500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Foto
Een land van kleine buffers
Er is genoeg geld, maar we gebruiken het verkeerd 
Dirk Bezemer 

Dirk Bezemer 
Dirk Bezemer is econoom. Hij studeerde in Wageningen, promoveerde in Amsterdam en werkte in Londen. Als hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen doet hij onderzoek naar de gevolgen van financiële structuren voor het functioneren van de economie


Citaat uit het boek 
"Maar het geld is niet op, ook niet na de coronarecessie. Het zit in de grote vermogens bij aandeelhouders, bij de staat, in de pensioensector, en in de netto exportinkomsten die geïnvesteerd worden in de internationale financiële markten. De keerzijde van die vermogens is het geld dat onttrokken wordt aan lonen, aan financiële buffers bij huishoudens, aan de publieke sector en aan investeringen door bedrijven en de overheid" (p. 14). 
​
De schuren van Jozef
De farao droomde over zeven vette koeien en zeven magere koeien. De zeven magere koeien aten de vette koeien op. Farao wist niet wat dat betekende en ook zijn wijzen wisten het niet maar Jozef kreeg de kans om de droom uit te leggen. De vette koeien zagen op de vette jaren, jaren van welvaart en de magere koeien op magere jaren, jaren waarin er hongersnood dreigde. Nadat Jozef dit had uitgelegd, gaf hij de farao advies om tijdens de vette jaren graan op te slaan in schuren voor de magere jaren. Jozef pleitte dus voor een buffervoorraad. Een wijs advies.   Het opbouwen van buffers is dus een eeuwenoud principe wat ook in onze eeuw nog van pas komt. 
​
De buffers getest

Begin 2020 werden de buffers van de bedrijven getest door de Coronacrisis. KLM, een bedrijf dat meer dan één eeuw oud is dreigde om te vallen. Hoe kan dat? De financiële buffers waren te klein. Nu kan een bedrijf daar niet altijd wat aan doen. Soms zijn de winsten zo gering dat een opbouw van een financiële buffer niet mogelijk is. Toch zijn er ook vele bedrijven die hun aandeelhouder jaarlijks rijkelijk belonen door hen goede rendementen. De financiële buffers van zulke bedrijven slinken dan. De vette jaren worden niet benut om een goede buffer op te bouwen voor de magere jaren. Erger is het en daar legt Bezemer terecht de vinger bij dat zulke bedrijven vaak de hoge rendementen van de aandeelhouders blijven aanhouden als het slecht gaat om vervolgens het loon van het personeel te verlagen. Ook stellen ze noodzakelijke investeringen uit (bijvoorbeeld opleidingen voor het personeel. Iets wat funest is voor de langere termijn. Kortom  er lekt veel geld  weg naar de financiële vermogensmarkt zodoende blijft er maar weinig geld achter om het bedrijf en het personeel gezond te houden. Zowel de bedrijven als het doorsnee personeel hebben maar kleine buffers en dat maakt de economie kwetsbaar zodra er een crisis aanbreekt moet de overheid er aan te pas komen.   


Er is genoeg geld 
Er is volgens Bezemer wel degelijk genoeg geld. Dat geld bevindt zich niet in de grote bedrijven noch bij de gewone man maar bevindt zich op de vermogensmarkt. Het financiële kapitaal is er dus maar het heeft een zelfstandige functie gekregen. Dat geld bevindt zich helaas op de verkeerde plaats en zou zich moeten bevinden bij de grote bedrijven. Die kunnen dat geld dan aanwenden om te investeren in duurzame innovatie (goed voor mens en milieu) en in het personeel. Bijvoorbeeld door het personeel op te leiden en beter uit te betalen zodat die ook duurzaam kunnen investeren  (zodat ze hun huis beter kunnen isoleren en een warmtepomp aan kunnen schaffen). Kortom de financiële economie moet weer in dienst staan van de reële economie. Er is dus zoals de ondertitel het zo mooi zegt 'genoeg geld maar we gebruiken het verkeerd'. 
 

Duurzaamheid
Duurzaamheid uit zich volgens Dirk Bezemer niet alleen richting betere producten die langer meegaan maar ook richting mensen. Een maatschappij die investeert in mensen bijvoorbeeld door  hen permanent onderwijs te gegeven en een eerlijker loon creëert een stabielere samenleving. Ook is dan minder opstand en gemor. Momenteel is er een buitensporige focus op identiteit (het Haagse stokpaardje) in plaats van op economische ongelijkheid en het compenseren van een verkeerd beleid (toeslagenaffaire en de schade in Groningen) Natuurlijk mogen er verschillen zijn maar de minima moet wel een zodanig inkomen hebben dat men gewoon kan leven. Het geld zit nu op de verkeerde plaats. Bedrijven houden de aandeelhouders te vriend en korten in moeilijkere tijden het loon van hun werknemers in. De overheid moet vervolgens bijspringen om de te lage lonen te compenseren. Dat valt niet onder de categorie maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

De oplossing
Naast de droevige  analyse van de te klein buffers die er helaas zijn eindigt het boek hoopvol. 
Vooral rol overheid moet haar rol pakken door meer te investeren 
Er liggen gewoon concrete oplossingen klaar volgens Dirk Bezemer. Bijvoorbeeld de commissie Remkes en commissie Borstlap. Hier moet men mee aan de slag gaan. Dit boek hoort daarom in de kast te staan van elke politicus of politica. ​


Naschrift: 
Zie ook het  lezenswaardige artikel THE MYTH THAT SHAREHOLDERS ARE “INVESTORS (https://lpeproject.org/blog/the-myth-that-shareholders-are-investors/) met als kern: Onder de vele mythes van de reguliere economie – dat activaprijzen alle beschikbare informatie weerspiegelen, dat werknemers hun marginale bijdrage krijgen- is er één mythe die zo wijdverbreid is dat hij in de dagelijkse spraak is geslopen van zelfs degenen die werken in kritieke financiën en arbeid namelijk: het idee dat aandeelhouders investeerders zijn. De verkeerde identificatie van het kopen en verkopen van financiële activa met productieve investeringen in de productie van goederen en diensten is niet alleen conceptueel verwarrend; het heeft ook het verderfelijke effect dat het het primaat van de aandeelhouders ondersteunt en zelfs het idee versterkt dat het doel van alle bedrijfsactiviteiten in het voordeel van de aandeelhouders moet zijn. Het wordt tijd dat onze taal zich aanpast aan de economische realiteit van de 21e eeuw: aandeelhouders van bedrijven waarvan de aandelenhandel op de aandelenmarkten zich bevinden moeten we niet langer 'investeerders' noemen en de financiële activa die ze aanhouden moeten we niet langer 'kapitaal' noemen. Ze onttrekken het geld uit de onderneming en handelen ermee om zo hun eigen vermogen te verhogen.

Powered by Create your own unique website with customizable templates.