J.C. Ryle.
Verwacht u Hem?
Wie hij was J. C Ryle (1816-1900) was predikant binnen de Anglicaanse kerk en bracht een ruim evangelie. In zijn prediking stelde hij Christus centraal. Het hoofd omhoog en het hart naar boven, zouden we zeggen. Ryle stelde echter nuchter vast dat de Christen een taak heeft op deze aarde want 'Wij dienen een Meester die opnieuw komende is'.
De globale inhoud van 'Verwacht u Hem?'
Ín het boek 'Verwacht u Hem?' bespreekt Ryle op zijn eigen manier de toekomstverwachting van Jezus vanuit de profetieën. In deze toekomstverwachting neemt het herstel van Israel een grote plaats in. Zo lezen we: 'De geschiedenis van Israel is nog niet ten einde. Er moet nog een wonderlijk hoofdstuk aan de mensheid geopenbaard worden. De Schrift vertelt ons overduidelijk dat er een tijd komt, waarin de positie van Israel zich totaal zal wijzigen en dat het andermaal in de gunst van God zal komen te staan'. Ryle citeert een aantal teksten: 'Wanneer het tot de Heer zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen (2 Kor. 3:16) 'Doch over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik de Geest van de genade en gebeden uitstorten' (Zach. 12:10) Vervolgens stelt hij: 'Ik dring erbij u opaan om in herinnering te houden, dat de primaire toepassing van deze profetieën van Zacharia voor de Joden geldt' (J.C. Ryle Verwacht u Hem? p. 140).
Geen drijver
Ryle was geen drijver. Hij stelt: 'Ik beweer niet dat ik onfeilbaar ben in de interpretatie van de Schrift in dezen. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat er voortreffelijke christenen zijn, die al deze dingen niet op dezelfde wijze zien als ik doe (J.C. Ryle Verwacht u Hem? p. 141). Daarin heeft Ryle mijns inziens gelijk. Er zijn wel degelijk voortreffelijke christenen die anders over Israel denken dan Ryle. Te denken valt aan Luther en Kohlbrugge. Beide mannen waren kind aan thuis in de bijbelse leer van vrije genade maar ze hadden geen oog voor Israel.Op dat punt lag er mijns inziens een deksel op hun aangezicht.
Hoogst actueel
Ryle leest in het Oude Testament en in het Nieuwe Testament de profetieën waar het mogelijk is letterlijk. Natuurlijk mag men de profetieën toepassen op de kerk. De heidenen zijn volgens Efeze 2 mede-erfgenamen. Echter Ryle onterft Israel niet. Zij blijven de eerste lezers en aan hen zijn allereerst de profetieën over Jeruzalem en Israel gericht. Ryle stelt voor 1948 notabene: 'Ik geloof dat de Joden weer tot een natie bijeenvergaderd zullen worden, thuisgebracht in eigen land en dat ze tot het geloof zullen komen. Dit echter nadat ze door de grote verdrukkingen zullen gegaan zijn (Jer. 30:10,11: 31:10 Rom. 11:25-26; Dan. 12:1; Zach 13:8-9) (J.C. Ryle Verwacht u Hem? p. 9). Deze manier van lezen van de profetieën toont aan dat de profetieën hoogst actueel zijn.
Verwacht u Hem?
Wie hij was J. C Ryle (1816-1900) was predikant binnen de Anglicaanse kerk en bracht een ruim evangelie. In zijn prediking stelde hij Christus centraal. Het hoofd omhoog en het hart naar boven, zouden we zeggen. Ryle stelde echter nuchter vast dat de Christen een taak heeft op deze aarde want 'Wij dienen een Meester die opnieuw komende is'.
De globale inhoud van 'Verwacht u Hem?'
Ín het boek 'Verwacht u Hem?' bespreekt Ryle op zijn eigen manier de toekomstverwachting van Jezus vanuit de profetieën. In deze toekomstverwachting neemt het herstel van Israel een grote plaats in. Zo lezen we: 'De geschiedenis van Israel is nog niet ten einde. Er moet nog een wonderlijk hoofdstuk aan de mensheid geopenbaard worden. De Schrift vertelt ons overduidelijk dat er een tijd komt, waarin de positie van Israel zich totaal zal wijzigen en dat het andermaal in de gunst van God zal komen te staan'. Ryle citeert een aantal teksten: 'Wanneer het tot de Heer zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen (2 Kor. 3:16) 'Doch over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik de Geest van de genade en gebeden uitstorten' (Zach. 12:10) Vervolgens stelt hij: 'Ik dring erbij u opaan om in herinnering te houden, dat de primaire toepassing van deze profetieën van Zacharia voor de Joden geldt' (J.C. Ryle Verwacht u Hem? p. 140).
Geen drijver
Ryle was geen drijver. Hij stelt: 'Ik beweer niet dat ik onfeilbaar ben in de interpretatie van de Schrift in dezen. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat er voortreffelijke christenen zijn, die al deze dingen niet op dezelfde wijze zien als ik doe (J.C. Ryle Verwacht u Hem? p. 141). Daarin heeft Ryle mijns inziens gelijk. Er zijn wel degelijk voortreffelijke christenen die anders over Israel denken dan Ryle. Te denken valt aan Luther en Kohlbrugge. Beide mannen waren kind aan thuis in de bijbelse leer van vrije genade maar ze hadden geen oog voor Israel.Op dat punt lag er mijns inziens een deksel op hun aangezicht.
Hoogst actueel
Ryle leest in het Oude Testament en in het Nieuwe Testament de profetieën waar het mogelijk is letterlijk. Natuurlijk mag men de profetieën toepassen op de kerk. De heidenen zijn volgens Efeze 2 mede-erfgenamen. Echter Ryle onterft Israel niet. Zij blijven de eerste lezers en aan hen zijn allereerst de profetieën over Jeruzalem en Israel gericht. Ryle stelt voor 1948 notabene: 'Ik geloof dat de Joden weer tot een natie bijeenvergaderd zullen worden, thuisgebracht in eigen land en dat ze tot het geloof zullen komen. Dit echter nadat ze door de grote verdrukkingen zullen gegaan zijn (Jer. 30:10,11: 31:10 Rom. 11:25-26; Dan. 12:1; Zach 13:8-9) (J.C. Ryle Verwacht u Hem? p. 9). Deze manier van lezen van de profetieën toont aan dat de profetieën hoogst actueel zijn.