500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Een vreselijke onthulling (Openbaring)

1 De verzegelin
g (hoofdstuk 7).

Bij de opening van het zesde zegel voltrekt zich een kosmologische ramp.  

In Openbaring vindt de verzegeling plaats van de 144.000. Hier gaat wat aan vooraf. Deze verzegeling vindt plaats bij het openen van het zesde zegel. We lezen bij het openen van het zesde zegel het volgende (Openbaring 6:12-14) ' En ik zag, toen Het het zesde zegel geopend had, en ziet, er werd een grote aardbeving; en de zon werd zwart als een haren zak, en de maan werd als bloed. En de sterren des hemels vielen op de aarde, gelijk een vijgenboom zijn onrijpe vijgen afwerpt, als hij van een groten wind geschud wordt. En de hemel is weg geweken, als een boek, dat toegerold wordt; en alle bergen en eilanden zijn bewogen uit hun plaatsen'.
Het zesde zegel is het begin van de grote Kosmologische rampen. Kosmologisch wil zeggen dat het de hele kosmos, wereld omvat. 
Hoofdstuk 6 eindigt dan ook met een wanhopige biddende mensheid. Dominee F. Bakker noemt in zijn boekje 'Gebedsgestalte'  dit wanhopige bidden een te laat bidden en bovendien is het ook een verkeerd bidden. Er wordt gebeden tot de bergen en steenrotsen. Er staat:  En de koningen der aarde, en de groten, en de rijken, en de oversten over duizend, en de machtigen, en alle dienstknechten, en alle vrijen, verborgen zichzelf in de spelonken, en in de steenrotsen der bergen; En zeiden tot de bergen en tot de steenrotsen: Valt op ons, en verbergt ons van het aangezicht Degenen, Die op den troon zit, en van de toorn van het Lam. Want de grote dag Zijn van toorn is gekomen, en wie kan bestaan? (Openbaring 6:15-17).

Wie kan bestaan? 
Dat is de bange vraag van de mensheid. Wie kan bestaan voor de toorn van het Lam? Duidelijk blijkt dat het boek Openbaring van Johannes hier een andere Jezus toont dan in het evangelie van Johannes toen Johannes de Doper begon met de prediking: Zie het Lam van God dat de zonde van de wereld wegneemt (Johannes 1:29,36). 
Hier in Openbaring treedt het Lam Jezus rechterlijk op. Jezus de Redder is ook onze Rechter. Wie Hem als Redder afwijst, zal straks te maken krijgen met de toorn van dit Lam. 
De vraag, wie kan bestaan? waar Openbaring 6 mee eindigt, wordt beantwoord in Openbaring 7. Het zijn de 144.000 verzegelden. In de oudheid werd de vracht in schepen verzegeld met het zegel van de eigenaar. Bij aankomst wist men wat van wie was. De verzegelden zijn het eigendom van Jezus dat zal straks blijken.
De vraag is of we dit getal letterlijk moeten nemen. Dat doen de Jehova getuigen wel maar zij nemen vervolgens de Joodse stammen niet letterlijk. Andere nemen de Joodse stammen wel weer letterlijk maar de 144.000 weer niet. Hoogst vermoedelijk moet men zowel de stammen als het getal niet letterlijk nemen. Het gaat dan om alle uitverkorenen uit Jood en heiden. Openbaring is vooral een troostboek voor de vervolgde kerk. Dat neemt niet weg dat er in de Schrift nog een bijzondere toekomst wordt beschreven voor het Joodse volk. 

