Divus Augustus tegenover het Kindeke Jezus
Het evangelie van Lukas
Het evangelie van Lukas lijkt wel een beetje op de historiën van Herodotus. Herodotus beschrijft in dat werk de oorlogen die de Grieken met de Perzen voerden. Die oorlogen plaatst hij in bredere context. Hij beschrijft de toenmalige wereld. Bovendien vermeldt hij in zijn voorwoord dat hij gedegen onderzoek heeft gedaan. Zo verkreeg zijn werk gezag. Lukas heeft hetzelfde gedaan. Hij stelt in zijn voorwoord dat hij grondig onderzoek heeft gedaan naar het leven van Jezus. Daarnaast plaatst hij Jezus in bredere context.
Het bevel van keizer Augustus
Lukas laat zien dat de geboorte van Jezus in Bethlehem plaatsvindt door het bevel van keizer Augustus. Elke burger moet zich laten inschrijven in diens geboortestad (Lukas 1 vers 1). Om die reden gaan Jozef en Marie naar Bethlehem, hun geboorteplaats en zo wordt Micha 5 vers 1 vervuld.
Lukas begint in Lukas 2 vers 1 met de woorden: En het geschiedde (kai egeneto). Zo verhaalt hij de grote geschiedenis van de machtige Augustus om dan de camera te plaatsen op de, voor het oog kleine wordingsgeschiedenis van het christendom. De geschiedenis van een kindje in een voederbak. Om het enorm grote belang van deze ogenschijnlijke geringe geschiedenis te verduidelijken heeft God hemelse boodschappers gestuurd naar de aarde. Lukas vermeldt hun boodschap. Zonder deze boodschappers zouden de herders in het duister zijn gebleven maar God stond er voor in dat zij het grote belang van deze eenvoudige geboorte zouden gaan verstaan
De stiefzoon van Caesar
Heel anders was het met keizer Augustus. Die had geen engelen nodig om hem aan te kondigen. Hij had de mensen om hem heen die hem de lucht in staken. Keizer Augustus was namelijk de stiefzoon van de machtige onoverwinnelijke legeraanvoerder Caesar die in de senaat gedood werd door 26 steken van dolken. Zelfs zijn vriend Brutus deed er aan mee. Caesar zou toen hebben gezegd vol verbijstering: Ook gij Brutus? (etiam tu, Brute?). Sommige classici zien een verband tussen Jezus en Caesar. Ook Jezus werd verraden door een trouwe vriend, Judas maar Hij had wel de regie in handen en wist wat er ging gebeuren. Caesar overkwam het...
De goddelijke Verhevene
Augustus heette eigenlijk Octavianus maar kreeg de erenaam Augustus van de senaat. Octavianus wist de senaat beter te vriend te houden dan zijn stiefvader Julius Caesar. De naam Augustus betekent: de Verhevene. Ik schrijf het bewust met een hoofdletter want de senaat gaf hem er nog een titel bij die Lukas niet vermeld heeft. De senaat noemde hem 'divus Augustus'. Dat wil zeggen de goddelijke Verhevene. Dat geeft aan dat men het woord Verhevene met een hoofdletter moet schrijven. Overigens komt men de naam divus Augustus ook tegen in het werk van Vergilius. Als Aeneas, de stichter van Rome, zijn gestorven vader, Anchises in de onderwereld spreekt, zegt deze dat Aeneas de stichter van een machtige stad zal worden. Anchises verhaalt hoe Rome gesticht zal worden en Rome geregeerd zal worden door een machtig man, divus Augustus genaamd. Het zal niemand verbazen dat het geschrift 'Aeneis' geliefd was bij de Romeinen en zeker bij de keizer(s). Vergilius hielp hen in het zadel met zijn geschrift 'Aeneis'.
Geboren in een voederbak
Lukas tekent vervolgens in het 2e hoofdstuk van zijn evangelie de nederige geboorte van Koning Jezus. Hij, de Hoge en Verhevene werd notabene geboren in een kribbe, een voederbak voor dieren. Lukas laat zien dat de engel van God dit wereldnieuws bekend maakt aan eenvoudige herders: 'U is heden geboren de Zaligmaker (Sooter), dat is de Christus (Gezalfde), de Heere (Kurios) in de stad van David'.
Let op het persoonlijk 'u'. De engel spreekt de herders een voor een persoonlijk aan. Hij wordt de Zaligmaker (Sooter) genoemd. Zo noemden de keizers zich ook. Zij stelden dat zij de redders van de wereld waren (sooter tou kosmou) maar dat is Jezus en Hij is de Heere (Kurios). Hij is geen divus Jezus, goddelijke Jezus. Nee Jezus is veel meer. Hij is Deus, God. Hij is de Heere (Kurios). Maar juist Hij werd mens. Hij de grote Augustus, de Verhevene werd geboren als een hulpeloos Kind in een geringe voederbak. Wilde de mens in het paradijs God zijn net als Augustus. God wilde om de gevallen mens te redden mens worden. Dat wonder herdenken we met kerst
Het evangelie van Lukas
Het evangelie van Lukas lijkt wel een beetje op de historiën van Herodotus. Herodotus beschrijft in dat werk de oorlogen die de Grieken met de Perzen voerden. Die oorlogen plaatst hij in bredere context. Hij beschrijft de toenmalige wereld. Bovendien vermeldt hij in zijn voorwoord dat hij gedegen onderzoek heeft gedaan. Zo verkreeg zijn werk gezag. Lukas heeft hetzelfde gedaan. Hij stelt in zijn voorwoord dat hij grondig onderzoek heeft gedaan naar het leven van Jezus. Daarnaast plaatst hij Jezus in bredere context.
