500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • D vreze des Heren in het Oude Testament
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Paulus en Philo's reactie op welsprekendheid
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Sesam ecologie de mens en zijn milieu
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Eerherstel voor Boone
​De reactie in de Saambinder op het boek van Vermeulen over Laurus Boone

​
​Herder in een noodkerk
Leven en werk van ds. L Boone
en de feiten van '1907'
J.M. Vermeulen

Het boek telt 384 pagina’s, 687 noten en 160 illustraties. Allerlei gezegden zijn in kaderteksten opgenomen.
Prijs € 29,50. ​

Bestellen via: http://www.tekstservicevermeulen.nl


1. Een goed begin maar een slecht vervolg
​Ds. J. Schipper heeft in de Saambinder drie delen gewijd aan de kwestie Boone, met als titel 'Singulier in alles'. De ondertitel van deel 1 luidt: Schuld en schaamte. Een prima begin maar helaas, van die ‘schuld en schaamte’ is in de volgende artikelen niets meer te merken.
Schipper zegt respect voor dit boek te hebben, maar maakt zich van de kwestie Boone erg gemakkelijk af. Hij kan het niet meemaken dat Beversluis en de Vereniging van 1907 een negatieve pers krijgen. Ds. C. de Jongste schreef vol lof over ds. Beversluis in zijn boek ‘Liefelijkheid en Saambinders’, maar het boek strookt niet met de gegevens die Vermeulen aandraagt. Dat toont Vermeulen aan in zijn boek over ds. Boone.
Het gaat kennelijk om een diepgewortelde overtuiging, die na een eeuw nog steeds bestaat, dat de Vereniging van 1907 geen schaduwzijde kent. Het laat zien, hoe moeilijk het is om mensen van een standpunt af te brengen. Schipper heeft hierin een grote verantwoordelijkheid maar doet daar helemaal niets mee. Op deze manier blijft het misverstand regeren in zijn kerkverband.

2. Beversluis
Vermeulen toont aan dat Beversluis vijf gemeenten het kerkverband heeft uitgewerkt, jarenlang bewust onjuiste informatie over de toelating van M. Remijn heeft verstrekt en allerlei vergaderingen op het verkeerde been heeft gezet. Hij liet zelfs notulen vervalsen. Schipper doet niets met deze gegevens. Schipper merkt slechts op dat Beversluis een negatieve pers krijgt en brengt vervolgens het boek van C. de Jongste in om zo de bekende beeldvorming weer in leven te houden. Dit is een gemiste kans om de geschiedenis recht te doen.  
 

3. Onvoldoende kennis van het boek 
Het is ook de vraag of ds. Schipper het boek van Vermeulen gelezen heeft.
3.1. Hij noemt in zijn eerste artikel als redenen voor Boones afhaken ‘de psalmberijming van Datheen en het oude ambtsgewaad met kuitbroek en bef.’ Dit is niet correct. Vermeulen bewijst juist op tientallen pagina’s dat het KERKBEGRIP
de oorzaak was. Boone wilde de noodkerk in stand houden, net als Ledeboer en Fransen, terwijl Kersten een kerkelijk instituut wilde bouwen, zoals Kuyper en Wagenaar. Schipper laat deze informatie links liggen en mist om die reden de kern van het boek.  
3.2. In artikel 2 stelt Schipper dat Beversluis zijn bekeerling Remijn had aangesteld als oefenaar in de Zuid-Hollandse gemeenten. Vermeulen toont met vele bewijzen aan, dat Remijn nooit is voorgedragen en Vermeulen concludeert dat Remijn door Beversluis alleen werd gebruikt als marionet om Boone het leven zuur te maken. Aangesteld was hij in elk geval niet.
3.3. Schipper stelt dat op 5 juni 1907 ‘de mogelijkheid van samengaan van de gemeenten op de agenda stond’. Dat is niet correct. Het samengaan was geen agendapunt, zo stelt dr. D. de Vos in zijn kerkrechtelijke beoordeling duidelijk (p. 188) en daarom kan de vereniging die dag niet hebben plaatsgevonden. Dit is van eminent belang met betrekking tot de schorsing van Boone (zie 6. Schorsing) en zijn eerherstel (zie 4. Eerherstel en schorsing). 
3.4. In artikel 3 stelt Schipper, dat Boone toestemming zou hebben gegeven zijn naam onder de definitieve Bepalingen op te nemen. Dat klopt niet. Zijn toestemming gold alleen de concept-bepalingen, dat schrijven Vermeulen en De Vos heel duidelijk. Boone was dus niet verenigd. Ook dit is van belang met het oog op de schorsing van Boone (zie 6. Schorsing) en zijn eerherstel (zie 4. Eerherstel en schorsing).  


