Zijn leesroute. De beste en edelste boeken van het Nieuwe Testament
De goede boodschap
In zijn voorwoord op de uitgave van zijn vertaling van het Nieuwe Testament geeft Luther zijn leesroute aan. Luther legt uit dat het evangelie een Grieks woord is en het betekent: een goede boodschap. Luther geeft een voorbeeld van een goede boodschap namelijk toen David Goliath versloeg was dit voor Israël een goede boodschap. Op deze manier is het evangelie een goede boodschap, volgens Luther. Jezus heeft als de grote zoon van David gestreden tegen de duivel, de dood en de zonde en Hij heeft overwonnen. De goede boodschap is dit namelijk dat er gerechtigheid, verlossing van de zonde is en de eeuwige gelukzaligheid voor zondaren zonder verdienste. Jezus heeft alles betaald. Dit evangelie noemt men ook een nieuwe testament en het is bestemd voor heel de wereld, volgens Luther. Een testament gaat open wanneer iemand sterft. De erfgenamen krijgen dan de erfenis zonder dat ze er iets voor moeten betalen. In het Nieuwe Testament lezen we dat Christus is gestorven. Daardoor zijn al de gelovigen erfgenamen. Hij heeft de dood overwonnen en Hij deelt aan gelovigen het eeuwige leven uit. Het evangelie is daarom ook een preek over Jezus. Een testament en Christus is de Erflater. De gelovigen zijn de erfgenamen.
De beste en edelste boeken van het Nieuwe Testament
Het gaat Luther om de boodschap van het evangelie, stelden we in het bovenstaande. Die boodschap is niet in elk boek van de Bijbel heel helder aanwezig. Het helderst kan men het evangelie vinden in het Nieuwe Testament maar ook hier geldt dat het niet helder aanwezig is in elk geschrift van het Nieuwe Testament. Daarom had Luther zijn voorkeur. Van de vier evangeliën verkiest Luther het evangelie van Johannes als voornaamste daar in dit evangelie de woorden van Jezus centraal staan en niet Zijn daden zoals bij de andere drie evangeliën. Jezus geeft in het evangelie van Johannes kostelijk onderwijs. Ook de brieven van Paulus acht Luther hoog en dan met name de brief aan de Romeinen, de brief aan de Galaten en de brief aan de Efeze. Hier schittert namelijk de leer van vrije genade aan gevallen zondaren door het bloed van Jezus. In deze brieven staat Jezus en het evangelie helemaal centraal. Ook de eerste brief van Petrus acht hij hoog maar de brief aan Jacobus is een brief van stro vanwege het feit dat men het evangelie er niet in vindt.
Conclusie omtrent de leesroute van Luther
Luther had zijn voorkeuren in de Schrift. Het ging hem om het rijke beloftevolle evangelie voor gevallen zondaren. Jezus en Zijn heil moeten centraal staan en vormen volgens Luther het centrum van de Schrift. Mijns inziens is deze leesroute, hoewel eenzijdig, niet verkeerd. Luther is bovendien een uitstekende gids die men kan hanteren om dit landschap te verkennen.
Een les voor de bevindelijke kerken van vandaag
Om met de kerkdeur in huis te vallen: waarom behandelt men in bevindelijke kring de brief aan de Romeinen en Galaten niet of nauwelijks? Luther gaf over deze brieven diverse colleges (zie Zijn leven met als subtitel Zijn levensloop) De kanttekenaren van de Statenvertaling merken op in hun voorwoord bij de brief van de Romeinen dat het 'een korte en bondige verklaring is van de voornaamste hoofdstukken van de Christelijke godsdienst is en van al de weldaden die wij in Christus en door Christus van God ontvangen. Deze brief wordt volgens hen met recht een sleutel van het rechte verstaan der gehele Schrift genoemd. Luther 'woonde' in deze brief en met deze brief is de Reformatie begonnen. Zonder grondige kennis van de brief aan de Romeinen vervalt men in de verstarde lekentheologie van het gezelschapsleven. Het boek Ruth dient dan als kapstok waaraan men deze lekentheologie ophangt. De standen van het genadeleven in het leven van de bruid van Bethlehem komen dan centraal te staan in plaats van de directe prediking van de rechtvaardiging van de goddeloze. Het leerstuk waar mee de kerk staat of valt volgens Luther.
De letter van het evangelie dient men geestelijk te leren verstaan
Luther vergeestelijkte niet. Om die reden had hij een leesroute waarin het evangelie letterlijk centraal stond. Het evangelie zelf is geest en leven en door Gods Geest gaan zondaren de vrijsprekende letter van het evangelie letterlijk verstaan: Ik voor u... Daar is geen woord frans bij. Integendeel het is een genadevol woord voor elke Francien en Frans of hoe men ook mag heten.
