500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Jacobus Trigland

1. Van Rooms naar protestant
Jacobus Trigland werd in 1583 in Vianen geboren. Trigland  ging theologie studeren aan de universiteit van  Leuven Tijdens deze studie kwam hij in aanraking met het werk van Augustinus Augustinus maakte veel los in Trigland. Later ging hij naar Haarlem  waar hij zich verder verdiepte in de gereformeerde leer. Na een periode van veel strijd brak hij met de Roomse kerk en ging hij over tot de gereformeerde kerk. Na verdere studie van de gereformeerde leer deed hij in 1603  belijdenis en ging hij de predikantsopleiding volgen. In het jaar 1607 werd hij bevestigd als predikant in Stolwijk. Vanaf het jaar 1610 was hij predikant in  Amsterdam. Vanaf 1634 tot zijn dood in 1654 was hij verbonden als hoogleraar aan de universiteit van Leiden Vanaf het jaar 1637 was hij hier ook predikant. Hij was de vader van Cornelis Trigland  de dominee die Willem de derde onderwees in de gereformeerde leer. Zijn kleinzoon en naamgenoot Jacobus Trigland was ook professor aan de universiteit van Leiden. In 1643 overleed Jacobus Trigland senior in Leiden. 

2. De Remonstrantse kwestie 
Trigland kreeg in Amsterdam te maken met de leer van de Remonstranten. Zo was er een zekere De La Haye een Fransman van origine die een geschrift uitgaf waarin hij opriep tot moderatie dat wil zeggen tot matigheid, geduld en tolerantie van de leergeschillen. Dit geschrift van De La Haye was een uittreksel van een geschrift dat in Frankrijk was uitgegeven over verdraagzaamheid in burgerzaken. Wat betreft burgerzaken mogen er best verschillen zijn maar had dit geschrift ook recht van spreken in de kerkelijke kwestie van die dagen? Trigland meende van niet.
Trigland schreef  in 1615 een tegen- geschrift met als titel 'De recht-gematigde christen of Over de ware moderatie en verdraagzaamheid die tot behoud van de waarheid en de vrede in de Gemeenten van Christus volgens Gods Woord onderhouden moet worden'.   
​
3. Ware verdraagzaamheid
In dit geschrift 'De recht-gematigde christen' laat Trigland zien dat het recht en de waarheid voorop moeten gaan en dan volgt de matigheid en de vrede  Vandaar de titel 'De recht-matige christen'.
Wie de leer van de Schrift en van het heil in Christus verandert, hoeft niet te rekenen op verdraagzaamheid. De Bijbel laat zien dat men valse profeten en valse leraren die de kudde misleiden niet mag verdragen Men moet de vosjes vangen die de wijngaard bederven (Hooglied 2:14). Die vosjes stelen met hun valse leer de vruchten van de prediking weg. Dit geschrift gaf Trigland eveneens in Amsterdam uit.
Trigland beroep zich in 'De recht-gematigde christen' op Melanchton. Zelfs de gematigde Melanchton was bang voor de valse heilsleer en zei dat men niet alles dulden mag. Ook het uitgeven van dubbelzinnige leeruitspraken om bij elkaar te blijven keurde Melanchton af. Dan gaat elk er zijn kant mee op en blijft de heilloze verwarring bestaan. 

4. Hekeldicht van Joost van de Vondel 
Niet iedereen kon  zich in de visie van Trigland vinden. Joost van de Vondel die in Amsterdam woonde en eerst doopsgezind was en later Rooms schreef  in 1630 een hekeldicht over de in zijn ogen intolerante Trigland. Dit gedicht heette 'Op haan kalkoen'. Vondel spotte met Trigland en schreef in zijn gedicht dat hij zelf zijn vrouw sloeg om niet de indruk te wekken partijdig te zijn.   

5. Dordtse vader ​
In het tweede gedeelte van het  geschrift 'De recht-matige christen' behandelt Trigland de vijf punten van de Remonstranten kortelijk. Hier hebben we in het kort  in het jaar 1615 de visie te pakken van de contraremonstranten. Trigland deed in dit geschrift ook een oproep om een synode te beleggen. Die kwam er ook in Dordt in 1618. Trigland werd  vanwege zijn geschrift 'De recht-matige christen' namens de classis van Amsterdam afgevaardigd naar Dordt en hij werd na de synode benoemd tot een van de opstellers van de Dordtse leerregels. Om die reden kan men hem de zonder meer zien als een van de Dordtse vaderen.     

6. Niet fel en geen scherpslijper
Trigland had tijdens de synode veel geduld met de Remonstranten. Hij wilde langzamerhand de onderste steen boven krijgen en zo het fundament van de Remonstranten terzijde stellen. Trigland was bedachtzaam. Bogerman de voorzitter echter hield op het laatste zijn geduld niet meer en zond de Remonstranten weg. Toch had ook hij veel geduld gehad met het gedraai van de Remonstranten. De Remonstranten probeerden door tijd te rekken de vergadering in verwarring te brengen. Zo was men onderling verdeeld over de leer van het infralapsarisme en het supralapsarisme. Op dit punt liet men echter elkaar vrij. Men zou de Remonstranten dan teveel voer geven voor het spel van verdelen en heersen. Om die reden zal men Johannes Maccovius ook niet veroordeeld hebben.  Ook Trigland was weer geen scherpslijper als het om middelmatige zaken ging. Wel als het om belangrijke Bijbelse dogma's ging zoals de verkiezing en de herkomst van het geloof. 

