Want ik weet en ben verzekerd
Over de zekerheid van de schuldvergeving
Ds. S.J. de Hoest
Te bestellen:
Het boekje kost 10,95 euro en omvat 108 pagina's.
Het is te bestellen bij de HHG Nieuwe-Tonge, via A.E. Knöps,
tel. 0187-640911 of via de e- mail: [email protected]
De netto-opbrengst komt ten goede
aan het evangelisatiewerk in Roosendaal
dat vanuit de HHG Nieuwe-Tonge en HHG St. Maartensdijk gedaan wordt.
Wie was ds S.J. de Hoest
Ds. Samuël Johannes de Hoest was predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk in de 19de eeuw, de eeuw van de afscheiding De Hoest werd geboren in 1804 i Amsterdam en overleed in Nijkerk in 1877 op 72 jarige leeftijd. Hij diende de gemeente van Ottoland., Lexmond en Nijkerk. De Hoest behoorde tot de behoudende de richting in zijn kerk.
Zijn reden om dit boekje te schrijven
In de eeuw van de afscheiding was het Bijbelse zicht op de vergeving van de zonde en de daarmee verbonden zekerheid sterk vervaagd. De vrijzinnige richting (lichtere richting) meende dat Jezus voor alle mensen gestorven is en dat het dus niet meer uitmaakt of je mag weten dat je daar persoonlijk deel aan hebt. Aan de andere kant was daar de zware richting (Johan Adam Wormser senior noemde hen de bekrompen richting) die allerlei niet-Bijbelse voorwaarden stelden. Zo van: je moet eerst weten dat je uitverkoren bent of: zekerheid krijg je alleen door een aparte ervaring. De Hoest tracht in dit boekje deze impasse te doorbreken door de eenvoudige weg voor te schrijven die de Bijbel ons wijst.
Voor wie de beloften zijn
De belofte van de vergeving van de zonde is er voor elke zondaar. Niemand wordt buiten gesloten. De Hoest moet niets hebben van een inperking van het evangelie. Dan is de vergeving van de zonde er alleen voor de uitverkorenen. Zo gaat het volgens De Hoest in Johannes 3:16 om heel de wereld en niet om de uitverkoren wereld. Keer op keer wijst De Hoest er op dat de zekerheid van de vergeving van de zonde plaatsvindt langs de gewone weg namelijk dat men de belofte van het evangelie gelooft. Dat geloof doet de nevels opklaren. Het neemt alle twijfels weg en er komt vrede in het geweten en blijdschap in het hart. De kennis van deze heerlijke vergeving zorgt er voor dat de zondaar heilig gaat leven voor God. Hij/zij is ontheven van de straf van de zonden, zou hij/zij dan weer de zonden doen die Hem schuldig stellen voor God ? Zal hij/zij God niet heel dankbaar zijn voor deze genade?
Tegenwerpingen
Is deze route die De Hoest beschrijft niet te makkelijk? De Hoest gaat op dit soort vragen in. De Hoest stelt dat er geen andere route is dan de weg van het geloof in de belofte van de vergeving van de zonde bewandelen en dan volgt de blijdschap (het gevoel). Men moet zich echter niet laten leiden door het gevoel. Gevoel staat in bepaalde bevindelijke kringen centraal. Eerst voelen en dan pas geloven. Men klemt zich dan vast aan ingebeelde ervaringen en niet aan Gods onfeilbare beloften. Er zijn er ook die de Bijbelse kenmerken missen van het geloof maar wel stellen dat zij de vergeving van de zonden hebben ervaren. Zij veroordelen anderen maar missen zelf de liefde. Zij drijven op hun gevoelige ervaringen en verheffen zich boven de gewone gelovigen.
Directe - en indirect zekerheid
De Hoest stelt dat zij die staan naar een bijzondere ervaring van de Geest zodat men weten mag dat de zonden vergeven zijn staan naar een directe zekerheid. De Hoest echter vindt het Bijbelser om te staan naar een indirecte zekerheid namelijk dat men gelooft in de belofte van de vergeving van de zonde. Dat is de normale Bijbelse route. Men noemt die directe verzekering door de Heilige Geest iets hogers. Men wordt door deze bijzondere verzekering een bijzondere christen. De Hoest haalt William Guthrie aan die stelt in 'Des Christen grote interest' dat God aan sommige christenen een bijzondere bekendmaking geeft van de vergeving van de zonde maar dat deze niet verhevener is dan de gewone route namelijk het geloof in de belofte van de vergeving van de zonde.
