500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
De climax van de toorn van God in Openbaring 15 en 16

Een ander teken groot en indrukwekkend
Openbaring 15 en 16 gaat over de laatste zeven plagen. Men mag ook spreken van oordelen. Het eerste vers van Openbaring 15 werkt al naar het eindoordeel toe. Daar staat, ik volg de Groot Nieuws Bijbel (vanwege de lineaire vertaling): 'En ik zag een ander teken in de hemel groot en indrukwekkend'. In Openbaring 12:1 lezen we van een groot teken: 'En er werd een groot teken gezien in de hemel; namelijk een vrouw, bekleed met de zon; en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren' In Openbaring 12:3 lezen we ook van een teken daar staat:  'En er werd een ander teken gezien in den hemel; en ziet, er was een grote rode draak, hebbende zeven hoofden, en tien hoornen, en op zijn hoofden zeven koninklijke hoeden'.

Openbaring 15:1 heeft bij het begrip een 'ander teken'  in vergelijking met Openbaring 12:3 twee toevoegingen er achter die op die plaats vragen om nadruk namelijk groot en indrukwekkend. Het is de taal van de climax: groot en indrukwekkend. Dus: Ik zag een ander teken groot en indrukwekkend.

De ondergang van Babylon  
Dit andere teken gaat over zeven engelen die de zeven laatste plagen hebben.  Het zijn dus echt de laatste plagen. Straks zal het grote Babylon vallen. We lezen de aankondiging van de val van Babylon al in Openbaring 14:8. Dit is een soort vooruitblik. In Openbaring 13 deed het Beest zijn intrede. Tegenover het Beest staat het Lam met de 144.000 volgelingen (Openbaring 14:1). In Openbaring 16:19 lezen we in de Statenvertaling: 'En het grote Babylon is gedacht geworden voor God, om haar te geven de drinkbeker van de wijn van de toorn van Zijn gramschap'.  De Statenvertalers hebben dit wat moeizaam vertaald althans voor ons (toen niet). De Groot Nieuws Bijbel heeft: 'God was het grote Babylon niet vergeten en liet de beker drinken die gevuld was met zijn wraak'.  Dit is de climax. De val van Babylon wordt in Openbaring 17-19 verder uitgewerkt.
In Openbaring 18:2  lezen we: 'En hij riep krachtig met een grote stem, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon, en is geworden een woonstede der duivelen'. Let op dat er tweemaal staat: zij is gevallen, zij is gevallen. Het is alsof een bode in oorlogstijd de boodschap overbrengt aan het thuisfront. Hijgend komt hij aan met deze heerlijke boodschap: zij is gevallen, zij is gevallen. 


De komst van het nieuwe Jeruzalem
Babylon kon niet staande blijven voor de toorn van God. Babylon verdwijnt en Jeruzalem verschijnt! Openbaring 21 en 22 gaat over de komst van het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel komt. De stad met de parelen poorten en de plaats waar vermoeide pelgrims eeuwig het lied zullen zingen van Mozes en het Lam. Openbaring is tenslotte echt een troostboek: van chaos naar kosmos. 

De zeven laatste plagen 
Babylon staat symbool voor de christenvervolging en de misleiding van de volken. Allereerst valt te denken aan Rome van destijds en later aan de Roomse kerk maar ook andere steden en staten maken zich schuldig aan christenvervolging en misleiding. Babylon is de stad van het Beest en Jeruzalem is de stad van het Lam. In Openbaring 6: 9 en 10 staat: 'En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen degenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden. En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?' Let op het vragende voornaamwoord hoelang! God heeft dus de gelovigen niet meteen verhoord. Waarom niet. Dat is een goede vraag. Gods toorn is niet zo als bij mensen, een snelle opwelling daar zullen we in de vragen bij stilstaan en we kijken dan met elkaar wat de reden is.
​
Gods oordelen komen... weliswaar langzaam maar wel zeker 

Openbaring 15 vers 1 laat zien dat Gods molens langzaam maar zeker malen. Zijn toorn komt eraan vanwege het onterechte vergoten bloed van Zijn volgelingen. De laatste zeven plagen komen er aan. De fiolen, schalen gevuld met Gods toorn. Er staat in Openbaring 15:1 volgens de Groot Nieuws Bijbel: 'Het waren de laatste plagen. Het betekende het einde van Gods toorn'. De Statenvertaling heeft: 'namelijk zeven engelen, hebbende de zeven laatste plagen; want in deze is de toorn Gods geëindigd'. Zakelijk gezien komt de Groot Nieuws Bijbel overeen met de Statenvertaling. Toch mag men het ook iets anders vertalen namelijk: De zeven engelen hadden de zeven laatste plagen omdat door deze (plagen) de toorn van God volbracht werd. Hier klinkt dus het woord 'volbracht'. Een heel belangrijk kruiswoord van Jezus. Jezus heeft de toorn van God volbracht, dat is betaald. Daardoor is de toorn van God gestild. Maar hier in Openbaring 15:1  lezen we dat er nog zeven laatste plagen kwamen waardoor de toorn van God volbracht moest worden. Hoe kan dat als Jezus Gods toorn heeft gestild, volbracht? Een vraag waar we straks met elkaar over na willen denken. 

