Politiek bij een geopende Bijbel
Dr. W. Fieret
Inhoud Dit boek is een jubileumboek, de SGP bestaat in 2018 precies 100 jaar. Kersten is een van de oprichters van deze partij die voor het eerst bijeenkomt op 24 april 1918 in het kerkgebouw van de Ger. Gem. in Middelburg. Overigens waren er ook bevindelijke christenen op tegen. Zij zagen Kersten als een activist. Na toespraken van ds. Van Oordt en Kersten vond de oprichting plaats. Het boek beschrijft de 100 jarige geschiedenis van deze partij in vogelvlucht. Er is veel veranderd in Nederland en ook binnen de SGP maar het blijvende is dat de SGP politiek bedrijft met een geopende Bijbel.
De indeling van het boek
Fieret heeft het boek in vier delen uiteen laten vallen. De eerste drie delen gaan over de geschiedenis van de SGP in vogelvlucht en in deel vier maakt Fieret een vergelijk tussen de SGP van toen en nu. Er is nu veel veranderd. Vooral dankzij de jaren 60. De overheid van toen was minder log en uitgedijd waardoor Kersten deze baan naast zijn werk als predikant aan kon. In deel 1 beschrijft Fieret de periode van Kersten en Zandt tot aan de jaren 60. Vervolgens deel 2 de periode van de jaren 60 tot aan de jaren 90 waarin met name ds. Abma centraal staat en deel 3 de jaren 90 tot nu toe waarin ir. Van der Vlies en mr. Van der Staaij centraal staan.
De drie dierbare nieten en artikel 36 van de NGB
Kersten werd al gauw kamerlid en hij had drie dierbare nieten: geen vrouw in de politiek, geen vaccinatie en geen verzekering. Verder stond de SGP artikel 36 van de NGB onverkort voor. Dat wil zeggen dat de overheid alle valse godsdiensten moet uitroeien. Dit in tegenstelling tot de ARP. De synode van de gereformeerde kerken van Kuyper had in 1905 deze passage geschrapt uit artikel 36.
De drie gevaren
Kersten was scherp richting de roomse KVP en richting de ARP die samenwerkte met het roomse KVP. In Nazi Duitsland zag hij niet zo'n groot gevaar. Golverdingen noemt in zijn levensbeschrijving over Kersten het buitenlands beleid van Kersten als zijn meest zwakke punt. Volgens Kersten ging de allergrootste dreiging uit van Rome en vervolgens van de socialisten en communisten en pas in de laatste plaats het nazisme.
De houding van Kersten ten aanzien van het nazisme
Fieret zoekt een verklaring voor deze volgorde en merkt op: 'van de dreigingen - Rome, Moskou, Berlijn- was de eerst genoemde voor Kersten en zijn achterban het meest concreet' (p. 51). Verder merkt hij op: 'De houding van Kersten leidde in de eerste naoorlogse jaren binnen de SGP tot onrust. Bij een deel leefde onvrede over de manier waarop Kersten zich tijdens de bezettingsjaren had opgesteld. Na zijn overlijden in september 1948 kwam de partij in rustiger vaarwater terecht'. Kersten overleed aan een hartinfarct in de boerderij van zijn schoonvader Samuel Wisse aan de Puthoekseweg in Waarde. In deze periode speelde ook het conflict tussen Kok en Steenblok. Overigens werd Kersten direct na oorlog door een zuiveringscommissie aan de tand gevoeld. Deze commissie vond Kersten te pro-Duits in de oorlog en om die reden mocht hij niet meer terugkeren in de tweede kamer. Kersten zag de Duitsers als een roede in Gods hand om het goddeloze vaderland te tuchtigen.
De SGP vroeger en nu
De verandering ligt in de jaren 60. Vlak na de oorlog namen de sociale wetten toe en begon de overheid zich steeds meer te bemoeien met de burgers. Dit maakt het werk voor een kamerlid zwaarder. Het is nu echt een fulltime baan. In de tijd van Kersten kende men de Bijbel nog. Dat is nu voorbij. Men moet nu veel meer uitleggen.
Kersten vermeldde vooral waar hij op tegen was. Nu probeert men ten laten zien wat de achterliggende waarde is. De SGP is voor het leven (pro life) en daarom tegen abortus en euthanasie. Abma kreeg te maken met andere kwesties dan Kersten. In de strijd tegen abortus kan men best met Rome samenwerken. Politiek gaat immers niet over de toe-eigening van het heil. Die kwestie moet men aan de kerk overlaten. Ook het vrouwenstandpunt is gewijzigd en artikel 36 (b)lijkt niet meer toepasbaar. Een groot deel van de achterban van de SGP is ingeënt en een nog groter deel is verzekerd. Daarmee zijn de drie V 's waar Kersten op tegen was uit de tijd.
