De climax van de toorn van God in Openbaring 15 en 16
Een ander teken groot en indrukwekkend
Openbaring 15 en 16 gaat over de laatste zeven plagen. Men mag ook spreken van oordelen. Het eerste vers van Openbaring 15 werkt al naar het eindoordeel toe. Daar staat, ik volg de Groot Nieuws Bijbel (vanwege de lineaire vertaling): 'En ik zag een ander teken in de hemel groot en indrukwekkend'. In Openbaring 12:1 lezen we van een groot teken: 'En er werd een groot teken gezien in de hemel; namelijk een vrouw, bekleed met de zon; en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren' In Openbaring 12:3 lezen we ook van een teken daar staat: 'En er werd een ander teken gezien in den hemel; en ziet, er was een grote rode draak, hebbende zeven hoofden, en tien hoornen, en op zijn hoofden zeven koninklijke hoeden'.
Openbaring 15:1 heeft bij het begrip een 'ander teken' in vergelijking met Openbaring 12:3 twee toevoegingen er achter die op die plaats vragen om nadruk namelijk groot en indrukwekkend. Het is de taal van de climax: groot en indrukwekkend. Dus: Ik zag een ander teken groot en indrukwekkend.
De ondergang van Babylon
Dit andere teken gaat over zeven engelen die de zeven laatste plagen hebben. Het zijn dus echt de laatste plagen. Straks zal het grote Babylon vallen. We lezen de aankondiging van de val van Babylon al in Openbaring 14:8. Dit is een soort vooruitblik. In Openbaring 13 deed het Beest zijn intrede. Tegenover het Beest staat het Lam met de 144.000 volgelingen (Openbaring 14:1). In Openbaring 16:19 lezen we in de Statenvertaling: 'En het grote Babylon is gedacht geworden voor God, om haar te geven de drinkbeker van de wijn van de toorn van Zijn gramschap'. De Statenvertalers hebben dit wat moeizaam vertaald althans voor ons (toen niet). De Groot Nieuws Bijbel heeft: 'God was het grote Babylon niet vergeten en liet de beker drinken die gevuld was met zijn wraak'. Dit is de climax. De val van Babylon wordt in Openbaring 17-19 verder uitgewerkt.
In Openbaring 18:2 lezen we: 'En hij riep krachtig met een grote stem, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon, en is geworden een woonstede der duivelen'. Let op dat er tweemaal staat: zij is gevallen, zij is gevallen. Het is alsof een bode in oorlogstijd de boodschap overbrengt aan het thuisfront. Hijgend komt hij aan met deze heerlijke boodschap: zij is gevallen, zij is gevallen.
De komst van het nieuwe Jeruzalem
Babylon kon niet staande blijven voor de toorn van God. Babylon verdwijnt en Jeruzalem verschijnt! Openbaring 21 en 22 gaat over de komst van het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel komt. De stad met de parelen poorten en de plaats waar vermoeide pelgrims eeuwig het lied zullen zingen van Mozes en het Lam. Openbaring is tenslotte echt een troostboek: van chaos naar kosmos.
De zeven laatste plagen
Babylon staat symbool voor de christenvervolging en de misleiding van de volken. Allereerst valt te denken aan Rome van destijds en later aan de Roomse kerk maar ook andere steden en staten maken zich schuldig aan christenvervolging en misleiding. Babylon is de stad van het Beest en Jeruzalem is de stad van het Lam. In Openbaring 6: 9 en 10 staat: 'En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen degenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden. En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?' Let op het vragende voornaamwoord hoelang! God heeft dus de gelovigen niet meteen verhoord. Waarom niet. Dat is een goede vraag. Gods toorn is niet zo als bij mensen, een snelle opwelling daar zullen we in de vragen bij stilstaan en we kijken dan met elkaar wat de reden is.
Gods oordelen komen... weliswaar langzaam maar wel zeker
Openbaring 15 vers 1 laat zien dat Gods molens langzaam maar zeker malen. Zijn toorn komt eraan vanwege het onterechte vergoten bloed van Zijn volgelingen. De laatste zeven plagen komen er aan. De fiolen, schalen gevuld met Gods toorn. Er staat in Openbaring 15:1 volgens de Groot Nieuws Bijbel: 'Het waren de laatste plagen. Het betekende het einde van Gods toorn'. De Statenvertaling heeft: 'namelijk zeven engelen, hebbende de zeven laatste plagen; want in deze is de toorn Gods geëindigd'. Zakelijk gezien komt de Groot Nieuws Bijbel overeen met de Statenvertaling. Toch mag men het ook iets anders vertalen namelijk: De zeven engelen hadden de zeven laatste plagen omdat door deze (plagen) de toorn van God volbracht werd. Hier klinkt dus het woord 'volbracht'. Een heel belangrijk kruiswoord van Jezus. Jezus heeft de toorn van God volbracht, dat is betaald. Daardoor is de toorn van God gestild. Maar hier in Openbaring 15:1 lezen we dat er nog zeven laatste plagen kwamen waardoor de toorn van God volbracht moest worden. Hoe kan dat als Jezus Gods toorn heeft gestild, volbracht? Een vraag waar we straks met elkaar over na willen denken.