​Kortom Schipper gaat op deze vier cruciale punten volkomen de fout in. Hij verandert op deze genoemde vier punten de kerkhistorische gegevens ten goede van Beversluis en Kersten en is daardoor niet instaat een objectieve recensie te schrijven die het goed gedocumenteerde boek en situatie ten aanzien van Boone rechtdoen.
 

4. Eerherstel en schorsing  
4.1. Boones zogenaamde schorsing is kerkrechtelijk gezien laakbaar. Dat blijkt uit een gedegen feitenrelaas van kerkrechtdeskundige dr. D. de Vos uit Veenwouden, met als conclusie. ‘Het zou de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland sieren eerherstel  te verlenen aan ds. Boone door hem postuum te rehabiliteren’ (p 192). Schipper gaat geheel voorbij aan de wetenschappelijke kerkrechtelijke beoordeling van dr. De Vos (p 187-192). Dr. De Vos , lid van de HHK, is overigens een zeer gedegen kerkrechtspecialist die niet zo maar wat beweert. Hij heeft een boek uitgegeven van 972 bladzijden bij uitgever Brevier over het hervormd en gereformeerd kerkrecht.                                                                                                                                           4.2. Schipper gaat vreemd genoeg ook voorbij aan de stelling van zijn collega ds. J.J. van Eckeveld: ‘Het is de moeite waard om door te spreken over de vraag of ds. L. Boone rehabilitatie verdient’  En: ‘Er zijn ook fouten gemaakt en er waren kerkrechtelijke onvolkomenheden (RD 11-2-2017).’  
4.3 Ds. Schipper draagt geen geldige reden aan om de schorsing van Boone te rechtvaardigen. Als reden werd in 1907 opgegeven dat Boone een ‘scheurmaker’ zou zijn. Uit onderzoek blijkt echter, dat zijn terugtreden legaal en reglementair was (zie 3. Onvoldoende kennis van het boek, 3.3 en 3.4). Beversluis echter zette vijf gemeenten uit het kerkverband en wist die zuiveringsactie te bedekken. Schipper doet niets met deze informatie die Vermeulen aandraagt.
4.4. Ds. Schipper voert voor Boones schorsing als reden aan: ‘dat Boone zich te laat en onelegant afmeldde en er voor die tijd nooit over gesproken had.’ Vermeulen en dr. De Vos stellen dat wat ds. Boone deed volkomen legaal was. Voor Schipper echter is dit de reden om de schorsing te handhaven. Kerkrechtelijk gezien draagt Schipper dus geen geldige argumenten aan (zie 3. Onvoldoende kennis van het boek, 3.3 en 3.4)
. .
 
​5. Niet nodig
  
Schipper is  overigens niet de enige die niets wil weten van eerherstel. Mastenbroek bijvoorbeeld doet Vermeulens vraag om eerherstel af als onnodig, met de woorden: ‘God heeft Boone in ere hersteld. En dat voor eeuwig.’ Mastenbroek houdt echter geen rekening  met de familie, de nazaten van ds. Boone en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Hij ziet Boone slechts als individu die de strijd te boven is en daarmee is de kous af. Bovendien gebiedt Gods Woord het om openbare zonden in het openbaar te belijden.

6. Niet objectief
Schipper merkt op dat geschiedschrijving nooit geheel objectief is. Dat is waar maar hij gaat  met deze leuze vervolgens heel gemakkelijk voorbij aan de goed gedocumenteerde beschrijvingen van Vermeulen en De Vos. Over het niveau van Vermeulens boek zei prof. dr. F.A. van Lieburg op de presentatie: ‘Een volwassen omgang met het verleden bestaat uit bronnenonderzoek, publicaties, discussies, evenwichtige beeldvorming en verslaglegging, zoveel mogelijk volgens de regels van het vak en op basis van vrije toegang tot archiefmateriaal. De boeken van Golverdingen en Vermeulen wijzen in die richting. Hopelijk zetten nieuwe generaties de kleine kerkgeschiedenis in die geest voort. Dat helpt de gereformeerde gezindte verder in het recht doen aan gestorvenen en in het reine te komen met het rafelige verleden.’ De recensie van Schipper laat zien dat hij niet tot die generatie behoort die Van Lieburg zich voor ogen stelt.  
 

