Zijn pleidooi voor kerkhervorming
Luthers haat tegen de scholastiek
De kerk had door de navolging van Aristoteles de Schrift verduisterd (zie 'Zijn worsteling'). Het begrip 'gerechtigheid van God' las men verkeerd vanwege de door Aristoteles aangereikte scholastische visie. Luther zei: Al meer dan 300 jaar geldt: zoveel universiteiten er zijn en zoveel scherpzinnig verstand daarin aanwezig is, zoveel wordt er met hardnekkige ijver slechts gewerkt aan die ene Aristoteles. Er lag daardoor een deksel op het evangelie. Dat had Luther door de Geest ontdekt. Om die reden haatte hij de scholastische filosofie van de kerk en met name Aristoteles. Hij zei: en zie toen de scholastieke theologie begon (rond 1200) (..) werd tegelijkertijd de theologie van het kruis verlaten. Aan pater Lang schreef hij over de leraren van de kerk: Alles geloven ze maar, alles slikken ze, ze doen ook niet het geringste om eens wat tegen Aristoteles in het veld te brengen. (bron: H. N. (Henk) Hagoort. 'Wijsheid van het vlees. Over de 97 onbekende stellingen van Luther' p. 16, 21, 22, ).
Hoe de kerk hervormd dient te worden
Luther schreef: Ik geloof eenvoudigweg, dat het onmogelijk is de kerk te hervormen wanneer niet het kerkelijk recht, de scholastieke theologie, de filosofie en de logica- zoals die er zijn- geheel en al worden uitgeroeid en een ander onderwijs wordt ingericht. Ik raak hier steeds meer van overtuigd, zozeer dat ik God dagelijks smeek, dat Hij dit onmiddellijk geve: dat de zuivere bestudering van de Bijbel en de heilige vaders weer tot leven wordt gebracht (H. N. (Henk) Hagoort. 'Wijsheid van het vlees. Over de 97 onbekende stellingen van Luther' p. 18 ).
De les voor onze tijd
Het theologisch onderwijs aan de universiteiten staat bol van de Schriftkritiek. Het zou daarom heel wenselijk zijn als de orthodoxe kerken samen een universiteit zouden oprichten. Nu is het vak exegese in handen van docenten die aan Schriftkritiek doen. De gereformeerde Schriftuitleg die tijdens de reformatie opbloeide is om die reden thans geheel en al verwelkt. Sterker nog: Men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer. Met alle gevolgen van dien.
Luthers haat tegen de scholastiek
De kerk had door de navolging van Aristoteles de Schrift verduisterd (zie 'Zijn worsteling'). Het begrip 'gerechtigheid van God' las men verkeerd vanwege de door Aristoteles aangereikte scholastische visie. Luther zei: Al meer dan 300 jaar geldt: zoveel universiteiten er zijn en zoveel scherpzinnig verstand daarin aanwezig is, zoveel wordt er met hardnekkige ijver slechts gewerkt aan die ene Aristoteles. Er lag daardoor een deksel op het evangelie. Dat had Luther door de Geest ontdekt. Om die reden haatte hij de scholastische filosofie van de kerk en met name Aristoteles. Hij zei: en zie toen de scholastieke theologie begon (rond 1200) (..) werd tegelijkertijd de theologie van het kruis verlaten. Aan pater Lang schreef hij over de leraren van de kerk: Alles geloven ze maar, alles slikken ze, ze doen ook niet het geringste om eens wat tegen Aristoteles in het veld te brengen. (bron: H. N. (Henk) Hagoort. 'Wijsheid van het vlees. Over de 97 onbekende stellingen van Luther' p. 16, 21, 22, ).
Hoe de kerk hervormd dient te worden
Luther schreef: Ik geloof eenvoudigweg, dat het onmogelijk is de kerk te hervormen wanneer niet het kerkelijk recht, de scholastieke theologie, de filosofie en de logica- zoals die er zijn- geheel en al worden uitgeroeid en een ander onderwijs wordt ingericht. Ik raak hier steeds meer van overtuigd, zozeer dat ik God dagelijks smeek, dat Hij dit onmiddellijk geve: dat de zuivere bestudering van de Bijbel en de heilige vaders weer tot leven wordt gebracht (H. N. (Henk) Hagoort. 'Wijsheid van het vlees. Over de 97 onbekende stellingen van Luther' p. 18 ).
De les voor onze tijd
Het theologisch onderwijs aan de universiteiten staat bol van de Schriftkritiek. Het zou daarom heel wenselijk zijn als de orthodoxe kerken samen een universiteit zouden oprichten. Nu is het vak exegese in handen van docenten die aan Schriftkritiek doen. De gereformeerde Schriftuitleg die tijdens de reformatie opbloeide is om die reden thans geheel en al verwelkt. Sterker nog: Men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer. Met alle gevolgen van dien.