500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Storm over de wereld
    • 'Heel verschillend en toch éénNieuwe pagina
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • De tovenaar en de profeet
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
​Correspondentie tussen Psalm 1 en 2 

Woordcorrespondentie tussen Psalm 1 en 2 in kleur en gelijke beelden schuin gedrukt 
​

Psalm 1  in de HSV bewerkt (leven uit Gods Woord/wet/Thora)
1 Zeer gelukkig (אַ֥שְֽׁרֵי) is diegene 
die niet wandelt in de raad van de goddelozen,
die niet staat op de weg van de zondaars,
die niet zit (יָשָֽׁב) op de zetel van de spotters (לֵ֝צִ֗ים) 
2. maar die  (telkens) zijn vreugde vindt in de wet van de HEERE
en die over Zijn wet dag en nacht nadenkt ( הגה) 

3. Want diegene zal als een boom zijn, geplant aan waterbeken,
die  geeft op zijn tijd zijn vrucht
waarvan het blad niet afvalt;
al wat diegene doet, zal goed gelukken.

4. Maar zo vergaat het de goddelozen niet:
die zijn juist als het kaf, dat de wind wegblaast (beeld vergankelijkheid).
5. Daarom blijven de goddelozen niet staande in het gericht,
de zondaars niet in de gemeenschap van de rechtvaardigen.
6. Want de HEERE kent de (levens)weg (דֶּרֶךְ) van de rechtvaardigen,
maar de (levens)weg (דֶּרֶךְ) van de goddelozen zal vergaan/omkomen (אבד) 

Psalm 2 in de HSV bewerkt (het dienen van de Gezalfde, Messias, Christus) 
​Psalm 2:1 Waarom woeden de heidenvolken
en denken de volken na over (הגה) wat zonder inhoud is?
2. De koningen van de aarde stellen zich op
en de vorsten spannen samen
tegen de HEERE en tegen Zijn Gezalfde:
3. Laten wij Hun banden verscheuren
en Hun touwen van ons werpen!

4. Die in de hemel zit (יָשָֽׁב), zal lachen,
de Heere zal hen bespotten (יִלְעַג in 1:1: לֵ֝צִ֗ים).
5. Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn,
in Zijn brandende toorn hun schrik aanjagen.
6. Ik heb Mijn Koning toch gezalfd
over Sion, Mijn heilige berg.

7. Ik zal het besluit bekendmaken:
De HEERE heeft tegen Mij gezegd: U bent Mijn Zoon,
Ík heb U heden verwekt.
8. Eis van Mij en Ik zal U de heidenvolken als Uw eigendom geven,
de einden van de aarde als Uw bezit.
9. U zult hen verpletteren met een ijzeren scepter,
U zult hen in stukken slaan als aardewerk (beeld vergankelijkheid)

10. Nu dan, koningen, handel verstandig.
Laat u onderwijzen, rechters van de aarde.
11. Dien de HEERE met vreze,
verheug u met huiver.
12. Kus de Zoon, opdat Hij niet toornig wordt en u op uw (levens)weg (דֶּרֶךְ) vergaat/omkomt (אבד) 
wanneer Zijn toorn slechts even ontbrandt.
Zeer gelukkig (אַ֥שְֽׁרֵי) zijn allen die tot Hem (Christus) de toevlucht nemen!



Aantekeningen  bij Psalm 1 en 2
(bron: google scholar vertaling via google translate) 
 
The ideological interface between Psalm 1 and Psalm 2 (Phil J Botha (Up) (vertaling via google translate) 
Dit artikel is een onderzoek naar de ideologische verbanden tussen Psalm 1 en Psalm 2. Omdat sommige manuscripten van Handelingen 13:33 verwijzen naar Psalm 2:7 als de 'eerste psalm', en omdat Psalm 1:1 en Psalm 2:12 macarismen bevatten (macarios Grieks voor zalig: zaligsprekingen. H.R) die kunnen worden gezien als een kader voor de twee psalmen die samen worden gelezen, hebben geleerden gesuggereerd dat de twee psalmen als een eenheid moeten worden gezien. Bardtke (1973) heeft onderzoek gedaan naar de traditie in de Babylonische Talmoed (Tractaat Berakoth 9b) die probeerde uit te leggen waarom Psalm 104 de honderd-en-derde psalm wordt genoemd. De verklaring die in de Talmoed voor dit probleem wordt gegeven, is dat de eerste twee psalmen als één werden gelezen. Formeel bewijs hiervoor vonden de rabbijnen ook in het feit dat Psalm 1:1 en 2:12 met elkaar lijken overeen te komen. Maar zoals Bardkte (1973:2) opmerkt, bewijst het hele incident ook dat de Talmoedische auteurs de twee psalmen als afzonderlijke entiteiten kenden.

