500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Afbeelding

Samenvatting
​Het verlaten individu is overal. We lijden aan eenzaamheid, onzekerheid en somberheid, en voelen vertwijfeling en angst. We worstelen met tal van psychische klachten, die veelal terug te voeren zijn op zingeving en vooral het gebrek eraan: leegte. Dat nare gevoel proberen we te dempen door excessief te consumeren en te ‘genieten’, waardoor we ons steeds leger gaan voelen en in een negatieve, vicieuze cirkel terechtkomen.
Toen we ooit de baleinen uit de samenleving trokken en het individu bevrijdden uit allerlei groepsverbanden hoopten we zelf God te worden. Als ‘God’ hebben we overal recht op en bepalen we zelf de grenzen. De paradox is dat we deze verantwoordelijkheid niet goed verdragen en kwetsbaar zijn geworden. We verwachten de beloning en de verlossing van buiten, maar God heeft ons verlaten. In dit boek onderzoekt psychiater Esther van Fenema wat de rol is van de zeven hoofdzonden in onze tijd. Ze voegt daar een nieuwe hoofdzonde aan toe die kenmerkend is voor nu: de leegte.



De schrijfster 
Esther van Fenema  is geboren in 1970 en werkte ruim tien jaar als psychiater in het LUMC. Op dit moment heeft ze een vrijgevestigde praktijk voor high performers en werkt ze in de GGZ. Regelmatig wordt ze gevraagd als opiniemaker in de landelijke media. Ze is tevens als vaste columniste verbonden aan Medisch Contact en ze schrijft voor de Volkskrant en Trouw. In 2018 was ze als psychiater te zien in BN’ers in Therapie op RTL5. In 2020 verscheen haar boek "Waarom kan ik niet gewoon gelukkig zijn?". 
Vanuit deze achtergrond weet Esther waar zij over spreekt en schrijft. Dit boek is dus een boek van een ervaringsdeskundige 

De globale opzet van het boek 
Esther beschrijft de zeven hoofdzonden die door Roomse kerk zijn opgesteld en kijkt dan telkens wat zij aantreft in haar spreekkamer als psychiater. Deze hoofdzonden zijn in onze maatschappij niet langer meer taboe. Integendeel!  Je ziet ze om je heen bedreven worden met alle gevolgen van dien: 
  1. Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid - trots)
  2. Avaritia (hebzucht - gierigheid)
  3. Luxuria (lust, doorgeslagen genot, wellust)
  4. Invidia (nijd - jaloezie - afgunst)
  5. Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht)
  6. Ira (woede - toorn - wraak - gramschap)
  7. Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid) (bron: Wikipedia), 

Esther voegt er vanuit de praktijk van haar spreekkamer. nog een achtste hoofdzonde aan toe die volgens haar voorkomt uit de zeven andere hoofdzonden. Daarom behandelt ze deze hoofdzonde als laatste. Deze hoofdzonde is de leegte. Door de zeven hoofdzonden, die niet langer worden tegengegaan soms zelfs worden gepromoot, is de mens in de leegte terechtgekomen. De gemeenschapszin is stukgebroken en de mens is een verlaten individu geworden. In de spreekkamer ontmoet Esther mensen die hun eigen leven gestalte moeten geven maar daarin niet slagen. Ze merkt op: "Naast het feit dat we het allemaal zelf moeten doen, (...) worden we geprikkeld door een grote hoeveelheid prikkels waar het brein chocolade van moet maken. Er bestaat een optimum als het gaat om prikkelverwerking: te weinig is saai en leidt tot verveling, maar te veel leidt tot overprikkeling, iets waar mensen tegenwoordig mee worstelen. (...) het individu van nu staat er moederziel alleen voor omdat hij in de afgelopen decennia is losgeweekt uit de oorspronkelijke verbintenissen zoals gemeenschap, natie, geloofsovertuiging of zuil".  

Van Fenema grijpt bij het bespreken van de zeven hoofdzonden terug op de Bijbel, mythologie en kunst. De Bijbel wordt als eerste genoemd en dat is terecht want daar worden deze zeven hoofdzonden uitvoerig aan de kaak gesteld. Maar dat gebeurt gelukkig ook voor een groot deel in de Griekse mythologie, in de literatuur en in de films maar helaas worden deze hoofdzonden in de literatuur en films ook volop gepromoot. In de Bijbel is dat niet het geval. Daar worden deze zeven hoofdzonden voor het voetlicht geworpen en afgewezen... 

De eerste zonde die Van Fenema bespreekt is superbia, hoogmoed. Ik geef globaal weer hoe deze zonde die aan de oorsprong ligt van de zes andere zonden besproken wordt en rond dan af met een beoordeling van het boek 


Hoogmoed als de oorsprong van de zeven zonden 
Hoogmoed is de eerste zonde die de mens deed in het paradijs. Daar wilde de mens gelijk zijn aan God. Uit de literatuur haalt Esther Dante aan die in 'La Divina Comedia' beschrijft hoe hij door Vergilius begeleid wordt in het hiernamaals. Dante komt bij de louteringsberg. Daar moeten mensen boeten voor hun zonden alvorens zij naar de hemel kunnen. De eerste die Dante tegenkomt zijn de hoogmoedige mensen die zwaar gebukt gaan onder hun last.

