500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Storm over de wereld
    • 'Heel verschillend en toch éénNieuwe pagina
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • De tovenaar en de profeet
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Afbeelding
De Tovenaar en de Profeet 
Twee wetenschappers en hun concurrerende ideeën
over een leefbare toekomst op onze planeet
Charles C Mann 


Rond het jaar 2050 zal de wereldbevolking de tien miljard bereiken. Bij de geboorte van zijn dochter destijds die inmiddels volwassen is dacht hij als jonge journalist hoe zal het haar in 2050 vergaan. Dan zal de wereldbevolking tien miljard mensen bevatten.

Mann verdiepte zich in de visie van William Vogt die hij de profeet noemt Vogt is de grondlegger van de milieuorganisaties. Deze profeet stelde dat de mensheid rustiger aan moet doen. Geen vlees meer eten maar plantaardig voedsel is zijn mantra. Maar dat bleek ook niet helemaal te werken. 

Vervolgens kwam hij Borlaug op het spoor, die hij de tovenaar noemt. Borlaug wilde juist via techniek het voedseltekort oplossen. Maar ook dat is volgens Mann niet de oplossing. Hij hoopt dat de generatie van zijn dochter er wel uit komt. Zelf grapt hij dat hij maandag. woensdag en vrijdag meent dat Vogt het bij het rechte eind heeft en dinsdag, donderdag en zaterdag dat Borlaug het bij het recht eind heeft. Op zondag houdt hij rust. In dit boek wil hij ons vooral laten nadenken over een leefbare toekomst op onze planeet. Het is ons gezamenlijk probleem. 


Uitdagingen 
We staan voor enorme uitdagingen. Zoals: hoe gaan we in 2050 tien miljard monden voeden? Hoe gaan we het probleem te lijf van de opwarming van de aarde, met een fatale zeespiegelstijging tot gevolg? Hoe raken we los van vervuilende fossiele brandstoffen zonder al te veel in te leveren van onze huidige leefwijze?

Twee personen en twee verschillende opvattingen 
Het boek "De Tovenaar en de Profeet" kan bij deze vragen helpen. De schrijver Mann ging terug in de geschiedenis. Hij was zelf eerst volgeling van William Vogt die stelde dat we eenvoudiger moeten gaan leven en moeten denken aan het ecosysteem waar wij deel vanuit maken anders redden we het niet. Dan zal de wereld onleefbaar worden. Vogt had oog voor de gemeenschap en ons gemeenschappelijke belang maar vooral ook voor het ecosysteem waarin wij leven. Daar tegenover stond Borlaug die meende dat we door techniek de problemen het hoofd kunnen bieden.

Beiden leefden in Mexico net na de oorlog en beiden hadden het beste voor met deze wereld. Toch bestreed Vogt Borlaug. Borlaug werd echter gesteund door Rockefeller, een Amerikaanse rijke familie die controle kreeg over de Amerikaanse olie en oliemagnaat werd. Borlaug wilde meer vrijheid geven aan mensen om hun eigen weg te gaan en om hun van de problemen zoals honger af te helpen. De techniek zou hen daarbij helpen. Graan kun je bijvoorbeeld sneller en beter laten groeien door voeding toe te voegen, gras door kunstmest etc.. Hij meende dat de mensheid via techniek alles kan oplossen . Er zou een ware groene revolutie plaats vinden volgens hem als we de techniek benutten. Mann noemt hem de Tovenaar. 

​Vogt bestreed Borlaug te vuur en te zwaard (Mann vindt dat een tragedie. Hij zag liever samenwerking) en stelde dat grotere visnetten (techniek) het tekort aan vis niet zal oplossen. Integendeel. Met techniek kun je op korter termijn wel het een en ander bereiken maar je schuift dan wel de problemen door naar de volgende generatie.  De vijver zal voor hen leeg blijken te zijn. Consuminderen was zijn motto.
  • Borlaug en Vogt waren tijdgenoten. Ze reisden door dezelfde landen, hielden zich bezig met dezelfde problemen, maar ontwikkelden volkomen tegengestelde visies daarop. Waar Borlaug geraakt werd door armoede en ondervoeding, zag Vogt overal ontbossing en ecologische degradatie.​

​Twee tegenpolen nader bekeken 
De Tovenaar, William Borlaug, stond aan de wieg van de Groene Revolutie, die honderden miljoenen mensen van de hongerdood redde door hoogproductieve gewassen in ontwikkelingslanden te introduceren. Borlaug won er de Nobelprijs voor de vrede voor, maar werd aan het einde van zijn leven vooral bekritiseerd, om het verlies aan biodiversiteit en de toegenomen kloof tussen arm en rijk, waar zijn industriële landbouw, leunend op kunstmest en gif voor verantwoordelijk was.

