500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • BuitenBijbelse parallellen
    • Theologie des Altes Testament
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Pal voor Gods schepping
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Afbeelding
Samenvatting
Hoewel we lang niet hebben gedaan wat nodig is en we voor enorme uitdagingen staan, ben ik toch optimistisch. Want vanuit het transitiedenken weet ik dat we crises nodig hebben om echt te kunnen veranderen. En ook dat we dieper moeten kijken, namelijk onder de oppervlakte waar de golven nu wild en hoog zijn. Dan zie je hoeveel moois er al gebeurt in de onderstroom, en hoe snel die aan kracht wint. Bovendien zie ik een nieuw integraal bewustzijn ontstaan. Daarin draait het naast het rationele om gevoel, spiritualiteit en wijsheid. Ik heb er dan ook oprecht vertrouwen in dat we de perfecte storm kunnen doorstaan en achter ons kunnen laten. Al is het nu wel alle hens aan dek, dus blijf niet aan de kant staan kijken.’ – Jan Rotmans in De perfecte storm

Het zijn ruwe tijden. We zitten in een perfecte storm waarbij crises elkaar aanjagen. In Nederland is te lang gekozen voor polderen en het uitstellen van lastige beslissingen. Aan de hand van de elementen lucht, aarde, water en vuur vertelt Jan Rotmans het eerlijke verhaal in De perfecte storm.

De schrijver 

Jan Rotmans (Rotterdam 29 maart 1961) is hoogleraar transitiekunde en duurzaamheid aan de Erasmus Universiteit. Hij is een internationale autoriteit in zijn vakgebied en publiceerde honderden wetenschappelijke artikelen en tientallen boeken. Van zijn boek "Omarm de chaos" zijn inmiddels bijna 35.000 exemplaren verkocht. "De Perfecte Storm is zijn nieuwste boek. Jan Rotmans merkt op LinkedIn op:  "Steeds vaker hoor en lees je dit appél aan de politiek: stop met polderen, durf pijnlijke keuzes te maken, stel het algemeen belang boven het partijpolitieke belang, stel de grote transities centraal en denk en handel vanuit een lange termijn visie. Zo ongeveer de essentie van mijn nieuwe boek De Perfecte Storm". 

​De storm
Rotmans beschrijft aan de hand van vier elementen: lucht, aarde, water en vuur wat de kansen en dreigingen zijn op de weg naar een ingrijpende transitie. Die transitie is nodig want de ene crisis na de andere crisis doet zich voor. Allereerst de milieucrises: smeltende ijskappen, stormen en hoge temperaturen met als gevolg bosbranden, droogte em hevige regenval. Maar ook de energiecrisis. Rotmans voorziet ook een grondstoffencrisis met geopolitieke gevolgen. Zo heeft bijvoorbeeld China veel grondstoffen in handen die nodig zijn voor de transitie. Te denken valt aan grondstoffen voor zonnepanelen. Europa en met name Nederland zijn afhankelijk geworden van dit land. Er is geen plan van aanpak en geen beheer van grondstoffen in ons land. 

Poldermodel
Onder het kopje aarde bespreekt Rotmans het poldermodel. Met het poldermodel, iedereen doet mee, kun je volgens Rotmans verschillen overbruggen en samenwerken bij kleine zaken. Bij een milieucrisis waarin wij ons nu bevinden werkt dit schipperen en laveren niet. Er zullen knopen moet worden doorgehakt door Den Haag en besluiten moeten worden genomen. Het is laat. Bijna te laat!! 
  • Rotmans: "Een integrale aanpak is mijns inziens noodzakelijk Daarom pleit ik voor een nationaal transitieteam dat de komende tien jaar voor alle verschillende transitieopgaven in hun onderlinge samenhang gaat kijken naar onorthodoxe oplossingen. Want met het gebruikelijke poldermodel loopt het allemaal alleen maar nog meer vast. Ook het afzonderlijk aanpakken van thema's heeft weinig zin. Omdat de crises elkaar versterken moet jet het tegelijkertijd doen, met oog voor de samenhang. Kabinetspartijen en minister hebben te maken met regeerakkoorden en willen herkozen worden; zij schrikken om die reden vaak terug voor al te pijnlijke ingrepen" (...)                                                                                                                                                                                                "Er is nu geen perspectief op de toekomst van de landbouw, en in het landbouwakkoord gaat het alleen over de afbraak van het bestaande landbouwsysteem, waar ook vele miljarden naar toe gaan, maar niet over de opbouw van een nieuw landbouwsysteem (regeneratief, circulair, bio based, biologisch, allemaal verschillende transitiepaden), waar een groot deel van het geld eigenlijk naar toe zou moeten gaan. Als je alleen afbreekt maar niet opbouwt krijg je massale weerstand en ontstaat er nooit voldoende draagvlak"

Tweedeling 
Elke transitie leidt tot een tweedeling waarbij de bovenlaag profiteert en de kwetsbaren de klos zijn. Maar de kwetsbaren krijgen toch een energiesubsidie dus dat is toch oke? Om dit prijsplafond van energie te creëren, wordt er jaarlijks 23,5 miljard betaald. Dat geld wordt feitelijk gestoken in fossiele brandstoffen. Dat kan niet door blijven gaan... Bovendien zijn subsidies bedoeld als tijdelijke ruggensteun niet als een blijvende financiering. Dit geld kan volgens Rotmans dus  beter gestoken worden in zonnepanelen en isoleren. 
Volgens Rotmans bestaat er ook een gevaar dat er opstanden komen als mensen niet kunnen meekomen in de noodzakelijke transitie. De groep klimaatontkenners zal gaan groeien als de overheid mensen aan hun lot overlaat. Ook hier ligt een taak voor Den Haag. 

