500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
​Thomas Boston (1676-1732) en het genadeverbond.

​Een bezorgde lezer op refoweb
Ik ben een preek van Thomas Boston aan het lezen (was predikant in Schotland. Leefde van 1676-1732). Daarin zegt hij bijvoorbeeld wel een keer dat het genadeverbond is opgericht met de uitverkorenen. Maar in zijn preek roept hij alle mensen, dus niet-overtuigde zondaren, op om -zo ze slechts willen- dat ze gebruik mogen maken van Christus. Ik ben hier van geschrokken, omdat ik weet dat Boston wel een gerespecteerd schrijver is in ons kerkverband, maar dat ik echt die oproep en nodiging tot de Zaligmaker nooit zo hoor gestalte krijgen bij ons in de prediking. Onze dominee zei zondag: Wat moet men doen met een overtuigde zondaar? Zeggen dat hij moet geloven in Hem. Maar verder sprak hij alleen Gods volk aan, met deze term: volk van God. En ik hoor dan geen nodiging zoals ik dat las in de preek van Boston; zo ruim, zo wijd, zo dringend om te komen. Nu mijn vraag: is een kerkverband dan ziek, of een preek dan ziek als je dat er niet in hoort. Of is dat vals? Als hoorder moet je toetsen. Ik wil ook echt niet weg. Toch is voor mij de enige grond van hoop: het aanbod dat onvoorwaardelijk wordt gepreekt. En als ik dat niet hoor, is er in mij geen hoop. Wat dan te doen?

​
Opgericht met de tweede Adam, Christus
​De bezorgde lezer maakt mijns inziens een fout. Hij stelt dat Boston zegt dat het genadeverbond is opgericht met de uitverkorenen. Dat is mijns inziens niet geheel correct. Het genadeverbond (the covenant of grace) is volgens Boston opgericht met de tweede Adam, Christus. Hij is het Hoofd. In dat genadeverbond zijn alle verkorenen van eeuwigheid besloten als beloning en bekroning voor Zijn werk. Zij worden door Christus verbeeld. Zij zullen zeker zalig worden. Het genadeverbond is namelijk niet gesloten en opgericht met een hoofd dat kan vallen zoals Adam. Het is opgericht met Jezus de Rots die niet wankelen kan. Hij is het Hoofd en staat in voor de zaak.

Een beschouwing van het genadeverbond Een bescheiden titel
​
Het is de toon die de muziek maakt, zegt men weleens. De toon van Boston is mild van aard als het gaat om het genadeverbond. Dit blijkt uit de titel van het boek. Die luidt: EEN beschouwing van het genadeverbond. In het Engels staat er: a view of the covenant of grace. Men mag dit ook zo vertalen: een zienswijze betreffende het genadeverbond. Het is dus niet: DE enige zienswijze. Die term is meer van toepassing op G.H. Kersten. Wie zijn dogmatiek leest, komt een stevige tirade tegen omtrent de aanhangers leer van de drie verbonden (Heyns, Woelderink en Jongeleen). Zij hebben een verkeerd zicht op het genadeverbond volgens Kersten en daar fulmineert Kersten tegen. Kersten noemde zijn dogmatiek 'DE Gereformeerde dogmatiek'. Hij meende geheel en al gereformeerd te zijn. Vandaar dat hij deze dogmatiek de titel meegaf: DE gereformeerde dogmatiek. In deel 1 kunt u zijn visie vinden over het verbond der genade (p. 308-342).  

Een verschil in bescheidenheid.
Bescheidenheid op dogmatisch vlak is nooit het sterkste punt van G.H. Kersten en de kring om hem heen geweest. ​Overigens moet gezegd worden dat Boston ook een sterke aanhanger was van de leer van de twee verbonden maar hij gaf niet af op andere theologen die een andere mening er op na hielden. Hij gaf aan waarom hij zo dacht en waarom hij meende dat het Bijbels was. Hij citeerde de Schrift en wilde die na spreken. Kersten citeert oudvaders en elk die afwijkt van zijn visie krijgt er van langs. Dat verschil moet ook genoemd worden. Boston was meer bescheiden.