De zangers aan de glazen zee
In Openbaring 15:2 en 3 lezen we van de zangers aan de glazen zee. De glazen zee verwijst naar de Rietzee waar Israel door heen trok op de vlucht voor farao. Deze zee is voor de volken met vuur gemengd. De farao kwam met zijn ruiters om in het water. De volken die de christenen vervolgen zullen omkomen in de vuurzee van Gods toorn. De glazen zee laat zien dat de wereldgeschiedenis voor Gods transparant is. Niet voor de mens. Die ziet er vaak niet doorheen... In Openbaring mag de gelovige een inkijkje nemen in de troebele wereldgeschiedenis. In het licht van de Gods openbaring wordt de wereldgeschiedenis zo helder als glas.
Aan de glazen zee wordt het lied van Mozes en het Lam gezongen. Het is het lied van de bevrijding van alle vijanden. Centraal staat God en Jezus. Zijn oordelen zijn rechtvaardig. Het zijn geen driften...
Het is geschied en er geschiedden/geschiedde...
Daarna worden de fiolen, schalen van Gods toorn leeg gegoten op de aarde... De zeven laatste plagen die volbracht moeten worden zijn vreselijk... Op Golgotha heeft Jezus de toorn van God volbracht en dan toch deze plagen? Iets om over na te denken. In Openbaring 16:17 en 18 staat: 'En de zevende engel goot zijn fiool (schaal) uit in de lucht; en er kwam een grote stem uit de tempel van de hemel, van de troon, zeggende: Het is geschied. En er geschiedden stemmen, en donderslagen, en bliksemen; en er geschiedde een grote aardbeving, hoedanig niet is geschied van dat de mensen op de aarde geweest zijn, namelijk een zodanige aardbeving en zo groot... '. Let op de woordspelingen met het werkwoord geschieden!! Het is geschied en er geschiedden stemmen en donderslagen en er geschiedde een grote aardbeving enzovoorts. Het gaat om de grootste gebeurtenis ooit.
Het is volbracht en het is geschied
'Het is geschied' dat wil zeggen dat de plagen zijn volbracht. Dan is de wereldgeschiedenis ten einde en is er geen omkeer meer mogelijk. Heel de kerkgeschiedenis speelt zich af tussen het kruiswoord van Jezus: het is volbracht en deze tekst uit Openbaring 16:17: het is geschied. Het gaat dus tweemaal om een voltooiing. De voltooiing van Jezus aan het kruis 'het is volbracht' deze is plaatsvervangend en vervolgens 'het is geschied' dat wil zeggen de plagen raken nu wel de mensen in alle hevigheid. Vlak voor deze tekst lezen we een ernstig vermaan van Jezus zelf in een ik-boodschap in Openbaring 16:15 'Ziet, Ik kom als een dief. Zalig is hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt zal wandelen, en men zijn schaamte niet zal zien'. Die klederen van heil worden ons nog steeds aangeboden in de zondagse prediking. Wat doen wij ermee? Lopen we nog naakt rond in ons adamskostuum?
Vragen:
1. In Openbaring 6: 9 en 10 staat: En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen degenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden. En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen? Let op het vragende voornaamwoord hoelang! God heeft dus de gelovigen niet meteen verhoord. Waarom niet? Om deze vraag te kunnen beantwoorden lees Jona 4:2 en 2 Petrus 3:9.
2. Jezus heeft de toorn van God volbracht, dat is betaald. Daardoor is de toorn van God gestild. Maar hier in Openbaring 15:1 lezen we dat er nog zeven laatste plagen kwamen waardoor de toorn van God volbracht moest worden. Hoe kan dat als Jezus Gods toorn heeft gestild, volbracht? Was Zijn kruiswoord dan tevergeefs?
3. De wereldgeschiedenis is een chaos. Vergelijk het met de onderzijde van een borduursel. Men ziet een wirwar van draadjes. Aan de bovenzijde is het een mooi harmonieus geheel, een kosmos. God weet wat Hij doet. Openbaring laat deze onderzijde en bovenzijde zien. Geef voorbeelden van deze onderzijde en bovenzijde uit het boek Openbaring.
4. Babylon zal de beker met de wijn van Gods toorn drinken (Openbaring 16:19). Welke drinkbeker dronk Jezus (Mattheus 26:42) en welke drinkbeker mag diegene die In Hem gelooft drinken (Psalm 23:5 en 116:13) en de goddelozen (Psalm 75:9)?
