500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid

Was de Reformatie een vergissing?
​De doperse geestesstroming in den reformatietijd.
Ds. J.G. Woelderink.


Wat leerden de dopersen?
​Zij leerden de geloofsdoop en verwierpen de kinderdoop. Zij beriepen zich op het werk van de Geest. De Geest kan niet samengaan met het aardse en het stoffelijke (hier duikt de Griekse ketterij van de gnostici op in een nieuw jasje). Om die reden verwierpen zij de overheid en deden aan wereldmijding (p. 21-27). Zij zagen de overheid als een aardse regering die niet met de Geest kan samengaan. Zij stelden dat Jezus niet het vlees van Maria heeft aangenomen. Maria was slechts draagmoeder. Jezus nam Zijn vlees uit de hemel mee (p. 14-16). Zij verhieven de Geest boven het woord van God. Het woord van God verachtten zij.

​
De radicale dopersen en het nieuwe Jeruzalem.
Aanvankelijk waren de dopersen en hervormers een. De dopersen bevonden zich te midden van de hervormers maar zij radicaliseerden en toen ontstond de splitsing (p 6.). Het doperdom verspreidde zich vervolgens snel door Europa Dit kwam omdat men stelde dat de eindtijd aanstaande was. Doperse profeten stonden op in Straatsburg, Amsterdam en Münster. Münster groeide in 1533-1534 uit tot het Nieuwe Jeruzalem. Vele dopersen uit de Nederlanden gingen naar Münster. Het ging daar mis toen men het koninkrijk van God met geweld wilde vestigen (p.22)

De doopsgezinden.
Het was Menno Simons (1496-1561) die zich radicaal afkeerde van wat er in Münster gebeurde. Onder zijn leiding gingen de dopersen zich meer en meer matigen wat betreft het geweld. Het gematigde doperdom de zogenaamde doopsgezinden ontstond. Maar ook deze doopsgezinden wezen de overheid af. Het enige verschil was dat men zich niet met geweld tegen de overheid keerde (p.23-24).

Gevaren van de doperse visie:
​Verwerping kinderdoop.
​
Men verwierp de kinderdoop. In de doop belooft God niets en door de doop werkt Hij niet. Het is maar een uitwendig stoffelijk aards teken. Voor de gelovigen is de doop en dan is het slechts een uitwendig bewijs van diens bekering (p 29-30). De reformatie zag de gemeente, hoe zondig ook, als een gedoopte gemeente. God heeft bij de doop de zaligheid beloofd aan elk kind hoofd voor hoofd. God handelt dus wel bij de doop en de gemeente moet aangesproken worden op de doop. God wil hen de genade die Hij bij de doop beloofd heeft schenken als men tot Hem komt en Hem benodigd (p. 30)

​Gering achten van de leer van de rechtvaardiging.
​Men achtte de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze en vergeving van de zonde gering. Het leerstuk volgens Luther waarmee de kerk staat of valt. Men moet zelf voor de zonde boete en het gaat om de inwendige genade en Geest in het leven, volgens de dopersen. Die Geest maakt het mogelijk om heilig te leven voor God. Kortom de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze werd vervangen door de leer van de rechtvaardiging van de vrome.

Uitsluiten.
​
De dopersen probeerden met alle middelen de gemeente zuiver te houden anders zou de Geest de gemeente verlaten. Leden die gezondigd hadden werden uit de gemeente gebannen. Dit bracht nogal eens scheuringen in gemeenten te weeg. Men versplinterde. De reformatoren echter pasten de tucht toe. Dat wil zeggen men trachtte de zondaar door een gepaste maatregel weer bij de gemeente te trekken. Men bestrafte de zonde maar men liet zien dat men het behoud van de zondaar op het oog had. Zo trachtte men de zondaar weer terug te leiden in het spoor van het heil en de Heilige Geest (p.26-27). 

Versplintering.
​
Woelderink stelt dat de dopersen de reformatie schade hebben aangedaan. Zondermeer moest Israël afzonderlijk leven. Zo ook de kerk. Toch had Israël en met name de kerk van nu een zendingsopdracht. Daar gingen de dopersen aan voorbij. Woelderink wijst op het gevaar van zich aanpassen aan de wereld zoals Israël deed voor ballingschap. Maar ook is er het gevaar van zich telkens verder af te zonderen van de wereld. Dat deed zich voor na ballingschap en met name ten tijde van Jezus. Het farizeïsme ontstond. Zo scheidde men zich af. Er ontstond versplintering (p. 25-26). De zendingsopdracht en de opdracht om een eenheid te vormen verloor men geheel en al uit het oog.

​Geest boven het Woord.
​Woelderink wijst er op dat men de Geest stelde boven het woord van God. Het woord van God zag men als iets uitwendigs. Men ging meer te rade bij eigen ervaringen. Men meende dat de Geest die  ervaringen ingaf met alle gevolgen van dien. Wie zo de Geest losmaakt van het woord maakt het gebruik van de Schrift waardeloos. Men gaat dan een waarheid zoeken achter de waarheid. Gods woord is dan geen wekstem maar een dode letter (p.15-16).
 
Geen oog voor het geloof.
​Men had geen oog voor het geloof dat leert wachten op Gods tijd. God heeft veel geduld met deze wereld (p. 34-38). Men greep echter met geweld in om zo in deze wereld het koninkrijk van God te vestigen. Zo ging men in tegen de Geest zelf waarvan de Schrift zegt: 'Niet door kracht noch door geweld maar door Mijn Geest zal het geschieden (Zacharia 4:6b)'. De reformatie leerde dat de Geest nooit ingaat tegen Zijn eigen woord. Men verachtte het woord van God in plaats van het gelovig te verwachten dat God Zelf Zijn koninkrijk zal vestigen en dat dit een zaak van gevouwen handen is volgens het Onze Vader (Uw koninkrijk kome) en niet van gebalde vuisten.

De heiligheid.
​Men zocht de heiligheid door zich af te zonderen maar een deel van het doperdom verviel daardoor juist in de zonde van geweld. Men zag eigen ervaringen en lusten aan voor het werk van de Geest en meende te moeten optreden. De heiligheid werkt God echter alleen door woord en Geest. Nooit zonder het woord. Alleen wie door het geloof met de ware Wijnstok Christus verbonden is, die zal vruchten dragen (Johannes 15). Men leert dan op Gods inspraak wachten vanuit Zijn woord. Het geloof heeft een geduld met deze wereld evenals God. Het duldt echter de zonde in eigen leven niet.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.