500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Afbeelding
Planten, dieren en andere schepselen zijn er tot eer van God. Ze hebben betekenis, zelfs al zouden mensen er geen waarde aan hechten. Wij zijn de aarde echter steeds meer gaan zien als ons bezit dat we vrij kunnen exploiteren. Klimaatverandering en afnemende biodiversiteit zijn daar de schrijnende gevolgen van. Hoe kunnen we weer respect voor de schepping ontwikkelen en aan herstel werken? Kan christelijke filosofie daarbij een rol spelen? In dit boek wordt betoogd dat God de aarde onderhoudt en daarmee de dragende grond is van ons bestaan. Wij hebben de taak om te participeren in het tot bloei en ontwikkeling brengen van het geschapene. Om aan die opdracht gehoor te kunnen geven zijn een innerlijke transformatie en een koerswijziging nodig. In het eerste deel van het boek staat de verhouding tussen mens en schepping centraal. Hoe moeten we die zien en wat zijn dominante opvattingen geweest? In het tweede deel komt duurzaamheid in verschillende sectoren aan de orde: landbouw, veeteelt en industrie. Daarnaast is er aandacht voor het effect van globalisering, grenzen aan de groei en mogelijke lessen vanuit een heel andere cultuur

Schrijvers
Dit boek staat onder redactie van Henk Jochemsen en Jan van der Stoep. Jochemsen is emeritus hoogleraar Christelijke Filosofie aan de universiteit van Wageningen en Jan van der stoep is bijzonder hoogleraar Christelijke Filosofie aan de universiteit van Wageningen. Diverse schrijvers staan vermeld in dit boek zoals Carla Dik-Faber, Roel Jongeneel, Henk Massink... 

De opzet van het boek
Het boek bestaat uit 9 hoofdstukken geschreven door diverse scribenten en valt uiteen in twee delen: deel 1 Historisch en systematisch perspectief en deel 2 Praktijkvoorbeelden uit diverse sectoren. In deel 1 wordt de opkomst van het begrip duurzaamheid door Henk Massink besproken in hoofdstuk 1. Het jaar 1972 toen de Club van Rome ontstond is het begin van het begrip duurzaamheid. Deze club wees op het gevaar dat hulpbronnen eens uitgeput raken als we zo door blijven gaan. Jan van der Stoep bespreekt de plaats van de mens in het antropoceen in hoofdstuk 2 (de mens staat in dit tijdperk centraal volgens de evolutionisten). Duurzaamheid en zorg voor de schepping, geschreven door Trees van Montfoort staat vermeld in hoofdstuk 3 en Duurzaamheid en het heilige in de schepping, geschreven door Henk Jochemsen staat vermeld in hoofdstuk 4. In deel 2 staan een aantal praktijkvoorbeelden vermeld. In hoofdstuk 5 bijvoorbeeld de kringlooplandbouw en in hoofdstuk 7 duurzame industriële ontwikkeling en in hoofdstuk 8 Globalisering, klimaatverandering en de economie van het genoeg.

Aan de hand van 5 sleutelbegrippen/sleutelzinnen bespreek ik het boek globaal. Daarna rond ik af met een beoordeling van dit fraai geïllustreerde boek. 

1 De menselijke plaats in de schepping 
In christelijke kring wordt de mens rentmeester genoemd van Gods schepping. Dat lijkt een mooie en bescheiden naam maar dit wordt te vaak ingekleurd vanuit de geest van de Verlichting, die ook de christelijke mens ongemerkt heeft beïnvloed. De mens is volgens die visie een beheerder van de natuur geworden. Maar dat beheren is meer beheersen geworden waardoor de natuur in de knel is geraakt.                                                                                  Pal tegenover deze beheers-visie staat de visie dat de mens slechts een onderdeel is van de natuur. De mens moet de natuur dan zijn gang laten gaan. De christelijke visie echter is die van bouwen en bewaren. De mens heeft dus weldegelijk een taak. Om dit te verwerkelijken moet de mens zijn plaats weten in de schepping en niet alles willen beheersen en beheren. Dat is de geest van de Verlichting. De mens moet de schepping laten juichen. In dit laten zit ook iets van toelaten in. De schepping moet dus de kans krijgen te juichen tot eer van God. Dat betekent dat we niet alles moeten bebouwen want dan bewaren we de schepping niet en dan zal de schepping niet gaan juichen. Dat betekent dus ook consuminderen. De mens moet  om dat te bereiken transformeren en niet langer streven naar zijn begeerte maar leven naar zijn behoefte. Bij deze visie past de economie van het genoeg van de econoom Bob Goudzwaard uitstekend. 

