Over de helderheid van de Schrift
1 De tijd van Luther:
Luther zag de Schrift als helder De roomse kerk ziet de Schrift als duister
Luther stelde dat de Schrift helder is (claritas). Het is een lamp voor de voet en een licht op ons pad. Om die reden moet de Bijbel vertaald worden in de taal van de gewone man en vrouw, vond hij. Zo ontstond de Luther Bijbel.
De Roomse kerk had echter een andere visie op de Schrift: de Schrift is in veel zaken duister en niet door God gegeven aan de eenvoudige gelovigen maar aan de Magistraten van de kerk en aan hen uitdrukkelijk.
Daar waar de Schrift duister (obscura) is daar krijgt de kerk een rol en met name de geestelijken. Helaas liet en laat de Roomse kerk de Schrift veelal dicht en kwam en komt men met een eigen kerkelijk oplossing... De kerkelijke dogmatiek is belangrijker dan de Schrift.
De visie van de Vroege Kerk
In de Vroege Kerk stelde men tegenover de ketters dat alleen de katholieke kerk de juist sleutel heeft voor het verstaan van de Schrift. Dat was begrijpelijk maar later moest men een hoge prijs betalen voor deze hoog kerkelijke visie op de waarheid. Langzamerhand namelijk ging de deur van de Schrift op slot en kwam men met de eigen overlevering en opvattingen. De Bijbel gaf men niet uit in de taal van het volk maar was geschreven in het Latijn. Iets wat alleen de geestelijken konden lezen.
2 Onze tijd:
Ieder voor zich
Tot zover even het verleden omtrent de helderheid van de Schrift. De vraag is of in de huidige situatie de balans niet is door geslagen. Een overtrokken reactie ver voorbij de Reformatie is dat men stelt dat de Schrift helder is en iedereen de Bijbel kan en mag lezen op zijn of haar manier. Daar heeft men de kerk niet bij meer nodig... Met alle bedrijfsongevallen van dien.
Alleen de leiding van de kerk
Een andere reactie is dat men juist weer richting Rome gaat en men Bijbelstudies door gemeenteleden op touw gezet afkeurt. Hun verstand en verstaan is verduisterd en de Schrift is ook duister. Alleen de dominee en de ouderlingen weten hoe men de Schrift moet uitleggen. Er is maar een heilige kerk, een heilige vertaling en een heilige uitleg. Wie een beetje thuis is in de theologie weet dat dit soort geestelijken vaak ook lijden aan een eenzijdige Schriftvisie. Soms onderbouwt men dat op een hoog intellectueel niveau.
Reden van deze aanpak
Vermoedelijk is men bang dat leden met lastige vragen komen waar men geen antwoord op weet. Vragen die niet goed liggen worden afgewimpeld door de vragenstellers in de hoek te zetten waar men altijd al voor waarschuwde. Die hoek kent iedereen en zo weet iedereen wat voor vlees men in de kuip heeft.
Wat zegt de Schrift?
Paulus stelt echter dat men de Schrift en vooral de zin van de Schrift, Christus! verstaat met alle heiligen (Efeze 3:18). Niet met een paar uit eigen kerkverband. Voor hen die dus menen een monopolie te hebben op de waarheid zou dat een eyeopener moeten zijn.
Neem elkaar serieus
Het getuigt in elk geval van weinig inzicht hoe God werkt als men meent een patent te hebben op de waarheid zonder een ander serieus te nemen. God geeft onderscheiden gaven. Zo geeft Hij de ene meer de gave van het hoofd en de andere meer de gave van het hart. Men kan elkaar op scherp zetten. Dat moet zelfs. De hand kan tot de voet niet zeggen: ik heb u niet nodig. Zou alles hand zijn dan zou de hand niet worden aangestuurd door het hoofd. Zou alles hoofd zijn dan zou men vrij onhandig overkomen (1 Korinthe 12:1-31).
Spreek met elkaar
Uit alles blijkt dat als we weer terug willen naar de Reformatie we er goed aan doen met elkaar in gesprek te gaan en niet elkaar te bekogelen vanuit het veilige bastion van de kerkbladen. Wie tot een huwelijk willen komen en graag de eenheid zoekt, zal van tijd tot tijd in gesprek moeten gaan met de ander en zich dienen te verdiepen in diens visie anders komt er nooit iets van de grond.
