500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Foto
Want ik weet en ben verzekerd
Over de zekerheid van de schuldvergeving 
Ds. S.J. de Hoest

​​
​
​
​Te bestellen:  
Het boekje kost 10,95 euro  en omvat 108 pagina's.
​Het is te bestellen bij de HHG Nieuwe-Tonge, via A.E. Knöps,
tel. 0187-640911 of via de e- mail: aeknops@kliksafe.nl


De netto-opbrengst komt ten goede
aan het evangelisatiewerk in Roosendaal 
dat vanuit de HHG Nieuwe-Tonge en HHG St. Maartensdijk gedaan wordt.

Wie was ds S.J. de Hoest
Ds. Samuël Johannes  de Hoest was  predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk in de 19de eeuw,  de eeuw van de afscheiding  De Hoest werd geboren in 1804 i Amsterdam en overleed in Nijkerk in 1877 op 72 jarige leeftijd. Hij diende de gemeente van Ottoland., Lexmond en Nijkerk. De Hoest behoorde tot de behoudende de richting in zijn kerk. 

Zijn reden om dit boekje te schrijven
In de eeuw van de afscheiding was het Bijbelse zicht op de vergeving van de zonde en de daarmee verbonden zekerheid sterk vervaagd. De vrijzinnige richting (lichtere richting)  meende dat Jezus voor alle mensen gestorven is en dat het dus niet meer uitmaakt of je mag weten dat je daar persoonlijk deel aan hebt. Aan de andere kant was daar de zware richting (Johan Adam Wormser senior noemde hen de bekrompen richting) die allerlei niet-Bijbelse voorwaarden stelden. Zo van: je moet eerst weten dat je uitverkoren bent of: zekerheid krijg je alleen door een aparte ervaring. De Hoest tracht in dit boekje deze impasse te doorbreken door de eenvoudige weg voor te schrijven die de Bijbel ons wijst. 

Voor wie de beloften zijn
De belofte van de vergeving van de zonde is er voor elke zondaar. Niemand wordt buiten gesloten. De Hoest moet niets hebben van een inperking van het evangelie. Dan is de vergeving van de zonde er alleen voor de uitverkorenen. Zo gaat het volgens De Hoest in Johannes 3:16  om heel de wereld en niet om de uitverkoren wereld. Keer op keer wijst De Hoest er op dat de zekerheid van de vergeving van de zonde plaatsvindt langs de gewone weg namelijk dat men de belofte van het evangelie gelooft. Dat geloof doet de nevels opklaren. Het neemt alle twijfels weg en er komt vrede in het geweten en blijdschap in het hart. De kennis van deze heerlijke vergeving zorgt er voor dat de zondaar  heilig gaat leven voor God. Hij/zij is ontheven van de straf van de zonden, zou hij/zij dan weer de zonden doen die Hem schuldig stellen voor God ? Zal hij/zij God niet heel dankbaar zijn voor deze genade? 

Tegenwerpingen
Is deze route die De Hoest beschrijft niet te makkelijk?  De Hoest gaat op dit soort vragen in. De Hoest stelt dat er geen andere route is dan de weg van het geloof in de belofte van de vergeving van de zonde bewandelen en dan volgt de blijdschap (het gevoel). Men moet zich echter niet laten leiden door het gevoel. Gevoel staat in bepaalde bevindelijke kringen centraal. Eerst voelen en dan pas geloven. Men klemt zich dan vast aan ingebeelde ervaringen en niet aan Gods onfeilbare beloften. Er zijn er ook die de Bijbelse kenmerken missen van het geloof maar wel stellen dat zij de vergeving van de zonden hebben ervaren. Zij veroordelen anderen maar missen zelf de liefde. Zij drijven op hun gevoelige ervaringen en verheffen zich boven de gewone gelovigen.

Directe - en indirect zekerheid
De Hoest stelt dat zij die staan naar een bijzondere ervaring van de Geest zodat men weten mag dat de zonden vergeven zijn staan naar een directe zekerheid. De Hoest echter vindt het Bijbelser om te staan naar een indirecte zekerheid namelijk dat men gelooft in de belofte van de vergeving van de zonde. Dat is de normale Bijbelse route. Men noemt die directe verzekering door de Heilige Geest  iets hogers. Men wordt door deze bijzondere verzekering een bijzondere christen. De Hoest haalt William Guthrie aan die stelt in 'Des Christen grote interest' dat God aan sommige christenen een bijzondere bekendmaking geeft van de vergeving van de zonde maar dat deze niet verhevener is dan de gewone route namelijk het geloof in de belofte van de vergeving van de zonde. 

Eens bekeerd altijd bekeerd
Daar zit volgens De Hoest wel een kern van waarheid in maar als men dit misbruikt door weer in de zonde te gaan leven is deze leer zeer schadelijk. De zekerheid van het geloof van de zonde blijft niet altijd in de gelovigen maar dient zorgvuldig bewaakt te worden. Ook kan de vaste overtuiging van de vergeving van de zonde er niet zijn zolang er nog onbeleden en onbestreden zonde zijn.   Natuurlijk zal elke gelovige dagelijks struikelen in de zonde maar als we opzettelijk in de zonde leven dan is dat wat anders. Elke zonde verzwakt de vergeving van de zonde maar het is net als met de wolken. Hoe kleiner de wolk des te minder deze het heerlijke licht van de zon wegneemt. Het is zelfs mogelijk dat men de gehele zekerheid van het geloof kwijtraakt als men blijft verkeren in de zonde. Dan verduisteren deze zwarte wolken het Licht van de vergevende Zon. Natuurlijk ligt van Gods kant alles vast maar de Zon schijnt achter de wolken. Voor de gelovige is het profijtelijk als deze wandelt naar Gods Woord en niet naar eigen goeddunken. Dan mag hij/zij de liefelijke Zon aanschouwen (Gods aangezicht in gunst) 

De zekerheid verschilt
Niet alle gelovigen zijn evenveel verzekerd. De ene mag door het geloof en de heilige levenswandel meer ervaren van de vergeving van de zonde dan de ander die slordiger leeft. Iemand die langer op de weg is,  zal ook meer ervaren van deze zekerheid dan iemand die pas tot het geloof is gekomen. Van belang is het om de zekerheid te zoeken langs de gewone weg door Gods heil - en troostrijk woord te geloven. 

De heruitgave
Voor de heruitgave van dit boekje van ds. De Hoest mogen we dankbaar zijn Dit boekje geeft op een eenvoudige wijze aan hoe men de zekerheid van de vergeving van de zonde kan krijgen. Dit boekje, wat ik voor mij hebben liggen, is al de zevende druk. Het voorziet dus in een behoefte en dat is fijn want de zekerheid van het geloof is een belangrijk thema. Zonder het geloof in de vergeving van de zonde kan niemand God ontmoeten. Dat is de kern van dit boekje en het geloof in de vergeving van de zonde geeft zekerheid en dus vreugde mits men er wel uit blijft leven. Een slordige levenswandel of het staan naar bijzondere ervaring nemen deze zekerheid  helaas weg. Dan komen er donkere wolken die Gods vriendelijk aangezicht versomberen. Ds. de Hoest waarschuwt daar terecht voor...  Dat gevaar ligt ook op de loer.   

Powered by Create your own unique website with customizable templates.