500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Dr. A. Kuyper en de gemeene gratie (1837-1920).

Wie was hij?
Kuyper werd geboren te Maassluis, als zoon van een predikant Hij studeerde theologie en klassieke talen aan de Universiteit Leiden, waar hij reeds op zijn vierentwintigste promoveerde. Op zijn vijfentwintigste trouwde hij en werd hij als predikant beroepen in Beesd (Betuwe).
Kuyper was tijdens zijn studie, zoals velen in het midden van de negentiende eeuw, als vrijzinnig dominee opgeleid. In zijn eerste gemeente Beesd veranderde hij in rechtzinnige (orthodoxe) richting. Aan het eind van zijn leven zei hij dat zijn 'bekering' vooral te danken was aan zijn omgang met het rechtzinnige, orthodox-gelovige kerkvolk, waarbij hij met name wees op mevrouw Pietje Baltus. Mede ook onder invloed van Kuypers vrouw werd hij een leider en vertegenwoordiger van dit kerkvolk, en des te sterker na zijn beroep naar Amsterdam. Hij heeft zich door het oprichten van een kerk, krant, universiteit en politieke partij voor (de emancipatie van) deze mensen en hun geloofsbeleving ingezet, omdat hij besefte dat de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk met haar moderne, vrijzinnige leer en prediking deze mensen niet dichter bij God bracht.
Zijn onvrede met de zijns inziens vrijzinnige Nederlandse Hervormde Kerk leidde in 1886 (ruim 50 jaar na de afscheiding van 1834) tot een scheuring in deze kerk. Nadat Kuyper wegens zijn ideeën door het kerkbestuur van Amsterdam was geschorst, richtte hij met enkele tientallen medestanders de Gereformeerde Kerk op. Weldra kreeg deze kerk een groot aantal leden. Het ontstaan van deze kerk werd bekend onder de naam Doleantie, naar het Latijnse woord dolere (= klagen, smart).Men verliet met pijn en smart de kerk. Het doel van de nieuwe kerk was om terug te keren naar de Dordtse Kerkorde uit 1619 om daarmee de kerkorganisatie en de geloofsbelijdenis weer bij autonome plaatselijke kerken en daarmee bij het kerkvolk te leggen in plaats van bij het landelijke kerkbestuur dat bovendien volgens Kuyper te vrijzinnig was (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham_Kuyper).

Kuyper zijn visie op de kerk en overheid.
​
Dr. A Kuyper verliet de volkskerk en dr. Hoedemaker bleef. Hoedemaker wilde heel het volk en heel de natie bereiken en zei: 'We zijn een gedoopte natie' (dr. Otto J. de Jong, Geschiedenis der kerk. p.328). Kuyper zag echter Nederland moderniseren en verwachtte niet dat er een christelijke overheid zou komen die het klassieke christendom zou bevorderen (de eerste tafel van de wet). Hij stelde dat de overheid alleen moet zorgen dat alles eerlijk verloopt tussen de mensen onderling (de tweede tafel van de wet). In 1905 verkorte de gereformeerde kerken artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis met betrekking tot de taak van de overheid om alle valse godsdienst uit te roeien (Dr. K van der Zwaag, Onverkort of gekortwiekt? Artikel 36 van de Nederlandse geloofsbelijdenis en de spanning tussen overheid en religie. p. 333-339).
​Kuyper werd in 1874 kamerlid namens de ARP en stichtte in 1880 de Vrije Universiteit in Amsterdam. Vrij wil zeggen vrij van de vrijzinnige overheidsbemoeienissen. Men financierde zelf de universiteit. Zo probeerde Kuyper de kerk te hervormen van binnenuit door het kweken van een gereformeerd kader. Plaatselijke kerken adviseerde hij om de band met de synode te verbreken en het recht op de gebouwen en goederen te claimen omdat men de wettige gereformeerde kerk voortzette. Dit mislukte Er ontstond een scheuring en men verliet met pijn en verdriet de kerk. De zogenaamde doleantie van 1886 ontstond, ruim 50 jaar na de afscheiding van 1834 (dr. Otto J. de Jong, Geschiedenis der kerk. p.326-327 en http://www.vu.nl/nl/over-de-vu/profiel-en-missie/historie-van-de-vu/index.aspx).​​

​
De kernvisie van Kuyper.
​De kern van de visie van Kuper is dat hij de moderne staat erkent en beseft dat zo'n staat nooit theocratisch kan zijn. Hooguit kan zo'n staat de twee tafel van de wet realiseren. Kuyper stichtte ook een eigen universiteit om predikanten op te leiden in de klassieke theologie.


​De kerngedachte van de Gemeene Gratie: deze wereld is leefbaar door Gods algemene genade
​
Kuyper heeft over 'De gemeente gratie' drie dikken pillen geschreven. Hij gaf het werk in 1931 uit. Deel een is het geschiedkundig gedeelte, deel twee het leerstellig gedeelte en deel drie is het praktische gedeelte. Wat dreef Kuyper om drie delen van elk ruim 500 pagina's te schrijven? Kuyper zag de staat als niet christelijk.  Dat was zijn uitgangspunt. Hij besefte dat zo'n staat nooit het christendom kan bevorderen. Maar de staat kan wel het kwaad weren in deze wereld zodat deze wereld leefbaar blijft. Kuyper stelde dat God in zijn algemene genade nog een overheid heeft gegeven die zorgt voor haar burgers. Om die reden is deze wereld leefbaar. Samenwerken is ook mogelijk met zo'n overheid. Kuyper geeft voorbeelden. Zo sloot Abram een verbond met  koning Abimelech die een afgodendienaar was. Zo leefde Israël te midden van de volken en zo sloot  Salomo een akkoord met de koning Hiram met betrekking tot het leveren van materiaal voor de tempelbouw.   