Het bevel van keizer Augustus
Lukas laat zien dat de geboorte van Jezus in Bethlehem plaatsvindt door het bevel van keizer Augustus. Elke burger moet zich laten inschrijven in diens geboortestad (Lukas 1 vers 1). Om die reden gaan Jozef en Marie naar Bethlehem, hun geboorteplaats en zo wordt Micha 5 vers 1 vervuld.
Lukas begint in Lukas 2 vers 1 met de woorden: En het geschiedde (kai egeneto). Zo verhaalt hij de grote geschiedenis van de machtige Augustus om dan de camera te plaatsen op de, voor het oog kleine wordingsgeschiedenis van het christendom. De geschiedenis van een kindje in een voederbak. Om het enorm grote belang van deze ogenschijnlijke geringe geschiedenis te verduidelijken heeft God hemelse boodschappers gestuurd naar de aarde. Lukas vermeldt hun boodschap. Zonder deze boodschappers zouden de herders in het duister zijn gebleven maar God stond er voor in dat zij het grote belang van deze eenvoudige geboorte zouden gaan verstaan
De stiefzoon van Caesar
Heel anders was het met keizer Augustus. Die had geen engelen nodig om hem aan te kondigen. Hij had de mensen om hem heen die hem de lucht in staken. Keizer Augustus was namelijk de stiefzoon van de machtige onoverwinnelijke legeraanvoerder Caesar die in de senaat gedood werd door 26 steken van dolken. Zelfs zijn vriend Brutus deed er aan mee. Caesar zou toen hebben gezegd vol verbijstering: Ook gij Brutus? (etiam tu, Brute?). Sommige classici zien een verband tussen Jezus en Caesar. Ook Jezus werd verraden door een trouwe vriend, Judas maar Hij had wel de regie in handen en wist wat er ging gebeuren. Caesar overkwam het...
De goddelijke Verhevene
Augustus heette eigenlijk Octavianus maar kreeg de erenaam Augustus van de senaat. Octavianus wist de senaat beter te vriend te houden dan zijn stiefvader Julius Caesar. De naam Augustus betekent: de Verhevene. Ik schrijf het bewust met een hoofdletter want de senaat gaf hem er nog een titel bij die Lukas niet vermeld heeft. De senaat noemde hem 'divus Augustus'. Dat wil zeggen de goddelijke Verhevene. Dat geeft aan dat men het woord Verhevene met een hoofdletter moet schrijven. Overigens komt men de naam divus Augustus ook tegen in het werk van Vergilius. Als Aeneas, de stichter van Rome, zijn gestorven vader, Anchises in de onderwereld spreekt, zegt deze dat Aeneas de stichter van een machtige stad zal worden. Anchises verhaalt hoe Rome gesticht zal worden en Rome geregeerd zal worden door een machtig man, divus Augustus genaamd. Het zal niemand verbazen dat het geschrift 'Aeneis' geliefd was bij de Romeinen en zeker bij de keizer(s). Vergilius hielp hen in het zadel met zijn geschrift 'Aeneis'.
Geboren in een voederbak
Lukas tekent vervolgens in het 2e hoofdstuk van zijn evangelie de nederige geboorte van Koning Jezus. Hij, de Hoge en Verhevene werd notabene geboren in een kribbe, een voederbak voor dieren. Lukas laat zien dat de engel van God dit wereldnieuws bekend maakt aan eenvoudige herders: 'U is heden geboren de Zaligmaker (Sooter), dat is de Christus (Gezalfde), de Heere (Kurios) in de stad van David'.
Let op het persoonlijk 'u'. De engel spreekt de herders een voor een persoonlijk aan. Hij wordt de Zaligmaker (Sooter) genoemd. Zo noemden de keizers zich ook. Zij stelden dat zij de redders van de wereld waren (sooter tou kosmou) maar dat is Jezus en Hij is de Heere (Kurios). Hij is geen divus Jezus, goddelijke Jezus. Nee Jezus is veel meer. Hij is Deus, God. Hij is de Heere (Kurios). Maar juist Hij werd mens. Hij de grote Augustus, de Verhevene werd geboren als een hulpeloos Kind in een geringe voederbak. Wilde de mens in het paradijs God zijn net als Augustus. God wilde om de gevallen mens te redden mens worden. Dat wonder herdenken we met kerst