7. Prestigeobject
Schipper kan het ook niet meemaken, in navolging van J. Mastenbroek, dat de Vereniging van 1907 een prestigeobject zou zijn. Hij vindt het zelfs ‘verdrietig’ dat Vermeulen de Vereniging heeft getypeerd als een ‘prestigeproject’.  Schipper volgt hierin J. Mastenbroek, die Vermeulen op de presentatie in Sint-Philipsland hierover aanviel zonder het boek te hebben gelezen (RD 2-2-2017). Mastenbroek en Schipper zouden de ingezonden brief van 12 januari 1909 van Kersten eens moeten lezen. Het is een tamelijk buitensporige reactie op één regeltje uit een krantenbericht. Kersten sloeg in die brief een boze toon aan, beschuldigde Boone in het openbaar van scheur maken en noemde Boones beroep op de Schrift onnozel.

8. De ware aard van het verenigingsproces
Het verenigingsproces kenmerkte zich overigens door gedwongen handelingen, het terzijde stellen van afspraken die de Verenging in de weg stonden, het negeren van kerkorde en het toekennen van een absoluut gezag aan de in artikel 13 ingestelde geschillencommissie die echter in een gemeente niets te zeggen had. Dit waren de middelen om de Vereniging doorgang te laten vinden, zo kan men lezen in het boek van Vermeulen. De vraag is of het goede doel de middelen heiligt en of de bedoeling wel zo goed was. De wijze kent immers tijd en wijze. Daarmee willen we niet zeggen dat de Vereniging geen zegen heeft gekend maar dan wel een beschamende zegen zoals de ouden vroeger zeiden.

9. De romantiek van 1907
​
Het is vooral de romantiek van 1907, in die kielzog komt het heroïsche verleden van Kersten en Beversluis mee, die een eerlijk oordeel over de Vereniging van 1907 in de weg staat. Vermeulen en dr. D. de Vos hebben  toch, zou men zeggen, genoeg gegevens aangedragen om hier anders tegen aan te kijken.                                              Het is overigens juist het kenmerk van een volwassen kerk om eerlijk met deze gegevens om te gaan. Een kerk die in de romantische kerkhistorische kinderschoenen wenst te blijven staan, gaat deze gegevens liever uit de weg. Van Eckeveld toont dit volwassen gedrag overigens uitstekend (zie 4.2 Eerherstel en schorsing). Schipper en Mastenbroek lijken vooralsnog liever in de kinderschoenen te blijven staan (zie 1. Een goed begin maar een slecht vervolg en zie 5. Niet nodig).       


10. Zo de HEERE het huis niet bouwt                                                                                                                     Overigens al zou de helft maar waar zijn wat Vermeulen en dr. De Vos over de Vereniging van 1907 naar voren brengen dan nog geldt bij het lezen van dit boek: wie zou niet wenen? Gelukkig staat er EEN boven.                      Hopelijk verrijst de vaderlandse kerk in deze eeuw uit het kerkelijke puin. We hopen tevens dat de HHK daartoe een middel in Gods hand mag zijn. Het boek van Boone en diens visie op de kerk van de afscheiding als noodkerk kan ons daarbij helpen. Bij dit alles geldt: Zo de HEERE het huis niet bouwt...

​11. De reactie van de Saambinder 
Deze webpagina heb ik gemaild naar de hoofdredacteur van de Saambinder, ds. Van Aalst. Die vroeg mij zijn emailadres uit mijn adressenbestand te verwijderen. Hij is dus niet bereid tot een correct en Bijbels antwoord, laat staan om ds. Boone recht te doen. Gelukkig sprak ds. Van Eckeveld betere taal, meer Bijbelse taal, om in het reine te komen met het verleden en de fouten van het voorgeslacht te corrigeren. Een synode, die naar Gods Woord wil handelen, moet het spoor van ds. Van Eckeveld volgen en eerherstel verlenen, zoals dr. D. de Vos onweerlegbaar aangeeft. Ds. Schipper plaatste boven zijn artikelenserie: 'Schuld en schaamte', maar deze titel krijgt geen enkel vervolg. In deel 3 is zelfs het omgekeerde het geval, daar is het ‘schuldloos en schaamteloos’

Powered by Create your own unique website with customizable templates.