Van oordeel naar deelname
Een politicoloog noemde de periode van Kersten de tijd van het oordeel. De periode van Abma de tijd van de genade en de periode van, Van der Vlies en Van der Staaij de tijd van de toepassing. Abma die veel milder was dan Kersten kreeg veel kritiek. In zijn tijd werd het blad 'In het spoor' opgericht. De oprichters vonden dat de hervormde Abma het spoor van Kersten niet volgde. Fieret noemde de periode van Abma die van het snel veranderend Nederland en de periode van, Van der Vlies en Van der Staaij de periode van seculier Nederland. Men zou ook de indeling kunnen maken waarbij men de periode van Kersten omschrijft als de periode van polarisatie (dit om de oprichting te rechtvaardigen en leden te krijgen) die van Abma de periode van de transformatie de wissels gaan langzaam om en de partij is minder fel naar anderen en die van, Van der Vlies en Van der Staaij als de periode van de participatie, deelname. De SGP neemt echt deel aan de politiek en is een volwassen partij geworden.
De indeling van 'In het Spoor'
De indeling van de mannen rond 'In het spoor' zal vast heel anders zijn dan mijn voorstel en dat van dr. W. Fieret. Zij erkennen alleen de periode van Kersten als de tijd van de rechte koers. Met Abma ging het mis... Die deed aan praktische politiek en niet aan getuigende politiek. Helaas is 'In het spoor' in de fase van de polarisatie blijven steken en dat straalt het blad ook uit. Het is de fase van de overmoedige jeugdigheid. Toen ik een kind was ,sprak ik als een kind!
Een geopende Bijbel
Van der Staaij is het vriendelijke gezicht van de SGP maar hij maakt wel zijn punt en is heel vasthoudend als het er op aankomt. Op een eigentijdse manier brengt hij het Bijbelse standpunt naar voren en hij durft zijn standpunt te verdedigen in het hol van de leeuw... Petje af voor Kees al zal 'Ín het spoor' geen hoge pet van Kees op hebben. Tot slot, de tijden zijn wel veranderd maar de Koning van de kerk is en blijft dezelfde. Op Hem kan men aan en van Hem moet ook de SGP het hebben. Men dient te gaan in Zijn heilspoor.
Dr. W. Fieret
Inhoud Dit boek is een jubileumboek, de SGP bestaat in 2018 precies 100 jaar. Kersten is een van de oprichters van deze partij die voor het eerst bijeenkomt op 24 april 1918 in het kerkgebouw van de Ger. Gem. in Middelburg. Overigens waren er ook bevindelijke christenen op tegen. Zij zagen Kersten als een activist. Na toespraken van ds. Van Oordt en Kersten vond de oprichting plaats. Het boek beschrijft de 100 jarige geschiedenis van deze partij in vogelvlucht. Er is veel veranderd in Nederland en ook binnen de SGP maar het blijvende is dat de SGP politiek bedrijft met een geopende Bijbel.
De indeling van het boek
Fieret heeft het boek in vier delen uiteen laten vallen. De eerste drie delen gaan over de geschiedenis van de SGP in vogelvlucht en in deel vier maakt Fieret een vergelijk tussen de SGP van toen en nu. Er is nu veel veranderd. Vooral dankzij de jaren 60. De overheid van toen was minder log en uitgedijd waardoor Kersten deze baan naast zijn werk als predikant aan kon. In deel 1 beschrijft Fieret de periode van Kersten en Zandt tot aan de jaren 60. Vervolgens deel 2 de periode van de jaren 60 tot aan de jaren 90 waarin met name ds. Abma centraal staat en deel 3 de jaren 90 tot nu toe waarin ir. Van der Vlies en mr. Van der Staaij centraal staan.
De drie dierbare nieten en artikel 36 van de NGB
Kersten werd al gauw kamerlid en hij had drie dierbare nieten: geen vrouw in de politiek, geen vaccinatie en geen verzekering. Verder stond de SGP artikel 36 van de NGB onverkort voor. Dat wil zeggen dat de overheid alle valse godsdiensten moet uitroeien. Dit in tegenstelling tot de ARP. De synode van de gereformeerde kerken van Kuyper had in 1905 deze passage geschrapt uit artikel 36.
De drie gevaren
Kersten was scherp richting de roomse KVP en richting de ARP die samenwerkte met het roomse KVP. In Nazi Duitsland zag hij niet zo'n groot gevaar. Golverdingen noemt in zijn levensbeschrijving over Kersten het buitenlands beleid van Kersten als zijn meest zwakke punt. Volgens Kersten ging de allergrootste dreiging uit van Rome en vervolgens van de socialisten en communisten en pas in de laatste plaats het nazisme.
