500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Storm over de wereld
    • 'Heel verschillend en toch éénNieuwe pagina
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • De tovenaar en de profeet
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Psalm 123 Op U sla ik mijn ogen 
Een pelgrimslied 
1 Tot  U Die in de hemel zit, sla ik mijn ogen op 
2  Zie, zoals de ogen van dienaren
gericht zijn op de hand van hun heren
en zoals de ogen van een dienares
gericht zijn op de hand van haar meesteres,
zo zijn onze ogen gericht op de HEERE, onze God,
totdat Hij ons genadig is.

3Wees ons genadig, HEERE, wees ons genadig,
want wij zijn meer dan verzadigd met verachting.
4 Onze ziel is meer dan verzadigd
van de spot van de zelfverzekerden,
de verachting van de hoogmoedige

Psalm 123 is een gebed om genade. Het is het hoogtepunt van de pelgrimsliederen. De dichter is vertrokken uit de tenten van Kedar Psalm 120. In Psalm 121 zien we hem gaan richting de bergen die rondom Jeruzalem zijn. Hij slaat zijn ogen op naar de bergen en raakt onder de indruk. Hij vraagt: vanwaar komt mijn hulp? Meteen spreekt hij vetrouwelijk dat zijn hulp van de HEERE komt. In Psalm 122 komt de pelgrim aan in Jeruzalem de stad van vrede. Hij is nu bij zijn broeders en vrienden en dus ver verwijderd van de tenten van Kedar. Hij is ver weg van zijn vijanden. Jeruzalem is een hoogtepunt voor de pelgrim maar toch gaat het niet om Jeruzalem. Psalm 123 is geestelijke gezien het hoogtepunt. De dichter slaat nu zijn ogen op tot de HEERE. 

In het Hebreeuws staat vers 1 in een andere volgorde dan veel vertalers vertalen. Daar staat niet: Ik sla mijn ogen op tot U Die in de hemel zit. Nee dit vers begint met: Tot U. Alles is gericht op de HEERE: "Tot U Die in de hemel zit sla ik mijn ogen op".
De uitdrukking "Die in de hemel zit" laat zien dat God alles overziet. Hij houdt overzicht. Ook heeft Hij alle macht. Hem loopt niets uit de hand. Bij Hem kunnen wij terecht met al onze noden en vooral vanwege onze geestelijke nood zond Hij Zijn Zoon.

In vers 2 maakt de dichter een vergelijking: "Zie, zoals de ogen van dienaren gericht zijn op de hand van hun heren en zoals de ogen van een dienares gericht zijn op de hand van haar meesteres, zo zijn onze ogen gericht op de HEERE, onze God". Opvallend is het dat hij nu weer van de ik-vorm over gaat naar de wij-vorm. Hij spreekt nu van onze ogen en onze God. De dichter bidt niet alleen. Er zuchten er meer mee tot God. 
De dichter vergelijkt de bidders als dienaren die letten op de hand van hun heren (meervoud) en een dienares (enklevoud) die let op de hand van haar meesteres. Zo zijn hij en alle medebidders gericht op die ENE God. Dienaren zien op de hand van hun meester. Die hand doet doorgaans drie dingen. Met die hand geeft de meester of meesteres aanwijzingen. Met die hand corrigeert de meester of meesters de dienaren of dienaressen. Tot slot, met die hand geeft de meester of meesteres de dienaren of dienaressen hetgeen zij nodig hebben. 

Zo is nu ook onze God. Hij geeft aanwijzing aan ons. Het woord thora bijvoorbeeld betekent: aanwijzing. Thora geeft richting aan ons leven. Maar Thora zorgt ook voor correctie. Thora bestraft ons als wij afwijken van Gods wil. Ten slotte schenkt God ook aan ons al het nodige als wij tot Hem smeken. Om dit laatste gaat het want de dichter zegt: Dat hij en de medebidders hun ogen zo lang op God gericht houden totdat Hij ons genadig is. 
Dat totdat is van belang. We kunnen ook te snel stoppen en het vertrouwen in God opgeven. Is dat niet de motivatie van veel kerkverlaters. Ik heb gebeden maar God hoort niet dus... Natuurlijk is bidden in vertrouwen niet altijd makkelijk. Maar we mogen zelfs bidden om te leren vertrouwen. Elke nood mogen we bij de HEERE neerleggen. Ook ons ongeduld en ongeloof. 
Bidden zegt Luther: is kloppen op de deur met God beloften. We hebben een Bijbel vol met beloften. Bijvoorbeeld: roep mij aan in de dag van uw of jouw benauwdheid en Ik zal je eruit helpen. 

In vers 3 en 4 volgt het gebed. Daar staat tweemaal: "Wees ons genadig, HEERE, wees ons genadig, want  wij zijn meer dan verzadigd met verachting. Onze ziel is meer dan verzadigd van de spot van de zelfverzekerden, de verachting van de hoogmoedige".
Het gebed om Gods gunst wordt gemotiveerd met het woord want: "want wij zijn meer dan verzadigd met verachting. Onze ziel is meer dan verzadigd van de spot van de zelfverzekerden ,de verachting van de hoogmoedige". Het water is de dichter en zijn medebidders tot aan de lippen gekomen. Vandaar dat hij tweemaal bidt: wees ons genadig HEERE, wees ons genadig. Tweemaal herhaalt hij dat hij en zijn medebidders meer dan verzadig zijn. Anders gezegd zij zijn het zat en houden het niet langer uit. 

Er zijn dus weer vijanden. Net als in Psalm 120.  Dit keer gaat het niet om de tong van de leugen maar om spot en de verachting. In de tenten van Kedar was er de haat  van de tong maar hier wijst de dichter op verachting. Er wordt op hen neergekeken. 

Verachting kan veel pijn en leed veroorzaken. De dichter is het zat en kan het niet meer aan. Maar hij stort zijn hart uit bij zijn God of beter gezegd bij onze God. Het gebed eindigt open. Er wordt niet gesproken van uitredding. Maar de dichter mag weten dat God hoort. Hij blijft bidden totdat de HEERE hem genadig is. Dat totdat breekt vroeg of laat aan. Hij heeft vertrouwen in Zijn Meester. Zijn ogen blijven op Hem gericht en zijn mond zegt telkens: wees ons genadig HEERE. Wees ons genadig. 
​
Eens zal die verachting ophouden. Jezus zei tegen zijn leerjongeren: "In de wereld zul je verdrukt worden maar heb goede moed: ik heb de wereld overwonnen". 

De spot van de zelfverzekerden zal eens ophouden. De gelovige is niet zeker van zichzelf maar van Hem die in de hemel woont. Daar zit Hij op Zijn machtige troon. De werkelijke zetel van het gericht staat niet in Jeruzalem. Al lijkt Psalm 122 daar wel op te wijzen maar in de hemel. Dat is hoog boven Jeruzalem. Ook zit daar de Meerdere David op de troon en Hij zal alle bidders die het van Hem verwachten eens rechtdoen op hun klacht. Hetzij nu of straks. 
Powered by Create your own unique website with customizable templates.