500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Storm over de wereld
    • 'Heel verschillend en toch éénNieuwe pagina
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • De tovenaar en de profeet
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Foto
De onmisbaren
Een ode aan mijn sociale klasse
​
De schrijver van dit boek 

Ron Meyer  is geboren in Heerlen op 21 oktober 1981 (zie foto hieronder). Hij is politicus en vakbondsbestuurder. Hij werd landelijk bekend als organisator en actieleider van lange stakingen van schoonmakers. Meyer is lid van de  SP. Hij is sinds 2006 gemeenteraadslid en fractievoorzitter namens zijn partij in Heerlen. Van november 2015 tot eind 2019 was hij partijvoorzitter  van de SP.
​

Het boek is uitgegeven door uitgeverij Prometheus en je kunt het bestellen bij  https://uitgeverijprometheus.nl/catalogus/de-onmisbaren.html

Foto
De kern van zijn boek
Ron Meyer groeide op in een wijk in Heerlen met een goede sociale binding maar waar armoede heerste. Zijn vader was onderhoudsmonteur en werd afgekeurd. Ron nam het al vroeg op voor zijn vader. Toen hij 12 jaar oud was belde hij zijn oma op om te melden dat zijn ouders de energierekening niet meer kon betalen. Zijn opa sprong financieel bij. Ron die SP politicus is, is door deze thuissituatie sterk gevormd. In dit boek komt hij op voor mensen die een belangrijk beroep hebben (onmisbaar zijn), bijvoorbeeld schoonmaakster zijn en toch financieel de eindjes aan elkaar moeten knopen. Dat geeft zorgen en verkort niet alleen de levenskwaliteit maar ook de levensduur met  gemiddeld 6 jaren. 

Zijn betrokkenheid
De betrokkenheid van Ron richting de onmisbaren is groot. De subtitel van het boek luidt niet voor niets: 'Een ode aan mijn sociale klasse'. Voortdurend spreekt Ron zijn ouders aan. Ron wordt  bijvoorbeeld getriggerd door de film Daniel Blake. Daniel Blake, de hoofdpersoon wil wat van zijn leven maken maar ontdekt dat de overheid niet naast hem staat. Ron ziet meteen parallellen en maakt de toepassing richting zijn vader: 'Jij bent een David Blake. Toen jij een beroep deed op de overheid (...) zag de overheid je als een potentiele fraudeur, als een luie donder. Volgens de overheid was jij niet ziek'. 

De cirkel en de ambassadeur  
Veel onmisbaren zitten vast in een cirkel. Ze worden niet erkend en niet beloond. Dat maakt hen lijdelijk ook in politieke zin. Ron wist toch uit deze cirkel te komen ook mede dankzij zijn ouders die hem naar het Atheneum lieten gaan. Hij spreekt hun taal maar is ook hun ambassadeur. Politiek weet Ron de weg te vinden! Toch valt het niet mee om de onmisbaren onder het voetlicht te brengen...

Eigen schuld
De gedachte leeft namelijk in ons land dat wie goed zijn of haar best doet het ver zal schoppen (meritocratie). Deze op het oog eerlijk lijkende leuze heeft ook een bizarre keerzijde: wie het niet ver geschopt heeft, heeft nooit zijn of haar best gedaan en is dus een loser. Behalve de armoede die de onmisbaren moeten ondergaan komt er ook dit sociale onrecht bij. Vanwege het onbegrip is de kans ook groot dat men bijvoorbeeld verslaafd raakt aan drank en/of roken. Dat soort zaken kosten weer geld en verkleinen de toch al krappe beurs.  

De macht van Jupiter 
Op het huidige leiderschap heeft Ron scherpe kritiek. Met de pakker 'wat Jupiter mag, dat mag een rund niet'  (de Latijnse spreuk luidt: quod licet Iovi, non licet bovi') stelt hij het huidige leiderschap aan de kaak. Het leiderschap in Nederland lijkt namelijk een beetje op de wereld van de goden in de Grieks-Romeinse samenleving volgens Ron. De goden deden wat zij wilden maar het volk werd door de goden gestraft als zij ondeugend waren. De goden gaven dus een slecht voorbeeld. Zo ook onze leiders.                    