2 Kringlooplandbouw
Na tweede wereldoorlog is de industriële landbouw in een stroomversnelling geraakt. Door specialisme, mechanisatie en schaalvergroting verdwenen de meeste boeren uit de sector. Het aantal boeren werd bewust verkleind om zo het voedsel goedkoop te houden. Meststoffen werden van elders gehaald om de bodem meer te laten produceren. De lokale middelen werden terzijde geschoven en daarmee ook de ecologische inbedding. Arbeid werd vervangen door grote kapitale machines. Dit alles kreeg zijn weerslag op de natuur in de omgeving van de landbouw en de bodem waarop de landbouw werd bedreven.  Dit moet anders. Van belang is het om de natuur en de bodem niet langer meer uit te buiten en deze op elkaar te betrekken. Dus geen scheiding tussen landbouw en natuur maar deze twee in elkaar laten overvloeien en laten aansluiten. Kleinschaligheid en kringlooplandbouw zijn hierbij de sleutelwoorden.  

3 Duurzame industriële ontwikkeling
De Vergadering van de Verenigde Naties in New York kwam in 2015 bijeen om vanwege de Transforming old World, The 2030 Agenda for Sustainable Development vast te stellen. Het doel van deze agenda is om de wereld menselijker, duurzamer, welvarender en vreedzamer te maken. Dat zijn dus wel transformerende stappen voor nodig. 
De industrie zal om die reden moeten afstappen van het shareholder-model waarbij het alleen gaat om profit en moeten kiezen voor het stakeholder-model waarbij er meer betrokkenheid is op mens en milieu, Er zal dus ook hier een transformatie moeten plaatsvinden zodat er gewerkt gaat worden aan duurzaamheid. 

4 De economie van het genoeg 
Elke tien jaar verdubbelt in het Westen de uitgaven in materialen. Hierdoor komt er steeds meer afval vrij en dreigen hulpbronnen op te raken. Is dit nodig? Kortom op welke punten mag een economie groeien en op welke niet? Dient er groei te zijn in de industriële sector en op welke manier kan dat zonder dat we mens en milieu aantasten? Valt dan te denken aan groei in elektrische auto,s, zonnepanelen etc. Op andere punten daar waar mens en milieu in het geding zijn is Degrowth gewenst. Minder consumeren dus, recyclen en  aan hergebruik doen zodat een cyclische economie ontstaat. De vraag is wel of de consument dat wil en of de bedrijven bereid zijn om het anders te doen. Ook hier zal de politiek een handje moeten helpen met beleid door middel van wetgeving en subsidies op groene producten en meer belasting op milieuonvriendelijke producten. 


5 Ecologische duurzaamheid in theologisch perspectief 
Wat is de plaats van de mens op deze aarde. Draait het om de mens, om diens ego? Dit egoïstische perspectief is het idee van de Verlichting en het daarmee verbonden het vooruitgangsoptimisme. Gaan we verder in dit perspectief dan zal in dat geval de milieuproblemen alleen maar groeien. Is de mens slechts een onderdeel van het ecosysteem? Dan moet de mens de natuur volledig zijn gang laten gaan. Maar is er dan ook ruimte voor de mens? We kunnen toch niet overleven zonder enige cultuur (iets opbouwen of verbouwen) Er is gelukkig nog een derde perspectief namelijk het theologische perspectief, een tussenweg tussen deze twee bovengenoemde perspectieven. De mens is dan in de goede zin van het woord rentmeester die niet alleen Gods schepping mag helpen opbouwen (het Verlichtingsperspectief) maar veel meer dient te bewaren/bewaken ook met het oog op diens nageslacht. 
​
Beoordeling
"Laat de aarde juichen" is een mooie bundeling van artikelen geschreven door deskundigen met een goede visie  op de rol van de mens ten aanzien van Gods schepping maar de praktijkvoorbeelden zijn mijns inziens wat  abstract. Dat kan ook niet anders omdat er veel aan de orde komt. Bij de kringlooplandbouw staan concrete aanbevelingen maar bij de duurzame industriële ontwikkeling is het wat minder helder. Daar staan algemene aanbevelingen. Dat kan ook  niet anders want deze sector is zeer complex.                                                            Het boek wil vooral de problematiek aan de orde stellen. Het beleid zelf dient van overheid te komen. Hier en daar wordt in de bundel een aantal moderne Schriftopvattingen verkend. Zo wordt Gijsbert van den Brink zijdelings aangehaald die in zijn boek "De aarde bracht voort" God passief betrekt bij de schepping. Ook God stond volgens Van de Brink enigszins op afstand en liet de aarde haar gang gaan.
Ook wordt de vraag verkend of de mens in het paradijs vlees van dieren heeft gegeten. Die vraag wordt voorzichtig afgewezen omdat God het zaaddragend gewas en de zaaddragende vruchtbomen de mens tot voedsel  voor de mens heef gegeven (Genesis 1:29).                                                                                                                              Tot slot "Laat de aarde juichen" is een goed leesbare bundel met een helder Bijbels-theologisch perspectief op mens en milieu. 

Het boek is verkrijgbaar bij:
https://motief.buijten.nl/laat-de-aarde-juichen/
​
​ 
​

Powered by Create your own unique website with customizable templates.