Zijn tegenvoeter de Profeet, de in Nederland minder bekende ecoloog William Vogt, heeft met zijn boek The Road to Survival het denken van de milieubeweging diepgaand beïnvloed. Om de natuur tegen de mens te beschermen is drastische bevolkingspolitiek noodzakelijk en is een bescheidener levensstandaard onvermijdelijk. Klimaatveranderingen betekent volgens hem dat je het draagvermogen (de belastbaarheid) van de natuur hebt overschreden. 

Borlaug, de Tovenaar, groeide op een berooide boerderij op en zag productievere landbouw als een bevrijding van de zware landarbeid, die hij iedereen gunde. Vogt, de Profeet, zag zijn geboortedorpje onder de rook van New York verzwolgen worden door suburbs en diersoorten verdwijnen. 
  • De visie van Vogt is al oud. Je komt hem ook tegen bij de Griekse arts Hippocrates Hij schreef in de 5de eeuw v.Chr. Over lucht, water en bodem, en de arts in hem concludeerde dat de mens uit dezelfde elementen bestond. Atmosferische storingen zouden daardoor ook als ziekteverschijnselen in de mens zichtbaar moeten zijn (bron: https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-geschiedenis-van-de-milieubeweging)

Twee levensvisies 
Beide geleerden krijgen hun eigen aanhang. Dat is begrijpelijk omdat beide geleerden een totaal andere kijk op het leven hebben. Vogt zag de mens als een gemeenschapswezen die zich dient in te passen in en aan te passen aan zijn natuurlijke omgeving. Borlaug zag de mens het beste floreren als een vrij (liberaal) wezen die zich juist diende te bevrijden van zijn natuurlijke omgeving om zo autonoom te worden. Hij wilde de natuurlijke omgeving naar zijn hand zetten en de klimaatproblemen kun je oplossen met Geo-engineering volgens zijn aanhangers
  • Geo-engineering is het opzettelijk grootschalig ingrijpen in de natuurlijke systemen van de aarde, met als doel klimaatverandering, en meer specifiek de opwarming van de aarde tegen te gaan. Voorbeelden:                           
  • Zonlicht weren voordat het de atmosfeer binnenkomt, bijvoorbeeld door ruimteschilden.  
  • Het plaatsen van spiegels in de woestijn om het zonlicht terug te kaatsen. 
  • Het uit de buitenlucht filteren en opslaan van CO2, ook wel Direct Air Capture (DAC) genoemd
        (Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geo-engineering)

Vier elementen 
Mann bekijkt de visie van de Tovenaar en de Profeet aan de hand van vier elementen: aarde, water, vuur en lucht. Bij elk van deze elementen gaan de volgelingen van Vogt en Borlaug hun eigen weg. Vogtianen menen dat de beste landbouw goede zorg draagt voor de grond en de biodiversiteit en dat valt lastig te realiseren als je net als de aanhangers van Borlaug er slechts één gewas op wil laten staan. Op het punt van het water gaan ook beide volgelingen van Vogt en Borlaug uiteen. Vuur staat voor energiebronnen die zouden op kunnen raken als we onze gang gaan en lucht voor het milieu. Ons leefklimaat is in het geding volgens de Vogtianen als we steenkool blijven gebruiken als energiebron. Ook al proberen we de kwalijke gevolgen met onze techniek weg te nemen zoals de aanhangers van Borlaug opperen. 

Geen van beide visies redt het alleen 
Mann heeft beide mannen en hun volgelingen onder loep gelegd. Mann ziet in beide benaderingen tekorten. Vooral toen hij Lynn Margulis (1938-2011) ontmoette, raakte hij sceptisch wat betreft het oplossen van de steeds zwaarder wordende  milieuvraagstukken en het voeden van 10 miljard monden in 2050. Lynn, een evolutiebioloog stelde dat de mens als soort straks alles zal overwoekeren en dat daardoor de aarde onleefbaar zal worden voor de mens zelf. Op deze manier zouden er al veel diersoorten zijn uitgestorven en de mens is ook zo'n soort. Toch blijft Mann hopen dat Margulis geen gelijk heeft. 