Dan de praktijk. Van Fenema beschrijft hoe zij in haar wachtkamer narcisten tegenkomt. Volgens haar zijn dat mensen met een laag zelfvertrouwen die er alles aandoen om bewonderd te worden. De gevoelens van anderen zijn niet relevant, worden niet erkend en zijn per definitie van ondergeschikt belang. De vraag doet zich voor of narcisme niet gewoon erfelijk en dus van alle tijden is. Van Fenema vindt van niet want een maatschappij kan juist dit gedrag bevorderen of remmen. Een maatschappij bevordert narcisme als persoonlijke prestaties er toedoen. 
Een narcist heeft  namelijk volgens Van Fenema, die psychiater is, een laag zelfbeeld en zal er dus alles aandoen om dat beeld te veranderen om zo het gevoel van nutteloosheid te overwinnen. De maatschappij geeft hier alle ruimte voor en dus gebeurt dit op buitensporige wijze passend bij het ziekelijk zelfbeeld. 

Treffend is het wat Esther zegt over Dirk de Wachter. Die schrijft in zijn boek 'De kunst van het ongelukkig zijn':  "We willen het paradijs hier en nu maken, sinds de meesten ervan overtuigd zijn dat er na dit leven geen aards paradijs meer wacht". Dat dit gevolgen heeft blijkt uit het feit dat Van Fenema jongens en meisjes tegenkomt die suïcidaal zijn omdat hun verkering is uitgegaan of omdat ze afgewezen zijn na hun eerste sollicitatie. Op zich zijn dat volgens Van Fenema onaangename ervaringen, maar niet zo uitzonderlijk in de levensloop dat je erdoor in crisis zou moeten raken. Dat deed men vroeger zelden of nooit maar toen was er wel een sterke gemeenschap waar je op terug kon vallen en was de opvoeding erop gericht om tegenslagen niet uit de weg te gaan. Het leven gaat nu eenmaal niet over rozen maar wie doorzet kan wel wat bereiken. 

Esther merkt bondig op: "Een verzameling narcisten is natuurlijk principieel niet in staat om een gemeenschap te vormen. Als het hoogste doel is jezelf te zijn en jezelf ontplooien dan is het belang van de groep per definitie ondergeschikt". (...) "Hoogmoed en ijdelheid zijn tegenwoordig eigenschappen volgens Van Fenema, die we verheerlijken op een manier waarvan zelfs de oude Grieken het schaamrood op de kaken zouden krijgen. En ja dan is het geen wonder dat mensen in de knel raken".

Daarnaast wordt hebzucht, vraatzucht en wellust in onze maatschappij bevorderd. Supermarkten verkopen ongezond voedsel en de media verleiden mensen tot overmatige consumptie. De overheid doet daar niets aan maar kijkt slechts aan de zijlijn toe als een neutrale toeschouwer. 

Beoordeling
Van Fenema schetst geen florissant beeld van onze maatschappij. De titel van dit boek geeft dit al aan: 'Het verlaten individu Waarom voelen we  ons zo leeg?'. In dit boek beantwoordt Van Fenema die vraag uitstekend maar een kanttekening is op zijn plaats want zij doet dit als ervaringsdeskundige vooral vanuit haar spreekkamer en in die spreekkamer komt niet de meest gezonde Nederlander zou je zeggen. Toch zijn deze bijzondere ervaringen wel een goede aanwijzing dat er iets mis is met onze maatschappij. Dirk de Wachter heeft er ook zijn vinger bij gelegd in zijn boek 'Bordeline times  Het einde van normaliteit'.  Dit geluid dringt zich op van meerdere kanten... 

Een puntje van kritiek. Van Fenema geeft weliswaar een goede verklaring van de vraag waarom we ons zo leeg voelen maar ze heeft niet echt de oplossing.  
Danny Mullenders,  assessmentpsycholoog, coach, auteur en spreker, merkt heel treffend op (Bron: https://www.managementboek.nl/magazine/recensie/19783/het-verlaten-individu-scherp-en-kritisch-perspectief-op-ons-menszijn): 
  • Ik had het kunnen waarderen als 'Het verlaten individu' ook concrete oplossingsrichtingen had geboden, dat doet het boek mijns inziens niet. Enerzijds stoort mij dit als lezer, want ik blijf achter met een gevoel van onbehagen. Dit open einde voelt unheimisch. Mijn gedachte is ook initieel ‘dat deed de Wachter in zijn boek beter, die kwam tenminste nog met een paar recepten voor hoe we het samen moeten aangaan’. Nader beschouwend kan ik me echter goed voorstellen dat Van Fenema misschien wel bewust geen oplossingen en perspectieven biedt, om ons eerst zelf eens flink te laten nadenken, waarna we dan eigen regie kunnen nemen.
Mullenders legt het lot dus in handen van het individu. Maar ligt daar de oplossing of juist het probleem? Het is mijns inziens een vormende en corrigerende gemeenschap die het verlaten individu kan redden. Een gemeenschap waarin de zeven hoofdzonden aan de kaak worden gesteld. En dan moeten we mijns inziens denken aan het christendom want het is juist het christendom waarin de gemeenschap en de onderlinge saamhorigheid centraal staat als het goed is. Mensen zouden in een christelijke gemeente een veilige plaats en een luisterend oor moeten kunnen vinden?! Werk aan de winkel dus als dit nog niet het geval is. 

Esther heeft een vlotte schrijfstijl en een inhoudsvol boek geschreven waar een orthodox christen zijn voordeel mee kan doen. De Bijbel komt volop aan het woord!! Kortom, uitgeverij Prometheus heeft wederom een heel mooi boek lezenswaardig boek op de markt gebracht. Neem en lees!

Het boek heeft 280 bladzijden en kost 21,99 euro 

Het boek is bestelbaar bij:
​https://uitgeverijprometheus.nl/boeken/verlaten-individu-paperback/

Powered by Create your own unique website with customizable templates.