500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Dr. C. Steenblok

Een biografie over Steenblok 
P.L Rouwendal schreef een korte biografie over dr. Steenblok. Naast deze korte biografie staan ook nog wat geliefde thema's van Steenblok en teksten van Steenblok zelf. 
Steenblok werd geboren in Nieuwdorp (Zeeland) op 4 mei 1894. Steenblok kerkte aanvankelijk in de Gereformeerde Kerken en werd daar predikant maar zijn bekering was veel bevindelijker dan men in deze kerk leerde. Ds. F. Mallan vertelde van deze bekering op de begrafenis van Steenblok. Het moest wel spaak lopen...

Steenblok als predikant
In zijn eerste gemeente Lopik gaat het direct al mis. Steenblok bleek geen makkelijke man te zijn. Rouwendal laat zien dat Steenblok zich niet thuis voelde bij de Kuyperiaanse richting die de veronderstelde wedergeboorte aanhing maar ook niet bij de richting van Herman Bavinck die wel stelde dat men wedergeboren moet worden maar dat elk gedoopt kind een kind van het verbond is. Steenblok koos voor de twee verbondenleer van Kuyper. Alleen de uitverkorenen zijn in het verbond maar niet elk lid is wederomgeboren zoals Kuyper veronderstelde. Men moet eerst ontdekt worden door de wet en dan mag men pas gaan tot Jezus. Steenblok was tamelijk voorwaardelijk in zijn prediking. Na de breuk met de Gereformeerde Kerken kwam Steenblok in contact met Kersten en even later ging hij over naar de Ger. Gem. Uiteindelijk kreeg hij In Gouda problemen vanwege zijn beperkte visie op het aanbod van genade. Met name ds. Verhagen klaagde hem aan. Hij werd afgezet als docent en vertrok in 1953 met een aantal volgelingen. 

Zijn promotie en vriendschap met Dorsman
Steenblok promoveerde op 'Voetius en de sabbat'. Een van zijn paranimfen was Dorsman die tevens zijn proefschrift corrigeerde. Dorsman werd later predikant in Hervormde gemeente in Staphorst. Onder Dorsman kwam Staphorst in zwaar weer. Hij was tegen inenten en een aantal kinderen uit Staphorst overleed aan Polio. Staphorst haalde de pers. Dorsman stond de pers niet te woord. Ouderling Bouwman deed dit wel.   
In zijn tiende stelling stelde Steenblok in zijn proefschrift  over 'Voetius en de sabbat' dat de logische denkfunctie van de mens na de zondeval niet is aangetast. Rouwendal plaatst deze stelling in een bredere theologische discussie. Steenblok nam in die discussie positie. 

Zijn rationele benadering van het aanbod van genade
Rouwendal gaat daarbij wel erg vriendelijk met Steenblok om als hij stelt dat Steenblok geen rationalist was. Toch laat Rouwendal zien in zijn werk dat Steenblok de zaak graag kloppend maakte. Zo stelde Steenblok dat aan het geloof de wedergeboorte voorafgaat. Steenblok beriep zich op Voetius. Voetius maakte een onderscheid tussen de hebbelijkheid van het geloof in de wedergeboorte en de dadelijkheid van het geloof in de aanneming van Christus. Op dit punt stemde Steenblok overeen met Kersten. Alleen Kersten beriep zich op Comrie. De vraag is of Steenblok en Kersten niet veel verder gingen dat Voetius en Comrie. 
Dat Steenblok de zaak graag kloppend maakte, blijkt ook uit het feit dat hij zei dat als God wilde dat aan allen het evangelie welgemeend moet worden gepredikt, dan wil God ook de zaligheid van allen. Maar God wil de zaligheid niet van allen, want als Hij het wilde dan zou het ook geschieden. Ds. R. Kok stelde tegenover dit soort redeneringen dat wie gaat redeneren die eert de rede en onteert God. Kok wilde de Schrift niet kloppend maken aan het redelijke denken. Hij wees zijn hoorders op het kloppende liefdevolle hart van God voor gevallen zondaren. Steenblok stelde dat het in Johannes 3:16 gaat om Gods liefde tot de uitverkoren wereld.  