Lange witte klederen
Vervolgens lezen we van hen die lange witte klederen hebben.  De ouderling stelt  de vraag wie het zijn maar Johannes weet het niet en vraagt de Heere om raad. Die zegt: 
 'Deze zijn het, die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun lange klederen gewassen, en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed van het Lam. Daarom zijn zij voor den troon van God, en dienen Hem dag en nacht in Zijn tempel; en Die op den troon zit, zal hen overschaduwen. Zij zullen niet meer hongeren, en zullen niet meer dorsten, en de zon zal op hen niet vallen, noch enige hitte. Want het Lam, Dat in het midden van de troon is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen' .
Ons  woord kandidaat is afgeleid van het Latijnse woord candidus wat sneeuw wit of blinkend wit betekent. Bij de Romeinen moest iemand die uitgekozen werd voor een ambt een wit verleden hebben. Dan was hij een goede kandidaat. De witte klederen symboliseren deze kandidatuur. Om die reden is in onze tekst  sprake van lange witte klederen. Hoe komen deze mensen daar aan? Je kleding houd je toch niet zomaar schoon zeker niet als deze wit is. Dit komt omdat zij hun klederen wit hebben gewassen in het bloed van het Lam. Doorgaans wordt aangenomen dat zij dezelfde zijn als de 144.000 verzegelden. Alleen dat zegel is niet genoeg. Het gaat om het bloed. Eigenlijk is het zegel de lange witte klederen. Zij zijn gewassen en daar zij ze aan te herkennen.  
Van deze gelovigen staat geschreven dat ze uit de grote verdrukking komen. Let op niet: zijn gekomen. De thuiskomst uit die grote verdrukking gaat steeds door. Maar ze komen eruit. Er zal geen van die 144.000 achter blijven. Er zal geen van hen die de kleren wit gewassen hebben in het bloed van het lam achterblijven. Van hen wordt gezegd: zij zullen niet meer hongeren en dorsten. Voor hen is alle smart voorbij. Hoe anders eindigt Openbaring 7 vergeleken met Openbaring 6. In mensen in Openbaring 7 zijn van huis uit geen haar beter dan die uit Openbaring 6. Het enige verschil is dat zij zich gewassen hebben in het bloed van het Lam. Daarom ontlopen zij de toorn van het Lam en delen zij in de verheerlijking van het Lam.      

 
2. Kosmologische oordelen  (hoofdstuk 8 en 9)

Wilhelmus A Brakel zijn visie op Openbaring  

Openbaring 8 begint met stilzwijgen van een half uur in de hemel. Wilhelmus A Brakel die aan het einde van deel 2 van zijn 'Redelijke godsdienst' Openbaring behandelt.,stelt dat er zaken zijn die reeds aan de gang zijn en zaken die nog moeten geschieden. A Brakel citeert Openbaring 1:29 als sleutel waar staat:  'Schrijf, hetgeen gij gezien hebt, en hetgeen is, en hetgeen geschieden zal na dezen". Een deel van het boek Openbaring is dus in de tijd van de apostel Johannes al aan de gang. Meteen na deze uitspraak volgen de 7 brieven aan de gemeente in Openbaring 2 en 3. Deze spelen zich af in de tijd van Johannes, meent A Brakel in tegenstelling tot de coccejaanse theologen. In Openbaring 4 staat:  'Na dezen zag ik'  Brakel meent dat het hier gaat om zaken die in de tijd van Johannes nog moeten geschieden. Openbaring 2 en 3, de brieven is hetgeen is en Openbaring 4 hetgeen na deze geschieden zal. Openbaring 4-6 zou gaan over de vroege kerk die te maken kreeg met de vervolgingen door de Romeinse keizers. Overigens is dat wel de eerste manier van lezen van Openbaring.

De eerste lezers van Openbaring 
De Duitse nieuwtestamenticus Udo Schnelle wijst er ook op in zijn 'Einleiting in das Neue Testament' dat Openbaring vooral te verklaren is vanuit de opkomst van de vervolgingen van de christenen door de Romeinse keizers. Dat is een goed punt dat men eerst zoekt in de tijd van de eerste lezers van dit boek. Een probleem van veel moderne theologen zoals Udo Schnelle is dat men niet wil weten van de profetische kant van de Bijbel. De Bijbel is een reactie op de eigen tijd. Zo sluit men de tekst op in het verleden. Ondertussen is dit wel een punt van aandacht dat men eerst kijkt wat de boodschap is voor de eerste lezer. Ruwweg gesteld ziet A Brakel dus hoofdstuk 4-6 als de periode van de vroege Kerk. A Brakel tekent niet alleen de vervolgingen door de Roomse keizers maar ook de vele ketters zouden worden verwoord door een van de paarden. Dit gaat mij allemaal te ver.

