500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Home
    • Wij
    • Contact
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Zijn Joden intelligent?
    • Thomas More
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Psalm 77
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Marx
    • Zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • Leerregels les 1
    • Leerregels les 2
    • Leerregels les 3
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
J.C. Ryle.
​Verwacht u Hem?
​Wie hij was                                                                                                                                                                 ​
J. C Ryle (1816-1900) was predikant binnen de Anglicaanse kerk en bracht een ruim evangelie. In zijn prediking stelde hij Christus centraal. Het hoofd omhoog en het hart naar boven, zouden we zeggen. Ryle stelde echter nuchter vast dat de Christen een taak heeft op deze aarde want 'Wij dienen een Meester die opnieuw komende is'.

​De globale inhoud van 'Verwacht u Hem?'
​
Ín het boek 'Verwacht u Hem?' bespreekt Ryle op zijn eigen manier de toekomstverwachting van Jezus vanuit de profetieën​. In deze toekomstverwachting neemt het herstel van Israel een grote plaats in. Zo lezen we: 'De geschiedenis van Israel is nog niet ten einde. Er moet nog een wonderlijk hoofdstuk aan de mensheid geopenbaard worden. De Schrift vertelt ons overduidelijk dat er een tijd komt, waarin de positie van Israel zich totaal zal wijzigen en dat het andermaal in de gunst van God zal komen te staan'. Ryle citeert een aantal teksten: 'Wanneer het tot de Heer zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen (2 Kor. 3:16) 'Doch over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik de Geest van de genade en gebeden uitstorten' (Zach. 12:10) Vervolgens stelt hij: 'Ik dring erbij u opaan om in herinnering te houden, dat de primaire toepassing van deze  profetieën van Zacharia voor de Joden geldt'  (J.C. Ryle Verwacht u Hem? p. 140).    

​
Geen drijver
​Ryle was geen drijver. Hij stelt: 'Ik beweer niet dat ik onfeilbaar ben in de interpretatie van de Schrift in dezen. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat er voortreffelijke christenen zijn, die al deze dingen niet op dezelfde wijze zien als ik doe (J.C. Ryle Verwacht u Hem? p. 141). Daarin heeft Ryle mijns inziens gelijk. Er zijn wel degelijk voortreffelijke christenen die anders over Israel denken dan Ryle. Te denken valt aan Luther en Kohlbrugge. Beide mannen waren kind aan thuis in de bijbelse leer van vrije genade maar ze hadden geen oog voor Israel.Op dat punt lag er mijns inziens een deksel op hun aangezicht.   

Hoogst actueel                                  
​
Ryle leest in het Oude Testament en in het Nieuwe Testament de profetieën waar het mogelijk is letterlijk. Natuurlijk mag men de profetieën toepassen op de kerk. De heidenen zijn volgens Efeze 2 mede-erfgenamen. Echter Ryle onterft Israel niet. Zij blijven de eerste lezers en aan hen zijn allereerst de profetieën over Jeruzalem en Israel gericht. Ryle stelt voor 1948 notabene: 'Ik geloof dat de Joden weer tot een natie bijeenvergaderd zullen worden, thuisgebracht in eigen land en dat ze tot het geloof zullen komen. Dit echter nadat ze door de grote verdrukkingen zullen gegaan zijn (Jer. 30:10,11: 31:10 Rom. 11:25-26; Dan. 12:1; Zach 13:8-9) (J.C. Ryle Verwacht u Hem? p. 9). Deze manier van lezen van de profetieën​ toont aan dat de profetieën hoogst actueel zijn​.
Copyright 500jaarluther.nl