De houding van Kersten ten aanzien van het nazisme
Fieret zoekt een verklaring voor deze volgorde en merkt op: 'van de dreigingen - Rome, Moskou, Berlijn- was de eerst genoemde voor Kersten en zijn achterban het meest concreet' (p. 51). Verder merkt hij op: 'De houding van Kersten leidde in de eerste naoorlogse jaren binnen de SGP tot onrust. Bij een deel leefde onvrede over de manier waarop Kersten zich tijdens de bezettingsjaren had opgesteld. Na zijn overlijden in september 1948 kwam de partij in rustiger vaarwater terecht'. Kersten overleed aan een hartinfarct in de boerderij van zijn schoonvader Samuel Wisse aan de Puthoekseweg in Waarde. In deze periode speelde ook het conflict tussen Kok en Steenblok. Overigens werd Kersten direct na oorlog door een zuiveringscommissie aan de tand gevoeld. Deze commissie vond Kersten te pro-Duits in de oorlog en om die reden mocht hij niet meer terugkeren in de tweede kamer. Kersten zag de Duitsers als een roede in Gods hand om het goddeloze vaderland te tuchtigen.
De SGP vroeger en nu
De verandering ligt in de jaren 60. Vlak na de oorlog namen de sociale wetten toe en begon de overheid zich steeds meer te bemoeien met de burgers. Dit maakt het werk voor een kamerlid zwaarder. Het is nu echt een fulltime baan. In de tijd van Kersten kende men de Bijbel nog. Dat is nu voorbij. Men moet nu veel meer uitleggen.
Kersten vermeldde vooral waar hij op tegen was. Nu probeert men ten laten zien wat de achterliggende waarde is. De SGP is voor het leven (pro life) en daarom tegen abortus en euthanasie. Abma kreeg te maken met andere kwesties dan Kersten. In de strijd tegen abortus kan men best met Rome samenwerken. Politiek gaat immers niet over de toe-eigening van het heil. Die kwestie moet men aan de kerk overlaten. Ook het vrouwenstandpunt is gewijzigd en artikel 36 (b)lijkt niet meer toepasbaar. Een groot deel van de achterban van de SGP is ingeënt en een nog groter deel is verzekerd. Daarmee zijn de drie V 's waar Kersten op tegen was uit de tijd.
Van oordeel naar deelname
Een politicoloog noemde de periode van Kersten de tijd van het oordeel. De periode van Abma de tijd van de genade en de periode van, Van der Vlies en Van der Staaij de tijd van de toepassing. Abma die veel milder was dan Kersten kreeg veel kritiek. In zijn tijd werd het blad 'In het spoor' opgericht. De oprichters vonden dat de hervormde Abma het spoor van Kersten niet volgde. Fieret noemde de periode van Abma die van het snel veranderend Nederland en de periode van, Van der Vlies en Van der Staaij de periode van seculier Nederland. Men zou ook de indeling kunnen maken waarbij men de periode van Kersten omschrijft als de periode van polarisatie (dit om de oprichting te rechtvaardigen en leden te krijgen) die van Abma de periode van de transformatie de wissels gaan langzaam om en de partij is minder fel naar anderen en die van, Van der Vlies en Van der Staaij als de periode van de participatie, deelname. De SGP neemt echt deel aan de politiek en is een volwassen partij geworden.
De indeling van 'In het Spoor'
De indeling van de mannen rond 'In het spoor' zal vast heel anders zijn dan mijn voorstel en dat van dr. W. Fieret. Zij erkennen alleen de periode van Kersten als de tijd van de rechte koers. Met Abma ging het mis... Die deed aan praktische politiek en niet aan getuigende politiek. Helaas is 'In het spoor' in de fase van de polarisatie blijven steken en dat straalt het blad ook uit. Het is de fase van de overmoedige jeugdigheid. Toen ik een kind was ,sprak ik als een kind!
Een geopende Bijbel
Van der Staaij is het vriendelijke gezicht van de SGP maar hij maakt wel zijn punt en is heel vasthoudend als het er op aankomt. Op een eigentijdse manier brengt hij het Bijbelse standpunt naar voren en hij durft zijn standpunt te verdedigen in het hol van de leeuw... Petje af voor Kees al zal 'Ín het spoor' geen hoge pet van Kees op hebben. Tot slot, de tijden zijn wel veranderd maar de Koning van de kerk is en blijft dezelfde. Op Hem kan men aan en van Hem moet ook de SGP het hebben. Men dient te gaan in Zijn heilspoor.