De goede boodschap
In zijn voorwoord op de uitgave van zijn vertaling van het Nieuwe Testament geeft Luther zijn leesroute aan. Luther legt uit dat het evangelie een Grieks woord is en het betekent: een goede boodschap. Luther geeft een voorbeeld van een goede boodschap namelijk toen David Goliath versloeg was dit voor Israël een goede boodschap. Op deze manier is het evangelie een goede boodschap, volgens Luther. Jezus heeft als de grote zoon van David gestreden tegen de duivel, de dood en de zonde en Hij heeft overwonnen. De goede boodschap is dit namelijk dat er gerechtigheid, verlossing van de zonde is en de eeuwige gelukzaligheid voor zondaren zonder verdienste. Jezus heeft alles betaald. Dit evangelie noemt men ook een nieuwe testament en het is bestemd voor heel de wereld, volgens Luther. Een testament gaat open wanneer iemand sterft. De erfgenamen krijgen dan de erfenis zonder dat ze er iets voor moeten betalen. In het Nieuwe Testament lezen we dat Christus is gestorven. Daardoor zijn al de gelovigen erfgenamen. Hij heeft de dood overwonnen en Hij deelt aan gelovigen het eeuwige leven uit. Het evangelie is daarom ook een preek over Jezus. Een testament en Christus is de Erflater. De gelovigen zijn de erfgenamen.
De beste en edelste boeken van het Nieuwe Testament
Het gaat Luther om de boodschap van het evangelie, stelden we in het bovenstaande. Die boodschap is niet in elk boek van de Bijbel heel helder aanwezig. Het helderst kan men het evangelie vinden in het Nieuwe Testament maar ook hier geldt dat het niet helder aanwezig is in elk geschrift van het Nieuwe Testament. Daarom had Luther zijn voorkeur. Van de vier evangeliën verkiest Luther het evangelie van Johannes als voornaamste daar in dit evangelie de woorden van Jezus centraal staan en niet Zijn daden zoals bij de andere drie evangeliën. Jezus geeft in het evangelie van Johannes kostelijk onderwijs. Ook de brieven van Paulus acht Luther hoog en dan met name de brief aan de Romeinen, de brief aan de Galaten en de brief aan de Efeze. Hier schittert namelijk de leer van vrije genade aan gevallen zondaren door het bloed van Jezus. In deze brieven staat Jezus en het evangelie helemaal centraal. Ook de eerste brief van Petrus acht hij hoog maar de brief aan Jacobus is een brief van stro vanwege het feit dat men het evangelie er niet in vindt.
Conclusie omtrent de leesroute van Luther
Luther had zijn voorkeuren in de Schrift. Het ging hem om het rijke beloftevolle evangelie voor gevallen zondaren. Jezus en Zijn heil moeten centraal staan en vormen volgens Luther het centrum van de Schrift. Mijns inziens is deze leesroute, hoewel eenzijdig, niet verkeerd. Luther is bovendien een uitstekende gids die men kan hanteren om dit landschap te verkennen.
Een les voor de bevindelijke kerken van vandaag
Om met de kerkdeur in huis te vallen: waarom behandelt men in bevindelijke kring de brief aan de Romeinen en Galaten niet of nauwelijks? Luther gaf over deze brieven diverse colleges (zie Zijn leven met als subtitel Zijn levensloop) De kanttekenaren van de Statenvertaling merken op in hun voorwoord bij de brief van de Romeinen dat het 'een korte en bondige verklaring is van de voornaamste hoofdstukken van de Christelijke godsdienst is en van al de weldaden die wij in Christus en door Christus van God ontvangen. Deze brief wordt volgens hen met recht een sleutel van het rechte verstaan der gehele Schrift genoemd. Luther 'woonde' in deze brief en met deze brief is de Reformatie begonnen. Zonder grondige kennis van de brief aan de Romeinen vervalt men in de verstarde lekentheologie van het gezelschapsleven. Het boek Ruth dient dan als kapstok waaraan men deze lekentheologie ophangt. De standen van het genadeleven in het leven van de bruid van Bethlehem komen dan centraal te staan in plaats van de directe prediking van de rechtvaardiging van de goddeloze. Het leerstuk waar mee de kerk staat of valt volgens Luther.
De letter van het evangelie dient men geestelijk te leren verstaan
Luther vergeestelijkte niet. Om die reden had hij een leesroute waarin het evangelie letterlijk centraal stond. Het evangelie zelf is geest en leven en door Gods Geest gaan zondaren de vrijsprekende letter van het evangelie letterlijk verstaan: Ik voor u... Daar is geen woord frans bij. Integendeel het is een genadevol woord voor elke Francien en Frans of hoe men ook mag heten.