Verder in het spoor van de latere Comrie deel 2
Verder van het gereformeerde spoor af
Comrie heeft vooral zijn doorwerking gehad binnen de rechterflank van de gereformeerde gezindte (ook bij dr. A. Kuyper en diens veronderstelde wedergeboorte). Helaas is men verder gegaan in het spoor van Comrie. Verder zelfs dan Comrie zelf ging.
Zo lazen we in de Saambinder van 9 Juni 1955: 'Gods volk leert, dat er geen Persoon zo verborgen en bedekt voor ons is, dan Christus. Johannes de Doper getuigde zelf tot tweemaal toe: „En ik kende Hem niet", in Joh. 1: 31 en 33. Maar die ogen die Hem eens gezien hebben, zullen niet meer terugzien. In die kennis van die gezegende Christus is voor al Gods lieve volk het eeuwige leven'. De laatste zin is gereformeerd. Het eerste niet want de vraag is of iemand een kind van God kan zijn zonder enige kennis van Christus. Dat kan alleen als men de levendmaking loskoppelt van de daad van het geloof. Iets wat vreemd is aan de Reformatie en de Schrift. Luther en Calvijn leerden wel dat de eerste daad van het geloof in de vergeving van de zonde zwak kan zijn. Maar er dient geloof te zijn, wil men zich mogen rekenen tot een kind van God (Johannes 1:12).
De visie van Calvijn en Henry omtrent de uitspraak 'Ik kende Hem niet'.
Bovendien stelt Calvijn dat Johannes de Doper Jezus niet kende als mens maar wel in geestelijk opzicht net als de profeten in het Oude Testament. Deze profeten hebben Jezus ook niet persoonlijk als mens leren kennen. Toen Johannes de Doper Jezus dus aanwees als de Messias, kende Hij Hem niet als mens (zie het commentaar van Calvijn en Matthew Henry op Johannes 1:31 en 33). God maakte door Zijn Geest Hem bekend dat Hij de beloofde Messias is. Johannes wees Zijn neef dus niet aan omdat hij Hem kende en Hem graag Messias wilde maken. Het was geen vriendjespolitiek. Integendeel, de Geest deed dit. Daarom benadrukt Johannes dit een paar keren: Ik kende Hem niet (Johannes 1:31 en 33).
Johannes de Doper spreekt de apostel Johannes niet tegen
Daarnaast is het van belang dat in rekening wordt gebracht dat deze passage over Johannes de Doper staat in het evangelie van de apostel Johannes. Dat evangelie stelt keer op keer dat een ieder die in de Zoon gelooft het eeuwige leven heeft (zie Johannes 6:40). Zou de apostel Johannes, Johannes de Doper opgenomen hebben in zijn evangelie als hij diens leer zou hebben tegengesproken namelijk dat men een kind van God kan zijn zonder Christus te hebben aangenomen als de Zaligmaker (zie Johannes 1:12)? In dat geval zou de apostel Johannes verwarring zaaien. Om die reden moet Johannes de Doper wel geestelijke kennis van Jezus hebben gehad of indien niet dan moet de apostel Johannes, Johannes de Doper als een uitzondering hebben gezien. De reden waarom dit het geval moet geweest zijn, geven we hier meteen onder.
Johannes de Doper is beslist geen goed voorbeeld
Zou het inderdaad zoals men beweert om geestelijke onkunde gaan van Johannes de Doper dan moet men beseffen dat Johannes de Doper nog met een been in de oude bedeling stond. Om die reden zei Jezus: 'De minste in het koninkrijk echter is meerder dan hij' (Johannes de Doper, Lukas 7:28). Dus zou het om geestelijke onkunde gaan, ik betwijfel dat, dan is hij geen goed voorbeeld omdat hij in zijn kennis achterblijft bij de kennis die de Geest in de nieuwe bedeling werkt. Heel duidelijk leert de apostel Johannes in zijn evangelie en brieven, hoe het geloof in de nieuwe bedeling behoort te zijn en wat de Geest werkt. De apostel Johannes stelt zeer stellig dat wie in de Zoon gelooft, het eeuwige leven heeft (Johannes 6:47). Het is wel pastoraal om te stellen dat kennis en vertrouwen bij een beginnend geloof heel zwak en bestreden kunnen zijn. Maar dat geloof moet wel gewekt en gewerkt worden door de aanbieding van het evangelie anders komt het nooit van de grond.
Terug naar de Reformatie
Verder in het spoor van de latere Comrie betekent verder verwijderd raken van het spoor van de Schrift en Reformatie. Het zal u/jou daarom hopelijk duidelijk zijn dat een terugkeer naar de leer van de Reformatie en het afschaffen van onze eigen inzichten geen kwaad kan. Ja zelfs noodzakelijk is. Deze site wil daar een kleine bijdrage aan leveren.
