500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • D vreze des Heren in het Oude Testament
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Paulus en Philo's reactie op welsprekendheid
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Sesam ecologie de mens en zijn milieu
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Afbeelding

Pastorale uitleg van de liturgische formulieren bij doop, belijdenis en avondmaal Auteur: Prof Dr W Verboom Van doopvont naar avondmaalstafel van W. Verboom is een handleiding voor het lezen van de liturgische formulieren, bedoeld voor de kerkelijke gemeente. De liturgische formulieren voor doop- en avondmaal diensten en voor openbare belijdenis nemen in een groot deel van de protestantse kerken een belangrijk plaats in. Door de klassieke formuleringen komt de rijke inhoud van deze formulieren echter niet altijd tot zijn recht. In dit boek legt dr. W. Verboom de drie formulieren op heldere en pastorale wij ze uit voor de gemeente. Daarbij heeft de auteur de drie formulieren hertaald naar eigentijdsere taal en het avondmaalsformulier ook iets ingekort. Gespreksvragen achter in het boek maken het geschikt voor bespreking in de gemeente.

Dr. W. Verboom (Harderwijk) is emeritus hoogleraar vanwege de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland voor de traditie van het Gereformeerd Protestantisme. Van zijn hand verschenen veel boeken, onder andere over de Nederlandse belijdenisgeschriften.
. 


Het doopvont
Verboom begint bij het doopvont. Daar begint het christelijke onderwijs en dar begint ook de Drie-enige God.  De Doop leert  allereerst twee dingen. Het water wijst onze onreinheid aan. Wij zijn zondige en wij moeten gewassen worden. Maar God zij dank ziet het water ook op bloed van Jezus, dat ons reinigt van alle zonden.
In de doop laat de Drie-enige God tevens zien dat Hij sacramenteel gezien de dopeling reeds gewassen heeft in het bloed van Jezus. Maar dan wel als teken.. De betekende zaak wil de Heilige Geest de dopeling leren. De Heilige Geëest wil ons namelijk laten delen in dat wat wij reeds in de belofte hebben namelijk de vergeving van de zonde en de dagelijkse vernieuwing.  Alles staat of valt met het geloof. Dat geloof wil de Heilige Geest werken en daar wil hij om gevraagd zijn. De dopeling mag de gave van de doop niet begraven  in een zweetdoek  maar moet er werkzaam mee zijn. Langs die weg wordt de doopbelofte vervuld.

Zo leidt God de dopeling pastoraal en als de dopeling nu valt in een ernstige zonde? Wat dan? Dan hoeft de dopeling niet te twijfelen of God genadig is om hem of haar weer opnieuw aan te nemen. God de Vader heeft namelijk een eeuwig verbond opgericht en als de dopeling soms in de zonde valt moet hij of zij aan Gods genade niet gaan twijfelen. God is de Vader van de verloren zoon die steeds op de uitkijk staat of Zijn verbondskinderen weer terugkeren... Hier komt weer het pastorale aspect van de doop om de hoek kijken. 

Verboom wijst erop dat het formulier spreekt in de wij-vorm. Heel de gemeente is bij de doop betrokken en de gemeente moet om die reden biddend op de uitkijk staan of zonen en dochters die zijn afgedwaald weer terugkeren en zodra zij hen zien, moeten zij hen verwelkomen en er op wijzen dat God hen weer in genade wilt aannemen als zij tot Hem komen met een belijdenis van schuld en een verzoek om Zijn genade.

Het doopformulier onderbouwt ook de kinderdoop. De doop is in de plaats gekomen van de besnijdenis, zo stelt het formulier. Verboom corrigeert dit door te stellen dat hier geen sprake is van de vervangingstheologie: de kerk in plaats van Israël. Er is hier sprake van de vervullingstheologie. De doop is de vervulling van de besnijdenis. Na Offer van Christus is een bloedig teken niet meer nodig. Verboom wijst erop dat er doopvonten voor kinderen gevonden zijn die dateren uit de Vroege Kerk. Ook wijst hij erop dat gezinnen gedoopt werden in de tijd van de Handelingen van de apostelen. De zogenaamde huisteksten. Zoals bij Cornelius (Handelingen 10) en de stokbewaarder (Handelingen 16). Het hoofd van het gezin (pater familias) neemt zijn hele gezin mee het doopwater in...

​Verboom wijst er niet op dat sacramenten volgens de Reformatie de belofte van God versterken en onderstrepen (de voorwerpen van het geloof). Niet het geloof (het onderwerpelijke) staat allereerst centraal maar de belofte die God doet. Deze doopbelofte kan inderdaad alleen door het geloof betekenis krijgen maar ook dat geloof wordt beloofd in de doop. De Heilige Geest wil dat werken. Hij wil toe-eigenen dat wat wij reeds in Christus hebben. 


Het zondvloedgebed
De doop heeft drie doelen volgens het zondvloedgebed. Het is tot eer van God, tot onze troost en tot opbouw van de gemeente. Het water ziet ook op Gods oordeel net als bij de zondvloed en net als bij farao maar de dopeling kan behouden aankomen aan land vanwege Gods grondeloze barmhartigheid en om die reden wordt in het zondvloedgebed om deze grondeloze barmhartigheid gebeden. Het zondvloedgebed staat in het spanningsveld van Gods belofte die aan het voorhoofd is verzegeld en tussen de vervulling van die belofte. Het gebed is de brug tussen ze belofte en vervulling. Heel de gemeente is daar bij betrokken en wordt erbij getrokken (tot onze troost en tot opbouw van de gemeente). 


