Van brokkelbrein naar focus
Praktijk gids voor docenten over aandacht, sociale media en het brein
Gerjanne Dirksen, Theo Compernolle en Gertie Verbeek
Soorten breinen en het belang van focus
Een van de hoofdstukken van het boek luidt: 'Leg het reflexbrein aan teugels'. Het reflexbrein zorgt er voor dat we in het hier en nu snelle beslissingen kunnen nemen. Het is de grote verleider voor het denkbrein en het archiverende brein. Nieuwe dingen leren we door deze twee laatste delen van het brein. Vooral pubers laten zich leiden door het reflexbrein: korte prikkels die hen bezighouden met de dingen om hen heen en op de sociale media.
Het Calvijncollege in Zeeland heeft om die reden de smartphone verboden om die te gebruiken op school. Dat lijkt een beperking en Middeleeuws maar is een verrijking. Zo komt het brein tot rust en is er ruimte voor het denkbrein (nieuwe dingen ontdekken) en het archiverende brein (de opslag voor kennis), die beide nodig zijn om een opleiding succesvol te halen.
De focus en het belang van herhalen
In dit boek worden de sociale media niet geheel en al veroordeeld want de smartphone heeft ook onmiskenbare voordelen. Even verstrooiing kan ook geen kwaad. Leren kan echter niet zonder focus en dan moet de sociale media een pas op de plaats maken. Leren kan ook niet zonder herhalen. Leren is volgens dit boek asfalteren. Door te herhalen kunnen de hersens sneller de weg terug vinden naar de opgedane kennis en die weg verloopt bij steeds meer herhalen steeds sneller. Het archiefbrein speelt daarbij een grote rol maar die heeft wel de tijd nodig en de rust.
Afleren is lastig
Herhaling is dus de beste leermeester. Dit heeft ook een gevaar in zich. Wat men fout aanleert, leert men niet snel af. De prachtige geasfalteerde (oude) weg slaat men sneller in dan het net nieuw aangelegde paadje, Met dit fenomeen kreeg Luther ook mee te maken. Aan het einde van zijn leven klaagde hij dat zijn geschriften zijn geschreven door een ex-monnik die pas geleidelijk aan losraakte van de vreemde smetten en pas langzamerhand de nieuwe Bijbelse weg insloeg. Pas langzamerhand werd ook die weg door veel herhaling en het werk van de Geest een goed gebaande weg. Zijn vele geschriften zijn er een bewijs van.
Voor wie meer wil weten hoe jezelf, je leerlingen en/of je kinderen het beste kunnen omgaan met sociale media (wat de gevaren er van zijn maar ook wat de kansen zijn), is dit boek absoluut een aanrader.
Een drietal eyeopeners:
Hoe een 'echte' micro-pauze tijdens de les zorgt voor betere aandacht.
Hoe je leerlingen kunt leren focussen en waarom aandachtsrituelen werken.
Waarom social media het adolescentenbrein zo boeien.
Praktijk gids voor docenten over aandacht, sociale media en het brein
Gerjanne Dirksen, Theo Compernolle en Gertie Verbeek
Soorten breinen en het belang van focus
Een van de hoofdstukken van het boek luidt: 'Leg het reflexbrein aan teugels'. Het reflexbrein zorgt er voor dat we in het hier en nu snelle beslissingen kunnen nemen. Het is de grote verleider voor het denkbrein en het archiverende brein. Nieuwe dingen leren we door deze twee laatste delen van het brein. Vooral pubers laten zich leiden door het reflexbrein: korte prikkels die hen bezighouden met de dingen om hen heen en op de sociale media.
Het Calvijncollege in Zeeland heeft om die reden de smartphone verboden om die te gebruiken op school. Dat lijkt een beperking en Middeleeuws maar is een verrijking. Zo komt het brein tot rust en is er ruimte voor het denkbrein (nieuwe dingen ontdekken) en het archiverende brein (de opslag voor kennis), die beide nodig zijn om een opleiding succesvol te halen.
De focus en het belang van herhalen
In dit boek worden de sociale media niet geheel en al veroordeeld want de smartphone heeft ook onmiskenbare voordelen. Even verstrooiing kan ook geen kwaad. Leren kan echter niet zonder focus en dan moet de sociale media een pas op de plaats maken. Leren kan ook niet zonder herhalen. Leren is volgens dit boek asfalteren. Door te herhalen kunnen de hersens sneller de weg terug vinden naar de opgedane kennis en die weg verloopt bij steeds meer herhalen steeds sneller. Het archiefbrein speelt daarbij een grote rol maar die heeft wel de tijd nodig en de rust.
Afleren is lastig
Herhaling is dus de beste leermeester. Dit heeft ook een gevaar in zich. Wat men fout aanleert, leert men niet snel af. De prachtige geasfalteerde (oude) weg slaat men sneller in dan het net nieuw aangelegde paadje, Met dit fenomeen kreeg Luther ook mee te maken. Aan het einde van zijn leven klaagde hij dat zijn geschriften zijn geschreven door een ex-monnik die pas geleidelijk aan losraakte van de vreemde smetten en pas langzamerhand de nieuwe Bijbelse weg insloeg. Pas langzamerhand werd ook die weg door veel herhaling en het werk van de Geest een goed gebaande weg. Zijn vele geschriften zijn er een bewijs van.
Voor wie meer wil weten hoe jezelf, je leerlingen en/of je kinderen het beste kunnen omgaan met sociale media (wat de gevaren er van zijn maar ook wat de kansen zijn), is dit boek absoluut een aanrader.
Een drietal eyeopeners:
Hoe een 'echte' micro-pauze tijdens de les zorgt voor betere aandacht.
Hoe je leerlingen kunt leren focussen en waarom aandachtsrituelen werken.
Waarom social media het adolescentenbrein zo boeien.