Er zijn talrijke oppervlakkige verbanden tussen Psalm 1 en Psalm 2,22, zoals de metafoor van het leven als reizen op een weg ($rd, Ps 1:1, 6; Ps 2:12); de macarismen (macarios Grieks voor zalig: zaligsprekingen H.R) die worden gebruikt in Psalm 1:1 en Psalm 2:12; de 'Torah van Yahweh' (hwhy trwt) en het 'decreet van Yahweh' (hwhy qx) worden gebruikt als norm voor de samenleving, de rechtvaardigen 'zitten niet' (bvy) met spotters (~ycl, Ps 1:1) en Jahweh, 'in de hemel gezeten' (bvy) spottend (g[l, Ps 2:4) met de leiders van vreemde volken; het idee dat respect voor Jahweh de enige waarborg is tegen rampspoed (dba) en zekerheid van succes (yrva) (Ps 1:6 en Ps 2:12), en Jahwehs tussenkomst om leden van de out-group te veroordelen, waardoor gerechtigheid wordt behouden, orde en de belangen van zijn cliënten (Ps 1:4, 6 en Ps 2:5, 12). Auffret (1982:174) voegt verder herhaling toe van 'give' !tn), 'day' (~wy), en de stam jpv

Het vrome individu van Psalm 1 vormt een parallel met de gezalfde van Jahweh in Psalm 2.
• De goddelozen, de zondaars en de spotters van Psalm 1 vormen een parallel met de opstandige koningen en heersers van Psalm 2.
• De verrukking van het individu in de Thora van Jahweh (Psalm 1) vormt een parallel met de kracht die de koning put uit het decreet van Jahweh (Psalm 2).
• De innerlijke kracht van het individu, geplant als een boom naast waterstromen en op tijd vrucht dragend (Psalm 1), vormt een parallel met de verzekering die aan de koning werd gegeven die in Jeruzalem werd gezalfd dat zijn heerschappij zal voortduren en uitbreiden ( Psalm 2).
• De verstrooiing van de goddelozen als kaf in de wind (Psalm 1) vormt een parallel met de verschrikking van de heersers door Jahweh, en hun aan stukken geslagen worden door de nieuw aangestelde koning (Psalm 2).
• Ten slotte komt het vooruitzicht op geluk en eer voor degenen die ervoor kiezen om zich te distantiëren van de goddelozen (Psalm 1) overeen met de belofte van geluk voor degenen die ervoor kiezen om zich te associëren met de gezalfde van Jahweh in Psalm 2.

Origineel: 
The ideological interface between Psalm 1 and Psalm 2 (Phil J Botha (Up) (origineel) 


This  article  is  an  investigation  of  the  ideological  links  between  Psalm  1  and  Psalm 2. Because some manuscripts of Acts 13:33 refer to Psalm 2:7 as the ‘first psalm’,  and  because  Psalm  1:1  and  Psalm  2:12  contain  macarisms  that  can  be  seen as a frame for the two psalms being read together, scholars have suggested that the two psalms should be seen as a unity. Bardtke (1973) has investigated the tradition  found  in  the  Babylonian  Talmud  (Tractate  Berakoth  9b)  that  sought  to  explain  why  Psalm  104  is  referred  to  as  the  one-hundred-and-third  psalm.  The  explanation given to this problem in the Talmud is that the first two psalms were read  as  one.  Formal  proof  of  this  was  also  found  by  the  rabbis  in  the  fact  that  Psalms 1:1 and 2:12 seem to correspond to one another. But as Bardkte (1973:2) notes, the whole incident also proves that the Talmudic authors were acquainted with the two psalms as separate entities.

