500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Afbeelding
Samenvatting 
​We leven in een onveilige en onrechtvaardige wereld, ondanks het streven de samenleving juist veiliger en rechtvaardiger te maken. Dat lukt nog onvoldoende, in ieder geval volgens veel burgers. Er zijn geluiden dat de straffen te laag zijn of te hoog, of dat slachtoffers niet goed bediend worden. Werkt ons rechtssysteem inderdaad niet naar behoren?
De troost van gebrekkig strafrecht gaat nauwgezet na waarom de samenleving door velen als onrechtvaardig wordt ervaren. Ligt dat aan het strafrecht, of aan de overheid, of misschien aan de verwachtingen van burgers? Aan de hand van thema’s als de groeiende rol van slachtoffers, het opleggen en uitvoeren van straffen, en de ontwikkelingen rond euthanasie zoekt Otte naar een tijdlozer rechtvaardigheidsbegrip dat minder gevoelig is voor de waan van de dag of van het individuele misdrijf.
Rinus Otte biedt niet alleen een verhelderende blik op belangrijke ontwikkelingen in vijftig jaar strafrecht, maar ook een afgewogen en openhartige visie op de veranderende mens en maatschappij, en op zijn eigen persoonlijke overwegingen.

Hoogleraar Rinus Otte kijkt terug op 35 jaar ervaring in het strafrecht, als wetenschapper en als strafrechter. Hij is nu voorzitter van het College van procureurs-generaal en daarmee eindverantwoordelijk voor het Openbaar Ministerie.

HET STRAFRECHT IS NIET EEN PLEISTER OP ALLE  WONDEN
​DIE GESLAGEN WORDEN DOOR EEN GEINDIVIDUALISEERDE SAMENLEVING 

Trekpleisters van ontevredenheid
Otte begint met een aantal zware misdrijven die de publieke aandacht trekken. In zulke gevallen wordt meteen het oordeel geveld dat de straffen te licht zijn. Rapporten worden er geschreven met als vraagstelling hoe dit voorkomen had kunnen worden. Otte gaat echter een spade dieper. Hij tekent de veranderende maatschappij sinds de jaren 60 toen het grote vrijheidsoffensief begon en in de kielzog het gelijkheidsbeginsel.

Het vrijheidsoffensief bevrijdde de burger uit allerlei verbanden. "Laat je niet langer leiden door kerk en samenleving maar kies je eigen weg in het leven", was het devies. Dat vrijheid ook verantwoordelijkheid met zich meebrengt raakte uit beeld.  Neem het verkeer. Wie zich daar niet houdt aan de regels brengt de veiligheid van zichzelf en van de ander in gevaar. Bij absolute vrijheid sneuvelt dus de veiligheid (het schadeprincipe is in het geding J. Stuart Mill). Helaas ging vrijheid steeds meer lijken op vrijblijvendheid. In zo'n samenleving sneuvelen gemeenschappelijke waarden en normen en een maatschappij met een verlaagd normbesef is weer een voedingsbodem voor criminaliteit... Hogere straffen zijn dan hooguit een kleine pleister op de grote maatschappelijke wonden die geslagen zijn door het uit de hand gelopen vrijheidsbeginsel. 

Dan is er ook nog eens het gelijkheidsbeginsel. Wat ook een goede beginsel is en net als het vrijheidsbeginsel meekwam vanuit de Franse revolutie. Immers Vrouwe Justitia was toch ook geblinddoekt. Er mag in het recht geen aanzien des persoons zijn. Dat is op zich helemaal juist maar het gelijkheidsbeginsel wordt vanuit de persoonlijke vrijheid verkeerd toegepast. Zo vindt de dader van een misdaad dat hij te hard wordt aangepakt. Anderen zouden in zijn situatie minder straf krijgen. Bovendien vindt hij dat er verzachtende omstandigheden zijn voor zijn misdaad dus is minder straf op zijn plaats. Het slachtoffer echter vindt dat de straf te laag is. Anderen kregen hogere straffen. Nu zijn  dit natuurlijk zaken die al eeuwenlang zo gaan maar in een tijd waarin het gelijkheidsbeginsel dominant is, treedt dit principe extra naar voren. 

Het gelijkheidsbeginsel dat sinds de jaren 60 dominant is geworden, is het DNA geworden van D66. Die partij is om die reden opgericht. Steeds meer mensen werden bevrijd uit hun onvrije situatie. Dit levert spanning op want wie er anders overdenkt, vormt een bedreiging. Neem het genderdebat. Wie daar anders instaat, zou volgens een partij als D66 de democratie in gevaar brengen. Het individu moet namelijk bevrijd worden. Soms gebeurt dit medisch als iemand in een verkeerd lichaam zit. 