Een stilzwijgen van een half uur 
A Brakel stelt dat het stilzwijgen van een half uur in de hemel de periode van keizer Constantijn is. Er is dan vrede voor de christenen. Daarna gaat het weer mis en dan duikt Rome weer op en nu niet als het Rome van de keizers die de christenen vervolgen maar het Rome van de pausen. Ik denk overigens dat men zo ook Openbaring kan lezen. Er valt wel wat voor te zeggen dat het Babylon dat gebouwd is op de zeven bergen Rome symboliseert (Openbaring 17:9) Rome was ook gebouwd op zeven bergen. Dat wist iedereen. Babylon zou dan een schuilnaam zijn voor Rome. Dit om de christenen niet verder in gevaar te brengen als de Romeinen bij het doorzoeken van een kerk dit geschrift zouden aantreffen.
​
Babel zal eens vallen 
Bovendien lezen we  in Jesaja 47 dat Babel gevallen is. Dit zelfde lezen we van Babylon in Openbaring 14: 8. Ook deze stad zal vallen. Dit moet bemoedigend geweest zijn voor de eerste christenen die in Babylon Rome zagen en later voor de vervolgde christenen ten tijde van de reformatie. Men wist dat Rome met zijn keizers en later Rome met zijn pausen eens zou vallen. Toch zou Openbaring dan alleen een troostboek zijn voor de West Europese christenen. Maar hebben christenen niet in heel de wereld te lijden? Kortom moet men het boek niet veel algemener lezen? In de trant van dat Openbaring laat zien dat Christus overwint en allen die in Hem geloven. Machtige steden zoals Babylon (New York, Hong Kong, Moskou) zullen vallen maar de 144.000 blijven staande omdat ook het Lam zelf staande is gebleven. Immers Jezus als het Lam is ook vervolgd en allen die Hem volgen zullen ook vervolgd worden maar het vervolgde Lam heeft overwonnen. Zo zal het ook Zijn volgelingen vergaan. Juist het kwetsbare Lam en de kwetsbare volgelingen zullen overwinnen. Is dat geen troost? 

Enorme rampen 
In Openbaring 8 en 9 lezen we van enorme Kosmologische rampen. Openbaring 8 eindigt met het wee voor diegenen die op de aarde wonen.  De rampen gaan door in Openbaring 9  en aan het einde van Openbaring 9 lezen we dat de mensen die deze rampen hebben overleefd zich niet hebben bekeerd. Dat laatste is nog erger dan al die rampen. Overigens spreekt de Statenvertaling van plagen. Ik vind dat wat zwak uitgedrukt wanneer men naar de inhoud kijkt van deze plagen. Hier is sprake van Kosmologische oordelen.
Ik wil het hier bij laten en samen wat verder nadenken over Openbaring 7, 8 en 9 door middel van de door mij gestelde vragen.   


Vragen: 

1. Moet men de 144.000 verzegelden uit Openbaring 7 letterlijk nemen? En hoe zit het met de namen van de stammen? Moet men die letterlijk nemen? 



2. Soms zegt een dominee uit de rechterflank om de gemeente te bemoedigen: er zijn er nog die liggen onder het zegel van de verkiezing die moeten worden toegebracht. Wat vind je van deze bemoediging? Kan een gemeentelid hier iets mee?  






3.  Openbaring 9:20 lezen we dat de overige mensen zich niet hebben bekeerd. Is dit erger dan de plagen zelf? Wat was het doel van deze plagen? Vergelijk de plagen in Openbaring 8 en 9 met de plagen die Egypte trof. Komen de plagen overeen qua inhoud en/of qua doel? 
Openbaring 9: 20 spreekt van plagen. Is dit niet een wat zwakke vertaling als men kijkt wat er allemaal gebeurt. Hoe zou jij het willen vertalen?





4. Wilhelmus A Brakel heeft in de 'Redelijke godsdienst' een uitleg gegeven over Openbaring. Hij vond dat boek en zijn uitleg bij de godsdienst van een christen behoort. Openbaring 20:1-6 las A Brakel in de toekomst. Er zou volgens hem nog een heerlijke tijd voor de kerk aanbreken als de satan 1000 jaar gebonden zal worden en de Joden massaal tot bekering zullen komen. Over dit punt kan men het met hem eens zijn of niet.
Anders wordt het als hij de sprinkhanen plaag beschrijft in Openbaring 9:7. A Brakel merkt op dat de sprinkhanen de monniken zijn en zo zij het ontkennen willen,  zij hebben volgens A Brakel de gedaante van een sprinkhaan. Hij zegt letterlijk: zo men een sprinkhaan beziet, men zal met ontzetting een monnik in zijn kap en rok zien. 
Wat vind je van deze uitleg? Moet men de sprinkhanenplaag letterlijk lezen of symbolisch zoals A Brakel doet.  



5. Men kan het boek Openbaring ook lezen als een boek dat allereerst geschreven is om de christenen in klein Azië (de Romeinen noemden deze streek Asia Minor) te steunen (Johannes was in Efeze en werd onder keizer Domitianus verbannen naar Patmos) en dat dit boek vervolgens bedoeld is voor de Vroege Kerk waar de christenen verdrukt werden door de keizers (Babylon is dan Rome) maar ook dat het een boek is voor de kerk van alle tijden en plaatsen (Babylon is dan de Roomse kerk of Moskou of vul maar in...).  
Hoe vind je deze manier van lezen?    


Powered by Create your own unique website with customizable templates.