There are numerous superficial links between Psalm 1 and Psalm 2,22 such as the  metaphor  of  life  as  travelling  on  a  road  ($rd,  Ps  1:1,  6;  Ps  2:12);  the  macarisms  used  in  Psalm  1:1  and  Psalm  2:12;  the  ‘Torah  of  Yahweh’  (hwhy trwt)  and  the  ‘decree  of  Yahweh’  (hwhy qx)  being  used  as  a  norm  for  society,  the righteous not ‘sitting down’ (bvy) with mockers (~ycl, Ps 1:1) and Yahweh, ‘seated in heaven’ (bvy) mocking (g[l, Ps 2:4) the leaders of foreign nations; the idea  that  respect  for  Yahweh  is  the  only  safeguard  against  calamity  (dba)  and  assurance  of  success  (yrva)  (Ps  1:6  and  Ps  2:12),  and  Yahweh’s  intervention  to  judge  members  of  the  out-group,  thereby  preserving  justice,  order  and  the  interests of his clients (Ps 1:4, 6 and Ps 2:5, 12). Auffret (1982:174) further adds repetition of ‘give’ !tn), ‘day’ (~wy), and the stem jpv

The  pious  individual  of  Psalm  1  forms  a  parallel  to  the  anointed  of  Yahweh in Psalm 2. 
• The wicked, the sinners, and the mockers of Psalm 1 form a parallel to the rebellious kings and rulers of Psalm 2. 
• The  delight  of  the  individual  in  the  Torah  of  Yahweh  (Psalm  1)  forms  a  parallel  to  the  strength  the  king  draws  from  the  decree  of  Yahweh (Psalm 2). 
• The  inner  strength  of  the  individual,  planted  like  a  tree  next  to  streams  of  water  and  yielding  fruit  on  time  (Psalm  1),  forms  a  parallel  to  the  assurance  given  to  the  king  who  was  anointed  in  Jerusalem that his rule will endure and expand (Psalm 2). 
• The scattering of the wicked like chaff in the wind (Psalm 1) forms a parallel  to  the  terrifying  of  the  rulers  by  Yahweh,  and  their  being  dashed to pieces by the newly appointed king (Psalm 2). 
​• Finally, the prospect of happiness and honour for those who choose to dissociate  themselves  from  the  wicked  (Psalm  1)  corresponds  to  the promise of happiness for those who choose to associate with the anointed of Yahweh in Psalm 2. 

Onderzoek uit: https://journals.co.za/doi/abs/10.10520/EJC85693


Psalm 1  in de HSV origineel 
1 Welzalig de man
die niet wandelt in de raad van de goddelozen,
die niet staat op de weg van de zondaars,
die niet zit op de zetel van de spotters,
2. maar die zijn vreugde vindt in de wet van de HEERE
en Zijn wet dag en nacht overdenkt.

3. Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken,
die zijn vrucht geeft op zijn tijd,
waarvan het blad niet afvalt;
al wat hij doet, zal goed gelukken.

4. Maar zo zijn de goddelozen niet:
die zijn juist als het kaf, dat de wind wegblaast.
5. Daarom blijven de goddelozen niet staande in het gericht,
de zondaars niet in de gemeenschap van de rechtvaardigen.
6. Want de HEERE kent de weg van de rechtvaardigen,
maar de weg van de goddelozen zal vergaan.

Psalm 2 in de HSV origineel 
​1 Waarom woeden de heidenvolken
en bedenken de volken wat zonder inhoud is?
2. De koningen van de aarde stellen zich op
en de vorsten spannen samen
tegen de HEERE en tegen Zijn Gezalfde:
3. Laten wij Hun banden verscheuren
en Hun touwen van ons werpen!

4. Die in de hemel woont, zal lachen,
de Heere zal hen bespotten.
5. Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn,
in Zijn brandende toorn hun schrik aanjagen.
6. Ik heb Mijn Koning toch gezalfd
over Sion, Mijn heilige berg.

7. Ik zal het besluit bekendmaken:
De HEERE heeft tegen Mij gezegd: U bent Mijn Zoon,
Ík heb U heden verwekt.
8. Eis van Mij en Ik zal U de heidenvolken als Uw eigendom geven,
de einden der aarde als Uw bezit.
9. U zult hen verpletteren met een ijzeren scepter,
U zult hen in stukken slaan als aardewerk.

10. Nu dan, koningen, handel verstandig.
Laat u onderwijzen, rechters van de aarde.
11. Dien de HEERE met vreze,
verheug u met huiver.
12. Kus de Zoon, opdat Hij niet toornig wordt en u onderweg omkomt,
wanneer Zijn toorn slechts even ontbrandt.

Welzalig allen die tot Hem de toevlucht nemen!

Powered by Create your own unique website with customizable templates.