Contrasten 
De scherpe kritiek van Ron uit zich bijvoorbeeld op het gedrag van de leiders tijdens de coronacrisis. Rutte hanteert volgens Ron een slap zwabberend beleid wat volgens Rutte zou passen bij de landsaard. Grapperhaus de minister van 'handhaving' houdt zich niet aan de coronaregels tijdens zijn bruiloft en de koning gaat gewoon op vakantie naar het buitenland terwijl het advies luidt: thuisblijven. Deze scherpe kritiek is zeker terecht. Leiders kunnen echter ook denken: het is allemaal jalousie van de lagere volksklasse. Wij hebben er hard voor gewerkt om op deze positie te komen. Cicero stelt dat je de zaak waar het omgaat niet uit het oog moet verliezen als je onverhoopt voor de aanval kiest.  Dit had Ron kunnen doen door scherpe contrasten te tekenen! tussen de elite en de onmisbaren in de trant van: jullie gaan op vakantie naar het buitenland maar de onmisbaren kunnen het niet vanwege de financiën en mogen het niet vanwege de regels!! Zo wordt de elite wakker geschud door hun gedrag te laten contrasteren met de onmisbaren. 

Macht heeft tegenmacht nodig 
Tegelijkertijd is het ook waar dat de machthebbers niet alleen het lot van de onmisbaren onder ogen moet komen maar er ook een  scherpe tegenmacht dient te komen. Omtzigt, die opkwam voor de zwakkeren, kreeg een 'functie elders' als repliek. Door de versplintering van de partijen, lijkt het erop dat er alleen geregeerd kan worden met een dicht getimmerd regeerakkoord. Zo vormen de splinters toch een stevige stut die de regering draagt door dik en dun. Maar er is wel tegenmacht nodig! De onmisbaren moeten weer vertrouwen krijgen in de politiek en hun stem kunnen geven aan partijen die echt hun belangen op het oog hebben en er voor gaan in de politieke arena. 

Het huis van Thorbecke 
Wat ook meespeelt is dat alles steeds meer centraal geregeld wordt. Gemeenten worden samengevoegd en bedrijven fuseren. Pepijn van Houwelingen legt in zijn boek 'Microfobie. De cult van het kolossale' hier de vinger bij.  De (dr)enkelingen dreigen door de schaalvergroting buiten de boot te vallen. Ze verdwijnen tussen de grote beleidsstukken. De herders kennen hun schapen niet langer. Het zijn slechts cijfers geworden. Het huis van Thorbecke de zogenaamde driedeling waarbij er sprake is een centrale regering, een provinciale regering en een gemeentebestuur dreigt te worden overruled door Den Haag. Centralisatie echter leidt niet tot diversiteit  en tot een couleur lokale politiek maar eerder tot eenduidige aanpak waarbij men de verschillen uit het oog verliest. Staatslieden zijn herders geworden die vanuit  het knusse Den Haag hun kudde via een app op hun smartphone te eten geven maar niet op hoogte zijn of willen geraken van wat er echt speelt. Toch is er hoop... 
​

Sympathie winnen 
Ron Meyer brengt in dit vlot geschreven en bevlogen boek de onmisbaren onder de aandacht. De gesprekken met Martijn, zijn studievriend van destijds met wie hij nog altijd wekelijks hardloopt geven de intentie van zijn boek aan: sympathie winnen voor de onmisbaren. 
Martijn die uit een goede sociale klasse komt, snapt er aanvankelijk ook niets van dat mensen leven onder de armoedegrens zonder dat zij daar zelf de schuld van zijn. Het is de verdienste van Ron dat hij als ambassadeur van de onmisbaren hun lot bij Martijn weet te laten landen. Ron merkt op richting Martijn: 'Tot mijn grote verbazing zei je dat je linkser wordt'. Zo lopen beide vrienden steeds weer en steeds meer met elkaar op. Het zou mooi zijn als vele Martijns dit boek lezen. Ook de Martijns in Den Haag. Dan is de inzet van Ron niet tevergeefs geweest. Sympathie winnen voor de onmisbaren staat aan de basis van de wending van hun lot. 

Tolle lege 
Ik eindig met het  prachtige citaat van Augustinus dat uit dit boek komt: 'Hoop heeft twee dochters: woede over hoe het nu gaat en de moed om er iets aan te doen'. Ron heeft beide dochters in zich. Dat laat dit boek zien. Maar ik wil nog wat toevoegen over Augustinus. Augustinus hoorde kinderstemmen zeggen: Tolle lege (neem, lees). Hij nam de Bijbel en las. Het werd het begin van zijn ommekeer. Ik zou zeggen: neem en lees

Powered by Create your own unique website with customizable templates.