Verder in het spoor van de latere Comrie, deel 1
De levendmaking en het aanbod van genade bij G.H. Kersten
G..H. Kersten stelt (Korte lessen over het kort begrip. p. 52) in navolging van de latere Comrie (zijn visie staat verwoord in zondag 7 van zijn catechismus):"Aan de aanneming van het geloof gaat het werk Gods der inlijving en toerekening vooraf". Dit biedt ruimte aan de gedachte dat je een kind van God kunt zijn zonder dat je daadwerkelijk gelooft in Jezus. In Comrie' s volgers (2) kunt u lezen dat men die ruimte tracht te benutten waarbij men de Schrift helaas geen recht doet. Hield Comrie het geloofsvermogen (habitus) dat men ontvangt en de geloofsdaad (actus) die Christus aangrijpt en al Zijn weldaden dicht bij elkaar. Kersten echter maakt een sterker onderscheid tussen die twee. Volgens Kersten zijn er twee verenigingen met Christus namelijk in de wedergeboorte maar dan wordt Hij niet gekend en in de rechtvaardigmaking waar Hij gekend wordt. Naar die laatste moet Gods volk staan maar er zijn er niet zoveel die dit beleven (C. Ouwendorp, Jeruzalem en Athene Een blijvende worsteling in de theologie, p. 346).
Een tweede probleem is dat men eerst moet weten wedergeboren te zijn voordat men de belofte van de vergeving van de zonde mag betrekken op zichzelf en deze belofte mag aannemen. Kersten meent in het spoor te staan van de Erskine' s en Boston. Helaas breekt hem de aangereikte visie van de latere Comrie en zijn eigen visie daarvan op. De Erskine' s en Boston daarentegen leggen de nadruk op de prediking van de beloften en de daad van het geloof en niet op de levendmaking zoals de latere Comrie deed. Gods woord zelf is de enige wekstem en bewerker van dit geloof volgens hen.
Inperken van het woord 'wereld'
In zijn 'Korte lessen over kort begrip' perkt Kersten het woord 'wereld' uit het Johannes ' evangelie en diens brieven in (p. 50). Het zou om 'de uitverkoren wereld' gaan (Steenblok doet hetzelfde). Iets wat de Erskine' s en Boston niet doen. Zij lezen het woordje 'wereld' in de onbepaalde zin. Het aanbod moet volgens hen gepredikt worden aan heel het menselijke geslacht in onbepaalde zin. Kersten leerde ook een onvoorwaardelijk aanbod van genade, in navolging van de Erskine' s en Boston. Echter de aangereikte visie van de latere Comrie (Kersten vermaalde Comrie naar eigen zeggen) brak hem op. Bij hem is sprake van een tweesporenbeleid: wel aanbieden maar toch stellen dat aannemen pas kan als men levend gemaakt is anders is men remonstrants (Korte lessen bij kort begrip p. 52).
Kortom Gods Woord is niet de enige wekstem en HET middel tot HET leven. God werkt onmiddellijk en dan pas middellijk. De Schrift leert duidelijk dat doden zullen horen de stem van de levende God en die ze gehoord zullen hebben die zullen leven. De Schrift werpt de mensen op het woord alleen. God werkt altijd middellijk.
Steenblok trekt de lijn van de levendmaking logischerwijs nog verder door
Jammer dat dr. M. Golverdingen het mijns inziens markante verschil tussen Boston en de Erskine 's enerzijds en G.H. Kersten anderzijds niet in rekening brengt in zijn doctoraalscriptie en proefschrift. Steenblok was consequenter dan Kersten. Wie zich beroept op de latere Comrie (van zondag 7) moet wel stellen dat er een rode draad van remonstrantisme door de werken van de Erskine 's en Boston loopt zoals Steenblok terecht stelde vanuit zijn door Comrie aangereikte visie. Zij bieden namelijk de beloften aan aan niet levend gemaakte zondaren. De levendmaking gaat voor het geloof, volgens Comrie. Dus is het aanbod er alleen voor de levend gemaakte zondaren, moet de logische redenatie van dr. (logica) Steenblok zijn geweest. Zij alleen zijn instaat om te geloven. Kerstent echter at van twee wallen: van latere Comrie enerzijds en van Boston en de Erskine 's anderzijds.
De strenge logica komt in de plaats van het ruime evangelie
Bij Steenblok verdwijnt de wekstem van het Woord van God bijkans geheel en al en wordt het geheim van het levenwekkende Zaad van het evangelie, de prediking van de beloften, vervangen door de logica. G.H. Kersten heeft nooit beweerd dat er een rode draad van remonstrantisme loopt door de geschriften van Boston en de Erskine' s. Hij gaf zelfs hun werken uit. Echter in zijn aanbod was Kersten beperkter dan de drie reeds genoemde Schotten. Zijn liefde voor de latere Comrie brak hem op waardoor het ruime aanbod van de Erskine 's en Boston nooit doorbrak. Het bleef bij een oppervlakkige kennismaking met hun leer die hij ten dele in rekening bracht. De twee verbonden visie van hen nam hij gretig over maar in de bediening van het verbond was Kersten aanmerkelijk minder ruim dan deze drie Schotten. Steenblok, die een stap verder ging, zette die bediening bijkans op non-actief en maakte daarmee de gemeenten die hij diende geheel passief.
Terug naar de Reformatie
Verder in het spoor van de latere Comrie betekent verder verwijderd raken van het spoor van de Schrift en Reformatie. Het zal u/jou daarom hopelijk duidelijk zijn dat een terugkeer naar de leer van de Reformatie en het afschaffen van onze logica geen kwaad kan. Ja zelfs noodzakelijk is. Deze site wil daar een kleine bijdrage aan leveren.