Een ander teken groot en indrukwekkend
Openbaring 15 en 16 gaat over de laatste zeven plagen. Men mag ook spreken van oordelen. Het eerste vers van Openbaring 15 werkt al naar het eindoordeel toe. Daar staat, ik volg de Groot Nieuws Bijbel (vanwege de lineaire vertaling): 'En ik zag een ander teken in de hemel groot en indrukwekkend'. In Openbaring 12:1 lezen we van een groot teken: 'En er werd een groot teken gezien in de hemel; namelijk een vrouw, bekleed met de zon; en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren' In Openbaring 12:3 lezen we ook van een teken daar staat: 'En er werd een ander teken gezien in den hemel; en ziet, er was een grote rode draak, hebbende zeven hoofden, en tien hoornen, en op zijn hoofden zeven koninklijke hoeden'.
Openbaring 15:1 heeft bij het begrip een 'ander teken' in vergelijking met Openbaring 12:3 twee toevoegingen er achter die op die plaats vragen om nadruk namelijk groot en indrukwekkend. Het is de taal van de climax: groot en indrukwekkend. Dus: Ik zag een ander teken groot en indrukwekkend.
De ondergang van Babylon
Dit andere teken gaat over zeven engelen die de zeven laatste plagen hebben. Het zijn dus echt de laatste plagen. Straks zal het grote Babylon vallen. We lezen de aankondiging van de val van Babylon al in Openbaring 14:8. Dit is een soort vooruitblik. In Openbaring 13 deed het Beest zijn intrede. Tegenover het Beest staat het Lam met de 144.000 volgelingen (Openbaring 14:1). In Openbaring 16:19 lezen we in de Statenvertaling: 'En het grote Babylon is gedacht geworden voor God, om haar te geven de drinkbeker van de wijn van de toorn van Zijn gramschap'. De Statenvertalers hebben dit wat moeizaam vertaald althans voor ons (toen niet). De Groot Nieuws Bijbel heeft: 'God was het grote Babylon niet vergeten en liet de beker drinken die gevuld was met zijn wraak'. Dit is de climax. De val van Babylon wordt in Openbaring 17-19 verder uitgewerkt.
In Openbaring 18:2 lezen we: 'En hij riep krachtig met een grote stem, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon, en is geworden een woonstede der duivelen'. Let op dat er tweemaal staat: zij is gevallen, zij is gevallen. Het is alsof een bode in oorlogstijd de boodschap overbrengt aan het thuisfront. Hijgend komt hij aan met deze heerlijke boodschap: zij is gevallen, zij is gevallen.
De komst van het nieuwe Jeruzalem
Babylon kon niet staande blijven voor de toorn van God. Babylon verdwijnt en Jeruzalem verschijnt! Openbaring 21 en 22 gaat over de komst van het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel komt. De stad met de parelen poorten en de plaats waar vermoeide pelgrims eeuwig het lied zullen zingen van Mozes en het Lam. Openbaring is tenslotte echt een troostboek: van chaos naar kosmos.
De zeven laatste plagen
Babylon staat symbool voor de christenvervolging en de misleiding van de volken. Allereerst valt te denken aan Rome van destijds en later aan de Roomse kerk maar ook andere steden en staten maken zich schuldig aan christenvervolging en misleiding. Babylon is de stad van het Beest en Jeruzalem is de stad van het Lam. In Openbaring 6: 9 en 10 staat: 'En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen degenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden. En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?' Let op het vragende voornaamwoord hoelang! God heeft dus de gelovigen niet meteen verhoord. Waarom niet. Dat is een goede vraag. Gods toorn is niet zo als bij mensen, een snelle opwelling daar zullen we in de vragen bij stilstaan en we kijken dan met elkaar wat de reden is.
Gods oordelen komen... weliswaar langzaam maar wel zeker
Openbaring 15 vers 1 laat zien dat Gods molens langzaam maar zeker malen. Zijn toorn komt eraan vanwege het onterechte vergoten bloed van Zijn volgelingen. De laatste zeven plagen komen er aan. De fiolen, schalen gevuld met Gods toorn. Er staat in Openbaring 15:1 volgens de Groot Nieuws Bijbel: 'Het waren de laatste plagen. Het betekende het einde van Gods toorn'. De Statenvertaling heeft: 'namelijk zeven engelen, hebbende de zeven laatste plagen; want in deze is de toorn Gods geëindigd'. Zakelijk gezien komt de Groot Nieuws Bijbel overeen met de Statenvertaling. Toch mag men het ook iets anders vertalen namelijk: De zeven engelen hadden de zeven laatste plagen omdat door deze (plagen) de toorn van God volbracht werd. Hier klinkt dus het woord 'volbracht'. Een heel belangrijk kruiswoord van Jezus. Jezus heeft de toorn van God volbracht, dat is betaald. Daardoor is de toorn van God gestild. Maar hier in Openbaring 15:1 lezen we dat er nog zeven laatste plagen kwamen waardoor de toorn van God volbracht moest worden. Hoe kan dat als Jezus Gods toorn heeft gestild, volbracht? Een vraag waar we straks met elkaar over na willen denken.