7. De Remonstranten terugwinnen voor de gereformeerde leer
Zo schreef Trigland in 1623 een werk met al titel ' Een christelijke en een vriendelijke vermaning aan alle afgedwaalde Remonstrants-gezinde, om weder te keren tot de gemeenschap en enigheid met de Gereformeerde kerken, van de welke zij vanwege de droeve scheuring, afgedwaald  zijn'   In dit geschrift laat Trigland zien hoe droevig hij de zaak vond van de Remonstranten en dat hij hun dwaalleer afkeurde maar zij die door deze dwaalleer waren misleid toch liefhad. Hij hoopte dat zij zich weer zouden voegen bij de Gereformeerde Kerken.  

8. Jacobus Trigland en Johannes Wtenbogaert 
De remonstrant  Johannes Wtenbogaert betoogde in zijn 'Kerckelicke historie' uit 1646 dat de remonstrantse predestinatieleer uit de vroege zestiende eeuw dateerde. Een man als Cornelis Hoen zou deze leer ook hebben vertolkt. Hier tegenover plaatste Trigland zijn 'Kerckelijcke geschiedenissen'  in 1650. Trigland stelde  dat de vrome en de Godzalige Hoen de Remonstrantse gevoelens niet vertolkte (bron: dr. B.J. Spruyt​ 'Ketter aan het binnenhof. Cornelis Hoen en zijn traktaat tegen de transsubstantiatieleer' p. 44 en 45) 
​​
9. De daad van het geloof 
Trigland wordt door de een smaldeel van de rechterflank van de gereformeerde gezindte gezien als een strijder voor de oude waarheid. In dit smaldeel rechterflank is het aanbod en de daad van het geloof verdacht. Alles is het werk van God en de mens kan niets. Deze lijdelijkheid leerde Trigland beslist niet. Het is waar dat Trigland in 'De ware religie' schreef over de levendmaking/wedergeboorte (habitus) de herkomst van het geloof en over daaruit voortvloeiende daad van het geloof (actus). We merken hier reeds het denksysteem van Comrie op. Maar Trigland ging er Bijbels mee om. Wie de Dordtse leerregels leest, ontdekt hoe de Dordtse vaderen de prediking zagen als een oproep tot bekering en een oproep tot de daad van het geloof. Tegelijkertijd tekenen de Dordtse vaderen bekering en geloof als een werk van God. Kortom men liet deze twee, volgens de menselijke logica tegenstrijdigheden, gewoon staan. 

(In '​De ware religie' schrijft Trigland (blz. 200): 'Het geloof wordt tweeledig aangemerkt. Of als een ”habitus”, een kracht, hoedanigheid, en deugd in het hart van de mens. Of als een ”actus”, een werk van geloven, uit die kracht voortkomende. In opzicht van het eerste is het een werk en vrucht van Gods bewerking door Gods genadige en almogende kracht teweeggebracht. In opzicht van het tweede is het een werk van de mens, doch uit die kracht, deugd en hoedanigheid en de voortdurende onderhouding er van voortkomende, dewelke door Gods genadige en almogende kracht geschiedt.')

10 Een gezien predikant 
​Wijlen drs. K (Klaas) Exalto merkte in het RD van 1998 op over Trigland als predikant dat hij in Amsterdam overvolle kerk had. Mensen hoorden deze kampioen van de zuivere Bijbels leer graag. Hij ontplooide zich als exegeet, dogmaticus en kerkhistoricus.. De exegese, uitleg van de Schrift nam bij Trigland een zeer belangrijke positie in zodat hij zich niet liet verleiden door allerlei on-Bijbels dogma's.
Ik citeer nu drs. K. Exalto letterlijk: 'Trigland is een van de voormannen van Dordt geweest, en ook een van de auteurs van de Dordtse Leerregels. Wie de inhoud van die Leerregels wil verstaan, doet er goed aan ook kennis te nemen van de wijze waarop de mannen van Dordt gepreekt hebben. Triglands afscheidspreek uit 1634 biedt daarvan een uitstekend beeld. Wie kan, na het lezen van deze preek, nog zeggen dat de leer van Dordt een schaduw werpt op de prediking van het Evangelie? Haar nadruk op de soevereiniteit van de goddelijke genade is niet een bedreiging voor de prediking van het Evangelie, maar juist haar grond en fundament. Zij neemt de vastheid en zekerheid van het geloof niet weg, maar wijst die juist aan. Zij belemmert niet het geloof, maar dient het geloof. Zij maakt niet zorgeloos, maar godvrezend en waarachtig vroom. (...) De Dordtse Leerregels, mede door Trigland ontworpen, bepalen ons bij deze onvervreemdbare schat der kerk' (bron: R
D 1998).
Powered by Create your own unique website with customizable templates.