​
De gemeente gratie en het ter hand nemen van de middelen.
​
O
ok na de zondeval is Gods zorg voor deze wereld als Schepper is zichtbaar aanwezig volgens Kuyper. Hij zorgt in Zijn algemene genade dat er voedsel en onderdak is. Hij zorgt voor goede artsen en medicijnen. Ook voor verzekeringen en inenten. Deze middelen dient men te gebruiken. In bepaalde orthodoxe kringen was men daar op tegen. Dit zou stroken met Gods voorzienigheid. Volgens Kuyper gaat Gods voorzienigheid ook over de middelen. Hij reikt die aan door middel van artsen enzovoorts. Kuyper wees er op om geen onmiddelijkheidsdrijver te worden. In de zin van: als God wil dat ik die ziekte niet krijg dan krijg ik die niet. God werkt middellijk stelde Kuyper.

​
Voor de Koning.
​De gereformeerden moeten in deze wereld getuigen en pal staan voor de zaak van hun Koning stelde Kuyper in drie dikke delen die hij 'Pro Rege' (Voor de Koning) noemde. Christenen moeten zich dus niet terugtrekken maar staan voor de zaak van de koning. Hij gaf de kleine luiden een zelfbewustheid mee. Men dient christen te zijn in deze wereld. Zelf gaf hij het voorbeeld. Kuyper was een zelfbewust man.

Kuypers beroep op Voetius en Comrie is niet geheel terecht.
​Kuyper ging uit van de veronderstelde wedergeboorte bij elk gedoopt kind. Hij beriep zich onder andere op Comrie en Voetius. Voetius was echter veel strenger dan Kuyper als het ging om de kenmerken van de genade  Dit heeft dr. Steenblok aangetoond in zijn boek  'Gijsbertus Voetius; zijn leven en werk'. In dit geschrift toont Steenblok aan dat Voetius anders  dacht over het leven der genade dan in zijn dagen de neocalvinisten. G.H. Kersten betuigt zijn instemming in het voorwoord.                                                                                                        
​Comrie stelde wel dat de levendmaking er eerder is dan de daad van het geloof maar hield die twee kanten van het geloof redelijk dicht bijeen. Comrie leerde niet dat elk kind dat gedoopt is verondersteld wedergeboren is. 
​
​Kuyper en Luther ten aanzien van de toe-eigening van het heil.
Bij Luther stond de daad van het geloof centraal. Het geloof in Jezus en de vergeving van de zonde, de rechtvaardigmaking zag Luther als de kern van het christelijke leven. Luther leerde geen veronderstelde wedergeboorte of een levendmaking voor de daad van het geloof. Alleen wie daadwerkelijk in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven en is wedergeboren (een wedergeboorte in de engere zin als slecht de levendmaking in de zin van een kiem kende de reformatie niet.).
​Omdat Kuyper de veronderstelde wedergeboorte leerde, legde hij meer nadruk op het christelijke leven in het hier en nu en het leven voor de Koning (Pro Rege). De gemeenteleden zijn al gered en kunnen nu aan de slag in deze wereld. Bij Kuyper krijgt de toe-eigening van het heil en het bevindelijke leven voor Gods aangezicht (Coram Deo) niet het volle pond zoals bij Luther. Bij Luther gaat het om de daad van het geloof. Het geloof dat in al haar aanvechting Jezus aangrijpt en Zijn verdienste en zo mag weten rechtvaardig te zijn voor God. Met dat leerstuk staat of valt de kerk, stelde Luther.


Kuyper en Luther ten aanzien van de rol van de overheid.
​Kuyper was een neocalvinist. Hij trachtte de leer van Calvijn in rapport te brengen met zijn tijd. Dit had gevolgen voor zijn visie op de overheid. Calvijn en Luther leefden volgens Kuyper in een tijd dat men nog een christelijke overheid had die de valse godsdienst kon uitroeien. Kuyper achtte dit in zijn tijd niet haalbaar en meende dat dit voorbehouden was aan Israël ten tijde van het Oude Testament. Kuyper ging dus uit van een moderne overheid die dankzij Gods algemene genade wel de doorbraak van het onderlinge kwaad kan tegen gaan. De gereformeerden omdat zij volgens Kuyper verondersteld wedergeboren zijn, dienen in deze wereld op alle terreinen van het leven het koningschap van Christus (Pro Rege) uit te dragen.                                                      Legde Luther de nadruk op het Priesterschap van Jezus die zich offerde voor zondaren. Kuyper legde de nadruk op het Koningschap van Jezus en hoe men als christen dient te leven in een niet christelijke samenleving.  
Powered by Create your own unique website with customizable templates.