500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • D vreze des Heren in het Oude Testament
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Nicea volgens Jaap Noordam
    • Paulus en Philo's reactie op welsprekendheid
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Sesam ecologie de mens en zijn milieu
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Jacobus Koelman (1632-1695) en de verdere reformatie
Zijn levensloop

Koelman studeerde theologie aan de Universiteit van Utrecht onder Gisbertus Voetius. Hij promoveerde 1655 in de wijsbegeerte  en werd in 1662 te Sluis thans liggend in Zeeuws Vlaanderen predikant. In 1674 werd hij door de Staten-Generaal uit zijn ambt ontzet en door de Staten van Zeeland uit hun gebied verbannen omdat hij zich oneerbiedig had uitgelaten over de overheid. Er volgde een leven van omzwervingen. Overal waar hij zich vestigde en samenkomsten hield ondervond hij tegenstand van officiële kerkelijke zijde. Hij werd onder andere uit Rotterdam verbannen... In 1691 vestigde Koelman zich te Utrecht. Hier werden zijn huisoefeningen gedoogd en overleed hij in 1695. Onder theologen vond Koelman medestanders in Jodocus van Lodenstein en Wilhelmus à Brakel (bron: C.J. Meeuse, Koelman, 2008).  

Zijn strijd in Sluis
​
Koelman wilde Sluis, liggende in Zeeuws Vlaanderen, reformeren en de volkszonde aanpakken zoals dronkenschap. Hij en zijn kerkenraad spaarden ook de overheidspersonen niet. Zo werd burgemeester Sluimer van Sluis het avondmaal geweigerd vanwege zijn openbare dronkenschap (C.J Meeuse, Koelman, p. 24). Dit kwam Koelman duur te staan. Uiteindelijk werd Koelman door de overheid verbannen uit Sluis en uit Zeeland. Men vond een stok om de hond te slaan omdat Koelman weigerde op tweede feestdagen die niet op de sabbat vielen voor te gaan. In navolging van de kerk van Schotland wenste Koelman met deze Roomse gewoonte te breken. Koelman nam het ook nauw met het sabbatskarakter van de zondag. De overheid vond hem te streng. Toch streefde hij niet naar een kerk met alleen maar heiligen en wedergeboren leden zoals Labadie wel deed. Koelman kon zich in die extreme visie ook niet vinden(C. J Meeuse, Koelman, p,148- 161) .

​Koelman als vertaler van Engelse geschriften.
​Meeuse (Koelman p. 182-182) geeft een indrukwekkende lijst van door Koelman vertaalde werken door uit het Engels in Nederlands. Meeuse ordent deze lijst op volgorde van het jaar van uitgave van de vertaling. Koelman vertaalde werken van Hugo Binning,​ Thomas Goodwin, Thomas Hooker, Chr. Love, Samuel Rutherford etc.. Bekend is ook het werk van Willem Guthry 'Des Christens Groot-Interest' geworden dankzij de vertaling van Koelman. In dit werk vermeldt Guthry de verschillende manieren van wedergeboorte. Opvallend is dat men deze manieren van wedergeboorte ook weer tegenkomt in 'De redelijke godsdienst' van Wilhelmus a Brakel. Heeft A Brakel dit overgenomen van Guthry? Deze vraag kan de aanleiding zijn tot een mooi onderzoek in de lijn van Prof. dr. W.J. op 't Hof (zie als voorbeeld zijn dissertatie 'Engelse piëtistische geschriften in het Nederlands 1598-1622'). 
​
​Zijn strijd tegen de Labadie en Yvon
​
Koelman zette zich in voor een zuivere kerk. In die zin was hij een nadere (verdere) reformator. Echter hij was het niet eens met Jean de Labadie en Pierre Yvon. Deze beiden stichtten een zuivere kerk met in hun ogen bekeerde mensen die leefden zonder smet en rimpel. Koelman stelde dat Paulus ook de gemeente van Korinthe niet afschreef vanwege de vele zonden. Paulus beval de gemeente wel aan de tucht ter hand nemen. Op aarde zal de gemeente nooit zijn zonder vlek of rimpel, concludeerde Koelman. Er zal altijd kaf zijn onder het koren en in de ark van Noach (een beeld van de kerk) waren ook reine- en onreine dieren (zie de dissertatie van dr. A. F. Krull 'Jacobus Koelman'  p. 121-132), Koelman stelde tegenover Pierre Yvon, die de volwassendoop hanteerde, dat men de jonge kinderen moet dopen. In het oude verbond hoorden de kinderen erbij zo ook in het nieuwe verbond. Reeds in de oude kerk was de kinderdoop in zwang volgens Koelman. Koelman noemt dan een aantal kerkvaders zoals Justinus de Martelaar, Irenaeus, Tertullianus, Origenes en Lactantius (zie de dissertatie van dr. A. F. Krull 'Jacobus Koelman' p. 118-121) .  

