". Het begrip "woke" gebruikt hij weinig, maar dat er een cancelcultuur is, toont hij aan via talrijke vaststellingen.

Slachtofferschap
Door de gigantische rol die het slachtofferschap tegenwoordig toebedeeld krijgt, komt zelfs het juridisch vermoeden van onschuld in het gedrang. Aan dit verschijnsel wijdt hij een heel hoofdstuk. Als voorbeeld gebruikt hij het proces tegen Dominique Strauss-Kahn die het kamermeisje Diallo zou hebben aangerand. Al zijn we geneigd het arme kamermeisje te geloven, als je dit hoofdstuk gelezen hebt, zie je in dat het zich voordoen als een slachtoffer een  rol kan zijn en dat het "emotionele of morele meerwaarde biedt en door machtshebbers gebruikt zal worden als het ultieme instrument om hun macht te bestendigen". Emotie noemt hij in strijd met ratio: "Als je het niet kan winnen in een discussie met rationele argumenten, schakel dan emotie in en je wint altijd."
\
Taboe

Ook dit hoofdstuk schudde mijn aannames een beetje dooreen. Vele taboes in verbinding met de macht van de Katholieke Kerk zijn verdwenen: samenwonen is niet langer vies. Een halve eeuw geleden was iemand die les gaf aan een katholieke school verplicht een andere baan te zoeken na een echtscheiding. Zelfs over abortus kan in hoe langer hoe meer landen gepraat worden en homeseksualiteit werd van zijn stigma ontdaan. En toch... lees dit hoofdstuk en begrijp hoeveel moderne taboes er in de plaats gekomen zijn. Om toch één voorbeeld te geven: er mag niet geraakt worden aan het geloof in de wetenschap.

Factcheckers
Torfs durft ook hier zich te keren tegen het algemeen aanvaarde idee dat een factchecker niets fout kan doen. De universiteit is ook niet meer de plaats waar je gedachten kunt ventileren die tegen de gangbare opinie ingaan. Er is overal een vermenging van recht en moraal, waaraan vroeger de Kerk zich bezondigde, een rol die nu vooral door de linkerzijde wordt overgenomen.
De hoogleraar kerkelijk recht spaart de Kerk niet en wijst waar hij dit nodig acht op de fouten die vooral vroeger door dit machtige instituut gemaakt werden. Op p. 76 besluit hij ironisch: "Niet de Kerk volgde de trends in de samenleving, maar de samenleving die in de Kerk".

Optimistisch boek
Met de schrijver meedenken, maakt je niet pessimistisch. We kunnen niet ontsnappen aan de tijdgeest van het hier en nu, maar door hem beter te begrijpen, kunnen we relativeren. Met de nodige ironie en zelfspot kunnen we autonoom een eigen weg kiezen, aldus Torfs.

De tekening op de kaft nodigt ons uit om door het sleutelgat naar de tijdgeest te gluren en op de achterkant vinden we een mooie foto van An Clapdorp: Rik Torfs kijkt ons monkelend aan, terwijl hij zich afwendt van "de spiegel van het verleden".

Boekvoorstellingen
Al een paar keer heb ik de voorstelling van een boek van de uitgeverij Ertsberg kunnen meemaken en het was telkens heel erg interessant en zelfs plezant. Ik raad u aan om die uitnodigingen in het oog te houden.
Bron: ​https://www.humanistischverbond.be/kritisch-lezen/953/tijdgeest-een-perspectief-op-mens-en-tijd/#:~:text=Optimistisch%20boek,eigen%20weg%20kiezen%2C%20aldus%20Torfs.




Powered by Create your own unique website with customizable templates.