500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Samenvatting les 1 en verduidelijking 

Hoe zat het met de mannen van Dordt? Zijn zij geïnspireerd of verlicht door de Geest?
De Geformeerde leer stelt dat Mozes, de profeten en de apostelen door God zijn geïnspireerd. Om die reden kunnen zij niet dwalen. De apostelen zijn de laatste in de rij. De Geest blies hen allen de woorden in (2 Timotheus 3 vers 16: 16 Al de Schrift is van God ingegeven (ingeblazen), en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is)

De gemeente dient gebouwd te worden op de leer van de apostelen en profeten (Efeze 2:20 Gebouwd op het fundament van de  apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen). Luther zag Jezus als de Hoeksteen van de Schriftuitleg (solus Christus, alleen Christus). Hij is de Sleutel waardoor teksten opengaan. Luther was vooral kind aan huis bij de apostel Paulus en met name diens brieven aan de Romeinen en Galaten. Daar gaat het om de rechtvaardiging van de goddeloze (Romeinen 3 en Galaten 3). God vergeeft alle onze zonde vanwege de kruisverdienste van Jezus en zo is de zondaar rechtvaardig voor God. Luther was wars van vergeestelijken van de Schrift. Gods Woord is zelf als het verstaan mag worden geestelijk en leven. Vergeestelijken doet Rome want die verdraait teksten...

Volgens de gereformeerden ontvangen de gelovigen verlichte ogen van het verstand om de Schrift te verstaan (Efeze 1 vers 18). In de Vulgata, de Latijnse vertaling van de Schrift spreekt van illuminatie (lumen is licht). Vandaar dat men spreekt van de illuminatie van de gelovige of van de voorganger. 

De mannen van Dordt zijn verlicht door de Geest zodat zij de Schrift verstonden. Zij kwamen niet met een nieuwe leer maar ontdekten de leer uit de Schrift ten aanzien van de verkiezing, verwerping, het aanbod etc... Dat kan men alleen bereiken door grondige studie. In de Dordtse kerkorde ziet men ook iets van het ideaal van hoe voorgangers zouden moeten zijn en welke angst men heeft voor gebrek aan studie. In Artikel 8 van de DKO (Dordtse kerkorde) staat dat men met hoge uitzondering iemand predikant kan laten worden zonder universitaire opleiding. Ten tijde van de afscheiding is dit artikel in sommige kerken regel geworden maar dat is niet in de lijn van Dordt. Om die reden is er vanuit het gezelschapsleven toen veel bevinding de preekstoel op gekomen en minder Schriftstudie. Die bevinding die de zaak kan blokkeren krijgt men niet zo maar de deur uit...

Verschil tussen Gereformeerd kerkrecht ( DKO 1618) en hervormd kerkrecht (Algemeen reglement, 1816)?

In 1816 werd koning Willem 1 de leider van de kerk. Zo ontstond het hervormde kerkrecht met het algemeen reglement waar staat in artikel 12: 'Geen Kerkelijke vergadering vermag te corresponderen met buitenlandse kerken, zonder voorafgaande toestemming van Zijne Majesteit de Koning'.

Het gereformeerde kerkrecht echter kent een bestuur van onderaf aan. De plaatselijke gemeente is autonoom als het er op aankomt. Men kan zich losmaken van het kerkverband en de gebouwen behouden als men in de meerderheid is. De inbreng is er van onderaf aan... In praktijk zijn echter veel vergaderingen al een beetje voorgebakken. Je zou kunnen spreken van achterkamertjespolitiek. Dat gevaar kan nooit worden uitgesloten dat men elkaar van te voren al spreekt en een koers uit zet. Dan gaat de kerkelijke trein rijden... en is deze niet meer tegen te houden...

De kerk van de Dordtse vaderen heette de Gereformeerde kerk en men was lid van de plaatselijke gereformeerde gemeente van X.. Zo schreef Lambrecht Myseras, lid  van de Geformeerde Gemeente (Hervormde kerk) in 1720 een boekje genaamd: 'De vrome ondervinding op weg naar de hemel'.

​De naam van de huidige Gereformeerde gemeenten is die van de Vereniging van 1907. Die Verenging is minder charmant verlopen als dat men ons wil laten geloven ( http://www.500jaarluther.nl/laurus-boone.html en  http://www.500jaarluther.nl/eerherstel-voor-boone.html )

Wat is de erfenis van de Gereformeerde Kerk van net na Dordt?
Allereerst natuurlijk namen zij de erfenis over van de Vroege Kerk. Dan gaat het om de drie belijdenisgeschriften die handelen over de Drie-eenheid (Apostolische geloofsbelijdenis, Nicea en Athanasius) en nog die van de Reformatie namelijk de Nederlandse geloofsbelijdenis van Guido de Bres en de Catechimus uit Heidelberg  (Paltz) maar als topper de Dordtse leerregels, de DKO (kerkorde) en de Statenvertaling (die inmiddels na zoveel eeuwen verouderd is qua woordgebruik en gereviseerd dient te worden zoals de HSV gepoogd heeft).