​
Zijn strijd tegen Descartes en in het bijzonder tegen Balthasar  Bekker
​
Volgens Descartes zou de rede de kenbron van alles zijn. Wel stelde hij dat men halt moet houden voor Gods Woord.  De leermeester van Koelman, Voetius was het niet eens met Descartes. Wie zo denkt, stelt vroeg of laat toch de Schrift terzijde en daar had Voetius gelijk in. Dominee Balthasar Bekker was zo'n iemand die geen halt hield voor Gods Woord. Bekker ging namelijk in het spoor van Descartes. Descartes leerde dat de wereld en de natuur louter mechanisch is. Er zijn dus geen onzichtbare wezens die alles regelen (heksen, duivelen etc.) concludeerde Bekker hieruit. Hij bestreed in zijn boek 'De betoverde wereld'  de betoverde Middeleeuwse wereld maar hij hield helaas geen halt voor de Schrift. Hij las de Schrift op bepaalde plaatsen niet langer meer letterlijk. Zijn bedoeling was goed namelijk om het gewone volk te bevrijden van bijgeloof en angsten. Ook had hij gelijk dat kometen geen aankondiging van het onheil zijn zoals Voetius en Koelman dachten maar dat zij gewoon hun loop in de ruimte volgens vaste wetten volgen.  Ook had Bekker gelijk dat heksen en spoken niet bestaan. Antonie van Leeuwenhoek had met zijn microscoop ontdekt dat de lucht uit kleine deeltjes bestaat. Alles bestaat uit materie. De lucht is niet bezield. Koelman bestreed Bekker echter terecht vanwege zijn visie op de Schrift. Bekker las delen van de Schrift niet meer letterlijk. De rede hield geen halt voor het Woord van God (bronnen: de dissertatie van dr. A.F. Krull 'Koelman', p. 157-184, Jabik Veenbaas 'De verlichting als kraamkamer, p. 52-61).

Descartes en Aristoteles
​
Maar hoe keek Koelman, die zelf filosofie had gestudeerd aan tegen de filosofie? Koelman stelde dat de filosofie van Aristoteles te verkiezen valt boven die van Descartes omdat de laatste de Schrift dreigt aan te tasten. Koelman zag wel de gevaren in van beide filosofen. Rome en de scholastici hadden Aristoteles verkeerd gebruikt en daarmee de Schrift aangetast maar de reformatie had dit verkeerde gebruik aan de kaak gesteld. Om die reden kon men weer gebruik maken van Aristoteles aan de academies, meende Koelman. Kortom volgens Koelman hebben de reformatoren Aristoteles pasklaar gemaakt voor de gereformeerde academies. Koelman wilde Aristoteles niet zo maar over nemen. Hij wilde Aristoteles slechts in gekuiste versie aanvaarden (zie de dissertatie van dr. A.F. Krull 'Koelman p. 164). ​    
​​
Zijn verschil met Luther. ​
​
Koelman was een verdere reformator. Meeuse tekent hem als de puritein van de Nadere Reformatoren (C. J Meeuse Koelman p. 64-144). Hij legde de nadruk op de levensheiliging. De leer van de rechtvaardiging van de goddeloze was door de reformatie (Luther en Calvijn) zuiver verkondigd maar helaas bleek de beleving ervan bij velen in de kerk naderhand afwezig te zijn; ze komt immer openbaar in de vruchten. Heiliging van alle levensterreinen moest worden nagestreefd volgens Koelman. Ware Godsvrucht moest volgens Koelman als zuurdesem heel het leven door trekken (C. J Meeuse Koelman p 64-65). Meeuse noemt een aantal terreinen van het leven op die vragen om heiliging zoals het opvoeden van de kinderen, het houden van de sabbat, het afschaffen van de Roomse kerkelijke feestdagen. Koelman volgt op deze punten de puriteinen. 


