500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • D vreze des Heren in het Oude Testament
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Paulus en Philo's reactie op welsprekendheid
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Sesam ecologie de mens en zijn milieu
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Leeslint vader en zoon
Wat treft men aan in dit leeslint
In dit leeslint bespreek ik een vader en zoon en hun boeken die mijn interesse hebben gewekt. Het is geen uitgebreide boekbespreking. Ik stip de boeken slechts aan. Soms levert dat een verrassend maar ook teleurstellend contrast op. De zoon gaat niet altijd in het spoor van de vader...  
​Voor vader en zoon Kersten even scrollen naar onderen naar 3.1. en 3.2.   

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
​1.1.
Frans Delitzsch
​
Frans Delitzsch leefde van 1813-1890 in Duitsland. Hij was een Luthers theoloog en een fenomenaal kenner van de Hebreeuwse taal.  Hij verdedigde de Joodse gemeenschap in Duitsland tegen antisemitische aanvallen en was de eerste die het Nieuwe Testament in zijn eentje notabene vertaalde naar het voor die tijd modern Hebreeuws. Thans is dit Hebreeuws voor de moderne staat Israël verouderd en daarom wordt zijn werk in het huidige Hebreeuws van de staat Israël omgezet. De Isaac da Costa stichting, de GBS en het deputaatschap voor Israël van de Ger. Gem. zijn hier de drijvende krachten achter.                                                                                Delitzsch had veel liefde voor het Jodendom. Dit had een reden. Een Joodse weldoener zorgde er voor dat hij kon studeren. Zijn ouders waren te arm om dit te kunnen betalen. ​Frans Delitzsch schreef samen met Keil een omvangrijk commentaar op heel het Oude Testament. Delitzsch was een orthodox man. Hij hield vast aan de betrouwbaarheid van de Bijbel in een tijd dat die betrouwbaarheid in diskrediet aan het geraken was.

1.2. ​Friedrich Delitzsch
​
Heel anders was zijn zoon Friedrich. Hij leefde van 1850-1922. Hij was een kenner van de oud-oosterse talen maar hij ging niet in het orthodoxe spoor van zijn vader. Hij schreef namelijk het geruchtmakende boek 'Babel und Bibel' waarin hij stelde dat een groot deel van de Bijbel zoals de schepping en de zondvloed geschreven werden toen Israël in ballingschap in Babel was. In de tijd van Friedrich (aan het einde van de 19de eeuw, had men namelijk de bibliotheek van  de Assyrische koning Assurbanipal (669-627 voor Chr.) ontdekt. In deze bibliotheek bevonden zich  20.000 oude kleitabletten. Op een aantal kleitabletten bevonden zich het  Babylonische zondvloedverhalen (Gilgamesh Epos) en het scheppingsverhaal (Enuma Elisj).  Deze verhalen hadden  enkele overeenkomsten (maar ook belangrijke verschillen)  met het scheppingsverhaal en zondvloedverhaal in de Bijbel. Delitzsch meende dat het Bijbelse zondvloedverhaal en scheppingsverhaal van deze verhalen zouden zijn afgeleid (andersom is aannemelijker gezien vanuit een orthodoxe visie) 
Friedrich Delitzsch was evenals zijn vader Frans een geniaal taalkundige. Zo schreef hij een grammatica en een woordenboek met betrekking tot het Assyrisch maar hij verliet wel het orthodoxe spoor. Hij verkoos Babel boven Jeruzalem. Daarnaast had hij niet dezelfde liefde tot het Jodendom als zijn vader. Hij ontkende zelfs dat Jezus een Jood was van oorsprong. Zijn vader daarentegen vertaalde uit liefde voor het behoud van het Jodendom het Nieuwe Testament in het destijds modern Hebreeuws. Zoon Friedrich echter ging de kant van de vrijzinnigheid op. De enorme bibliotheek van Assurbanipal had hem op het verkeerde been gezet. Hij geraakte meer thuis in de 20.000 kleitabletten dan in het levende woord van de levende God. De ware bibliotheek bij uitstek.   


​----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.1. Karl Ludwig Nietzsche
Karl Ludwig Nietzsche werd in 1813 geboren en stierf in 1849. Zijn zoon Friedrich Nietzsche werd geboren in 1844 en was bij het sterven van zijn vader slechts 5 jaren oud. Zijn vader was een Luthers predikant en lag in de lijn van het pietisme. Friedrich werd omringd door zijn oma, moeder en zus.  Karl Ludwig heeft zijn zoon Friedrich niet veel mee kunnen geven van zijn geloof.

2.2. Friedrich Wilhelm Nietzsche
​
Friedrich die van 1844 tot 1900 leefde ging niet in het spoor van zijn vader. Nietzsche werd filosoof en keerde zich af van het geloof van zijn vader. Nietzsche vond dat christenen er een slavenmoraal op na hielden. Men boog voor een hogere Macht. Christenen zijn daarom onder mensen (untermensche) Zij hebben Iemand boven zich omdat ze zwakke slaven zijn hebben ze dat nodig. De ware mens heeft echter volgens Nietzsche niemand boven zich en is boven mens (übermensch). Hier horen we het moraal van de Franse revolutie doorklinken: geen God en geen meester (ni Dieu ni Maitre)  In zijn geschrift 'Aldus sprak Zarathustra'  komt Zarathustra van een berg naar beneden en begint dan op de markt te preken tegen de mensen: 'Ik bezweer jullie mijn broeders. Blijf de aarde trouw en geloof hen niet die spreken van bovenaardse hoop. Gifmengers zijn het of ze het weten of niet. Het zijn verachters van het leven'                                                                                                                                     Trouw aan de aarde is volgens Nietzsche alleen de untermensch. Die heeft niemand (God) en niets boven (Hemel) zich en richt zich op deze wereld.
Nietzsche zette zich af tegen het strenge pietisme. Hij ging niet in het spoor van zijn vader. Hij werd atheïst. Zijn vader stierf toen Nietzsche 5 jaren oud was en heeft hem daarom niet veel van het geloof kunnen meegeven. Nietzsche werd in 1890 krankzinnig en stierf 10 jaar later in 1900. Nietzsche moest, behalve van het christendom, ook niets hebben van het Platonisme vanwege Plato' s visie op de aarde en het bovenaardse. Van die tweedeling wilde Nietzsche af. Nietzsche had wel een beetje gelijk dat men zich niet op twee plaatsen tegelijk helemaal thuis kan voelen. Hij koos echter voor de aarde.  Zijn lijfspreuk was: blijf de aarde trouw. Overigens hebben de Nazi's het werk van Nietzsche gebruikt om onder anderen hun ideeën over de übermensch gestalte te geven. In dat opzicht hebben de Nazi's Nietzsche net als Luther voor hun kar gespannen.   