Eens bekeerd altijd bekeerd
Daar zit volgens De Hoest wel een kern van waarheid in maar als men dit misbruikt door weer in de zonde te gaan leven is deze leer zeer schadelijk. De zekerheid van het geloof van de zonde blijft niet altijd in de gelovigen maar dient zorgvuldig bewaakt te worden. Ook kan de vaste overtuiging van de vergeving van de zonde er niet zijn zolang er nog onbeleden en onbestreden zonde zijn. Natuurlijk zal elke gelovige dagelijks struikelen in de zonde maar als we opzettelijk in de zonde leven dan is dat wat anders. Elke zonde verzwakt de vergeving van de zonde maar het is net als met de wolken. Hoe kleiner de wolk des te minder deze het heerlijke licht van de zon wegneemt. Het is zelfs mogelijk dat men de gehele zekerheid van het geloof kwijtraakt als men blijft verkeren in de zonde. Dan verduisteren deze zwarte wolken het Licht van de vergevende Zon. Natuurlijk ligt van Gods kant alles vast maar de Zon schijnt achter de wolken. Voor de gelovige is het profijtelijk als deze wandelt naar Gods Woord en niet naar eigen goeddunken. Dan mag hij/zij de liefelijke Zon aanschouwen (Gods aangezicht in gunst)
De zekerheid verschilt
Niet alle gelovigen zijn evenveel verzekerd. De ene mag door het geloof en de heilige levenswandel meer ervaren van de vergeving van de zonde dan de ander die slordiger leeft. Iemand die langer op de weg is, zal ook meer ervaren van deze zekerheid dan iemand die pas tot het geloof is gekomen. Van belang is het om de zekerheid te zoeken langs de gewone weg door Gods heil - en troostrijk woord te geloven.
De heruitgave
Voor de heruitgave van dit boekje van ds. De Hoest mogen we dankbaar zijn Dit boekje geeft op een eenvoudige wijze aan hoe men de zekerheid van de vergeving van de zonde kan krijgen. Dit boekje, wat ik voor mij hebben liggen, is al de zevende druk. Het voorziet dus in een behoefte en dat is fijn want de zekerheid van het geloof is een belangrijk thema. Zonder het geloof in de vergeving van de zonde kan niemand God ontmoeten. Dat is de kern van dit boekje en het geloof in de vergeving van de zonde geeft zekerheid en dus vreugde mits men er wel uit blijft leven. Een slordige levenswandel of het staan naar bijzondere ervaring nemen deze zekerheid helaas weg. Dan komen er donkere wolken die Gods vriendelijk aangezicht versomberen. Ds. de Hoest waarschuwt daar terecht voor... Dat gevaar ligt ook op de loer.
Over de zekerheid van de schuldvergeving
Ds. S.J. de Hoest
Te bestellen:
Het boekje kost 10,95 euro en omvat 108 pagina's.
Het is te bestellen bij de HHG Nieuwe-Tonge, via A.E. Knöps,
tel. 0187-640911 of via de e- mail: [email protected]
De netto-opbrengst komt ten goede
aan het evangelisatiewerk in Roosendaal
dat vanuit de HHG Nieuwe-Tonge en HHG St. Maartensdijk gedaan wordt.
Wie was ds S.J. de Hoest
Ds. Samuël Johannes de Hoest was predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk in de 19de eeuw, de eeuw van de afscheiding De Hoest werd geboren in 1804 i Amsterdam en overleed in Nijkerk in 1877 op 72 jarige leeftijd. Hij diende de gemeente van Ottoland., Lexmond en Nijkerk. De Hoest behoorde tot de behoudende de richting in zijn kerk.
Zijn reden om dit boekje te schrijven
In de eeuw van de afscheiding was het Bijbelse zicht op de vergeving van de zonde en de daarmee verbonden zekerheid sterk vervaagd. De vrijzinnige richting (lichtere richting) meende dat Jezus voor alle mensen gestorven is en dat het dus niet meer uitmaakt of je mag weten dat je daar persoonlijk deel aan hebt. Aan de andere kant was daar de zware richting (Johan Adam Wormser senior noemde hen de bekrompen richting) die allerlei niet-Bijbelse voorwaarden stelden. Zo van: je moet eerst weten dat je uitverkoren bent of: zekerheid krijg je alleen door een aparte ervaring. De Hoest tracht in dit boekje deze impasse te doorbreken door de eenvoudige weg voor te schrijven die de Bijbel ons wijst.
Voor wie de beloften zijn
De belofte van de vergeving van de zonde is er voor elke zondaar. Niemand wordt buiten gesloten. De Hoest moet niets hebben van een inperking van het evangelie. Dan is de vergeving van de zonde er alleen voor de uitverkorenen. Zo gaat het volgens De Hoest in Johannes 3:16 om heel de wereld en niet om de uitverkoren wereld. Keer op keer wijst De Hoest er op dat de zekerheid van de vergeving van de zonde plaatsvindt langs de gewone weg namelijk dat men de belofte van het evangelie gelooft. Dat geloof doet de nevels opklaren. Het neemt alle twijfels weg en er komt vrede in het geweten en blijdschap in het hart. De kennis van deze heerlijke vergeving zorgt er voor dat de zondaar heilig gaat leven voor God. Hij/zij is ontheven van de straf van de zonden, zou hij/zij dan weer de zonden doen die Hem schuldig stellen voor God ? Zal hij/zij God niet heel dankbaar zijn voor deze genade?