De doopvragen
De doop mag geen gewoonte worden, volgens de doopvragen. De doop is geen familiefeest maar een instelling van God waar de genadige belofte verzegeld wordt. Ook bijgeloof mag niet aan de orde zijn. De doop werkt namelijk de genade niet. De doop vindt plaats in het midden van de gemeente en als de ouders ja zeggen op de doopvragen is de gemeente getuige en behoort het kind tot de gemeente. Vraag en antwoord 74 van de Heidelbergse catechismus zegt het als volgt: "Zal men ook de jonge kinderen dopen? Ja het; want mitsdien zij
alzo wel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn,  en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan de volwassenen toegezegd wordt".                                                                                                                                                          De ouders belijden allereerst dat het kind in zonde ontvangen is maar ook dat het kind in Christus geheiligd is. Dat wil zeggen in het genadeverbond is. Je kunt het vergelijken met de ranken in de Wijnstok (Johannes 15). Christus is de Wijnstok en door de doop zijn de kinderen als ranken in de Wijnstok. De ouders moeten hun kinderen opvoeden om uit Christus hun levenssappen te trekken en niet uit hun oude adamsnatuur want ranken die geen vrucht dragen worden in het vuur gegooid. De eerste twee vragen gaan dus om de positie van het kind. Het is in zonde ontvangen en een kind van de toorn maar in Christus is het geheiligd en dan komen de ouders aan de beurt. De ouders zijn een middel in Gods hand. Zij dienen het kind op te voeden in de leer van de doop. Namelijk dat het kind de levenssappen dient te betrekken uit Christus. De ouders beloven ook dat zij het kind in de christelijke leer onderwijzen of laten onderwijzen. 


De bediening van de doop en het dankgebed 
De doop vindt plaats in de naam van de Drie-enige God. Dit is ook de opdracht van Jezus in Mattheüs 28:19. Door het kind driemaal te besprenkelen wordt de nadruk gelegd op alle drie de personen van het goddelijke wezen. Het dankgebed is vol lof over God die dit kind heeft aangenomen tot zijn kind. Is dat niet een te hoge toon? Er zijn er die dit oplossen door dit dankgebed alleen te laten slaan op de uitverkoren kinderen. Maar zo maken we Gods belofte in de doop en het dankgebed omtrent deze doopbelofte krachteloos.

Openbare geloofsbelijdenis
In deel 2 behandelt Verboom de openbare geloofsbelijdenis. De geloofsbelijdenis is een brug tussen de doop en het avondmaal. De gedoopte kinderen worden opgeroepen om de strijd van het geloof op te pakken (1Timotheüs 6:12). Wie belijdenis heeft gedaan, heeft een kerkelijk recht op het avondmaal. Verboom stelt bij de openbare belijdenis de doopbelofte gelovig aanvaard dient te worden. Onmondige doopleden worden belijdende leden. In het dankgebed tijdens de doopdienst is hier om gevraagd: "Wij bidden U door Uw Zoon, dat u deze gedoopte kinderen altijd door uw Geest wil regeren. (...) Geef dat zij uw Vaderlijke goedheid en barmhartigheid die U hun en ons allen hebt bewezen zullen belijden..."


Het avondmaal 
Dit formulier wijst erop wie er aan mogen gaan. Zelfbeproeving is vereist. Die dient vooraf plaats te vinden. Zij die in ergerlijke zonde leven mogen niet aangaan zolang zij zich niet bekeren van deze heilloze weg. Toch zouden de verslagen gelovigen door het noemen van openbare zonde schroom kunnen krijgen om aan te gaan. Maar dan volgt een pastorale toon: "want wij komen niet tot het avondmaal op daarmee te tonen dat wij in onszelf volkomen rechtvaardig zijn. Integendeel, we komen omdat wij onze zaligheid zoeken buiten onszelf in Jezus Christus. (...) Wij erkennen (met onze avondmaalgang) dat wij midden in de dood liggen namelijk dat wij geen volkomen geloof hebben en er ons niet toe zetten om God te dienen als wij behoren te doen, maar dat wij dagelijks de symmetric hebben te voeren tegen zwakheid van ons geloof en onze verderfelijke begeerten..."

Beoordeling 

In dit boek laat Verboom zien hoe op en top pastoraal de formulieren zijn die bij de doop, belijdenis en avondmaal gebruikt worden. Ook laat hij zien hoe deze formulieren in elkaar grijpen In het doopformulier wordt de zaligheid beloofd en wordt er gebeden of het kind later zijn of haar geloof mag belijden. Wie dat geloof door genade heeft mogen belijden, is welkom aan het avondmaal want daar wordt het zwakke geloof versterkt.  

Het boek is bestelbaar 
https://www.kokboekencentrum.nl/boek/van-doopvont-naar-avondmaalstafel/


Powered by Create your own unique website with customizable templates.