De zangers aan de glazen zee
In Openbaring 15:2 en 3 lezen we van de zangers aan de glazen zee. De glazen zee verwijst naar de Rietzee waar Israel door heen trok op de vlucht voor farao. Deze zee is voor de volken met vuur gemengd. De farao kwam met zijn ruiters om in het water. De volken die de christenen vervolgen zullen omkomen in de vuurzee van Gods toorn. De glazen zee laat zien dat de wereldgeschiedenis voor Gods transparant is. Niet voor de mens. Die ziet er vaak niet doorheen... In Openbaring mag de gelovige een inkijkje nemen in de troebele wereldgeschiedenis. In het licht van de Gods openbaring wordt de wereldgeschiedenis zo helder als glas. 
Aan de glazen zee wordt het lied van Mozes en het Lam gezongen. Het is het lied van de bevrijding van alle vijanden. Centraal staat God en Jezus. Zijn oordelen zijn rechtvaardig. Het zijn geen driften... 

Het is geschied en er geschiedden/geschiedde... 
Daarna worden de fiolen, schalen van Gods toorn leeg gegoten op de aarde... De zeven laatste plagen die volbracht moeten worden zijn vreselijk... Op Golgotha heeft Jezus de toorn van God volbracht en dan toch deze plagen? Iets om over na te denken. In Openbaring 16:17 en 18 staat: 'En de zevende engel goot zijn fiool (schaal) uit in de lucht; en er kwam een grote stem uit de tempel van de hemel, van de troon, zeggende: Het is geschied. En er geschiedden stemmen, en donderslagen, en bliksemen; en er geschiedde een grote aardbeving, hoedanig niet is geschied van dat de mensen op de aarde geweest zijn, namelijk een zodanige aardbeving en zo groot... '. Let op de woordspelingen met het werkwoord geschieden!! Het is geschied en er geschiedden stemmen en donderslagen en er geschiedde een grote aardbeving enzovoorts. Het gaat om de grootste gebeurtenis ooit. 

Het is volbracht en het is geschied 

'Het is geschied' dat wil zeggen dat de plagen zijn volbracht. Dan is de wereldgeschiedenis ten einde en is er geen omkeer meer mogelijk. Heel de kerkgeschiedenis speelt zich af tussen het kruiswoord van Jezus: het is volbracht en deze tekst uit Openbaring 16:17: het is geschied. Het gaat dus tweemaal om een voltooiing. De voltooiing van Jezus aan het kruis 'het is volbracht'  deze is plaatsvervangend en vervolgens 'het is geschied' dat wil zeggen de plagen raken nu wel de mensen in alle hevigheid. Vlak voor deze tekst lezen we een ernstig vermaan van Jezus zelf in een ik-boodschap in Openbaring 16:15  'Ziet, Ik kom als een dief. Zalig is hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt zal wandelen, en men zijn schaamte niet zal zien'.  Die klederen van heil worden ons nog steeds aangeboden in de zondagse prediking. Wat doen wij ermee? Lopen we nog naakt rond in ons adamskostuum? 

Vragen:
1. In Openbaring 6: 9 en 10 staat: En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen degenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden. En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen? Let op het vragende voornaamwoord hoelang! God heeft dus de gelovigen niet meteen verhoord. Waarom niet?  Om deze vraag te kunnen beantwoorden lees Jona 4:2 en 2 Petrus 3:9. 

2.  Jezus heeft de toorn van God volbracht, dat is betaald. Daardoor is de toorn van God gestild. Maar hier in Openbaring 15:1  lezen we dat er nog zeven laatste plagen kwamen waardoor de toorn van God volbracht moest worden. Hoe kan dat als Jezus Gods toorn heeft gestild, volbracht?  Was Zijn kruiswoord dan tevergeefs? 

3. De wereldgeschiedenis is een chaos. Vergelijk het met de onderzijde van een borduursel. Men ziet een wirwar van draadjes. Aan de bovenzijde is het een mooi harmonieus geheel, een kosmos. God weet wat Hij doet.  Openbaring laat deze onderzijde en bovenzijde zien. Geef voorbeelden van deze onderzijde en bovenzijde uit het boek Openbaring. 

4. Babylon zal de beker met de wijn van Gods toorn drinken (Openbaring 16:19). Welke drinkbeker dronk Jezus (Mattheus 26:42) en welke drinkbeker mag diegene die In Hem gelooft drinken (Psalm 23:5 en 116:13) en de goddelozen (Psalm 75:9)? 
Powered by Create your own unique website with customizable templates.