Alleen de uitverkoren zijn in het genadeverbond
​
Kersten stelt dat het verbond der genade opgericht en gesloten wordt met al de uitverkorenen (De Gereformeerde dogmatiek deel 1, p 312). Mijns inziens is dat niet de visie van Boston. Het verbond van de genade is alleen opgericht en gesloten met Christus en alle uitverkorenen liggen in Hem als hun Hoofd besloten in het genadeverbond. Hij verbeeldt hen. Dat is mijns inziens de visie van Boston als men de eerste hoofdstukken van 'Een beschouwing van het genadeverbond'  leest. Natuurlijk zegt Kersten dat het genadeverbond opgericht en gesloten is met Christus maar hij meent ook dat het met de verkorenen in de tijd wordt opgericht. Ik vermoed dat dit te maken heeft met zijn visie op het genadeverbond en de welmenendheid van de beloften. God heeft besloten om alleen de uitverkoren zalig te maken. Met hen sluit hij in de tijd daadwerkelijk het verbond door hen te levend te maken. Hen komt daadwerkelijk de beloften toe. Dit maakt het aanbod richting de niet verkoren zondaren mijns inziens zwak. Hier zit een hypercalvinistische visie achter namelijk als God iets belooft in Zijn woord doet Hij het. De menselijke inbreng speelt geen rol. Het echte aanbod kan men niet afwijzen (het andere aanbod is niet echt). Die visie komt men in de door Kersten gestichte kerkelijke kring nogal eens tegen en dat is een mijns inziens onverantwoordelijke visie en Bijbels gezien incorrect. Overigens had  Boston een zeer welmenend aanbod van genade en een waarachtige prediking van de beloften aan alle zondaren van het gehele menselijke geslacht. Volgens Boston is alleen met Christus het verbond opgericht en is Christus de Deur tot het verbond die voor elke zondaar openstaat. Daar waar de zondaar gaat geloven in Jezus daar is sprake van de inwilliging van het verbond.

​
De pastorale toon
​
Boston leerde dat alleen de uitverkorenen in het genadeverbond besloten zijn. Toch houdt Boston de weg tot God voor alle zondaren open als hij schrijft over dit onderwerp. Hij weet als zielzorger maar al te goed wat er na dit schrijven in de harten van zijn lezers kan bovendrijven. Iemand zou kunnen denken, zo werpt Boston de vraag op: ‘Maar ik vrees dat ik geen van deze uitverkorenen ben, die Christus in het verbond van de genade verbeeld heeft, hoe kan ik het dan door het geloof aangrijpen?’ ( Een goede vraag want als je niet uitverkoren bent, grijp je altijd mis en wat je grijpt is niet echt. Het is dan een gestolen Jezus?). Eigenlijk zou men het antwoord van Boston zelf moeten lezen maar dit is de kern. Boston is verbluffend ruim en eenvoudig: ‘Zekerlijk u  bent een zondaar van het menselijke geslacht. U verlof is daarom onbetwistbaar in overeenstemming met het Woord: ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat dat elk die in Hem gelooft niet zal verderven maar het eeuwige leven zal hebben (Joh. 3:16)’ en: ‘Dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de naam van Zijn Zoon, Jezus Christus (1 Joh 3:23)’. Daarom gelooft en grijpt het verbond aan voor uzelf, zo zult gij uw verkiezing en uw plaatsverbeelding in het verbond door de uitwerking van deze aangeboden genade leren kennen’ (‘Een beschouwing van het genadeverbond’ p 77-78).

​
De ruime nodiging
​In de bediening van het genadeverbond is Boston heel ruim. Alle zondaren worden genodigd tot het heil.
​Prof. dr. C Graafland schreef hier het volgende over: Boston stelde de gekruisigde Christus centraal. God heeft een welbehagen in Zijn Offer. Dit Offer zorgt ook voor een vrij aanbod (free offer) aan alle mensen. Boston zegt in een brief dat het evangelie komt ‘tot zondaren van het menselijke geslacht zonder grens of bepaling’, to sinners of mankind indefinitely (Dr. C. Graafland ‘Van Calvijn tot Comrie’, Zoetermeer, 1994, p. 306.) 

​
Het inwilligen van het verbond 
De wet moet een tuchtmeester zijn tot Christus anders is er slechts sprake van een wettische bekering en niet van een zaligmakende bekering die leidt tot de zaligheid. Wel is het zo dat iedereen wordt genodigd tot Christus. Er zijn geen voorwaarden. Maar deze voorbereiding is wel nodig wil Christus waarde krijgen ( ‘Een beschouwing van het genadeverbond’ p. 297-299). 
Dan volgt het geloof van het evangelie dat iemand inhuldigt in het verbond. Alleen het evangelie is de bediening van de rechtvaardigheid dus niet de wet (2 Kor. 3:9). De zondaar moet beseffen dan alleen het geloof in het werk van Christus genoegzaam is. Dat de aanbieding waarachtig is en dat daar Christus de Zaligmaker van de wereld is in het algemeen ook uw Zaligmaker is in het bijzonder. Tot slot moet er ook een betrouwen zijn en een oprecht begeerte om van de toorn en zonden ontslagen te worden en dit zowel om geheiligd als om gerechtvaardigd te worden ( ‘Een beschouwing van het genadeverbond’, p. 300-316).
Boston stelt wel dat er een onderscheid is in het zaligmakende geloof. Boston blijft pastoraal. Er is een zwakker en sterker geloof. Het geloof kan bovendien zo bestreden en aangevochten worden en er kunnen zo weinig oefeningen zijn dat het bijkans geheel weg lijkt te zijn. Toch wordt het vertrouwen van de gelovige nooit geheel weggenomen ten aanzien van de hebbelijkheid (‘Een beschouwing van het genadeverbond’, p. 322).
Powered by Create your own unique website with customizable templates.