Twee visies die ons te samen verder kunnen helpen 
Deze twee personen staan symbool voor de twee visies met betrekking tot de leefbaarheid van de aarde. Een gevaar bestaat dat we gaan voor één van beide visies (we raken dan verstrikt in één van beide kampen) maar Mann wil juist door het schrijven van dit boek laten zien dat elk voor elk van beide visies wel wat te zeggen valt (in dat opzicht is hij ook een Profeet die ons anders wil laten kijken) maar dat geen van beide visie op zich genomen de oplossing zal brengen. Een combinatie is gewenst. 


Wat kan de mens zelf doen
​
Hoe we aankijken tegen de mens is voor Mann een belangrijke zaak. Ook op dit punt neemt hij ons mee naar het verleden.  
In zijn "Oorsprong van de soorten" (Origin of species uitgave in 1859) had Darwin zich op de vlakte gehouden over het punt welke rol de mens precies inneemt in de natuur. Maar daar zou verandering in komen want een paar maanden later in het jaar 1860 vond er in het Oxford museum een debat plaats tussen bisschop Wilberforce en Huxley. De laatste was een zeer fervent aanhanger van Darwin. Veelal wordt gezegd dat Huxley dit debat heeft gewonnen. Mann kreeg dit ook in zijn studententijd voorgeschoteld. Mann heeft echter door grondig onderzoek een verrassend andere kijk op dit debat gekregen.   

Huxley zag de mens namelijk slechts als een schakeltje in de natuur. Wilberforce daarentegen stelde dat Huxley de mens zodoende zag als een gevangene van de natuur. Volgens Wilberforce echter is de mens meer dan de natuur en hoeft het met de mens niet fataal af te lopen zoals met bedreigde diersoorten. De mens kan de natuur ook bewerken en ombuigen in zijn voordeel. De mens is  dus niet zo maar een soort dat blinkt  en verzinkt.

Een keerpunt 
Huxley kreeg weliswaar veel aanhangers maar thans is er een keerpunt volgens Mann. Als de mens slecht een onderdeel van de natuur is  zoals Huxley beweerde dan kan het fataal met de mens aflopen en wat is dan zijn taak op aarde? Mann beseft terdege wat dan de gevolgen zijn. Dat loopt het met de mens fataal af maar Mann kan zich niet verenigen met die gedachte. Mann vraagt zich af of wij het milieu nog kunnen redden door ons gedrag (profeet) of door de techniek slim aan te wenden (tovenaar) of door beide visies of zijn we maar een onderdeel van de natuur en dreigen ook wij te verdwijnen? Mann hoopt op het eerste en schept moed uit de wereldliteratuur.  Het boek van Daniel Defoe, die schreef over Robinson Crusoe. is zijn inspiratiebron. Crusoe wist ook als enige na een schipbreuk te overleven op een eiland maar voor een christen is er natuurlijk een nog betere Bron. 
​

De christen
Als christenen kunnen we namelijk beslist een heel goede bijdrage leveren aan het milieu. De mens is niet gedoemd om ten onder te gaan met de natuur zoals Margulis meende. De mens is namelijk geschapen naar Gods beeld en daarom beheerder van deze aarde. Helaas door de zondeval voldoet de mens niet meer aan deze eisen en is de aarde zelf ook vervloekt en is de mens sterfelijk geworden. Maar dat neemt onze plicht niet weg om te zorgen voor deze aarde en om er verantwoordelijk mee om te gaan. In het Paradijs gold de opdracht om te bouwen en te bewaren (Genesis 2:15). Die opdracht geldt nog steeds.
​
Bouwen maar vooral ook bewaren 
Bouwen komt overeen met de Tovenaar uit dit boek van Mann en bewaren komt overeen met zijn visie op de Profeet in zijn boek. We mogen dus niet eindeloos bouwen. De techniek mag deze wereld niet kapot maken. We dienen de techniek daarom voorzichtig in te zetten daar waar deze nodig is om zo deze aarde te bewaren voor de volgende generaties. Het lezen van het boeiende boek van Mann kan ons daar bij helpen. Mann zelf neemt geen positie in maar laat merken dat aan beide visies bezwaren kleven maar vooral ook dat voor beide visies wat te zeggen valt. Een combinatie van beide inzichten is meer dan gewenst. Laten we zeggen: een visiediversiteit!  

Neem en lees zou ik zeggen. Het dikke boek (ruim 600 bladzijden met een indrukwekkende literatuurlijst) kost slechts 12,50. en is bestelbaar bij https://www.rainbow.nl/boek/de-tovenaar-en-de-profeet/ 
(even selecteren met de linkermuisknop en dan met de rechtermuisknop klikken op google doorzoeken klikken en je bent er) 

Powered by Create your own unique website with customizable templates.