Tegenwerpingen
Is deze route die De Hoest beschrijft niet te makkelijk? De Hoest gaat op dit soort vragen in. De Hoest stelt dat er geen andere route is dan de weg van het geloof in de belofte van de vergeving van de zonde bewandelen en dan volgt de blijdschap (het gevoel). Men moet zich echter niet laten leiden door het gevoel. Gevoel staat in bepaalde bevindelijke kringen centraal. Eerst voelen en dan pas geloven. Men klemt zich dan vast aan ingebeelde ervaringen en niet aan Gods onfeilbare beloften. Er zijn er ook die de Bijbelse kenmerken missen van het geloof maar wel stellen dat zij de vergeving van de zonden hebben ervaren. Zij veroordelen anderen maar missen zelf de liefde. Zij drijven op hun gevoelige ervaringen en verheffen zich boven de gewone gelovigen.
Directe - en indirect zekerheid
De Hoest stelt dat zij die staan naar een bijzondere ervaring van de Geest zodat men weten mag dat de zonden vergeven zijn staan naar een directe zekerheid. De Hoest echter vindt het Bijbelser om te staan naar een indirecte zekerheid namelijk dat men gelooft in de belofte van de vergeving van de zonde. Dat is de normale Bijbelse route. Men noemt die directe verzekering door de Heilige Geest iets hogers. Men wordt door deze bijzondere verzekering een bijzondere christen. De Hoest haalt William Guthrie aan die stelt in 'Des Christen grote interest' dat God aan sommige christenen een bijzondere bekendmaking geeft van de vergeving van de zonde maar dat deze niet verhevener is dan de gewone route namelijk het geloof in de belofte van de vergeving van de zonde.
Eens bekeerd altijd bekeerd
Daar zit volgens De Hoest wel een kern van waarheid in maar als men dit misbruikt door weer in de zonde te gaan leven is deze leer zeer schadelijk. De zekerheid van het geloof van de zonde blijft niet altijd in de gelovigen maar dient zorgvuldig bewaakt te worden. Ook kan de vaste overtuiging van de vergeving van de zonde er niet zijn zolang er nog onbeleden en onbestreden zonde zijn. Natuurlijk zal elke gelovige dagelijks struikelen in de zonde maar als we opzettelijk in de zonde leven dan is dat wat anders. Elke zonde verzwakt de vergeving van de zonde maar het is net als met de wolken. Hoe kleiner de wolk des te minder deze het heerlijke licht van de zon wegneemt. Het is zelfs mogelijk dat men de gehele zekerheid van het geloof kwijtraakt als men blijft verkeren in de zonde. Dan verduisteren deze zwarte wolken het Licht van de vergevende Zon. Natuurlijk ligt van Gods kant alles vast maar de Zon schijnt achter de wolken. Voor de gelovige is het profijtelijk als deze wandelt naar Gods Woord en niet naar eigen goeddunken. Dan mag hij/zij de liefelijke Zon aanschouwen (Gods aangezicht in gunst)
De zekerheid verschilt
Niet alle gelovigen zijn evenveel verzekerd. De ene mag door het geloof en de heilige levenswandel meer ervaren van de vergeving van de zonde dan de ander die slordiger leeft. Iemand die langer op de weg is, zal ook meer ervaren van deze zekerheid dan iemand die pas tot het geloof is gekomen. Van belang is het om de zekerheid te zoeken langs de gewone weg door Gods heil - en troostrijk woord te geloven.
De heruitgave
Voor de heruitgave van dit boekje van ds. De Hoest mogen we dankbaar zijn Dit boekje geeft op een eenvoudige wijze aan hoe men de zekerheid van de vergeving van de zonde kan krijgen. Dit boekje, wat ik voor mij hebben liggen, is al de zevende druk. Het voorziet dus in een behoefte en dat is fijn want de zekerheid van het geloof is een belangrijk thema. Zonder het geloof in de vergeving van de zonde kan niemand God ontmoeten. Dat is de kern van dit boekje en het geloof in de vergeving van de zonde geeft zekerheid en dus vreugde mits men er wel uit blijft leven. Een slordige levenswandel of het staan naar bijzondere ervaring nemen deze zekerheid helaas weg. Dan komen er donkere wolken die Gods vriendelijk aangezicht versomberen. Ds. de Hoest waarschuwt daar terecht voor... Dat gevaar ligt ook op de loer.