Systeemcrisis

Rotmans is bang dat de politiek alleen gaat voor klimaatdoelen op zichzelf genomen (ook op dat punt lopen we achter). Zonnepanelen en winderenergie wordt gezien als de oplossing maar zo schuif je wel de problemen door naar de volgende generaties. Helaas zijn zonnepanelen nog niet cyclisch maar lineair. Hergebruik van de grondstoffen van de zonnepanelen is nog niet aan de orde. Kortom er moet ook een systeemwijziging komen door hergebruik, recyclen anders groeit de afvalberg!! 
  • Rotmans: "We hebben leiders nodig die ook impopulaire maatregels durven nemen. Want we zullen echt heel anders moeten gaan leven en daar moeten burgers in meegenomen worden"  (...)                                         Het idee was dat in Nederland alles goed geregeld is. Ons zelfbeeld was positief. Maar dat beeld is in hoog tempo afgebrokkeld omdat de overheid niet 'in control' is.  

Ook het stikstofprobleem is een onderdeel van een systeemcrisis namelijk de industrialisatie van de landbouw. Elke meter grond moet benut worden en het hoogste rendement geven. Zulke extreme eisen haal je alleen met allerlei schadelijke manieren en middelen. Dat moet nu dus echt anders... Maar helaas op het punt van de landbouw is het weer polderen. Er worden geen systeem-veranderende maatregelen genomen. Bovendien is de landbouw in 5 jaar tijd veranderen gewoon te snel. Véél te snel zelfs. Je breekt dat hooguit veel af maar er moet ook opgebouwd worden. De boeren die doorgaan moeten de kans krijgen te transformeren. Nodig is volgens Rotmans een gelijktijdige afbraak van het huidige systeem en een stapsgewijze opbouw van iets nieuws. Dat kan wel even duren maar dan heb je ook wat.. 
  • Hans Wijers schreef in Financieel Dagblad: "Niet polderen. Maar wat dan wel? Stel een concreet langetermijndoel, plak er een datum op en praat dan met alle betrokkenen over een verstandige manier om dat doel te bereiken. En ga het dan doen in plaats van het na druk uit de samenleving toch weer los te laten!'. In zijn boek "De Perfecte Storm" stemt Rotmans hier geheel mee in. 
​
Vuur 
Hoewel de politiek (dus van bovenaf) helaas nog steeds aan het polderen is, ziet Rotmans toch een vuurtje smeulen in de samenleving zelf. Rotmans spreekt onder het kopje vuur van de veranderkracht en het vuur dat in de samenleving is aangestoken door slechts enkelingen (dus van onderaf)). Rotmans noemt als voorbeeld veganisten en vegetariërs. Het begon slechts met een klein groepje maar het worden er steeds meer. Het is een lopende vuurtje. De een steekt de ander aan. Uit dit vuurtje groeien weer milieubewegingen zoals Urgenda die overheid voor de rechters slepen. Dit omdat de overheid de klimaatdoelen die ze hebben afgesproken tracht te omzeilen. Ook dat zijn bewegingen van onderaf. Het is een kleine onderstroom die steeds krachtige wordt... Het is een vuur dat de samenleving in brand zet in de goede zin van het woord.  
  • Rotmans: "We zijn geen individuen maar interviduen, zegt de Rotterdamse filosoof Henk Oosterling. Je bent altijd onderdeel van een netwerk, gemeenschap of ecosysteem. Wat jij beslist te gaan veranderen heeft daarom invloed op mensen in jouw invloedsfeer en zij beïnvloeden op hun buurt weer anderen" (...)            "We onderschatten onze eigen veranderkracht en overschatten die van de overheid en de bedrijven" 

Beoordeling
Rotmans schreef geen deprimerend boek waarin het slechts gaat over de teloorgang van het milieu en de snelle ondergang van deze wereld. Integendeel. Juist al deze crises zijn nodig om tot een nieuwe balans te komen. Er gebeurt al veel, vooral door individuen (dus van onderaf) en dat is een democratisch land hoopvol. Dit geluid bereikt ook Den Haag...
Bij de enkelingen  smeult er dus reeds een prachtig vuurtje... Deze individuen zijn interviduen die er voor kunnen zorgen dat het vuurtje overslaat op andere individuen. Zo wordt het vuurtje steeds grotere en groter... Echter ook de politiek moet vaart maken en ophouden met polderen. Er moeten knopen worden doorgehakt...Nu, meteen!! Er is haast bij. Maar dan niet dweilen met de kraan open! Een integrale aanpak en een systeemverandering is gewenst, volgens Rotmans en daar heeft hij gelijk in. 

Het boek is vlot geschreven Het geeft kort en bondig de stand van zaken weer maar biedt  ook een goed perspectief...  


Het boek is bestelbaar bij: 
​https://www.singeluitgeverijen.nl/de-geus/boek/de-perfecte-storm/  

Powered by Create your own unique website with customizable templates.