Kloppen op de hemeldeur met Gods beloften.
​
Koelman was evenals Luther een strijdvaardig man die ging voor de dienst aan God. De fronten mogen anders gelegen hebben toch lag Koelman in de lijn van Luther. Om een voorbeeld te geven: Luther stelde dat bidden kloppen op de hemeldeur is met Gods beloften. In het gebed vraagt men God om de vervulling van Zijn rijke beloften die Hij aanreikt aan gevallen zondaren.   
​In zijn opvoedkundig geschrift 'Plichten der ouders'  wijst Koelman de ouders erop om veel met hun kinderen te spreken over de dienst van God en om hun kinderen te wijzen op de verkeerde afloop van een leven in de zonde zonder God. Kinderen moeten weten dat er een hel is maar ook een hemel. Om daar te komen moeten ouders hun kinderen de vele beloften die er staan in de Schrift laten leren. Koelman zegt: 'Omdat de beloften van God bijzondere pleitredenen zijn in het gebed moet u enige bijzondere beloften die God in Zijn woord over verschillende zaken gegeven heeft, laten lezen en die naar vermogen laten leren' (Plichten der ouders, 1982, p. 102). Koelman noemt een hele reeks beloften op die staan in de Bijbel zoals de beloften van de verging van de zonde en de bevrijding uit de macht van de hel maar ook praktische  beloften die men mag bidden als men ziek is of als men armoede lijdt. Ouders moeten zelf voorgaan in een eigen gebed en de kinderen leren waarvoor zij moeten bidden (Plichten der ouders p. 106).

​Een les voor de gereformeerde gezindte
Bidden is kloppen op de hemeldeur met Gods beloften, zei Luther. Koelman stemt in zijn geschrift 'Plichten der ouders'  in met Luthers visie op het gebruikmaken van de beloften in het gebed. Helaas heeft een deel van de rechterflank van de gereformeerde gezindte, die beweert dat ze gaan en staan in de lijn van de oudvaders, het aanleren van de beloften aan kinderen stilzwijgend afgewezen. Men is bang dat de beloften te grabbel gegooid worden immers alleen Gods ware volk heeft bij aanvang leren pleiten op de beloften. Zij zijn het die men name bidden geleerd hebben en zij zijn het die mogen pleiten op Gods beloften.

En verhinder ze niet
Jezus zei: laat de kinderen tot Mij komen en verhinder ze niet.  Jezus doelt hier op kinderen met stenen harten. ​Koelman, die geheel in de lijn van Jezus'  genadevolle nodiging van de kinderen wilde staan, leerde dat bidden te leren valt door kinderen. De Bijbel reikt ons namelijk beloften aan voor gevallen zondaren. Dat is de gebedsstof voor de kleintjes. Ook al hebben ook zij een koud hart, toch heef God  ook voor koude en stenen harten rijke beloften waar zij vanwege Zijn trouwverbond vrijmoedig op mogen pleiten. Men hoeft geen warm hart te hebben om te mogen bidden. God begint daar waar de mens zich bevindt, hoe diep gevallen die ook mag zijn en reikt die mens dan Zijn reddende hand vol met beloften aan als pleitgrond. De vraag is niet of er beloften staan voor gevallen zondaren in de Bijbel. De vraag is wat wij ermee doen!  
Powered by Create your own unique website with customizable templates.