Heilig is zijn naam
Onze godsbeelden en de God van de bijbel
Dr. H.G.L. Peels (1956) is hoogleraar in de oudtestamentische vakken, bijbels Hebreeuws en bijbelse oudheidkunde aan de Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerken te Apeldoorn.
Hij studeerde theologie in Apeldoorn en Akkadisch aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.
Van 1982 tot 1986 was hij predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Zoetermeer, van 1987 tot 1992 universitair hoofddocent en sinds 1993 hoogleraar te Apeldoorn.
In 1992 promoveerde hij op een dissertatie getiteld 'De wraak van God'. De betekenis van de wortel NQM en de functie van de NQM-teksten in het kader van de oudtestamentische Godsopenbaring (Engelse vertaling in Oudtestamentische Studiën, 1995). Naast bijdragen in wetenschappelijke tijdschriften en theologische handboeken publiceerde hij o.a. 'Voed het oud vertrouwen', 'De Godsopenbaring bij Nahum' (1993), 'Wie is als Gij?' 'Schaduwzijden' aan de godsopenbaring van het Oude Testament (1996), 'De omkeer van God in het Oude Testament' (1997).
God is heilig en Hij kan met de zonde geen gemeenschap hebben. Een humanistisch Gods beeld waarbij God lievig is, schiet tekort. God is heilig en Zijn toorn ook. Zijn toorn is niet een eigenschap van God Dat is liefde wel. Wie omgang met God wil moet ook heilig zijn. God wil namelijk dat zijn volk is zoals Hij is.
God is in zijn toorn niet zoals die van een mens. Die slaat volledig door. Ook in zijn toorn is Hij heilig en dat biedt hoop. Dat lezen we in Hosea 11:8-9: "Hoe zou Ik u prijsgeven, Efraïm, u uitleveren, Israël? Hoe zou Ik u prijsgeven als Adama, met u doen als met Zeboïm? Mijn hart keert zich in Mij om, al Mijn medelijden is opgewekt. Ik zal Mijn brandende toorn niet ten uitvoer brengen, Ik zal niet terugkeren om Efraïm te gronde te richten. Want Ik ben God, en geen mens, de Heilige in uw midden, en in de stad zal Ik niet komen".
Onze godsbeelden en de God van de bijbel
Dr. H.G.L. Peels (1956) is hoogleraar in de oudtestamentische vakken, bijbels Hebreeuws en bijbelse oudheidkunde aan de Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerken te Apeldoorn.
Hij studeerde theologie in Apeldoorn en Akkadisch aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.
Van 1982 tot 1986 was hij predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Zoetermeer, van 1987 tot 1992 universitair hoofddocent en sinds 1993 hoogleraar te Apeldoorn.
In 1992 promoveerde hij op een dissertatie getiteld 'De wraak van God'. De betekenis van de wortel NQM en de functie van de NQM-teksten in het kader van de oudtestamentische Godsopenbaring (Engelse vertaling in Oudtestamentische Studiën, 1995). Naast bijdragen in wetenschappelijke tijdschriften en theologische handboeken publiceerde hij o.a. 'Voed het oud vertrouwen', 'De Godsopenbaring bij Nahum' (1993), 'Wie is als Gij?' 'Schaduwzijden' aan de godsopenbaring van het Oude Testament (1996), 'De omkeer van God in het Oude Testament' (1997).
God is heilig en Hij kan met de zonde geen gemeenschap hebben. Een humanistisch Gods beeld waarbij God lievig is, schiet tekort. God is heilig en Zijn toorn ook. Zijn toorn is niet een eigenschap van God Dat is liefde wel. Wie omgang met God wil moet ook heilig zijn. God wil namelijk dat zijn volk is zoals Hij is.
God is in zijn toorn niet zoals die van een mens. Die slaat volledig door. Ook in zijn toorn is Hij heilig en dat biedt hoop. Dat lezen we in Hosea 11:8-9: "Hoe zou Ik u prijsgeven, Efraïm, u uitleveren, Israël? Hoe zou Ik u prijsgeven als Adama, met u doen als met Zeboïm? Mijn hart keert zich in Mij om, al Mijn medelijden is opgewekt. Ik zal Mijn brandende toorn niet ten uitvoer brengen, Ik zal niet terugkeren om Efraïm te gronde te richten. Want Ik ben God, en geen mens, de Heilige in uw midden, en in de stad zal Ik niet komen".