(niet) ter wille van Israël
een uitleg van Jesaja 40-55
M. R. van den Berg
Jesaja 40-55 in hoofdlijnen
Jesaja 40:1-11 wordt Gods verlossingwerk aangekondigd. In 40:12-31 is de HEERE de voorzitter van de rechtbank. Vervolgens is er sprake van drie rechtszittingen in Jesaja 41-43. De eerste zitting is: 41:1-42:12, de tweede: 42:13-43:21 en de derde: 43:22-44:23. In de eerste rechtszitting wordt de redder Cores al aangekondigd zonder dat zijn naam genoemd wordt (41:25). Vervolgens presenteert de HEERE Zijn verlossers: Kores als een messias die in politieke zin Israël verlost (44:24-45:8 geen tegenspraak 45:13 en het gevolg: 46 afgoden ontmanteld en 47 Babel valt het motief van ingrijpen ligt bij God omwille van... 48:9 en 11) en de Knecht als werkelijke Messias die Israel verlost van al hun zonde ( 49 en verder 53 als climax en Jesaja 54 als gevolg en 55 als oproep om zich naar de HEERE te keren)
Het waarom van de titel '(niet) ter wille van Israël'
De HEERE zendt Kores als politieke messias en de Knecht als de geestelijke Messias. Dit alles omwille van Israël (45:4) en toch is het ook weer niet ter wille van...(48:9,11). God doet het ter wille van Zijn heerlijke naam en niet omdat Israël het verdiend heeft (48:9,11).
Citaten uit het boek
"Wie gemeenschap met God zoekt, moet niet bij Kores zijn maar bij de Knecht van de HEERE" Deze knecht is anders dan Kores: "God maak hem weliswaar tot een zwaard en een pijl maar niet om ermee te vechten (49:2). Hij slaat het geweld niet neer, maar laat zich er door neerslaan (50:6, 53:7)". "Mensen levens zijn bij Hem in tel. Zelfs voor het geknakte en geschonden leven draagt Hij zorg (42:3)".
De verhouding tussen Jesaja 53 en 54 komt aan de orde: ''De Knecht zal veel nakomelingen zien zei Jesaja 53:10. Over die nakomelingen gaat het in Jesaja 54. Dat laat zien hoe harmonieus de verhouding is tussen de HEERE en Zijn volk zal worden. Een, nieuwe, eindeloze bruidstijd gaat beginnen". In Jesaja 54 wordt het vernieuwde Sion beschreven. Een citaat waarin de lijn wordt doorgetrokken naar het Nieuwe Testament:" Dat de Godsopenbaring niet is blijven stilstaan wordt duidelijk in het laatste Bijbelboek. In het Nieuwe Jeruzalem is de vrede nog groter (Openbaring 21 en 22) maar voor de ballingen in Babel was een iets mindere harmonie zoals beschreven in Jesaja 54 al aantrekkelijk genoeg". Overigens bereidt de Jesaja 65:17 Openbaring 21 en 22 al voor.
Het lezen waard
De boeken van M.R. van den Berg zijn het lezen waard. Hij heeft de gave om de Bijbel helder en eenvoudig uit te leggen. Als hij Jesaja 55 bespreekt schrijft hij er treffend boven als kop: "Oproep om het in Jesaja 40-54 beschreven heil te aanvaarden". Jesaja 53 en 54 en 55 vormen één geheel: 53 de verzoening, 54 de belofte van een heerlijke verlossing, 55 de oproep tot bekering en geloof, de weg waar langs de belofte over Sion uit Jesaja 54 gerealiseerd wordt en de belofte uit Jesaja 53 dat de Knecht zaad, nakomelingen, zal zien.
een uitleg van Jesaja 40-55
M. R. van den Berg
Jesaja 40-55 in hoofdlijnen
Jesaja 40:1-11 wordt Gods verlossingwerk aangekondigd. In 40:12-31 is de HEERE de voorzitter van de rechtbank. Vervolgens is er sprake van drie rechtszittingen in Jesaja 41-43. De eerste zitting is: 41:1-42:12, de tweede: 42:13-43:21 en de derde: 43:22-44:23. In de eerste rechtszitting wordt de redder Cores al aangekondigd zonder dat zijn naam genoemd wordt (41:25). Vervolgens presenteert de HEERE Zijn verlossers: Kores als een messias die in politieke zin Israël verlost (44:24-45:8 geen tegenspraak 45:13 en het gevolg: 46 afgoden ontmanteld en 47 Babel valt het motief van ingrijpen ligt bij God omwille van... 48:9 en 11) en de Knecht als werkelijke Messias die Israel verlost van al hun zonde ( 49 en verder 53 als climax en Jesaja 54 als gevolg en 55 als oproep om zich naar de HEERE te keren)
Het waarom van de titel '(niet) ter wille van Israël'
De HEERE zendt Kores als politieke messias en de Knecht als de geestelijke Messias. Dit alles omwille van Israël (45:4) en toch is het ook weer niet ter wille van...(48:9,11). God doet het ter wille van Zijn heerlijke naam en niet omdat Israël het verdiend heeft (48:9,11).
Citaten uit het boek
"Wie gemeenschap met God zoekt, moet niet bij Kores zijn maar bij de Knecht van de HEERE" Deze knecht is anders dan Kores: "God maak hem weliswaar tot een zwaard en een pijl maar niet om ermee te vechten (49:2). Hij slaat het geweld niet neer, maar laat zich er door neerslaan (50:6, 53:7)". "Mensen levens zijn bij Hem in tel. Zelfs voor het geknakte en geschonden leven draagt Hij zorg (42:3)".
De verhouding tussen Jesaja 53 en 54 komt aan de orde: ''De Knecht zal veel nakomelingen zien zei Jesaja 53:10. Over die nakomelingen gaat het in Jesaja 54. Dat laat zien hoe harmonieus de verhouding is tussen de HEERE en Zijn volk zal worden. Een, nieuwe, eindeloze bruidstijd gaat beginnen". In Jesaja 54 wordt het vernieuwde Sion beschreven. Een citaat waarin de lijn wordt doorgetrokken naar het Nieuwe Testament:" Dat de Godsopenbaring niet is blijven stilstaan wordt duidelijk in het laatste Bijbelboek. In het Nieuwe Jeruzalem is de vrede nog groter (Openbaring 21 en 22) maar voor de ballingen in Babel was een iets mindere harmonie zoals beschreven in Jesaja 54 al aantrekkelijk genoeg". Overigens bereidt de Jesaja 65:17 Openbaring 21 en 22 al voor.
Het lezen waard
De boeken van M.R. van den Berg zijn het lezen waard. Hij heeft de gave om de Bijbel helder en eenvoudig uit te leggen. Als hij Jesaja 55 bespreekt schrijft hij er treffend boven als kop: "Oproep om het in Jesaja 40-54 beschreven heil te aanvaarden". Jesaja 53 en 54 en 55 vormen één geheel: 53 de verzoening, 54 de belofte van een heerlijke verlossing, 55 de oproep tot bekering en geloof, de weg waar langs de belofte over Sion uit Jesaja 54 gerealiseerd wordt en de belofte uit Jesaja 53 dat de Knecht zaad, nakomelingen, zal zien.