De zangers aan de glazen zee
In Openbaring 15:2 en 3 lezen we van de zangers aan de glazen zee. De glazen zee verwijst naar de Rietzee waar Israel door heen trok op de vlucht voor farao. Deze zee is voor de volken met vuur gemengd. De farao kwam met zijn ruiters om in het water. De volken die de christenen vervolgen zullen omkomen in de vuurzee van Gods toorn. De glazen zee laat zien dat de wereldgeschiedenis voor Gods transparant is. Niet voor de mens. Die ziet er vaak niet doorheen... In Openbaring mag de gelovige een inkijkje nemen in de troebele wereldgeschiedenis. In het licht van de Gods openbaring wordt de wereldgeschiedenis zo helder als glas.
Aan de glazen zee wordt het lied van Mozes en het Lam gezongen. Het is het lied van de bevrijding van alle vijanden. Centraal staat God en Jezus. Zijn oordelen zijn rechtvaardig. Het zijn geen driften...
Het is geschied en er geschiedden/geschiedde...
Daarna worden de fiolen, schalen van Gods toorn leeg gegoten op de aarde... De zeven laatste plagen die volbracht moeten worden zijn vreselijk... Op Golgotha heeft Jezus de toorn van God volbracht en dan toch deze plagen? Iets om over na te denken. In Openbaring 16:17 en 18 staat: 'En de zevende engel goot zijn fiool (schaal) uit in de lucht; en er kwam een grote stem uit de tempel van de hemel, van de troon, zeggende: Het is geschied. En er geschiedden stemmen, en donderslagen, en bliksemen; en er geschiedde een grote aardbeving, hoedanig niet is geschied van dat de mensen op de aarde geweest zijn, namelijk een zodanige aardbeving en zo groot... '. Let op de woordspelingen met het werkwoord geschieden!! Het is geschied en er geschiedden stemmen en donderslagen en er geschiedde een grote aardbeving enzovoorts. Het gaat om de grootste gebeurtenis ooit.
Het is volbracht en het is geschied
'Het is geschied' dat wil zeggen dat de plagen zijn volbracht. Dan is de wereldgeschiedenis ten einde en is er geen omkeer meer mogelijk. Heel de kerkgeschiedenis speelt zich af tussen het kruiswoord van Jezus: het is volbracht en deze tekst uit Openbaring 16:17: het is geschied. Het gaat dus tweemaal om een voltooiing. De voltooiing van Jezus aan het kruis 'het is volbracht' deze is plaatsvervangend en vervolgens 'het is geschied' dat wil zeggen de plagen raken nu wel de mensen in alle hevigheid. Vlak voor deze tekst lezen we een ernstig vermaan van Jezus zelf in een ik-boodschap in Openbaring 16:15 'Ziet, Ik kom als een dief. Zalig is hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt zal wandelen, en men zijn schaamte niet zal zien'. Die klederen van heil worden ons nog steeds aangeboden in de zondagse prediking. Wat doen wij ermee? Lopen we nog naakt rond in ons adamskostuum?
Vragen:
1. In Openbaring 6: 9 en 10 staat: En toen Het het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen degenen, die gedood waren om het Woord Gods, en om de getuigenis, die zij hadden. En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen? Let op het vragende voornaamwoord hoelang! God heeft dus de gelovigen niet meteen verhoord. Waarom niet? Om deze vraag te kunnen beantwoorden lees Jona 4:2 en 2 Petrus 3:9.
2. Jezus heeft de toorn van God volbracht, dat is betaald. Daardoor is de toorn van God gestild. Maar hier in Openbaring 15:1 lezen we dat er nog zeven laatste plagen kwamen waardoor de toorn van God volbracht moest worden. Hoe kan dat als Jezus Gods toorn heeft gestild, volbracht? Was Zijn kruiswoord dan tevergeefs?
3. De wereldgeschiedenis is een chaos. Vergelijk het met de onderzijde van een borduursel. Men ziet een wirwar van draadjes. Aan de bovenzijde is het een mooi harmonieus geheel, een kosmos. God weet wat Hij doet. Openbaring laat deze onderzijde en bovenzijde zien. Geef voorbeelden van deze onderzijde en bovenzijde uit het boek Openbaring.
4. Babylon zal de beker met de wijn van Gods toorn drinken (Openbaring 16:19). Welke drinkbeker dronk Jezus (Mattheus 26:42) en welke drinkbeker mag diegene die In Hem gelooft drinken (Psalm 23:5 en 116:13) en de goddelozen (Psalm 75:9)?