1 De tijd van Luther:
Luther zag de Schrift als helder De roomse kerk ziet de Schrift als duister
Luther stelde dat de Schrift helder is (claritas). Het is een lamp voor de voet en een licht op ons pad. Om die reden moet de Bijbel vertaald worden in de taal van de gewone man en vrouw, vond hij. Zo ontstond de Luther Bijbel.
De Roomse kerk had echter een andere visie op de Schrift: de Schrift is in veel zaken duister en niet door God gegeven aan de eenvoudige gelovigen maar aan de Magistraten van de kerk en aan hen uitdrukkelijk.
Daar waar de Schrift duister (obscura) is daar krijgt de kerk een rol en met name de geestelijken. Helaas liet en laat de Roomse kerk de Schrift veelal dicht en kwam en komt men met een eigen kerkelijk oplossing... De kerkelijke dogmatiek is belangrijker dan de Schrift.
De visie van de Vroege Kerk
In de Vroege Kerk stelde men tegenover de ketters dat alleen de katholieke kerk de juist sleutel heeft voor het verstaan van de Schrift. Dat was begrijpelijk maar later moest men een hoge prijs betalen voor deze hoog kerkelijke visie op de waarheid. Langzamerhand namelijk ging de deur van de Schrift op slot en kwam men met de eigen overlevering en opvattingen. De Bijbel gaf men niet uit in de taal van het volk maar was geschreven in het Latijn. Iets wat alleen de geestelijken konden lezen.
2 Onze tijd:
Ieder voor zich
Tot zover even het verleden omtrent de helderheid van de Schrift. De vraag is of in de huidige situatie de balans niet is door geslagen. Een overtrokken reactie ver voorbij de Reformatie is dat men stelt dat de Schrift helder is en iedereen de Bijbel kan en mag lezen op zijn of haar manier. Daar heeft men de kerk niet bij meer nodig... Met alle bedrijfsongevallen van dien.
Alleen de leiding van de kerk
Een andere reactie is dat men juist weer richting Rome gaat en men Bijbelstudies door gemeenteleden op touw gezet afkeurt. Hun verstand en verstaan is verduisterd en de Schrift is ook duister. Alleen de dominee en de ouderlingen weten hoe men de Schrift moet uitleggen. Er is maar een heilige kerk, een heilige vertaling en een heilige uitleg. Wie een beetje thuis is in de theologie weet dat dit soort geestelijken vaak ook lijden aan een eenzijdige Schriftvisie. Soms onderbouwt men dat op een hoog intellectueel niveau.
Reden van deze aanpak
Vermoedelijk is men bang dat leden met lastige vragen komen waar men geen antwoord op weet. Vragen die niet goed liggen worden afgewimpeld door de vragenstellers in de hoek te zetten waar men altijd al voor waarschuwde. Die hoek kent iedereen en zo weet iedereen wat voor vlees men in de kuip heeft.
Wat zegt de Schrift?
Paulus stelt echter dat men de Schrift en vooral de zin van de Schrift, Christus! verstaat met alle heiligen (Efeze 3:18). Niet met een paar uit eigen kerkverband. Voor hen die dus menen een monopolie te hebben op de waarheid zou dat een eyeopener moeten zijn.
Neem elkaar serieus
Het getuigt in elk geval van weinig inzicht hoe God werkt als men meent een patent te hebben op de waarheid zonder een ander serieus te nemen. God geeft onderscheiden gaven. Zo geeft Hij de ene meer de gave van het hoofd en de andere meer de gave van het hart. Men kan elkaar op scherp zetten. Dat moet zelfs. De hand kan tot de voet niet zeggen: ik heb u niet nodig. Zou alles hand zijn dan zou de hand niet worden aangestuurd door het hoofd. Zou alles hoofd zijn dan zou men vrij onhandig overkomen (1 Korinthe 12:1-31).
Spreek met elkaar
Uit alles blijkt dat als we weer terug willen naar de Reformatie we er goed aan doen met elkaar in gesprek te gaan en niet elkaar te bekogelen vanuit het veilige bastion van de kerkbladen. Wie tot een huwelijk willen komen en graag de eenheid zoekt, zal van tijd tot tijd in gesprek moeten gaan met de ander en zich dienen te verdiepen in diens visie anders komt er nooit iets van de grond.