Otte is niet tegen de vrijheid van het individu maar die moet niet maximaal worden opgerekt. Hij merkt op: "Het klassieke ideaal is dat recht en individuele rechten in een groter gemeenschapsideaal staan".

Slachtoffer 
In onze samenleving is een claimcultuur ontstaan. In het strafrecht lag de focus op de dader. Die behoort straf te krijgen. Nu komt ook het slachtoffer in beeld. Dat is lastig voor een rechter omdat er zoveel situaties zijn en het moeilijk is om het slachtoffer geheel recht te doen. Bovendien worden daders ook neergezet als slachtoffer.  Bijvoorbeeld van een moeilijke jeugd. ​Zo claimen zij strafvermindering. Maar leidt dit niet tot willekeur? Het maakt in elk geval de jurisprudentie ingewikkelder als er steeds meer regels komen voor het slachtoffer in het strafrecht. Aan het slot van dit hoofdstuk over het slachtoffer merkt Otte op: "(Het) middelpunt was, is en blijft de verdachte en de verdenking dat hij de dader is van een strafbaar feit". 

Worstelen met straffen
Dan is er nog de worsteling met het straffen. Het straffen kent een lange geschiedenis en meerdere doelen. De voornaamste doelen zijn vergelding maar ook het tot inkeer komen van de dader. Otte merkt op dat de gevangenisstraf mislukt bij een te hoge verwachting die de overheid wekt door te stellen dat er een verbeterd mens wordt vrijgelaten. Het is een utopie om te denken dat de gevangenis per definitie zorgt voor betere mensen. Dit beheersingsdenken is er volgens Otte de oorzaak van dat mensen bij een recidivist meteen roepen dat het strafrecht gefaald heeft.  Langer en zwaarder straffen zou dan de oplossing zijn alsof de gevangenis de oplossing is voor maatschappelijke problemen.

Euthanasie
De roep om euthanasie wordt steeds luider. Niet alleen bij ondragelijke pijn in de laatste levensfase want dan is euthanasie toegestaan maar ook als mensen zeggen dat hun leven voltooid is. Otte maakt zich zorgen om deze tendens. Bij het leven hoort toch enig lijden maar soms ook eenzaamheid en het gevoel van zinloosheid, volgens hem. Otte mist in deze pijnlijke situaties de gemeenschapszin die troostend nabij kan zijn in moeilijke omstandigheden. Het is door het ongebreidelde individualisme dat de mens teruggeworpen op zichzelf met alle gevolgen van dien. Dan neemt de vraag naar euthanasie ook toe...
Euthanasie staat zo in het kader van het grote bevrijdingsoffensief. Het bevrijdt de mens niet alleen uit een ondragelijke pijn in de laatste levensfase maar ook uit een ondragelijk zinloos leven. Dat leven krijgt dan het oormerk: voltooid leven. Opa's leven is voltooid. Hij ervaart het laatste stukje leven als zinloos. Maar wat is de oorzaak? Zijn kinderen en kleinkinderen ziet hij nooit. Niemand kijkt naar hem om. De gemeenschapszin is versnipperd door het liberale gedachtegoed. 

Rechtvaardigheid
Het strafrecht kan nooit zorgen voor een rechtvaardige samenleving. Het kan wel het onrecht enigszins aanpakken maar nooit helemaal rechtzetten. De vader van wie de zoon vermoord is, zal zijn zoon ook blijven missen nadat de dader is veroordeeld. Otte verlangt terug naar een maatschappij die meer een hechte en echte gemeenschap is. In zo'n maatschappij verklein je de kans op onrecht en als er wel sprake is van onrecht is er de heilzame nabijheid van de gemeenschap. In een geïndividualiseerde maatschappij  moeten hulpverleners dit liefdadigheidswerk doen. Dat is veelal not done. Ook niet voor de strafrechter. Die treedt pas op lang nadat de misdaad is begaan en de gevangenis maakt geen betere mensen. Opvoeden is iets wat de maatschappij hoort te doen. 

Otte eindigt dit goed leesbare en vooral inhoudsvolle boek met de mooie zin: "Ik ben stellig geweest in wat rechtvaardigheid niet is, maar wat het wel is kan slechts behoedzaam op kousenvoeten benaderd worden". 

Dit boek is bestelbaar bij: https://uitgeverijprometheus.nl/boeken/troost-van-gebrekkig-strafrecht-e-boek/

Powered by Create your own unique website with customizable templates.