​----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
​​3.1. Gerrit Hendrik Kersten
​
Gerrit Hendrik Kersten (1882-1948) is de vader van twee kerkverbanden. De Ger. Gem. en de Ger. Gem. in Ned. Hij speelde samen met Hendrik Beversluis een grote maar ook omstreden rol in de Vereniging van 1907 toen de kruisgemeenten en een deel van de Ledeboerianen samen gingen. Hij was ook de man die de strijd aan ging tegen de leer van de drie verbonden. Hij was namelijk een fervent aanhanger van de leer van de twee verbonden en hij beriep zich daarbij vooral op Thomas Boston (en de Erskine's). Boston was echter veel ruimer in het aanbod dan Kersten. Kersten ging namelijk ook in het spoor van Comrie en stelde dat de levendmaking aan alles vooraf gaat. Door deze zienswijze kwam het aanbod als middel tot levendmaking niet geheel uit de verf. Kersten schreef 'De gereformeerde dogmatiek'. Het lidwoord 'de' geeft aan dat Kersten meende in het gehele spoor te gaan van de gereformeerde theologen. In werkelijkheid was het een smalspoor en een aanscherping van de visie van Comrie (levendmaking) en Boston (alleen uitverkorenen zijn in het genadeverbond). Op het punt van de doop was Kersten ook niet helemaal gereformeerd. Het teken en zegel is er voor de uitverkorenen (hier wreekt zich zijn visie op de verbondsleer) en niet voor elk kind zoals het doopformulier uitdrukkelijk leert

3.2. ​Jan Wisse Kersten
Jan Wisse Kersten (1915-1960) verkreeg het tweede gedeelte van zijn voornaam (Wisse) van zijn vader uit diens achting voor zijn grootvader Samuel Wisse. Kersten was namelijk met de dochter van de herenboer Samuel Wisse getrouwd. Samuel Wisse had een grote boerderij in Waarde aan de Puthoekseweg. Toen ds. Jan Wisse Kersten op 44-jarige leeftijd overleed, schreef de hervormde predikant ds. J. T. Doornenbal in een 'In Memoriam' in de kerkbode van de Veluwe dat hij zich zijn indrukwekkende orgelspel nog herinnerde toen hij destijds  aan het einde van de Tweede Wereldoorlog een bezoek bracht in de pastorie van Kesteren.  Doornenbal schreef: 'Jan Kersten had het moeilijker dan ooit. Jurist wilde hij niet worden en predikant kon hij niet worden. Hij zag geen uitkomst en geen toekomst. (...) Lang hebben we die avond gesproken, terwijl de duisternis viel. Tot hij opstond en de kerk inliep en op het orgel alles ging vertolken wat leefde in zijn ziel. Nooit zal ik die avond vergeten'. ​Jan Wisse Kersten gaf nadat hij dominee was geworden les aan de theologische school na het ontslag van Steenblok in 1953. Ds. C. Harinck heeft goede herinneringen aan zijn lessen. C. Harinck zei van hem:  'De jonge ds. J. W. Kersten was daar destijds docent, samen met ds. L. Rijksen. Ds. J.W. Kersten gaf alle ruimte tot discussie over thema's als de beloften, het aanbod van genade en de rechtvaardigmaking. Soms raakte ik hierdoor wat in de war. Ik durfde over deze zaken niet te veel na te denken, bang als ik was dat er mogelijk in de Gereformeerde Gemeenten iets werd geleerd dat bijstelling behoefde. De oude ds. P. Honkoop zei destijds tegen me: "Maak je er maar niet al te druk om. Onthoud dit: Wie Christus heeft, heeft alles. Wie Hem niet heeft, heeft niets." Dat was een wijze raad. Toch hield ds. Harinck zich later intensief bezig met de vragen die ds. Kersten had opgeworpen. Hij publiceerde over tal van onderwerpen, waaronder het doop- en avondmaalsformulier, bekering, roeping en wedergeboorte, en de charismatische beweging. '
(bron:  www.digibron.nl/search/detail/012dcab4b492cd41cd918f57/vervlakking-en-verstarring-voeden-elkaar/0)   
​Tot slot, Steenblok ging in het dogmatische spoor van vader G. H. Kersten maar dan een graadje erger. Vermoedelijk heeft Steenblok een verstarrende werking gehad op vader G.H. Kersten. J. W. Kersten ging gedeeltelijk in het spoor van zijn vader maar was ruimer in het aanbod en praktischer in de bevinding. Kortom hij was een verfrissing na het vertrek van Steenblok aan de theologische school maar hij stierf helaas op een te jonge leeftijd...  
Powered by Create your own unique website with customizable templates.