Maar ook de twee mooie formulieren over de sacramenten namelijk doop en avondmaal. Het doopformulier bezit een startkapitaal dat de Drie-enig God aan elke dopeling toezegt. Dat kapitaal moet men door het gebed ophalen: 'Wij bidden U bij Uw grondeloze barmhartigheid'. Het gedoopte kind is in het verbond maar dient er door genade wel uit te leven anders gaat men verloren. De Geest WIL toe-eigenen hetgeen wij in Christus als dopeling hebben... zo lezen we in de doopbelofte. Prof. dr. Heyns uit Grand Rapids stelde in zijn 'Gereformeerde geloofsleer' (1920) dat de Geest WIL toe-eigenen en het niet gaat om een ZAL toe-eigenen. De realisering van het heil hangt af van wat de dopeling doet men de doop. De ouders moeten hun kinderen van de rijkdom van de doop breder onderwijzen maar ook van het recht dat God heeft op elk gedoopte kind. Net als Hanna moet men het kind in gebed aan de Heere teruggeven...

Kersten bestreed deze visie van Heyns in zijn geschriften en stelde dat het gaat om de uitverkoren kinderen (zie meer over Kersten (http://www.500jaarluther.nl/kersten-en-het-genadeverbond.html en http://www.500jaarluther.nl/kersten-in-kleur.html ).  

Biedt het doopformulier een prachtig startkapitaal, het avondmaalformulier is op en top pastoraal jegens hen die kampen met een zwak geloof. Aan de tafel belijdt men niet een volkomen geloof maar juist een geloof dat wankel is en steun zoekt in de onwankelbare beloften van God in Christus. Zal Hij het zeggen en niet doen?

Behoort zekerheid tot het wezen van het geloof?
Al in de 17de eeuw vond Johannes Verschuir in zijn boek 'Waarheid in het binnenste, innerlijke godgeleerdheid' dat in de catechismus doorgaans een sterk gelovige aan het woord is. In de 18de eeuw ontbrandde de strijd om het wezen van het geloof. Er waren er die zeiden dat zekerheid verbonden is met het welwezen van het geloof. Het geloof in topvorm. Terecht nam Van der Groe daar afstand van. Toch was Theodorus van der Groe op en top pastoraal want hij zei: Geloof is zekerheid maar het kan zo klein zijn en onder de rook liggen van het ongeloof dat geloof nauwelijks ervaren wordt zoals de vader van de maanzieke knaap: Ik geloof maar kom mijn ongelovigheid te hulp.

Comrie stelde dat het geloof bestaat uit daden en hij boekte die vanuit de Schrift Alfabetisch, het zogenaamde ABC van het geloof. Een van de mooiste daden is een vast Vertrouwen volgens Comrie maar soms is het meer een Hongeren en Dorsten, Zoeken. Overigens kan een groot geloof ook juist erg dorsten naar meer (zie  http://www.500jaarluther.nl/comrie-en-het-abc-van-het-geloof.html ).  Volgens de Dordtse vaderen komen deze daden van het geloof van de Geest en niet van de mens zelf zoals de remonstranten beweerden.
Zo lezen we in de weerlegging van de dwaling:

Eerst de dwaling: De mens die niet opnieuw geboren is, is eigenlijk niet helemaal dood in de zonde (volgens de Remonstranten). Hij mist de krachten om het goede te doen ook niet helemaal. Maar hij kan nog hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven. Ook kan hij nog brengen het offer van een verslagen en gebroken geest, dat God aangenaam is.
De weerlegging van de dwaling: Deze beweringen zijn in strijd met de duidelijke uitspraken van de Schrift: Gij waart dood door uw overtredingen en zonden (Ef. 2:1-5). Evenzo: Al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten, was te allen tijde slechts boos (Gen. 6:5; Gen. 8:21). Bovendien, alleen van de wedergeborenen en van hen die zalig gesproken worden, geldt dat zij hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende en naar het leven, en dat zij God een offerande van een verbroken geest brengen (Mat. 5:6 en Ps. 51:19).

Dwalingen na Dordt.
Met name na de afscheiding van 1834 was er ruzie over de doop. Wat belooft God in de doop en aan wie? Er was een richting die stelde dat de gedoopten verondersteld wedergeboren zijn (Gereformeerde Kerken van A. Kuyper). Anderen stelden in de lijn van de Gereformeerde Kerk  van Dordt (1618-1619) dat de doop heel rijk is (CGK en Hervormden en GKv) en God de zaligheid aan elke dopeling belooft maar dat het wel door een waar geloof moet worden toe-geëigend.

Uit angst voor een overschatting van de doop stelden er ook (o.a Kersten en volgelingen) dat het gaat om de uitverkoren kinderen. Die zullen zeker zalig worden. Dit is een verschraling van de doop.

Ook ging men steeds meer wijzen op DL 3:12. Wedergeboorte is een werk van God zonder ons en in ons, zo stelde men. Echter men las dit los van de manier hoe God dit werk namelijk door Zijn woord.
Twee teksten die laten zien dat Gods Woord het middel is van wedergeboorte zijn deze: 1 Petrus 23: 'Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God'.
En Jakobus 1 vers 18: 'Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen Zijner schepselen'.
We zullen nog DL 1;16 en 3:17 bestuderen. Twee prachtige nuchtere artikelen waar de Dordtse vaderen wijzen op het grote belang van het gebruik van de middelen (usus mediorum) de heilzame weg waar langs God de genade schenkt. Te denken valt aan het Schriftlezen en het smeekgebed maar ook pleiten op de realisering van de doopbelofte. 
Powered by Create your own unique website with customizable templates.