Verder van het gereformeerde spoor af
Comrie heeft vooral zijn doorwerking gehad binnen de rechterflank van de gereformeerde gezindte (ook bij dr. A. Kuyper en diens veronderstelde wedergeboorte). Helaas is men verder gegaan in het spoor van Comrie. Verder zelfs dan Comrie zelf ging.
Zo lazen we in de Saambinder van 9 Juni 1955: 'Gods volk leert, dat er geen Persoon zo verborgen en bedekt voor ons is, dan Christus. Johannes de Doper getuigde zelf tot tweemaal toe: „En ik kende Hem niet", in Joh. 1: 31 en 33. Maar die ogen die Hem eens gezien hebben, zullen niet meer terugzien. In die kennis van die gezegende Christus is voor al Gods lieve volk het eeuwige leven'. De laatste zin is gereformeerd. Het eerste niet want de vraag is of iemand een kind van God kan zijn zonder enige kennis van Christus. Dat kan alleen als men de levendmaking loskoppelt van de daad van het geloof. Iets wat vreemd is aan de Reformatie en de Schrift. Luther en Calvijn leerden wel dat de eerste daad van het geloof in de vergeving van de zonde zwak kan zijn. Maar er dient geloof te zijn, wil men zich mogen rekenen tot een kind van God (Johannes 1:12).
De visie van Calvijn en Henry omtrent de uitspraak 'Ik kende Hem niet'.
Bovendien stelt Calvijn dat Johannes de Doper Jezus niet kende als mens maar wel in geestelijk opzicht net als de profeten in het Oude Testament. Deze profeten hebben Jezus ook niet persoonlijk als mens leren kennen. Toen Johannes de Doper Jezus dus aanwees als de Messias, kende Hij Hem niet als mens (zie het commentaar van Calvijn en Matthew Henry op Johannes 1:31 en 33). God maakte door Zijn Geest Hem bekend dat Hij de beloofde Messias is. Johannes wees Zijn neef dus niet aan omdat hij Hem kende en Hem graag Messias wilde maken. Het was geen vriendjespolitiek. Integendeel, de Geest deed dit. Daarom benadrukt Johannes dit een paar keren: Ik kende Hem niet (Johannes 1:31 en 33).
Johannes de Doper spreekt de apostel Johannes niet tegen
Daarnaast is het van belang dat in rekening wordt gebracht dat deze passage over Johannes de Doper staat in het evangelie van de apostel Johannes. Dat evangelie stelt keer op keer dat een ieder die in de Zoon gelooft het eeuwige leven heeft (zie Johannes 6:40). Zou de apostel Johannes, Johannes de Doper opgenomen hebben in zijn evangelie als hij diens leer zou hebben tegengesproken namelijk dat men een kind van God kan zijn zonder Christus te hebben aangenomen als de Zaligmaker (zie Johannes 1:12)? In dat geval zou de apostel Johannes verwarring zaaien. Om die reden moet Johannes de Doper wel geestelijke kennis van Jezus hebben gehad of indien niet dan moet de apostel Johannes, Johannes de Doper als een uitzondering hebben gezien. De reden waarom dit het geval moet geweest zijn, geven we hier meteen onder.
Johannes de Doper is beslist geen goed voorbeeld
Zou het inderdaad zoals men beweert om geestelijke onkunde gaan van Johannes de Doper dan moet men beseffen dat Johannes de Doper nog met een been in de oude bedeling stond. Om die reden zei Jezus: 'De minste in het koninkrijk echter is meerder dan hij' (Johannes de Doper, Lukas 7:28). Dus zou het om geestelijke onkunde gaan, ik betwijfel dat, dan is hij geen goed voorbeeld omdat hij in zijn kennis achterblijft bij de kennis die de Geest in de nieuwe bedeling werkt. Heel duidelijk leert de apostel Johannes in zijn evangelie en brieven, hoe het geloof in de nieuwe bedeling behoort te zijn en wat de Geest werkt. De apostel Johannes stelt zeer stellig dat wie in de Zoon gelooft, het eeuwige leven heeft (Johannes 6:47). Het is wel pastoraal om te stellen dat kennis en vertrouwen bij een beginnend geloof heel zwak en bestreden kunnen zijn. Maar dat geloof moet wel gewekt en gewerkt worden door de aanbieding van het evangelie anders komt het nooit van de grond.
Terug naar de Reformatie
Verder in het spoor van de latere Comrie betekent verder verwijderd raken van het spoor van de Schrift en Reformatie. Het zal u/jou daarom hopelijk duidelijk zijn dat een terugkeer naar de leer van de Reformatie en het afschaffen van onze eigen inzichten geen kwaad kan. Ja zelfs noodzakelijk is. Deze site wil daar een kleine bijdrage aan leveren.