De levendmaking en het aanbod van genade bij G.H. Kersten
G..H. Kersten stelt (Korte lessen over het kort begrip. p. 52) in navolging van de latere Comrie (zijn visie staat verwoord in zondag 7 van zijn catechismus):"Aan de aanneming van het geloof gaat het werk Gods der inlijving en toerekening vooraf". Dit biedt ruimte aan de gedachte dat je een kind van God kunt zijn zonder dat je daadwerkelijk gelooft in Jezus. In Comrie' s volgers (2) kunt u lezen dat men die ruimte tracht te benutten waarbij men de Schrift helaas geen recht doet. Hield Comrie het geloofsvermogen (habitus) dat men ontvangt en de geloofsdaad (actus) die Christus aangrijpt en al Zijn weldaden dicht bij elkaar. Kersten echter maakt een sterker onderscheid tussen die twee. Volgens Kersten zijn er twee verenigingen met Christus namelijk in de wedergeboorte maar dan wordt Hij niet gekend en in de rechtvaardigmaking waar Hij gekend wordt. Naar die laatste moet Gods volk staan maar er zijn er niet zoveel die dit beleven (C. Ouwendorp, Jeruzalem en Athene Een blijvende worsteling in de theologie, p. 346).
Een tweede probleem is dat men eerst moet weten wedergeboren te zijn voordat men de belofte van de vergeving van de zonde mag betrekken op zichzelf en deze belofte mag aannemen. Kersten meent in het spoor te staan van de Erskine' s en Boston. Helaas breekt hem de aangereikte visie van de latere Comrie en zijn eigen visie daarvan op. De Erskine' s en Boston daarentegen leggen de nadruk op de prediking van de beloften en de daad van het geloof en niet op de levendmaking zoals de latere Comrie deed. Gods woord zelf is de enige wekstem en bewerker van dit geloof volgens hen.
Inperken van het woord 'wereld'
In zijn 'Korte lessen over kort begrip' perkt Kersten het woord 'wereld' uit het Johannes ' evangelie en diens brieven in (p. 50). Het zou om 'de uitverkoren wereld' gaan (Steenblok doet hetzelfde). Iets wat de Erskine' s en Boston niet doen. Zij lezen het woordje 'wereld' in de onbepaalde zin. Het aanbod moet volgens hen gepredikt worden aan heel het menselijke geslacht in onbepaalde zin. Kersten leerde ook een onvoorwaardelijk aanbod van genade, in navolging van de Erskine' s en Boston. Echter de aangereikte visie van de latere Comrie (Kersten vermaalde Comrie naar eigen zeggen) brak hem op. Bij hem is sprake van een tweesporenbeleid: wel aanbieden maar toch stellen dat aannemen pas kan als men levend gemaakt is anders is men remonstrants (Korte lessen bij kort begrip p. 52).
Kortom Gods Woord is niet de enige wekstem en HET middel tot HET leven. God werkt onmiddellijk en dan pas middellijk. De Schrift leert duidelijk dat doden zullen horen de stem van de levende God en die ze gehoord zullen hebben die zullen leven. De Schrift werpt de mensen op het woord alleen. God werkt altijd middellijk.
Steenblok trekt de lijn van de levendmaking logischerwijs nog verder door
Jammer dat dr. M. Golverdingen het mijns inziens markante verschil tussen Boston en de Erskine 's enerzijds en G.H. Kersten anderzijds niet in rekening brengt in zijn doctoraalscriptie en proefschrift. Steenblok was consequenter dan Kersten. Wie zich beroept op de latere Comrie (van zondag 7) moet wel stellen dat er een rode draad van remonstrantisme door de werken van de Erskine 's en Boston loopt zoals Steenblok terecht stelde vanuit zijn door Comrie aangereikte visie. Zij bieden namelijk de beloften aan aan niet levend gemaakte zondaren. De levendmaking gaat voor het geloof, volgens Comrie. Dus is het aanbod er alleen voor de levend gemaakte zondaren, moet de logische redenatie van dr. (logica) Steenblok zijn geweest. Zij alleen zijn instaat om te geloven. Kerstent echter at van twee wallen: van latere Comrie enerzijds en van Boston en de Erskine 's anderzijds.
De strenge logica komt in de plaats van het ruime evangelie
Bij Steenblok verdwijnt de wekstem van het Woord van God bijkans geheel en al en wordt het geheim van het levenwekkende Zaad van het evangelie, de prediking van de beloften, vervangen door de logica. G.H. Kersten heeft nooit beweerd dat er een rode draad van remonstrantisme loopt door de geschriften van Boston en de Erskine' s. Hij gaf zelfs hun werken uit. Echter in zijn aanbod was Kersten beperkter dan de drie reeds genoemde Schotten. Zijn liefde voor de latere Comrie brak hem op waardoor het ruime aanbod van de Erskine 's en Boston nooit doorbrak. Het bleef bij een oppervlakkige kennismaking met hun leer die hij ten dele in rekening bracht. De twee verbonden visie van hen nam hij gretig over maar in de bediening van het verbond was Kersten aanmerkelijk minder ruim dan deze drie Schotten. Steenblok, die een stap verder ging, zette die bediening bijkans op non-actief en maakte daarmee de gemeenten die hij diende geheel passief.
Terug naar de Reformatie
Verder in het spoor van de latere Comrie betekent verder verwijderd raken van het spoor van de Schrift en Reformatie. Het zal u/jou daarom hopelijk duidelijk zijn dat een terugkeer naar de leer van de Reformatie en het afschaffen van onze logica geen kwaad kan. Ja zelfs noodzakelijk is. Deze site wil daar een kleine bijdrage aan leveren.