500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Home
    • Wie wij zijn
    • Contact
    • Zijn Joden intelligent?
    • De juichkreet van de reformatie
    • Thomas More
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Achteraf bekeken
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Zijn leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
  • Zijn geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen het pausdom.
  • Zijn verwanten
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Eta Linnemann
  • Boek
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Thomas Boston
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • Leeslint kinderdoop
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint divers
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
  • Bijbel
    • jongeling te Nain
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • Zie Mijn Knecht
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Dordt 400 jaar
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
Ebenezer Erskine en de zekerheid van het geloof

​Een zwak en sterk geloof
 
Er is onderscheid tussen een zwak en sterk geloof stelt Ebenezer Erskine (1680-1754) in zijn geschrift  'De zekerheid van het geloof'. Ebenezer Erskine stelt in dit geschrift dat een zwak geloof meer ziet op de omstandigheden dan op het belovende woord van God in Christus. Het zwakke geloof wil voelen en ervaren. Het sterke geloof echter richt zich helemaal op het woord van God. Dat woord is betrouwbaar ook al zegt het gevoel en de omstandigheden het tegendeel.

Een sterk gelovige is nederig
Sommigen menen dat het sterke geloof aanmatigend is. Zij zien graag dat het sterke geloof bestraft wordt. Echter het echte sterke geloof heeft maar een kenmerk, volgens Ebenezer Erskine, namelijk dat het juist niets verwacht van zichzelf. Het verlaat zich geheel en al op Jezus en op Zijn toezeggingen. Het zwakke geloof richt zich helaas teveel op zichzelf en op de omstandigheden. Zijn die gunstig dan durft men te geloven. Kortom het sterke geloof geeft God de eer en de zondaar de kracht om de weg te gaan in dit tranendal.

Wijzen op de beloften
Een zwak geloof komt er ook, zegt Erskine, maar het leven is zwaar genoeg daarom acht hij het veel en veel beter om te zorgen dat het geloof sterk wordt. Dit doet Erskine door te wijzen op Gods beloften en op Zijn trouw. Zo wil hij het vertrouwen wekken. Hij wil het vonkje van Gods genade in de ziel doen ontbranden door de brandstof van de beloften in de ziel in te gieten.

De beloften als wekstem
Erskine houdt geen technische verhandeling over geloof en geloven, in de lijn van Comrie,  door te zeggen dat de oefeningen van het geloof zo belangrijk zijn en dat die in deze donkere tijd gemist worden. Gewichtige praat natuurlijk maar men krijgt het geloof er niet mee aan de praat met al dit praten over het geloof en tegen de gelovige. Erskine echter gebruikt het belovende woord van de levende God als wekstem en brandstof. Hij zet de gelovige aan het werk. Hij werpt de gelovige op het woord. Net als Luther deed. Het geloof wordt gewerkt en gewekt door de belovende God. Het hart gaat dan uit vanwege Zijn spreken. 

​De oorzaak van donkere tijden en heilsonzekerheid
In kerken waar men dit bovenstaande remonstrants vindt, lost men het op met de zojuist genoemde technische verhandeling over geloof en geloven. Men stelt dat de oefeningen van het geloof zo node gemist worden in deze oppervlakkige tijd maar men zet het geloof dat er nog is niet in vuur en vlam met de brandstof van de beloften. Daardoor staat het geloof op een laag pitje. Vervolgens ontdekt men dat er weinig zekerheid is en dat komt weer omdat het een donkere tijd is. Zo doet men aan selffulfilling prophecy.  Men vergeet echter dan men de beloften en de belovende God te weinig naar voren stelt. Die alleen kan zorgen voor de brandstof die het geloof doet ontvlammen.  
Copyright 500jaarluther.nl
✕