Asperger 
Rouwendal meent dat hij Asperger had en dat hij daarom moeilijk in de omgang was. Zo sorteerde hij zijn boeken op grootte en was hij erg eenzijdig in zijn theologische thema's. Ook sprak hij op monotoon. Tevens had hij een hoog IQ maar een tamelijk laag EQ. Rouwendal wil met deze diagnose Steenblok niet veroordelen maar juist in bescherming nemen. Rouwendal heeft het overigens overlegd met deskundigen op het gebied van het vaststellen van Asperger.

Steenblok en Kersten
Steenblok voelde zich aangetrokken tot Kersten en Kersten eveneens tot Steenblok. Dit is niet verwonderlijk want er zijn  best veel overeenkomsten tussen beide predikanten. Beide predikanten verzetten zich met hand en tand tegen de veronderstelde wedergeboorte van Abraham Kuyper. Beide predikanten verzetten zich tegen de opvatting dat al de gedoopte leden in het genadeverbond zijn zoals Herman Bavinck leerde binnen de Gereformeerde Kerken maar ook zoals Jongeleen en Van der Schuit leerden in de CGK van destijds. Beide predikanten hingen de twee verbondenleer aan en verdedigden die te vuur en te zwaard. In de bediening van het verbond, het aanbod van genade, was Kersten ruimer dan Steenblok. Toch perkte Kersten ook teksten in. Zo stelde hij net als Steenblok dat het in Johannes 3:16 gaat om de uitverkoren wereld (G. H. Kersten 'Korte lessen over Kort Begrip blz. 52-53). 

De rationele visie op de doopbelofte van ds G.H. Kersten 
Ook Kersten had net als Steenblok zijn rationele visie op de beloften. Kok zei: redeneren is de rede eren en God onteren. Kok probeerde met dit soort uitspraken het aanbod van genade in de Ger. Gem. te laten overleven... maar tevergeefs. Zo zei wijlen ds. G.H. Kersten, de voorman van de Ger. Gem. over de doopbelofte: 'Als God daadwerkelijk iedere gedoopte de zaligheid belooft, hoe zit het dan met de vele gedoopten die de kerk vaarwel zeggen! Dan zou God de beloften verbreken die Hij hun bij de doop gegeven heeft, terwijl God zegt dat ze onverbrekelijk zijn' (Bart Bolier 'Kersten in kleur', blz 164). 


Van Kersten naar Van Aalst... 
In die denklijn van ds. G.H Kersten beweegt het boek  over de doop, 'Van kind tot kind', van ds. G.J van Aalst zich ook. In het hoofdstuk 10 'Want dit betuigt ook Petrus...' stelt  Van Aalst dat Handelingen 2:39 'U komt de belofte toe en uw kinderen' dat het hier gaat om het geestelijke zaad van Abraham. Vervolgens zegt Van Aalst dat er nog zulke rijke toezeggingen van de Verbondsgod liggen in het formulier voor het zaad van de kerk. Van Aalst noemt dan de tekst van Joel 2:28: 'Uw zonen en dochteren zullen profeteren'. Jammer is het dat niet elke zoon of dochter in de gemeente volgens Van Aalst kan profiteren van de doopbelofte. Het is alleen weggelegd voor het geestelijke zaad van Abraham. Toch is Van Aalst niet geheel en al consequent. Via Ledeboer zet hij de deur weer een beetje open. Ledeboer zei:' In de doop heb je grond om de Heere om wedergeboorte te vragen'.  Van Aalst stemt daar mee in.  'Van kind tot kind' beleefde zelfs vier drukken namelijk in 2003, 2004, 2005 en 2009 (bron: ds. G.J van Aalst 'Van kind tot kind', 2009, Houten, blz 61-63). Elders op deze site hebben we al opgemerkt hoe een man als ds A. Schot over de doop denkt. Bij hem valt de deur voor eens en altijd op het nachtslot. 

De strik brak los... 
Met dit schrijven willen we niet rancuneus zijn maar willen we laten zien dat het heel erg zorgelijk is hoe er in de rechterflank gedacht wordt over het aanbod van genade, de beloften en de doopbelofte. In 1953 zongen de uitgetreden Ger. Gemmers: 'De strik brak los en wij zijn vrij geraakt...'. De vraag is of dit het geval is!!  Steenblok is Thuis maar zijn gedachtegoed en dat van Kersten komt men in de kerkbanken en op de kansel nog steeds tegen! 
Powered by Create your own unique website with customizable templates.